DRIVR

Kort Getest: Volvo V60 DRIVe 1.6d

SPECIFICATIE

Ligt het aan mij, of is de Volvo V60 DRIVe vooralsnog een enigma? Niemand lijkt helemaal te weten welk model die op termijn vervangt (de V50 of de V70?), terwijl er nauwelijks recensies over de zuinige 1.6d circuleren. Die scoort geen sub 100-quotering zoals zijn kleinere stalgenoten, maar zit met 119g CO2/km nog altijd comfortabel onder de vijf liter normverbruik. Of dat zo blijft wanneer DRIVR deze DRIVe van minimaal 29.500€ rond de blok jakkert?

kortgetestvolvov60drive1

RIJGEDRAG

Volvo’s beslissing om SportContact3’s beter dan brandstofbesparend schoeisel te monteren, onderscheidt de V60 DRIVe meteen van zijn voorgangers. Want waar de C30 en S40 met hetzelfde achtervoegsel dynamisch beperkt zijn door hun energy-banden, plakt de V60 als bezeten op zijn 235-brede zeventienduimers. Alleen spijtig dat je daar geen jota van voelt door het (nochtans scherpe) stuur dat rond de rechtuitstand zwaar aandoet om onder stuurhoek verdacht licht te worden, zelfs wanneer de laterale G’s toenemen. Gelukkig komt de chassisafstelling daarmee weg dankzij een gezond evenwicht tussen comfort en rolweerstand, maar zo gevoelsmatig als een 3-Reeks of Mondeo zal het nooit worden. Benieuwd of het optionele R-pakket daar iets aan kan veranderen… De manuele zesbak is verder anoniem, maar maakt wel het beste van de 115 pk’s en 270 koppelmomenten die met 1380kg drooggewicht op hun limiet zitten. 1.200km op één tank malen is dus geen probleem, maar volgas 8l/100km verbruiken om niet bijster snel vooruit te gaan misschien wel. Daarom raden we iedereen met ook maar één druppel octaan in zijn bloed een D3 aan die nauwelijks meer verbruikt bij beduidend hogere tempi.

kortgetestvolvov60drive3

VERLEIDINGSKRACHT

Volvo mikt zijn DRIVe-versies ongegeneerd op de leasemarkt waar pk’s niet domineren. En in dat opzicht biedt de V60 een overtuigend pakket met veel stijl, goede materialen en tal van praktische opties. Wat extra ruimte zou wenselijk zijn – zowel in de koffer als vooraan waar de ergostoelen hoog opgesteld staan –  maar afgezien daarvan is de V60 een frisse wind in een eerder muf segment. Moeilijker ligt het met de CO2-uitstoot van deze breakversie; die zit met 119g boven de interessante 115g-grens terwijl de S60 DRIVe sedan daar met 114g net binnen valt om ecokorting én een hogere aftrekbaarheid te genieten. En dat is ongetwijfeld de reden waarom Volvo België relatief weinig lawaai rond de V60 DRIVe maakt.

kortgetestvolvov60drive2

VOLVO V60 1.6d DRIVe

Plus Min
+ V60 – 1.6d DRIVe

Weggecijferd

Motor 1.6d 4-in-lijn turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 115 pk
Koppel 270 Nm
Gewicht 1380 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,3 s
Topsnelheid 190 km/h
Gem. normverbruik 4,5 l/100 km
CO2-uitstoot 119 g/km
Prijs 29.500 euro
Fiscale PK 9

Verdict

6 op 10

Share Button

3 Responses

  1. Stijn Sioen says:

    Bedankt voor deze beknopte maar deskundige bespreking.

    Ben namelijk aan’t kijken om de daily Golf te vervangen door een V60 door gezinsuitbreiding.

    M’n oog was al gevallen op de V60 maar was nog aan’t twijfelen ivm de motor.

    Het zal dus nu met zekerheid de D3 versie worden !

  2. Benny Herdewyn says:

    Vreemd dat Volvo hier niet kan waarmaken wat met de C30/S40/V50 (raar maar waar) wel lijkt te lukken: een gelijke CO2 uitstoot voor alle varianten.
    Ik zou de V60 DRIVe niet ondergemotoriseerd noemen. Met een vooruitziende rijstijl waarbij je niet steeds het onderste uit de kan wil halen, volstaat dit perfect in de Belgische verkeerscontext. Dat de romige D3 leuker is, zal echter niemand ontkennen, maar hij zal voor vele lease rijders buiten de prijzen vallen.
    Het R-pakket raad ik af op de V60, als je echt sportiever wil, moet je bij de concurrentie gaan shoppen, punt.

  3. dimi says:

    Deze vervangt de V50 Die in de zomer ver 2012 uit productie gaat

Leave a Reply