DRIVR

In Detail: Nieuwe BMW 1-Reeks F20 (2012)

UPDATE: De coupé- en cabrioversie krijgen een andere modelbenaming

Van al het nieuws dat er vorige week te rapen viel, spant de nieuwe BMW 1-Reeks de kroon. Niet omdat die weeral vroegtijdig uitgelekt is (daar heeft München een goed georkestreerd patent op), en evenmin omdat er naast de vijfdeurs nog vijf andere varianten op stapel staan (dankzij een tweede voorwielaangedreven platform dat in 2014 demarreert) – maar wel omdat codenaam F20 de wind meteen van voren krijgt (als in fugly wat de looks betreft)…

bmw1reeksf20a

Uiterlijkheden terzijde is er goed nieuws zat: de hatchback/coupé/cabrio blijft achterwielaangedreven en zou volgens BMW nog sportiever zijn dan de uitgaande 1. En aangezien die op zijn oude dag nog altijd het dynamische benchmark van het C-segment is, mogen de Audi-ingenieurs (die de nieuwe A3 eveneens voor Frankfurt klaarstomen) nu al beginnen zweten. De karakterloze viercilinders benzines zijn trouwens ingeruild voor geblazen 1.6’en die als 116i 136 en als 118i 170pk ontwikkelen, respectievelijk goed voor 8,5 en 7,4s tot de 100. Voor een 118i begot!

bmw1reeksf20b

Leaserijders zullen graag horen dat de Belgische importeur de 116d (116pk, 260Nm & 114g) en 118d (143pk, 320Nm & 115g) voor evenveel centen als de benzines commercialiseert, namelijk 24.400€ en 26.050€. Alle modellen krijgen standaard een manuele zesbak (ook de beloofde 116d EfficientDynamics Edition met 99g), behalve de voorlopig snelste 120d-versie met 184pk en 380Nm die de klassieke sprint dankzij acht automaatversnellingen in 7,2s afhaspelt. Alle lanceringsdiesels zijn bovendien 2.000cc groot en maken net als de benzineversies stuk voor stuk gebruik van BMW’s TwinPower-technologie die – verwarrend genoeg – meestal voor een enkele twinscroll-turbo staat.

bmw1reeksf20c

Op de teloorgang van de zescilinders na, valt er in de brochure dus weinig slecht nieuws te rapen. Maar daar is het de reaguurders natuurlijk niet om te doen; die zien enkel de schele blik met opengesperde neusgaten, het flauwe zijprofiel dat zijn flame surfacing kwijtgespeeld is en een set achterlichten die zo van de VW Polo komen. Of die verwijten terecht zijn, laten we graag aan het Latijnse spreekwoord over. En herinneren eraan dat de vorige 1 op evenveel modder onthaald werd (net als elke BMW-modelwissel trouwens) om uiteindelijk toch als zoete broodjes over de toonbank te gaan.

Share Button

5 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Wetende dat 80% van de eigenaars van de huidige 1-serie niet eens weet dat hij achterwielaandrijving heeft – en dus wellicht geen ruk geïnteresseerd is in het rijgedrag – denk ik eerder dat hij als zoete broodjes verkoopt omdat het de goedkoopste manier is om een BMW-badge voor de deur te hebben. Wat niets afdoet aan zijn rijkwaliteiten natuurlijk – just sayin’.

  2. Ken Divjak says:

    Heet van de naald via Georg Kacher van Car Magazine:

    rp2tiixt

    BMW is shaking up its badging strategy and will turn the next-gen 1-series and 3-series sporting derivatives into the 2-series and 4-series.

    • F32, 3-series coupé replacement badged 4-series, mid-2013
    • F33, 3-series convertible replacement badged 4-series, spring 2014
    • F35, all-new four-door coupé badged 4-series, spring 2015
    • F22, 1-series coupé replacement badged 2-series, early 2013
    • F23, 1-series cabriolet replacement badged 2series, summer 2014

    De coupé- en cabrioversies van bovenstaande F20 1-Reeks zullen dus als 2-Reeks door het leven gaan…

  3. Milly says:

    @Pieter Fret:

    eind november vorig jaar wisten ze het plots wel hoor 😉

Leave a Reply