DRIVR

Test: Opel Ampera E-REV Range Extender

The Right Car for the Right Moment. Zo omschrijft Opel zijn antwoord op het milieuvraagstuk dat de auto-industrie dit decennium moet beantwoorden. Pure elektrovoertuigen (EV’s) sukkelen voorlopig met een beperkt rijbereik, terwijl klassieke hybrides nog altijd 90g CO2 per gereden kilometer uitstoten. De Opel Ampera positioneert zich tussen beide om de eerste Range Extender op de markt te zijn; een EV die een klassieke verbrandingsmotor als generator inzet om die Range Anxiety van de baan te vegen en minder dan 40g CO2/km te produceren. Maar tegen welke prijs?

rijtestopelampera1

Om dat te beoordelen spoort Opel ons Thalys-gewijs naar Amsterdam. Nederland staat te boek als EV-vriendelijk en biedt een vooruitstrevend framework van oplaadpunten, fiscale bonussen en gegarandeerde files die het nut van elektrische voertuigen dubbel en dik in de verf zetten. De Benelux behoort dan ook tot de early adopters die de Ampera vanaf november kunnen bestellen (samen met Duitsland, Frankrijk en Zwitserland), terwijl de Britten nog tot medio 2012 moeten wachten op hun Vauxhall-versie. Tegen dan denkt België al aan een instapmodel dat de introductieprijs van 44.500€ moet terugbrengen naar 42.900€. En nu we het toch over de financiën hebben: de Ampera geniet noch een belastingsvoordeel van 9.000€, noch een fiscale aftrekbaarheid van 120% omdat de Belgische fiscus hem niet als EV maar als een plug-in hybride beschouwt – ook al wordt die beslissing bij publicatie nog aangevochten door Opel dat een verdere tegemoetkoming eist.

2011 Chevrolet Volt Propulsion System

In se is de Ampera ook een seriële hybride zoals de Honda CR-Z en Toyota Auris hybrid, maar dan omgekeerd. Want waar die twee een secundaire elektromotor inzetten om de primaire verbrandingsmotor te assisteren, draait de Ampera de rollen om; hier is het de EV-motor van 150pk die de wielen consequent aandrijft (ook al werd recent anders beweerd in verschillende media), terwijl de 1.4 Ecotec van 86pk bijspringt om stroom te creëren wanneer de batterijen laag staan. Meteen de reden waarom Opel geen gecumuleerd vermogen van 150 plus 86 citeert, maar gewoon 150pk met 370Nm voor de elektromotor die gekoppeld is aan 200kg batterijcellen onder de middentunnel en achterbank. Daarmee klokt het totale leeggewicht van deze strikte vierzitter af op 1732kg.

rijtestopelampera3

Designmatig schippert Opel’s Range Extender tussen Europa (waar hij als Opel/Vauxhall Ampera verkocht wordt) en Amerika (waar de technisch identieke Chevrolet Volt de honneurs waarneemt). Zo is de neus met de kenmerkende boemerangelementen duidelijk Westers, maar de achterlichten met horizontale clusters eerder GM. Idem dito voor de comfortabele stoelen die van Chevy komen, of de hoedenplank die – net als bij de Volvo C30 – vervangen is door een spanzeil. En hoewel de middenconsole minder knoppen telt dan in de Astra of Insignia, is de touch-applicatie nog altijd niet het laatste woord in ergonomie. Dat zou volgens een aanwezige interieurontwerper ook een Amerikaanse erfenis zijn, evenals de twee schermen op het dashboard; eentje voor de bestuurder met alle vitale info, en een andere in het midden voor alles van navigatie over Bose-geluid tot klimatisatie. Werken doet het allemaal feilloos, maar het blijft toch even zoeken.

rijtestopelampera4

Zoeken is het ook naar een teken van leven wanneer je de Ampera start. Dat gaat natuurlijk per knopdruk, maar geluid komt er niet aan te pas aangezien de eerste 40 tot 80km (afhankelijk van je rijstijl) volledig elektrisch voorbijzoeven. ‘Zoeven’ is trouwens een gepaste omschrijving voor de sprinttijd van negen seconden die niet merkbaar aflaat tot de elektronische begrenzer bij 160km/h ingrijpt. Van horen zeggen natuurlijk… Tot 50 per uur is er zelfs sprake van enige druk in de rug, met dank aan het instant koppel en de traploze vermogensafgifte van de elektromotor. Die algehele rust verdwijnt na zo’n 60km wanneer de benzinemotor bijspringt om stroom te genereren; initieel een bevreemdende sensatie aangezien de 1.4 niet met de stand van het gaspedaal meegaat, maar niet luidruchtiger dan een doorsnee wagen en snel geassimileerd. Je kan via de HOLD-functie trouwens zelf bepalen wanneer je 100% elektrisch wil rijden, en da’s handig om na een pendelrit een metropool in te rijden – net als de programmeerfunctie om bij dalstroom te herladen. In minder dan vier uur aan een klassiek stopcontact nota bene.

rijtestopelampera5

De grootste verrassing is evenwel hoe normaal de Ampera rijdt: de demping is top, de stuurprecisie afgemeten en de rolweerstand op punt. Enkel het houterige remgevoel verraadt de aanwezigheid van een elektromotor (die de initiële vertraging voor zijn rekening neemt), maar verder zijn er geen parasietreacties. Ook niet op de voortrein die perfect overweg kan met zoveel trekkracht en zelfs geprovoceerd geen binnenwiel laat doorspinnen. Benieuwd of die indruk standhoudt wanneer we de Ampera een fatsoenlijke weg voorschotelen beter dan wat ronde punten… Want Intercity-ritten flatteren deze Range Extender hoe dan ook; wie enkel minder dan 50km aflegt (en dat is volgens Opel 80% van de rijdende bevolking), doet dat volledig emissievrij om tijdens grotere reizen toch 500km ver te geraken. Alleen spijtig dat die laatste 450km 35 liter benzine souperen (omgerekend 7,8l/100km) wat in tijden van downsizing toch beter kan. Maar dat zal de welgestelde prospects worst wezen; de helft van de 10.000 exemplaren die het eerste jaar naar Europa komen, zijn nu al besproken. En tot volwaardige EV’s een respectabel rijbereik kunnen voorschotelen, is dat volledig terecht.

OPEL Ampera E-REV Range Extender

Plus Min
+ De eerste in zijn soort – Kost altijd veel centen

Weggecijferd

Motor Elektromotor + 1.4 benzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 150 pk
Koppel 370 Nm
Gewicht 1732 kg
Acceleratie (0-100 km/h) +- 9s
Topsnelheid 160 km/h (begrensd)
Gem. normverbruik 2l/100 km
CO2-uitstoot <40 g/km
Prijs 44.500 euro
Fiscale PK (nog niet bekend)

Verdict

 

7 op 10

Share Button

3 Responses

  1. FrX says:

    Toch jammer van het design. Ik weet wel dat men zegt dat die ‘schoenvorm’ het meest aëro-dynamisch is (cfr Prius, Insight en zelfs CRZ), maar kan dat nu echt niet wat sportiever? Ik heb (van horen zeggen) dat de Mercedes C-coupé eenzelfde drag coëfficiënt (Cd) heeft als een Prius 3de generatie. En die Ster ziet er dan toch wel een stuk beter uit.

    Ik denk dat looks zulke auto’s toch beter zullen doen verkopen. En dan praat ik alleen over België, waar (mijn insziens) looks vaak nog de stempel drukken op ‘YES – kopen’ of ‘NO – negeren’.

    (En inderdaad, wikipedia werpt licht op de zaak:
    Cd Merc E-Class Coupé 2010: 0.24 (hoe lager hoe beter)
    Cd Prius 3de generatie: 0.25
    http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_coefficient )

  2. Ken Divjak says:

    Het is een cliché, maar in het echt ziet de Ampera er beter uit dan op foto’s – zeker in het felrood eerder dan het bordeaux van bovenstaande persbeelden.

    Anderzijds vraag ik mij ook af waarom hybrides er zonodig als hybride moeten uitzien…

Leave a Reply