DRIVR

F1 Review: Montréal, Canada (Race 7 2011)

Als er één F1 race is waar je absoluut moet voor thuisblijven, dan is dat de grote prijs van Canada wel. Samen met Spa en Monaco nog ‘oude’ circuits waar de geschiedenis leert dat de spanning er ongezien hoog kan oplopen. De circuitlayout in Montreal faciliteert inhaalmanoeuvres, is belastend voor de mechaniek en kent enkele tricky muurtjes, waardoor de concentratie van de piloot tot het uiterste gedreven wordt. Voor editie 2011 gingen de hemelsluizen dan ook nog eens open, wat meteen alle ingrediënten voor dé race van het jaar in de pan gooit…

F1 Canadian GP Auto Racing

Of niet? Want hoewel supprematie van Vettel voor één keer niet aan de orde was, wist hij zaterdag op een droge baan toch nog de pole position te claimen, net voor de Ferrari van Alonso. McLaren koos voor een wet setup, hypothekeerde enigszins hun startpositie en gokte dus op een regenrace. En dat bleek geen slecht idee, aangezien zondag gekenmerkt werd door Regen met hoofdletter. De start verliep achter de safety car, waarbij Hamilton in turn one in de fout ging en Webber achterstevoren tikte. Vettel bleef aan de leiding en kon in de eerste ronden gestaag zijn voorsprong uitbouwen.

65131337

Een nieuwe straf voor Hamilton, na zijn tumultueuze race in Monaco, lag dan ook in het verschiet, tot hij in de knik voor turn one zijn teammaat Button probeerde in te halen en daarbij door de Brit in de pitsmuur getorpedeerd werd. Exit Hamilton en ongetwijfeld een hartig woordje binnen het team na afloop van de race. Safety car om Hamliltons gehavende McLaren weg te takelen, waarbij Button de gok naar intermediates durfde wagen. Een goede zet, want ondanks een drive through voor het overschrijden van een snelheidslimiet achter de safety car, zette hij initieel de scherpste tijden neer en was hij de aanleiding voor enkele anderen om ook de switch naar het minder gegroefd rubber te maken. Tot na een goede twintig minuten racen, de regenintensiteit opnieuw toenam en de rode vlag een voorlopig einde aan de race bracht.

F1 Canadian GP Auto Racing

Twee uur lang moesten we er op wachten, maar uiteindelijk kwam de herstart – achter de safety car, uiteraard – met nog 35 ronden te gaan. Vettel bleef aan de leiding, voor Kobayashi en Massa, terwijl in de eerste drie ronden na de herstart iedereen de pits indook voor een wissel naar de beter presterende intermediates. Amper één ronde later mocht de Mercedes SLS opnieuw uitrukken, ditmaal na contact tussen Alonso en Button in turn 4. Race incident, exit voor de Spanjaard en opnieuw een pitstop voor Button om zijn lekke voorband te wisselen.

F1 Canadian GP Auto Racing

Meer regen bleef uit en enkele ronden later was het tijd om naar zachte slicks over te stappen. Webber was de eerste die het aandurfde, onder het motto nothing to lose, al snel gevolgd door de rest van het veld. Ronde 57 kenmerkte zich door het volgende incident, waarbij Heidfeld zijn neus beschadigde door Kobayashi achteraan aan te tikken en daarbij een hoop carbon op het circuit achterliet. Safety car nummer zoveel, die het veld op tien ronden van het eind terug bij elkaar bracht. Vettel op één, Schumacher ondertussen op twee, Webber en Button op drie en vier en Kobayashi op vijf. Massa had zich net ervoor immers verslikt bij een inhaalmanoeuvre en moest de pits opzoeken voor een nieuwe neus.

F1 Canadian GP Auto Racing

De laatste ronden waren dan ook om duimen en vingers bij af te likken. Een oldskool Schumacher wist enkele ronden lang Webber en Button af te houden, maar moest uiteindelijk toch zijn meerdere erkennen in de veel snellere McLaren en Red Bull. Met dank aan het DRS systeem, dat op de lange rechte lijn in Montreal net een NOS-boost leek. Button was in de slotfase de allersnelste en kon in de laatste ronde nog het gaatje met Vettel volledig dichtrijden, waarop de Duitser (eindelijk) eens bezweek onder de immense druk. Button glipte binnendoor en kon zo de overwinning grijpen. Verdiend, nadat hij er in Monaco ook al dichtbij was. De kijkers kregen met deze Canadese GP 2011 een waar spektakel voorgeschoteld. De twee uur lange regenpauze is dan al snel vergeten.

65134298

TOP
– Regenmeister Schumacher weer in goede vorm
Button reed supersnel en verdiende de zege
Vettel was zeer goed, maar net niet de beste
Kobayashi reed wederom een mooie race met fraaie car control

FLOP
Hamilton moet ditmaal niet door zijn eigen fout aan de kant zitten; toch had hij weer zijn aandeel in bepaalde aanvaringen
Ferrari kende een magere race: Alonso out na een raceincident en Massa ‘slechts’ zesde
– De slechte afwatering zorgde voor een lange onderbreking. Gelukkig opgevolgd door een spannende finale.

RESULTAAT RACE 7:

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 70 4:04:39.537 7 25
2 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 70 +2.7 secs 1 18
3 2 Mark Webber RBR-Renault 70 +13.8 secs 4 15
4 7 Michael Schumacher Mercedes 70 +14.2 secs 8 12
5 10 Vitaly Petrov Renault 70 +20.3 secs 10 10
6 6 Felipe Massa Ferrari 70 +33.2 secs 3 8
7 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 70 +33.2 secs 13 6
8 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 70 +35.9 secs 18 4
9 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 70 +45.1 secs 16 2
10 18 Sebastien Buemi STR-Ferrari 70 +47.0 secs 15 1
11 8 Nico Rosberg Mercedes 70 +50.4 secs 6
12 17 Pedro de la Rosa Sauber-Ferrari 70 +63.6 secs 17
13 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 69 +1 Lap 21
14 25 Jerome d’Ambrosio Virgin-Cosworth 69 +1 Lap 24
15 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 69 +1 Lap 22
16 21 Jarno Trulli Lotus-Renault 69 +1 Lap 19
17 22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 69 +1 Lap 23
18 15 Paul di Resta Force India-Mercedes 67 Accident 11
Ret 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 61 Spun off 12
Ret 9 Nick Heidfeld Renault 55 Accident 9
Ret 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 49 Accident 14
Ret 5 Fernando Alonso Ferrari 36 Accident 2
Ret 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 28 Driveshaft 20
Ret 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 7 Accident 5

WK-STAND PILOTEN:

Pos Driver Nationality Team Points
1 Sebastian Vettel German RBR-Renault 161
2 Jenson Button British McLaren-Mercedes 101
3 Mark Webber Australian RBR-Renault 94
4 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 85
5 Fernando Alonso Spanish Ferrari 69
6 Felipe Massa Brazilian Ferrari 32
7 Vitaly Petrov Russian Renault 31
8 Nick Heidfeld German Renault 29
9 Michael Schumacher German Mercedes 26
10 Nico Rosberg German Mercedes 26
11 Kamui Kobayashi Japanese Sauber-Ferrari 25
12 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 8
13 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 8
14 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 4
15 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 4
16 Sergio Perez Mexican Sauber-Ferrari 2
17 Paul di Resta British Force India-Mercedes 2
18 Pedro de la Rosa Spanish Sauber-Ferrari 0
19 Jarno Trulli Italian Lotus-Renault 0
20 Vitantonio Liuzzi Italian HRT-Cosworth 0
21 Jerome d’Ambrosio Belgian Virgin-Cosworth 0
22 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Renault 0
23 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
24 Pastor Maldonado Venezuelan Williams-Cosworth 0
25 Narain Karthikeyan Indian HRT-Cosworth 0

WK-STAND CONSTRUCTEURS:

Pos Team Points
1 RBR-Renault 255
2 McLaren-Mercedes 186
3 Ferrari 101
4 Renault 60
5 Mercedes 52
6 Sauber-Ferrari 27
7 STR-Ferrari 12
8 Force India-Mercedes 10
9 Williams-Cosworth 4
10 Lotus-Renault 0
11 HRT-Cosworth 0
12 Virgin-Cosworth 0
Share Button

5 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Fantastische race (zoals wel vaker dit jaar), maar toch krijgt de koersdirectie van mij nog een dik minpunt. Ik bedoel maar: waarvoor zijn regenbanden nog nodig als de safety car het veld blijft leiden tot de rijlijn droog genoeg is voor intermediates of zelfs slicks?

  2. VishnuSixDix says:

    Zo weinig reacties? Dit was nochtans één van de meest spraakmakende races uit het laatste decennium… En dat wilt al heel wat zeggen, als je weet wat we sinds 2007 allemaal meegemaakt hebben…

    Voor mij was dit een race met de diepste dalen en de hoogste pieken. Ongelooflijk en een fantastische ervaring onder supervakkundig commentaar van Martin Brundle en David Coulthard.

    Wat spijtig dat de titelstrijd niet even spannend is. Maar ja, als je ziet wat we vorig jaar meegemaakt hebben. Spannender als dat kan een titelstrijd bijna niet meer zijn.

  3. heidekonijn says:

    Wedstrijd gemist, hele dag gezocht naar heruitzending.

  4. heidekonijn says:

    ..en dus bedankt voor de samenvatting, toppie.

Leave a Reply