DRIVR

Rijtest: Audi A1 1.4 TFSI

Dat dure stadswagentjes de laatste jaren een hit geworden zijn, is een understatement van formaat. Fiat’s 500 is één van de toppers in het stadssegment, MINI heeft zich sinds zijn Duitse revival stevig in de Europese markt verankerd en de DS3 heeft Citroën evenmin windeieren gelegd. Reden genoeg voor Audi om zijn gamma onderaan ook af te zomen met een trendy hebbeding dat op deze pagina’s al kort getest staat als instapversie, maar nog niet met geblazen 1.4 en 40 paarden extra…

5img_20226img_1895-edit

Met 122pk uit een direct ingespoten TFSI-blok behoort deze A1 tot de categorie ‘warm’ beter dan ‘heet’. Of als je zo wil: ‘realistisch’ beter dan ‘excessief’. Want wie een concurrent voor de MINI Cooper S zoekt, die vindt sinds juni ook een A1 met 185pk en verplichte DSG-boîte in de prijslijsten (waarover binnenkort meer). Dat gezegd is de versie met 122 pk hoe dan ook snel genoeg om te entertainen; geen hot hatch-streken, maar onder alle omstandigheden vlot tot aangenaam vinnig.

9img_1812

Eens op dreef klinkt de viercilinder gedempt maar zeker niet slecht. De 200 Newtonmeters tekenen present vanaf 1.500 toeren en geven deze A1 de voordelen van een TDI gecombineerd met de geneugten van een benzinemotor. En hoewel de punch boven de 5.500t/m in sneltempo wegdeemstert, blijven de begrippen ‘laagtoerige gewilligheid’ en ‘gematigde dorst’ primeren. Een gemiddeld testverbruik van nog geen 8l/100km is dan ook netjes gezien de gehanteerde tempi.

2img_1945-edit

Wie rijplezier verwacht, kan dus alleen maar glimlachen; de A1 laat zich netjes doorheen de meest uitdagende bochtencombinaties sturen en is zeker niet vies van wat harder gooi-en smijtwerk. Hij voelt lichtvoetig aan en het stuurwiel geeft een gezonde portie feedback terug. Dat de elektronische waakhonden in extremis niet uit kunnen, is voor een mid-range model evenmin een gebrek. Ter vergelijking: een MINI stuurt nog altijd dat tikje snediger, maar moet zijn meerde op het gebied van ophangingscomfort erkennen. De 1.4 122 is dus geen Suzuki Swift Sport qua rijgedrag, hij getuigt wel van een prima onderstel en produceert instant rijplezier voor wie de limieten niet meteen kan of durft af te tasten. Een ideale junior-hatch dus, net als specificaties doen vermoeden.

10img_198511img_2003-edit

7img_198118img_1950-edit

De zitpositie is trouwens aangenaam laag (wat tegenwoordig zeldzaam is), terwijl het afgeplatte stuurwiel perfect in de hand ligt. Het korte pookje schakelt feilloos en de vergrendelingen voelen natuurlijk aan. De bakverhoudingen zijn dan weer wat aan de langere kant om de CO2 tot 119g te kunnen beperken, maar daar weet de koppelrijke 1.4 TFSI gelukkig raad mee.

img_1922

De Audi A1 mag dan wel de kleinste van de Audi-klas zijn, achter het stuur voelt hij zeer volwassen aan. Rij- en windgeluiden worden ingedijkt tot op het niveau van zijn grotere broers, terwijl de afwerking en materiaalkeuze dicht in de buurt komt. In die mate zelfs dat een MINI met het schaamrood op het dashboard achterblijft… De binnenruimte is zeker niet riant, maar kan ook op dat vlak de Brits-Duitse concurrent de loef afsteken – zowel voor- als achterin. Het interieur straalt sobere klasse uit en wordt in onze testauto opgesmukt met het (dure) Pack Competition Legend Plus; misschien een beetje trop voor onze smaak (1,428 Euro, slik), maar een optie voor wie zijn interieur minder grijs wil.

1img_1783-edit

Uiteindelijk is het verdict unaniem: de A1 sukkelt niet met dynamische tekortkomingen, eerder met een fors prijskaartje. Met een basisprijs van 20,150 Euro is deze 1.4 TFSI nog net aanvaardbaar – maar begin wat noodzakelijke items in de optielijst aan te vinken, en je komt zonder al te veel moeite aan 25,000€. Kijk tenslotte naar de prijsfiche van ons testmodel, en je tikt af op net geen 31,000 Euro. Toegegeven: het Pack Competition Aerodynamic (bumpers, sideskirts, diffusor en uitlaatsierstuk aan 1,900€), de dakspoiler (480€) en bovenvermeld interieurpack zijn niet de grootste wannahaves, maar de rest van de opties zeker wel. En dat maakt hem alles welbeschouwd toch te duur ten opzichte van de concurrentie. Als dat geen probleem is, dan hebben wij evenmin bezwaren – ook al blijft de 1.2 TFSI de meest homogene A1 dusver.

[Foto’s: Pieter Ameye]

Audi A1 1.4 TFSI 122pk

Plus Min
+ Zuinige junior-hatch – Voor senior hot-hatch centen

Weggecijferd

Motor 1.4 benzine turbo
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 122 pk
Koppel 203 Nm
Gewicht 1125 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 8,9 s
Topsnelheid 203 km/h
Gem. testverbruik 7,8 l/100 km
CO2-uitstoot 119 g/km
Prijs 20.150 euro
Fiscale PK 8

Verdict

8 op 10

Share Button

2 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Heb even moeten Googlen om te ontdekken waar die ‘1’ vanop de foto staat…

    dt0oy8zz

    … en ja: 1.428€ is niet mals voor wat kleuraccenten het Pack Competition Legend Plus.

  2. Erg leuk wagentje!
    Dat interieur ziet er goed uit

Leave a Reply