DRIVR

Opgelijst: Het Averechtse Effect van de Nieuwe BIV

Niet alleen hommeles in Italië (waar alles met meer dan 170pk binnenkort doodgetaxeerd wordt), ook in België is het belastingshek van de dam. Het ontwerpdecreet over de vergroening van de BIV is namelijk door de Vlaamse Regering goedgekeurd “om de Vlaming aan te zetten een schone wagen te kiezen” aldus minister van Leefmilieu Joke Schauvliege. Daarom stelt de CD&V’ster een nieuwe systeem van Belasting van Inverkeerstelling voor dat minimaal 61,5€ en maximaal 10.000€ bedraagt. Wat voor averechts effect zo’n wetswijziging op de BIV-prijzen van enkele populaire wagens zou hebben, staat hieronder opgelijst.

ontwerpdecreetbivvanaf2012

Samengevat: superbenzines (zoals de Porsche Cayenne) worden met 10.000€ BIV onbetaalbaar, terwijl diesel-SUV’s (genre Range Rover) belastingsvermindering krijgen. Zelfde verhaal bij compactauto’s op benzine die zwaarder getaxeerd worden – zelfs de Prius krijgt een veeg uit de pan – terwijl grote diesels zoals de Mondeo en 5-Reeks voordeliger worden. Wat er alleen maar op kan wijzen dat Schauvliege weeral enkel en alleen naar de CO2-tabellen kijkt om ons verstofte landje nog verder te verdieselijken. Kuch.

[Tabel via De Tijd, Tip via Duckie ‘RS]

Share Button

59 Responses

  1. Christophe says:

    Eeuhm.. Ik begrijp nu eens compleet NIET op welke basis dit berekend wordt. :S België Absurdistan, maar fuck, dit gaat er zwaar over man. Dit is precies zo’n soort argument dat leidt tot de conclusie dat de regering soms écht niet functioneert, alleen al omdat er gewoon dwaze mensen in zitten. –‘
    Over regeringen gesproken, ik dacht dat nieuwe wetsvoorstellen er niet door konden komen zolang we geen regering hadden? Ik ben niet zo thuis in heel die formele rompslomp, maar wat up wit dat?

  2. Sven says:

    ‘minimaal 6,5€’
    6,5 euro was het bedrag dat ik ook had overgenomen. Al moet dat 61,5 euro zijn. Goedkoper wordt het er niet op.

    @Christophe: de BIV is sinds begin dit jaar Vlaamse bevoegdheid. Het getouwtrek rond een nieuwe regering is federaal.

    zelfs een corsa diesel met 105g uitstoot wordt duurder. Je zal maar net 3% overheidskorting opgestreken hebben, weet je ineens waar je die aan kan uitgeven…

  3. Alain DeCock says:

    Geen probleem, wagen uitvoeren (BTW terug) en in het buitenland inschrijven.

  4. Pol says:

    “Samengevat: superbenzines (zoals de Porsche Cayenne) worden met 10.000€ BIV onbetaalbaar” …..
    Ik denk dat dat nog zéér betaalbaar is voor iemand die een Cayenne koopt , klein deeltje van het totaal hoor ..
    Om nog maar te zwijgen over het feit dat die dingen voor 95% ingeschreven staan als bedrijfsvoertuig …
    Dat van een Corsa 1.2 benzine vind ik véél gekker ??
    Die groep is dus de groep die slachtoffer zijn van de nieuwe wet , zéker niet die van de supercars !

    Mijn bescheiden mening 😉

    • Ken Divjak says:

      Met dit voorstel zijn de kopers van kleine benzines inderdaad de grote verliezers, maar met een magazinetitel als DRIVR maken we ons ook zorgen over de krachtige benzines – en dan hebben we het zelfs niet over SUV’s of Supercars.

  5. Rosse says:

    BIV = index * ((2*( CO2 *f + x)^m/1E10)*LC + c)

    Index: duidelijk: indexatie BIV wordt ingevoerd
    CO2 : uitstoot in g/km
    f : correctiefactor voor oudere benzinewagens
    x : correctieterm voor evolutie nieuw wagenpark
    m : exponent machtsverheffing
    LC : leeftijdscorrectie voor 2de handswagens
    c : term bepaald door euronorm + type brandstof

    goed bezig! En dan zeggen dat het zo eenvoudig kan zijn. Rekeingrijden of alle belastingen verwerken in de brandstofprijs.

  6. Christophe says:

    @ Sven
    Hmm ik las het op DS idd.. En hoe hebben ze dat erdoor gekregen dan? :S

  7. Straf dat men
    (a) milieuvriendelijkheid nog steeds verengt tot CO2, alsof fijn stof en NOx niet bestaat
    (b) doet alsof elektriciteit opwekken geen CO2 produceert (rendement van steenkool tot uw stopcontact is ongeveer 30%, wat ongeveer het rendement van uw benzinemotor is)
    (c) ook ecokorting geeft op de airco die je bij de auto koopt
    (d) korting geeft aan auto’s waar je de ecotoestand met een knopje gewoon afzet (bv de C30)

    etc

    • Ken Divjak says:

      Nog gezwegen van de gehanteerde CO2-/verbruiksmeting en de manier waarop het merendeel van de leaserijders met hun Bluemotion omgaat om er toch nog wat snelheid uit te krijgen…

      Trouwens gezien dat de BIV van de Prius met bijna 35% stijgt!?

  8. heidekonijn says:

    Sociaal gezien zou je auto’s taksen op inkomen, of -gezien dat te omzeilen is- op aankoopprijs. Sociaal is de nieuwe situatie dus niet.
    Ecologisch gezien zou je taksen op een rudimentaire groene voetafdruk -nucleaire stroom, steenkool, diesel, nikkel, cadmium.. Ecologie heeft er dus ook weinig mee te maken.

    Belastingtechnisch en uitknijpgewijs is het interessant nog snel even wat automobilisten aan te moedigen om diesel te rijden en dan.. TSHAKKAA!! De vervuiler betaalt vervuilende dieselaars! Jullie vermoorden de natuur en daarom extra dieselbelasting! ..wedden?

  9. Jenson says:

    Diesel = brandstof van de duivel
    Mensen worden er ziek van. En de toestand is hier dramatisch zoals u kan zien op volgende kaarten:
    1. kaart NO2:
    http://www.esa.int/esaEO/SEM340NKPZD_index_1.html#subhead1 2. kaart fijn stof:
    http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/wetenschap/verkeersvervuiling-triggert-hartinfarcten/article-1194958046767.htm
    3. meer info ivm NOx, ozon en stof:
    http://www.knmi.nl/~eskes/folkert/meteorologica_05.html
    4. CO2 van diesel blijkt in realiteit 93% hoger te zijn in stadsverkeer:
    http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/printdossier.aspx?Id=357
    5. NOx van Golf D1.9 bluemotion is ruim 1000% hoger dan die van een Porsche Cayenne S 4.8: 0.179 tov 0.016 (zie ecoscore.be)
    Hopelijk wordt dit BIV voorstel nog aangepast zodat er geen diesels meer verkocht worden.

  10. Mee says:

    En ik die dacht dat België zo stillekes aan toch wel wat minder diesels op zijn wegen wilde hebben (‘smogalarm’ anyone?)…

    De 2de-hands markt gaat het ook goed voelen doordat die toch weer allemaal wat meer CO2 (boe!) uitstoten dan de moderne eco-bakken. Maar ja, een volledig nieuwe auto fabriceren is volgens de regering niét milieu-onvriendelijk natuurlijk.

    Absurde regeling weer, hoe ik het zie worden kleine benzinewagens (die toch echt wel het beste voor het milieu zijn als je het mij vraagt) veel meer benadeeld en de dikke diesels met veel pk’s maar relatief weinig uitstoot sterk bevoordeeld. Maw, goedkope auto’s worden duurder, duurdere wagens worden goedkoper. What now?

    In het Nieuwsblad staat daarvan het treffendste voorbeeld: een BMW 535d: nu €4.957, binnenkort €600. Voor een C30 benzine betaal je dus meer…

    • Ken Divjak says:

      Het 535d-voorbeeld is inderdaad nog frappanter dan de “10.000€ BIV voor een Cayenne” waar iedereen momenteel mee kopt…

      Gewoon te gek voor woorden.

  11. Adolf Van Oostende says:

    Vlaaamse regering heeft blijkbaar nog steeds niet door dat fijne en ultrafijne stofdeeltjes die diesels zelfs met roetfilter blijven uitstoten veel schadelijker zijn voor gezondheid dan uitstoot van benzinewagens :

    ‘Roetfilters niet goed voor ultrafijnstof’ :

    http://www.profnews.nl/969651/ultrafijnstof-vormt-groter-gevaar-dan-gewoon-fijnstof

    http://www.autoweek.nl/autonieuws/11524/Onderzoek-naar-ultrafijnstof

    http://www.nu.nl/algemeen/2556946/roetfilters-bestrijden-ultrafijnstof-onvoldoende.html

    Gebruik van roetfilters om fijnstof terug te dringen werkt niet :

    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/2461664/2011/07/05/Europese-aanpak-om-fijnstof-terug-te-dringen-werkt-juist-averechts.dhtml

  12. W0ut says:

    Zou graag eens willen zien wat er gebeurd met de blue motion , efficient dynamics, etc.. modellen met meer dan 120pk.

    De lage CO2 modellen in de lijst hebben allemaal een laag vermogen.

  13. Tommas says:

    Ok, mijn broer heeft net een BMW X3 gekocht, 2.0 diesel. Deze heeft een CO2 uitstoot van 149. Nu is de BIV voor deze wagen 2300 euro. Dan wordt dit in de toekomst goedkoper? En als ik voor mijn vrouw een nieuwe Opel Corsa koop (kleine benzine) dan wordt dit duurder? Of heb ik het verkeerd voor?

  14. Fastflupke says:

    Heel erg goed bezig in Belgie … ahum … het lijkt wel of Vlaanderen een inhaalslag wenst te maken tov federaal …

    Op elk vlak, sociaal, fiscaal etc doet men er alles aan om bedrijven naar het buitenland te jagen …

    Bij ons gaat de vloot ook naar het buitenland uitgevlagd worden …

    Trots om Belg te zijn? Al lang niet meer …

    • JDM says:

      Sorry, maar dit is een Vlaams ontwerpdecreet. België heeft hier niks mee te maken.

      Is dit trouwens niet waar zo velen om geschreeuwd hebben? Wordt het nu stilaan duidelijk waar het om draait en wie er echt beter zal van worden? Ik hoop het.

      En ik hoop ook dat het gezond verstand straks wint zodat het slechts bij een idioot ontwerp blijft.

  15. Adolf Van Oostende says:

    En door indexcijfer in BIV te steken gaan ze BIV dus constant kunnen laten stijgen , samen met de andere prijsstijgingen die ons voortdurend treffen !

  16. W0ut says:

    Ze willen gewoon hun uitgedeelde groen premies terugverdienen. 🙂

  17. Jimster says:

    Dit is het einde voor de hot hatches : Renault RS, Focus RS, Golf GTI, … WRX’s, EVO’s worden helemaal niet meer te betalen.

    • Wim says:

      De GTI’s en de EVO’s profiteren van deze nieuwe BIV.
      De Golf GTI was 2500€ en in dit nieuwe systeem wordt dit 654.55€.

      Een serieuze verlaging als je het mij vraagt.
      De EVO 10 gaat van 4957 naar 4757.
      Dus hier ook een verlaging.

      Ik denk dat alleen de kleine benzines en ook de kleine diesels dik genaaid worden (de auto’s die het meeste verkocht worden).
      bijvoorbeeld:
      Polo 1.2 benzine vroeger 61.5 nu 231.1
      Polo 1.2 diesel vroeger 61.5 nu 116.9
      Dat is een serieuze stijging als je het mij vraagt.

  18. pvh says:

    en wat ivm auto’s ouder dan 15 jaar? blijft dat bij 61,5 EUR ongeacht welke motorisatie?

  19. logic says:

    Uit de persmededeling: “Aangezien de Euronormen voor benzine- en dieselwagens wél verschillen, wordt een onderscheid gemaakt tussen benzine- en dieselwagens. Benzinewagens stoten tot en met de Euro 5 norm immers minder schadelijke stoffen uit dan dieselwagens binnen dezelfde Euronorm. ”

    Kortom, ze beseffen maar al te goed dat een EURO5 benzine milieuvriendelijker is dan een EURO5 diesel. En een Dacia Logan met EURO4 zal zwaarder worden getaxeerd dan een BMW535d EURO5, geheel volgens de logica van “uitstootnormen”.

    Wil ook zeggen dat alle hot hatches die aan de EURO5 norm voldoen en nog binnen een bepaalde CO2 grens vallen, flink wat goedkoper worden dan momenteel het geval is. De huidige BIV rekent immers zwaar door op vermogen, dat valt volledig weg. Zo enkele
    interessante voorbeelden (bron autoforum.be):

    TT TFSI 160PK: 400euro ipv 1250
    TT TFSI 211PK: 450euro ipv 2500
    TT TTS 272PK: 1200euro ipv 5000
    BMW 125i cabriolet 218PK: 1300euro ipv 5000
    BMW 330i coupé 272PK: 700 euro ipv 5000
    Mercedes SLK200 184PK:300euro ipv 2500
    Mini cooper S 184PK: 270euro ipv 2500
    GOLF TSI 160PK: 360 euro ipv 1250
    GOLF GTI 211PK: 700 euro ipv 2500

    Als die cijfers kloppen, dan gaat de gemiddelde Drivr daar niet rouwig om zijn!

    • Stijn says:

      Vraag is ook nog wat er met de jaarlijkse verkeersbelasting gaat gebeuren. Momenteel is deze op basis van cilinderinhoud, zo is slechts enkele kilometers rijden met een leuke 3,6 liter flat 6 wel elk jaar meer dan 1300 euro…

  20. Leo says:

    Dit is NVA. De kruimels van de armen pikken om de rijken kadoo’s te geven. En dit op basis van op het eerste zicht logische criteria, co2/km, maar bij nader toezien volledig uit zijn context getrokken logica. Er wordt helemaal geen rekening gehouden met de periode waarin een wagen z’n meeste km rijdt. Een BMW 535d rijdt op 2-3jaar 200.000km, de meeste Corsa’s rijden 15-20jaar en hebben dan nog geen 200.000km. Wie stoot er dan de meeste co2 uit? En dan wordt de hogere co2 uitstoot bij de productie van dure luxe wagens nog niet eens in rekening genomen … Maar wat wil met een partij als NVA die het VBO als z’n baas heeft!

  21. Intred says:

    En de Vlaamse regering gaat er blijkbaar vanuit dat de bedrijfswagens niets uitstoten want deze regeling is niet van toepassing op bedrijfswagens. Dezelfde bedrijfswagens stoten evenveel uit en worden vaak méér gebruikt dan de particuliere wagens, ongelooflijk.

  22. kvg says:

    pfff wa ne zever, sjanske da ik verleden jaar mijne lexus is 300 gekocht heb, heeft me toen al een koppel 1000 euro gekost aan biv, 2 pk te veel anders was het de helft, wat zou ik nu betalen dan?

  23. Koen says:

    Laten we niet vergeten dat de BIV een éénmalige taks is bij aanschaf. Op een bedrag van 10000 tot 15000 euro is een BIV die plots 150 euro of 200 euro hoger ligt geen heeeeel grote kost. Heel lang geleden stond het verbruik rechtstreeks in verband met de PK’s en dus ook met de aanschaf van de wagen. Vandaag echter zijn het net de grote merken zoals BMW, Audi en Mercedes en ook andere merken die in hun paradepaardjes altijd investeren in de nieuwste en zuinigste technologie. Die Research en Development wordt dus wel betaald door die mensen die met een BMW 535D kopen. En je mag er niet vanuit gaan dat een BMW rijder meer kilometers maakt dan een kleine auto. De autostrade staat toch niet vol file van enkel BMW’s dacht ik. De technologie van de duurdere auto’s heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de kleine wagens minder verbruiken. Doorsijpelen van technologie noemt dat. De nieuwe Audi 3.0 TDI verbruikt 5 liter. Dat is minder dan mijn huidige 2.0 L TDI Audi A4. Ik rijd 25000 km/jaar. Mijn milieuafdruk is minder dan verschillende pendelaars met hun 1,3 benzine die jaarlijks 40000 km afleggen. Kortom, de milieuinvloed van iemand is sterk afhankelijk van het verbruik, de technologie en de jaarlijkse afstand van iemand. De enige juiste BIV en Wegentaks zou dus moeten bestaan uit een formule die bestaat uit de jaarlijkse afstand + CO2 uitstoot + Roetuitstoot. Duurdere wagens draaien nu al jaren op door zeer zware belastingen terwijl ze in de minderheid zijn. EN VAN PROPORTIES GESPROKEN:

    Voorheen betaalde men voor een Porche Cayenne 5000 euro BIV en voor een Focus 123 euro BIV DUS 40 keer zoveel! Terwijl deze wagen uiteindelijk als het erop aankomt 3 keer meer CO2 en fijn stof als je wil, uitstoot. Waar zat hier de juiste proportie??

    Anders geteld: 4 Focus-jes betalen samen 500 euro BIV terwijl ze meer vervuilen dan 1 porche cayenne die 5000 euro BIV betaald.

    Dus geef me geen verhaal van eerlijk en niet eerlijk.

    • Adolf Van Oostende says:

      In de jaren ’90 is reeds meermaals gebleken bij praktijktests van oa De Autogids dat zelfde wagen met grotere motor vaak zuiniger is dan met kleinere motor in idendtieke omstandigheden en bij zelfde rijstijl.

      Bvb bij de BMW E36 3-serie bleek in dezelfde carrosserievorm de 328i zuiniger dan de 325i die op zijn beurt zuiniger was dan de 320i ; dat waren toen alle 3 zescilinders in lijn .

      Die zescilinders haalden trouwens vaak vele honderdduizenden km’s zonder grote kosten of revisie , da’s heel wat anders dan de huidige ” downsizemotoren ” heb zo al meerdere mensen gehoord met VW Sirocco 1.4TFSI waar op 70 a 80 000 km al motor vervangen moest worden (en die waren niet getuned ofzo hoor ).

      En nu zijn meerdere merken blijkbaar al v plan om een 2- of 3-cilindertje al dan niet voorzien v drukvoeding te gebruiken als downsizemotor (lees om gemiddelde uitstoot vh gamma omlaag te krijgen ) , dikwijls in redelijk grote middenklasse wagen .

      Wat is dan beter voor het milieu grotere betrouwbare motor die het honderduizenden km probleemloos uitzingt of downsizemotor die je regelmatig moet vervangen omdat hij stukdraait ?

      Motor die op z’n laatste benen loopt zal wellicht ook de nodige olie verstoken .

  24. johan says:

    Ik denk een drukfout te hebben ontdekt nl:vw golf(81kw of 10fpk) wordt in het huidige systeem opgegeven aan 495€ en zou gaan naar 275,13€.In het huidige systeem is de BIV 123€ en geen 495€,juist?

  25. Tsjerno says:

    De beste DIV ever. Mensen die een cayenne kopen kijken niet op 10.000 euro. De Huidige DIv is pas erg, je wordt belast op vermogen, dat wil zeggen dat een 535d met alle mogelijke filters toch nog 5000 euro aan DIV kost.

    Ook een VW TSI van 160pk kost 1600 euro DIV vandaag. Hopeloos verkeerd want het gaat hier over een 1.4 liter die is afgesteld op zuinigheid.

    Ook hybridewagens varen er bij omdat je niet moet betalen voor de kracht van de elektromotor. Nu is dat nog wel zo. cayenne rijders kunnen zo 10.000 vermijden door een hybride-model van porsche te kopen. Beter nog, porsche wordt aangemoedigd om hybridemodellen te ontwikkelen.

    Dit model is future proof. Als er volgend jaar een kilometerheffing komt wordt je 100% belast op uitstoot. Dus een vervuilende Dacia is enkel handig als je er weinig kilometers met rijdt. Oudere mensen blijven rijden met hun oude mercedes omdat de wegenstaks minder of gelijk is aan de huidige.

    Nu doet iedereen moeilijk, maar op termijn is dit een goede oplossing en een zeer goede maatregelen. De meeste Belgen zijn dom en vitten op alles.

    Omdat constructeurs zich aan de euro-norm moeten houden is een belasting op CO2 voldoende, de rest volgt vanzelf. Als je 100% belast op uitstoot dan rijdt er geen enkele 2dehands wagens meer rond omdat een wagen van 10 jaar geleden 20x meer fijn stof uitstoot. Dus CO2-belasting is enige uitweg omdat de twee componten (CO2 en vervuiling in zijn geheel) zich dankzij voorgaande regelgeving perfect volgen.

    Er is trouwens ook de nog rijtaks! die komt jaarlijks terug. Voor kleine wagens is dat 2x niets, dus niet te veel zagen dat autorijden duur is.

  26. angelo says:

    Hey. Heb mijn auto net buiten gebruik gereden. een astra gtc. Nu wil ik de nieuwe bestellen die in januari uitkomt maar heeft 165 pk dus met het oude systeem 2500 biv. pff Hoeveel zou ik in de nieuwe systeem betalen? de uitstoot is 129 co.ik zou enorm naar beneden gaan zeker?

  27. Tsjerno says:

    165pk is redelijk wat, 129 gram CO2 per kilometer redelijk laag. DIV zal +- 250 euro zijn.
    DIV hangt ook af van EURO-norm van de wagen.

    Maar enkel dacia’s en andere low-end auto’s zijn nog euro 4.

  28. angelo says:

    Thx Tsjerno, met deze div met plezier dan een 165pk. Maar gaat het echt doorkomen in januari?
    wil wel zeker zijn en hoe weet ik het zeker ?

  29. Tsjerno says:

    Sorry this BIV van belasting 😉 DIV is centrum voor mobiliteit.
    Het wetsvoorstel is goedgekeurd door regering van lopende zaken.
    Enkel geldig voor natuurlijke personen, geen ondernemingen.

  30. angelo says:

    Haha ; ja zag het net zelf dahet BIV moet zijn. lol Maar het gaat om een privewagen dus joepieeeeeeeeeeee als het doorkomt. Wil e auto zo rap mogelijk bestellen en zou die in januari hebben :)Maar is het defenitief dat het door gaat komen?

  31. Lex DeNeve says:

    Spijtige zaak die de verkoop van NIEUWE wagens zal beïnvloeden. Wellicht geen vele NVA-kiezers eerst even het NVA programma nakijken voordat ze de volgende keer gaan stemmen!

  32. Rubicon says:

    Wat mij (onder meer..) bijzonder stoort, is dat bedrijfs- en firmawagens gewoon de dans ontspringen!?! Een bijzonder groot deel van het wagenpark bestaat uit firmawagens, waarvoor de nieuwe BIV gewoon niet van toepassing is?!? En een beetje een vermogende firma, zal zeker niet te zeer kijken naar of hun wagens een beetje vervuilend zijn of wat meer kosten… De nieuwe BIV wordt dus betaald door de gewone, particulier, zoals u en ik. Die over het algemeen geen enkele 100-en euro’s te veel te besteden hebben. De grote bedrijven en firma’s, waar het meeste geld zit, die worden ontzien. Dat kan ik niet begrijpen.

    Elektrische en hybridewagens krijgen tevens voordeligere premies. En wat met de enorme milieu-impact van de kerncentrales??
    Terwijl verwarmen op elektriciteit, in het geval van woningen en andere panden, volgens de becijfering van de EPC (Energie-Prestatie-Certificaat) enorm wordt afgestraft. Omdat in de berekening tevens het rendement van de kerncentrales mee in overweging wordt genomen. Een kerncentrale heeft een zeer slecht rendement: 2/3 van de energie gaat verloren met het koelwater. Dus, terwijl de elektrische accumulatoren in je huis op zich weinig zullen verbruiken en je een eerder lage maandelijkse energiefactuur zullen opleveren, wordt het slechte rendement van de kerncentrale afgestraft in de totaal berekening van de EPC. Waarom geldt dan voor voertuigen ineens een ander verhaal? Het gaat toch om dezelfde elektriciteit die uit dat stopcontact komt, of niet soms??

    • Koen says:

      Elektrische wagens is een klucht. Zolang er geen systeem bestaat om elektriciteit milieuvriendelijk en goedkoop te stockeren zal het een klucht blijven. Men heeft berekend dat als alle voertuigen in België morgen elektrisch rijden, men zo’n tekort aan stroom heeft, dat men in haast elke gemeente een (kern)centrale moet bijbouwen. Neem daarbij dat het maken van de batterijen voor in deze auto’s absoluut niet milieuvriendelijk is en dat er een erg groot tekort aan litium gaat zijn als alle voertuigen elektrisch rijden.

      Zonne-energie is een optie, maar ook daar schijnt er bijna evenveel CO 2 nodig te zijn om zo’n paneel te maken dan wat je er zogezegd “milieuvriendelijk” kan mee uitsparen. Zonnepanelen zijn enkel fiscaal interessant.

      Ideaal zou zijn als ze milieuvriendelijke zonnepanelen konden maken die overdag stroom produceren. Het overschot aan productie moet dan gestockeerd worden zoals men nu bv aan het experimenteren is met vloeibaar zout. ‘s Nachts kan dan het teveel teruggewonnen worden. Helaas zijn we zover nog bijlange niet.

      Wat de bedrijven betreft: Bedrijven zijn zoals alle goede Belgen. Als je ze een opening in de wet geeft, profiteren ze ervan. Dat doet iedereen. Dus veroordeel de overheid, niet de bedrijven. Als je van jezelf kan zeggen dat je nooit, maar dan ook nooit iets geflikt hebt om taks te ontlopen of door de mazen van een of andere wet te glippen dan proficiat, maar ik denk niet dat er zo veel mensen rondlopen…

    • Tsjerno says:

      Zover ik weet betalen bedrijven juist meer! Dus uw argumenten vallen in het water. De nieuwe BIV is logischer. Was het logisch dat een 1.2 benzine 60 euro BIV betaalde gewoon omdat het een kleine motor is? Nu betalen deze wagens 230 euro omdat ze geen euro 5 norm halen. Belasten op uitstoot is logischer dan blindelings belasten op cilinderinhoud.

      Een 1.4 liter van volwagen heeft 160pk, kost daardoor 1500 euro aan BIV, maar deze high tech motor is zuiniger en beter voor het milieu dan een kia 1.4 benzine die slechts 123 aan BIV kost. Kia gaat geen moeite meer dan om zijn 1.4 zuiniger te maken en bedrijven die dat wel doen worden afgestraft.

      Zo stimuleer je geen economie die milieuvriendelijke producten maakt. Daarom is de nieuwe BIV een goede zaak.

      Elektrische wagens zijn nog niet voor morgen, dat weet iedereen. Binnen 20 jaar verwachten ze pas echt deel uit te maken van het straatbeeld. Nu is elektrische energie simpelweg te duur. Zelfs met kerncentrales die het goedkoopste zijn, ondanks hun lagere rendement. (-7% tegenover gas) 100km elektrisch rijden aan 30kw/h aan 100km/h = 30*0,3 = 9 euro. Diesel = +- 7 euro.

      Hybridemotoren zijn wel knap, eindelijk geen stinkende en ronkende auto’s meer in stedelijke omgevingen! Geen uitstoot meer waar mensen wonen. Dit is een tussenoplossing, maar een tussenoplossing met een duidelijke toekomstvisie.

  33. kikie says:

    Aardgas auto’s zijn op dit moment, als er pompen in België geplaatst worden het beste alternatief voor de meer vervuilende auto’s.

    Elektrische auto’s zijn niet echt een goed alternatief. Het grote voordeel dat elektrische auto’s hebben is dat ze geen gebruik maken van koelvloeistof, carter olie, motor olie enz… . Wat de meeste mensen vergeten is dat elektrische auto’s verre van gezond zijn voor de bestuurder en eventuele passagiers. De elektrische AC motor produceert namelijk EM straling. Er zijn al gemeentes die geen bouwgronden meer vrijmaken in de buurt van hoogspanningsleidingen ( dit zei ik al 15 jaar geleden, toen ik net een snotbel was) dat dit niet gezond kon zijn.

    Ik heb al enkele jaren contact met een niet-ioniserende stralingsspecialist van het VITO te Mol (hij is momenteel op pensioen).

    Vorig jaar had ik de mogelijkheid met een elektrische Fiat Panda te rijden tijdens de cleanweek te Zolder. Het uitleesvenster gaf aan dat bij volle “gas” de motor 245 ampère produceerde. Wat op zijn beurt veel EM straling geeft.

    Een ander persoonlijk probleem dat ik heb is dat ik een 9 jaar oude auto heb die ik, éénmalige kans, voor nog veel centjes kan verkopen. Ik wil deze wagen totaal niet kwijt maar weet niet wat ik moet doen, gezien de autofiscaliteit zal veranderen. Het is een Euro 4 benzine, 3.0 liter V6 met een, op papier, CO2 uitstoot van 245 gr/km en een gemiddeld verbruik van 10.4 liter per 100 km. Deze ligt volgens de keuring (vorige week nog) in praktijk lager.

    Ik veronderstel dat de verkeersbelasting in de toekomst voor deze auto veel hoger zal zijn dan nu?

    • Tsjerno says:

      Er bestaat ook nog zoiets als een Kooi van faraday zodat de straling perfect kan ingeperkt worden. Daarbij zijn niet alle auto’s voorzien van AC motoren.

      Er bestaat geen bewijs dat extreem laagfrequente EM schadelijk is voor de gezondheid. Er zijn studies die beweren dat er 0,01% meer kan is op kanker zoal leukemie, maar dan nog kan je het niet hardmaken of die invloed iets te maken heeft met de EM. Niemand heeft dan ooit het oorzakelijk verband kunnen aantonen.

      De kwestie van bouwgronden onder hoogspanningskabels is louter een voorzorgsmaatregelen net zoals men geen gsm mag gebruiken op het vliegtuig. Men weet dat er een minimale straling is en daarom neemt men geen risico. EM straling is er overal, door mens en natuur.

      Mensen die in een hotspot van een hoog EM veld van de aarde wonen (in onze streken laag) lopen ook geen groter risico op kanker of een andere afwijking. Dit terwijl het het kan oplopen tot 60 microtesla op 0hz terwijl een hoogspanningslijn maximaal 2microtesla bedraagt aan 50hz.

      Check: http://www.nie.co.uk/interconnector/docs/electricandmagneticfields.pdf

      Zo, de kust is weer veilig.

  34. kikie says:

    Een hoogspanningslijn max 2 microtesla, geloof je zelf toch niet. Dit is off topic maar hier moet ik toch op reageren. Het VITO heeft bij mij thuis in 2006 metingen gedaan en de hoogste meting werd gedaan bij een werkende CRT TV en gaf een maximale waarde van 2,09 µT.

    Lees: http://www.mmk.be/vrij.cfm?Id=244

    “De veldsterkte direct onder de draden van een hoogspanningslijn bedraagt ca. 20 – 40 microtesla.” Lees: => http://www.rug.nl/wewi/deWetenschapswinkels/natuurkunde/onderzoek/hoogspanning/hoogspanningslijnen

    Als je me niet gelooft, contacteer dan Gilbert Decat, ex onderzoeker van het VITO te Mol.

    Het is niet mijn bedoeling om dit te bespreken. Het gaat om de nieuwe BIV enz… .

    Kun je me vertellen welke modellen een DC motor hebben? Klinkt wel interessant.

    Weet iemand een antwoord op dit:

    “Een ander persoonlijk probleem dat ik heb is dat ik een 9 jaar oude auto heb die ik, éénmalige kans, voor nog veel centjes kan verkopen. Ik wil deze wagen totaal niet kwijt maar weet niet wat ik moet doen, gezien de autofiscaliteit zal veranderen. Het is een Euro 4 benzine, 3.0 liter V6 met een, op papier, CO2 uitstoot van 245 gr/km en een gemiddeld verbruik van 10.4 liter per 100 km. Deze ligt volgens de keuring (vorige week nog) in praktijk lager.

    Ik veronderstel dat de verkeersbelasting in de toekomst voor deze auto veel hoger zal zijn dan nu?”

    Alleszins merci voor de eventuele help.

    • Pieter Ameye says:

      Indien je de wagen zoals je stelt nog voor (relatief?) veel centen kwijt kunt, lijkt mij verkopen een te overwegen optie. De ingegane trend zal immers niet snel meer keren. Tenzij je natuurlijk een hoge emotionele waarde aan de auto hecht – een niet te onderschatten factor. 😉

      Al bij al blijft het natuurlijk koffiedik kijken, met het (non)beleid in België en eventuele mondiale crisissen kan het alle kanten op.

      Over welke auto gaat het eigenlijk?

  35. kikie says:

    Merci!

    De emotionele waarde is wel degelijk zeer hoog maar van een emotionele waarde kan men niks kopen. Toch blijft het moeilijk.

    Een Ford Mondeo ST220. De eventuele koper moet nog beslissen maar wil er 9000€ voor geven.

    “De nieuwe BIV voor tweedehandswagens wordt gefaseerd ingevoerd over een periode van drie jaar. Het eerste jaar zal slechts 33% van de nieuwe berekeningswijze worden doorgerekend, het tweede jaar 67% en vanaf 2014 zal het volledige nieuwe bedrag worden toegepast.”

    Lijkt niet meteen een probleem voor het verkopen van tweedehandswagens. Maar zoals je al zei, het kan nog alle kanten op, toch zeker met die “klone” die België “besturen”.

  36. Pieter Ameye says:

    De regeling is ondertussen (licht) aangepast (DS 04/10/2011):

    Het minimumbedrag van 61,5 euro aan BIV gaat omlaag naar 40 euro, wagens die erg veel CO2 uitstoten betalen meer, maar zonder dat het maximum van 10.000 euro wordt verhoogd. Een lage uitstoot wordt meer beloond dan in het eerste voorstel, een hoge uitstoot meer bestraft.

    http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=UT3GH9V7&word=BIV

  37. steven b says:

    CD&V > SPa > NVA in de Vlaamse regering. Dus ook sosjes. Begrijp niet waarom dit zo sterk naar een politieke partij gedrongen moet worden?

    De bedoeling is dat een sterk vervuilende wagen duurder wordt duurder dan nu en een propere wagen goedkoper.
    Een principe dat in ons land uiteraard weer veel t elogisch is voor sommigen. De meesten begrijpen de nieuwe regeling dan ook niet goed en reageren dan maar dat nu alles beter is dan het nieuwe. Alsof de huidige regeling zo logisch en simpel is? Neen, we zijn ze gewoon dat is alles.

    Een dikke BMW zwaarder willen belasten, alhoewel die minder verbruikt en properder is, is NIET de methode om het milieu minder te gaan belasten.

    Als we nog eens goed gaan kijken waar het om gaat qua cijfermateriaal, zien we dat de reacties van de vakbonden gewoonweg schandalig belachelijk zijn. Wat is er nu zo sociaal aan het volgende:
    -vroeger 800€, voorstel 600€, vakbonden willen dat het 700€ is.
    -vroeger 5000€, voorstel 3500€, vakbonden willen dat het 4200€ is.
    Komaan zeg, wat is daar het nut van? Hoe kun je nu met dit plat populisme (den dikke BMW moet meer betalen dan wat jij voorstelt, want tis nen dikke BMW) de armoede en de klimaatproblematiek bestrijden? Vergeet niet dat die BMW aan BTW al meer heeft bijgebracht aan de staat dan die 100-den eurootjes “spectaculaire sociale aanpassing”.

    Eindelijk was er eens een wetenschappelijke aanzet tot belastingen op basis van uitstoot en verbruik. Maar de zuilen en machtsblokken willen hun gelijk halen en populair zijn bij de achterban.

  38. Pieter Fret says:

    Het probleem is vooral dat de nieuwe regeling focust op het modieuze CO2, terwijl de écht schadelijke stoffen zoals NOx en fijn stof weer genegeerd worden. In de praktijk betekent dat dat diesels nog maar eens gepromoot worden ten koste van benzinemotoren, net nu de overheid de kans had om die dwaze beslissing ongedaan te maken. Moet de helft van de bevolking aan kanker sterven voor ze het in Brussel doorhebben?

    • Tsjerno says:

      “Het probleem is vooral dat de nieuwe regeling focust op het modieuze CO2, terwijl de écht schadelijke stoffen zoals NOx en fijn stof weer genegeerd worden. ”

      Niet waar:
      Nox en fijn stof zijn gekoppeld aan de Europese emissiestandaard. Er bestaan al diesel die voldoen aan de Euro 6 norm waardoor ze in een voordelige schijf vallen.

      Benzinewagens worden juist aangemoedigd. Sommige benzine wagens verkopen nu slecht omdat taksen aan vermogen gelinkt zijn terwijl de uitstoor zeer zuiver is. (denk aan VW TSI, Alfa twin turbo..)

      Diesels zijn niet altijd slecht! Euro 6 diesels zijn al erg zuiver. Waarom zou een Opel corsa 1.2 er veel beter van af komen als je weet dat een Euro V Diesel vaak en aardig in de buurt komt wat NoX en fijn stof betreft? Soms was een benzine 10x goedkoper dan een dieselwagen terwijl dieseltechnologie efficiënter is en amper meer fijn stof en Nox uitstoot. De verhouden klopten gewoon niet meer.

  39. kikie says:

    Zoveelste lagen de het verbruik, zoveelste lagen de CO2 en daardoor minder emissies. Voor zo ver ik weet hangen deze dingen samen. Hoe je het ook draait of keert, de lucht wordt vervuild, of het nu een Euro 5 of een Euro 6 is.
    Tijdens de cleanweek te Zolder heb ik met een persoon gepraat die (een bedrijf) een waterstofmotor probeert op punt te stellen. Hij zei me dat de dieseltechnologie niet verder meer kan doorontwikkeld worden. Benzine darentegen nog wel. Kijk maar naar de Fiat 500 twin air technologie.

    Als DATS24 vanaf volgend jaar voldoende CNG-pompen istalleert, weet ik zeker dat wanneer ik een andere auto koop, het een CNG-auto wordt.

    • Tsjerno says:

      Het probleem van waterstof is niet de motor maar het transport en de opslag in de auto zelf. Onder druk rij je letterlijk met een waterstof bom rond. Veel explosiever dan Diesel of benzine. Daardoor is deze technologie nog niet voor morgen.

      Elektriciteit is veel makkelijker te verplaatsen dan waterstof, daarom zit er zoveel toekomst in deze technologie. En het is veel veiliger. Ook hier heeft men problemen met de energiedichtheid + ons elektriciteitsnet is niet voorzien op elektrische auto’s.

      Diesel is zeer efficient, daarom is het zo populair. Een diesel motor verbruik per definitie 20% minder voor het zelfde vermogen dan een benzinemotor. De komende 10 jaar zal daar maar weinig verandering in komen. Het is onzin dat diesel niet verder kan ontwikkeld worden.

      Volvo komt in 2012 met nieuwe Diesel hybrides op de markt. Ook Peugeot en Mercedes komen dit jaar nog met hybride diesel op de markt. Ook audi rijdt met zijn R10 TDI lemans met een diesel. Het is wel zo dat er nu meer geïnvesteerd wordt in benzine motoren dan vroeger, maar het één sluit het andere niet uit.

  40. kikie says:

    Ik weet niet of mijn bericht verkeerd begrepen wordt maar CNG = Compressed Natural Gas wat niet minder dan aardgas is.

  41. Jürgen says:

    Ik heb tot op heden met benzinewagens gereden, momenteel een 318i. Ik heb geen diesel nodig, ik rij minder dan 7500km/jaar.
    De volgende word door de nieuwe BIV een dikke diesel SUV. Lekker fijn stof rondblazen, en omdat ik slechts korte ritten doe, 10-20km, is het nog eens veel slechter gesteld met die uitstoot dan de officiële cijfers omdat een diesel koud maar half z’n werk doet, en veel meer verbruikt dan de opgegeven cijfers.
    We gaan dan nog zwijgen over de katalysator die z’n werk ook niet zal doen zoals het moet, nog wat meer vuiligheid in de lucht.
    Proficiat aan de regering met deze aanslag op onze gezondheid.

    • Tsjerno says:

      Vroeger kon u ook een dikke diesel SUV kopen. Dikke diesel SUV’s worden trouwens zwaarder belast. Slechts weinigen particulieren kopen deze auto’s omdat je al snel 5000 euro per jaar betaald aan waardevermindering, extra verbruik door 4X4 enz.

      Je betaald ook meer verkeersbelasting, uw banden zijn duurder enz. Als je echt goedkoop wil rijden kan je nog altijd een kleine benzinewagen kopen. Goedkoper in aankoop, lagere onderhoudskost enz. Een SUV kost je per maand al snel 200 euro per maand extra. (meer vermogen om gewicht te compenseren, hoger verbruik door gewicht en luchtweerstand) Aanmoedigen is iets anders natuurlijk.

      Dieseltechnologie heeft veel toekomst. Ook in california zie je tegenwoordig nieuwe diesels opkomen. Toyota heeft pas dieseltechnologie van BMW opgekocht. Ze weten wel waarom.

      Bij kleine voertuigen is een Diesel bij inschrijving marginaal goedkoper. 50 euro is niets vergeleken met de total cost of ownership. terwijl een diesel bij aankoop enkele duizenden euro’s duurder is, duurder in onderhoud enz.

      Een BMW 116i 136pk heeft op 15.000km/jaar een lagere totaalkost als een 116d met 116pk.

      Een X5 6cil. diesel verbruikt maar liefst 4,4 liter minder dan een 6-cil. benzine met gelijk vermogen! En wees maar zeker dat 20liter/100km heel normaal is met een koude motor/korte ritjes. In sommige gevallen is dan een diesel aan te raden.

Leave a Reply