DRIVR

De Mugen CR-Z in Woord en Beeld

Een fijn sturende en zuinige DRIVR, maar ondergemotoriseerd – dat was de weloverwogen conclusie die collega Cedric trok na een testweekje CR-Z. En met hem zowat het voltallige autojournaille, dat en masse had gehoopt op een waardige opvolger voor de mythische CRX. Niet meteen een geslaagde missie voor Honda; het gevolg van de ecologische insteek van de hybride aandrijving – noblesse oblige. Volgende maand stelt huistuner Mugen op het Goodwood Festival of Speed echter een CR-Z voor die de geest van zijn illustere voorvader écht moet doen herleven.

mugencrz1_1000

De 1.5 i-VTEC wordt door de Mugen-ingenieurs voorzien van een compressor, die samen met de elektromotor goed is voor een gecombineerd vermogen van 200 pk; een stijging van maar liefst 62 procent ten opzichte van de ‘normale’ CR-Z met 124 pk. Het maximumkoppel gaat met 43 procent omhoog, van 171 naar 245 Nm, die dankzij de elektromotor al heel laag in de toeren te rapen zullen zijn. Hoewel de rijervaring ongetwijfeld compleet zal verschillen van snelle Honda’s van vroeger en nu, die steeds gekenmerkt werden door atmosferische hoogtoerigheid, belooft Mugen vergelijkbare prestaties als de Civic Type-R (0-100 in 6,6s).

mugencrz2_1000mugencrz3_1000

Om die acceleratiecijfers te halen, werd zo’n 55 kg weggeschaafd, met dank aan lichtere composietvelgen en deuren en motorkap uit koolstofvezel. Verwacht verder een lagere en strakkere ophanging, sportremmen, een aerodynamische bodykit inclusief achterspoiler en een hertekende uitlaatlijn. Hoe die gaat klinken, blijkt uit de kakelverse videobeelden van het prototype dat op Goodwood zal figureren. Of dat ook effectief het productiestadium zal halen, hangt in grote mate af van de ontvangst. Zeker is alvast dat dit speeltje in dat geval niet exclusief voor het Japanse moederland bestemd is – het werd immers volledig ontwikkeld door de Europese afdeling van Mugen. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Hmm, mijn initieel enthousiasme voor de Europese introductie van Mugen (die ik zeker had bij de Mugen Civic Type-R) is toch wat getemperd door drie constataties:

    1. dat Honda kennelijk niet meer van plan is om zoiets zelf te bouwen
    2. dat de Mugen-producten (deels terecht) onbetaalbaar zijn
    3. en dat ze zich duidelijk op de Britse/rechtsgestuurde markt focussen

  2. Pieter Fret says:

    CAR heeft er al mee gereden:

    So what’s the Mugen Honda CR-Z like on the road?
    Nail it through the first couple of gears and it feels quick, the electronics having to cut in to combat slip despite the track-biased Yokohamas, while your ears are treated to a glorious Megane R26.R-style induction roar.

    But tall (and unchanged) gearing means a shift from the limiter in second to third gear leaves you in No Man’s Land just north of 4000rpm, too high for the electric motor to assist, too low for the engine’s extra power to boost you on. Despite Golf GTI-alike power levels, it doesn’t have that mid-range urge to make it feel comfortably quick. You definitely can’t leave it in sixth expecting the torque to help you overtake.

    Instead you have to be constantly shifting cogs to find the engine’s sweet spot – no bad thing, mind, with a typically brilliant Honda gearbox. But you need 5000rpm-plus to feel the power and hear the noise, but then the rev limit is around 6500rpm so there’s no manic VTEC rush either. The power band is tiny.

    What else?

    The steering is a little too digital in the first few degrees of turn but after that it gains useful weighting into corners. Ah, corners, and here the CR-Z just grips and grips. Four 215/45 R17 tyres might be small by today’s hot hatch standards, but get those Yokohama hot and they claw into the road. We don’t fancy them in the wet though, and at speed they hum like a Zanussi on full spin.

    The ride is firm, very firm, and although the expensive dampers do a great job of counteracting any harshness, you ultimately can’t flow over the roads on which something so small and nimble should excel. The brakes need a shove to make the pads clamp discs too, and the pedal configuration makes heel ‘n’ toeing all but impossible.

    Het volledige artikel staat HIER.

Leave a Reply