DRIVR

Kort Getest: Citroën C4 2.0 HDi 150 Exclusive

SPECIFICATIE

Op de letter genomen is dit pas de derde generatie C4. De eerste dateert van 1928 en had iets van een paardenkoets, de tweede van 2004 met een vleugje Honda CRX en de huidige van 2010 zonder veel tout court te hebben. Dat althans is de consensus van de autopers die de nieuwe C4 eerder anoniem vindt, zeker nu er – de luxueuze DS-variant niet te na gesproken – enkel nog een vijfdeursversie rest. Of er meer in de topdiesel van 25.980€ zit than meets the eye?

kortgetestcitroenc4a

RIJGEDRAG

Zoals wel vaker met Franse producten zijn de bedieningsorganen rijkelijk geassisteerd. Dat merk je aan het lichte stuur (dat goed scoort qua scherpte maar mager op feedback), de sponzige rem (die hard genoeg bijt maar zich moeilijk laat doseren) en de malse veren (die goed werken op kleine maar minder op grote velgen). En toch laat de C4 2.0 HDi flukse prestaties met hoge limieten optekenen: 0 tot 100 in een plausibele 8,6s en massa’s grip dankzij dure Michelin Pilot Sports. Het goede nieuws is dus de 150pk sterke 2.0 turbodiesel die altijd bij de les is dankzij 340Nm, het mindere de beslissing om een verouderde torsie-as achteraan te monteren. Die kostenmaatregel zorgt ervoor dat de C4 met optionele 18-duimers noch bijzonder comfortabel, noch uitgesproken dynamisch presteert. En dat is in het licht van de puike DS3 en net gelanceerde DS4 (met hetzelfde chassis) toch vreemd. Toegegeven: de manuele zesbak is beter dan de gerobotiseerde automaat met enkele koppeling, en het maximumverbruik met 7,5l op 100 sportieve kilometers binnen de perken. Maar de rol- en duikneigingen vallen toch uit de toon in een segment waar de meerarmige achteras de plak zwaait. Was het trouwens niet de bedoeling om de DS-modellen luxueuzer te maken beter dan dynamischer ten opzichte van de C-reeks?

kortgetestcitroenc4b

VERLEIDINGSKRACHT

Zoek je de troeven van de C4, dan is het binnenin te doen – met een knappe boordplank identiek aan de DS4, fauteuils met een optionele massagefunctie en een quantum-leap vooruit in termen van bouwkwaliteit. De vraag is alleen: waar is de Citroën-mojo naartoe? Het stuur met vaste naaf is parti, de centrale tacho aussi en de klokken weer braaf voor de bestuurder met een kleurselector als eenzame gimmick. Stuk voor stuk indicaties dat zelfs Citroën stilaan heil ziet in Duitse waarden boven Franse excentriciteit, en dat mag niet de bedoeling zijn. Getuige daarvan die irritante DS4 met zijn knappere lijnen en (naar wat we van de lanceringstests horen) betere chassisafstelling die als rode draad doorheen deze test loopt. Want daar zouden onze centen resoluut naartoe gaan als het een Citroën moet zijn, ook al kost die gemiddeld 2.000€ meer en gaan de achterruiten blijkbaar niet naar beneden. Double Chevron op en top dus.

kortgetestcitroenc4c

CITROEN C4 2.0 HDi Exclusive

Plus Min
+ Vinnige motor – Lethargisch chassis

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving voorwielen
Vermogen 150 pk
Koppel 340 Nm
Gewicht 1295 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,6 s
Topsnelheid 207 km/h
Gem. testverbruik 7,6 l/100 km
Prijs 25.980 euro
Fiscale PK 11

Verdict

6 op 10

Share Button

Leave a Reply