DRIVR

Renault Clio RS-R: Hardcore Adieu op 300ex.?

Brachten we jullie als een van de eersten op de hoogte van de Mégane RS Trophy, dan zijn we blij dat opnieuw te kunnen doen met de finale versie van de Clio RenaultSport. Want als allerlaatste vertegenwoordiger van de atmosferische mini-hatches, heeft de gelauwerde Clio recht op een passend adieu. Dat komt er zo goed als zeker in de vorm van een hardcore raceversie die qua filosofie nauwer aanleunt bij de niets ontziende R26.R dan de recente RS Trophy van grote broer Mégane. De specs beloven dan ook vuurwerk!

clio rsr

Het prototype dat in de buurt van Dieppe gespot werd, zou volgende specs hebben:

  • Evolutie van Cup-chassis en ophanging
  • 230 pk (30 pk extra) afkomstig van de atmosferische 2.0
  • Carbon motorkap
  • Plexiglas ruiten
  • Unieke velgen
  • Specifiek uitlaatsysteem
  • R.S. Monitor
  • Vijfpuntsharnassen
  • Gestript interieur
  • Gewicht van minder dan 1.200kg
  • 0-100 in 6 seconden
  • Topsnelheid van + 240km/h
  • Race-geïnspireerde Recaro kuipstoelen
  • Gelimiteerd tot 300 stuks met serieplaatje
  • Prijsindicatie: 30.000 euro

Ingrediënten die garant staan voor een stevige cocktail en niet alleen de huidige generatie gepast zullen uitzwaaien, maar vooral een ode zullen brengen aan de atmosferische tweeliter die er bij de volgende generatie onverbiddelijk – en eco-gedwongen – uit moet. In ruil komt immers een geblazen 1.6’je dat wel al kennen van de Nissan Juke. Ondanks het forse prijskaartje zal er voor een van de 300 sleutels geheid gebikkeld worden. Want als hij nog maar in de buurt komt van zijn vijf sterren voorganger, of even hoge ogen gooit als zijn ‘Ring- en BMW 1 M Coupé verpletterende broer, dan mogen zijn toekomstige eigenaars zich opmaken voor een DRIVRsfestijn van de ouwe leest; één dat in deze vorm (hoogstwaarschijnlijk) nooit meer herhaald zal worden… To be continued.

[Bron: FA]

Share Button

32 Responses

  1. Thierry says:

    Dit klinkt als muziek in de oren. Heb een jaar terug op het laatste nippertje afgezien van het kopen van een tweedehands R26R en heb er uiteindelijk spijt van gekregen. Heel vaak komen ze niet te koop en vaak hebben ze dan al stevig afgezien. Meteen ook de reden waarom ik er uiteindelijk toch niet ben op ingegaan. Een frisse zou welkom zijn. Hou ik zeker in de gaten.

    Mvg Thierry

    • Stijn says:

      Zie o.a. de tijden van de nieuwe Megane RS Trophy, die oude R26R gaat niet de ultieme trackday car uit de autogeschiedenis zijn. Er komen nog leuke aanschafmogelijkheden/circuitauto’s.

      On topic, minder dan 1200 kg lijkt me nu ook zo straf niet voor een kleine viercilinder. Een 964 RS (1992) weegt eveneens 1200 kg met een zware zescilinder boxer achterin. Maar ben wel nieuwsgierig, de Clio RS blijft een van de leukste goedekope (tweedehands vanaf 11.000 euro voor de huidige generatie pre-facelift) funcars.

      • 1-11 says:

        Hoe definieer je de ultieme trackday car ?

        Die waar je het snelst rondjes in maalt of die waar je het meeste plezier in hebt ?

  2. ElmoTheElk says:

    Gaat ongetwijfeld een fantastisch afsluiter worden die gehakt maakt van de concurrentie – voor zover die er is. 1200kg is dan niet echt weinig maar we kunnen geen wonderen verwachten natuurlijk. Vraag met wel af waar ze opeens die extra 30pk vandaan halen…

  3. dieter says:

    Hopelijk zijn de aandrijfassen van ‘n degelijker materiaal gemaakt.
    Ondertussen reeds tot 3x toe stukgereden (2x links en 1x rechts) en zo aan de tik bij gas lossen te horen, komt de 4x komt er stilletjes aan…
    En dat te weten dat ik (zeker voor RS-begrippen) met de Clio rij als een tam konijn.

    Voor de rest werkelijk geen enkel akkefietje gehad (noch electrisch noch mechanisch), maar die aandrijfassen zetten wel een fikse domper op het normale gebruik.
    Ondertussen is het om het half jaar/rond de 10.000km aftellen vooraleer er weer eentje de geest geeft.
    Op “begrip” kan ik bij Renault wel rekenen, maar op tussenkomst in coulance of dg jammer genoeg niet.
    Pfff…!

    • dieter says:

      Vanavond ga ik definitief afscheid nemen van de RS.
      Onlangs is er opnieuw een herstelling moeten gebeuren aan de aandrijving.
      De garagist heeft me de toen de opmerking gemaakt dat de versnellingsbak dient te worden gereviseerd aangezien de tanden van de uitgaande as vrijwel volledig afgesleten zijn.
      Het probleem omtrent de aandrijving heeft dus de doorslag gegeven om hem weg te doen.
      Veel tranen zal ik er dan ook niet voor laten aangezien ik hiermee dit jaar al 2x in panne heb gestaan.
      ;o)

  4. Thierry says:

    De Trophy is zeker nog een optie, aan de andere kant is hij een stuk minder extreem. Iets wat mij oorspronkelijk zo aantrok in de r26r. Ik kan hier trouwens nergens een rij-indruk terugvinden van de huidige Mégane rs?

    Mvg Thierry

    • Ken Divjak says:

      Klopt Thierry, da’s de enige RS die hier momenteel ontbreekt.

      Drogenbos eens opbellen…

    • 1-11 says:

      Ik zit ook al een tijdje te denken aan een R26R, maar het extreme zit me een beetje dwars.

      Hij zou als relatief kleine auto dienst kunnen doen als daily voor mevrouw en in het weekend als relatief budgetvriendelijke trackday toy voor mijzelf.

      Maar hoewel het voor mij meestal ook niet extreem genoeg kan, blijft de R26R een Mégane.
      Het ‘comfort’ en ‘gebruiksgemak’ van pakweg een Elise, met de looks van een Mégane…

      Ik vraag me dan ook af of het in die optiek niet verstandiger zou zijn om een echte sportieve 2-zitter te nemen. Keuze zat voor een gelijkaardig budget.

  5. Pieter Ameye says:

    Om nog even terug te komen op de Recaro’s:

    Renault Mégane RS 250 Cup Interior

  6. Ken Divjak says:

    Met de F1-deal tussen Renault en Williams hertekend,
    zou de Clio Williams zijn heropwachting wel eens kunnen maken ipv de RS-R…

    lao99qdb

Leave a Reply