DRIVR

Kort Getest: Hyundai Genesis Coupé 2.0 T

SPECIFICATIE

Kort voor de Europese introductie konden we al een US Spec Genesis Coupé V6 aan de tand(wielen) voelen. Inmiddels heeft Hyundai beslist zijn – voor het eerst – achterwielaangedreven Coupé te commercialiseren op het Oude Continent, zij het in zeer beperkte getale. Met 2.000 stuks in totaal, waarvan dit jaar slechts 280 voor België, lijkt exclusiviteit verzekerd. Nochtans is de prijs uiterst democratisch te noemen; zeker als je voor de geblazen 2.0 T met 212 pk opteert.

genesis2_1000

RIJGEDRAG

Bij het instappen zijn de eerste indrukken gemengd. De steun en vormgeving van de zetels is prima, maar de afwezigheid van diepteverstelbaarheid voor het stuur dicteert een ietwat oncomfortabele kniepositie. Niet het enige minpunt voor het stuurwiel, want hoewel het om een ouderwets hydraulisch exemplaar gaat, blinkt het niet meteen uit in feedback. Wel een pluim voor het onderstel, dat geholpen door de lange wielbasis een uitzonderlijke stabiliteit laat optekenen, met name in lange waaierbochten. Ook oneffenheden verstoren die koersvastheid nauwelijks: de vering is behoorlijk vergeeflijk voor een sportcoupé. Alleen op typisch Belgische betonbanen met veel dwarsnaden beginnen de schokdempers te pogoën als tieners op een rockconcert. Hou het gas erop en het ESP draait overuren om de speelse achterpartij in het gareel te houden. Helaas gelooft het systeem in tough love: de krachtstroom naar de achterwielen wordt met harde hand onderbroken. Pas wanneer de elektronische waakhond met een druk op de knop aan de ketting gaat, onthult de Genesis Coupé zijn ware potentieel. Enige alertheid is geboden, maar frivole zijstapjes komen altijd gradueel op en zijn dankzij het standaard sperdifferentieel mooi controleerbaar.

genesis3_1000

VERLEIDINGSKRACHT

Meteen valt op dat de 2.0 T de soundtrack en het karakter van de atmosferische V6 mist. Bovendien kan zelfs een gaspedaal met ADHD niet camoufleren dat de turbo zo’n 4000 toeren nodig heeft om op dreef te komen. Echt snel kan je de vierpitter ook niet noemen: 0 tot 100 km/h duurt (officieel) 7,9 seconden. Wie kan leven met 19 fiscale PK’s in plaats van 11, kiest beter voor de 3.8 – voor 35.999 euro nog steeds een koopje. De 2.0 T is op dat vlak al helemaal onklopbaar: voor 32.499 euro (plus €4.957 BIV) krijg je een compleet uitgerust exemplaar – al moet je niet de afwerkingskwaliteit van de Duitse rivalen verwachten. De Genesis Coupé is dus niet meer, maar ook niet minder dan wat hij pretendeert: ongecompliceerd en bereikbaar RWD-plezier. Zonder de pure snelheid van zijn concurrenten, maar met een vriendelijk prijskaartje om dat gemis te compenseren.

genesis1_1000

HYUNDAI GENESIS COUPÉ 2.0 T

Plus Min
+ Goedkoop RWD-vertier – …vraagt wat toegevingen

Weggecijferd

Motor 2.0 4-in-lijn turbo
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 212 pk
Koppel 299 Nm
Gewicht 1495 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,9 s
Topsnelheid 223 km/h
Gem. normverbruik 9,2 l/100 km
CO2-uitstoot 220 g/km
Prijs 32.499 euro
Fiscale PK 11

Verdict

7 op 10

Share Button

4 Responses

  1. Thomas says:

    Hier rijdt een gele rond. Jammer van dat ene stinkdure paardekrachtje!

  2. BART! says:

    Ik had nooit gedacht dat ik dit ooit over ene hyundai zou zeggen maar ik vind het een goed uitziende auto, value for money.
    Ik zou er best wel eens een stukje in willen sturen om te zien of het zou bevallen.

  3. Adolf Van Oostende says:

    inderdaad met 210pk zou je de helft minder BIV moeten betalen .

    En jammergenoeg is Xenon hier niet aanwezig en zelfs niet als optie te bestellen , in USA blijkbaar wel volgens sommigen .

Leave a Reply