DRIVR

Gelekt: Mercedes C63 AMG Coupé Black Series

VRAAG: Is dit de CSL die BMW niet bouwt?

Ik heb zo een vermoeden dat er op dit eigenste moment een gepeperd mailtje van Duitsland naar Frankrijk suist. De Franstalige versie van Evo Magazine heeft het namelijk gepresteerd om een geheim lanceringfeestje en petit comité publiek te maken op hun website, met als gevolg dat iedereen de Mercedes C63 AMG Coupé Black Series vandaag al in vol ornaat kan bewonderen – twee weken voor de officiële lancering…

mercedesc63amgcoupeblackseries1

mercedesc63amgcoupeblackseries3mercedesc63amgcoupeblackseries2

En het moet gezegd, de gelekte specificaties zijn om duimen en vingers bij af te likken. De atmosferische 6.2 V8 produceert onderhand 517pk en 640Nm (terwijl de gewone C63 met optioneel Performance Pack bij 487pk en 600Nm uitgepraat is), de remmen barsten met zes zuigers vooraan uit hun velgen terwijl de achteras versterkt in om de viersecondensprint keer op keer te verteren. Een DTM-achtige vleugel (zoals de CLK Black Series er een had) is naar de optielijst verwezen, net als het circuitpakket dat nog een schepje van de 20kg gewichtsbesparing afdoet. Zo kiest de klant zelf of hij een goed uitgeruste dan wel Spartaanse exemplaar wil – net zoals bij Porsche’s GT3(RS). Een officieel prijskaartje heeft deze vierzitter nog niet, maar verwacht iets onder de 100.000€ wanneer hij begin 2012 op de markt komt.

bmwm3csl

De gedoodverfde concurrent van zo’n superSter is natuurlijk de BMW M3. De vraag is alleen: dewelke? De uitgeklede GTS-versie is niet echt dagelijks bruikbaar, terwijl de exclusieve CRT een special te ver is zoals we recent in een artikel beargumenteerden. En dan hebben we het nog niet over de prijzen die voor de GTS zo’n 20.000€ en voor de uitverkochte CRT 30.000€ meer bedragen dan de C63 Black Series die beide kwartetgewijs onder tafel veegt. BMW moet zijn beslissing om geen CSL-variant van de E9x-reeks te produceren zo ongeveer rond deze tijd gaan betreuren. Want als er ooit nood was aan een volkse hardcorevariant van onze favoriete 3-Reeks, dan is het wel nu…

Share Button

6 Responses

  1. Key says:

    ik ben verre van een Mercedes fan (qua uiterlijk), maar deze brengt me toch wat extra speeksel in de mond

  2. Ken Divjak says:

    De niet-AMG-variant wordt nochtans al eens met een Honda vergeleken…;)

    mercedesvshonda

  3. STxN says:

    This is what “red hawt” looks like 🙂

  4. Stijn says:

    De vergelijking met de CSL gaat niet meteen op. Coupé CHECK, Sport Check, maar Leichtbau? Zelfs de laatste CSL (E46) zette amper 1285 kg op de weegschaal, gaat bij de Mercedes niet het geval zijn…

    • Ken Divjak says:

      Daar heb je een punt, Stijn
      – een carbon dak of motorkap gaan we bij Mercedes niet snel zien.

      Anderzijds geraakt BMW zelfs met de ontieglijk dure CRT niet onder de 1,5 ton…

      Alle pers- en mediaberichten verhalen in het lang en het breed over de uitzonderlijke gewichtsbesparing van de Frozen Polar Silver M3 – met een motorkap van dit, stoelen van dat en een assenpot van god-weet-wat. Om uiteindelijk bij een reductie van – paukengeknal en trompetgeschal – 45kg te komen. ‘Tank nooit meer dan een kwartje in je vierdeurs-M3 en bespaar 50.000€’ zou anders ook een leuke zijn. Want zelfs München voegt eraan toe dat de rijke standaarduitrusting nefast is voor het dieet “dat anders 70 kilo zou bedragen”. Nog gezwegen van het feit dat er een zware DCT-bak met dubbele koppeling in ligt beter dan een manuele zesbak. En de meest uitgebreide navi. En de duurste stereo-installatie. En natuurlijk een uitgebreide alarminstallatie om al dat exclusiefs te beveiligen. En…

  5. Pieter Ameye says:

    En zo ziet hij eruit met het optionele Aero-pack:

    mercedes

Leave a Reply