DRIVR

De Oudste Toyota ter Wereld staat in … Den Haag !?

louwmanmuseum

louwmanmuseum1louwmanmuseum2

Best vriendelijk van Opel om ons – terwijl de Ampera in de garage oplaadt – een geleide tour door het vernieuwde Louwman Museum in Den Haag te geven. Dat staat nog altijd te boek als een van de meest prestigieuze autocollecties ter wereld (vooral door de kostbare Bugatti-verzameling) en heeft sinds de verhuis vorig jaar ook de infrastructuur om mee uit te pakken. Een bezoek loont dan ook dubbel en dik de moeite, al was het maar omdat er een unieke Toyota staat met een heel bijzonder verhaal…

toyotaaa2

Doe je het Louwman zonder gids, dan loop je er gegarandeerd voorbij. Want in tegenstelling tot de pienter uitgelichte en prachtig gedecoreerde zalen, staat de Toyota AA in een donker schrijn met balustrade ervoor. “Hoe kan die borstwering al zo versleten zijn als het museum pas vorig jaar vernieuwd is?” vraag ik aan onze kinderlijk enthousiaste begeleider. “Dat moet van de hordes Japanners zijn die hier de deur platlopen” antwoordt hij in een sappig Hollands accent. Japanners in Den Haag? “Tuurlijk” klinkt het apetrots; “wij hebben het enige gekende exemplaar van de allereerste Toyota in ons bezit – en dat kan zelfs de Toyota-fabriek in Japan niet zeggen”.

toyotaaa3toyotaaa

Nog interessanter dan de wagen zelf (een Chrysler Airflow lookalike met 3.3 zes-in-lijn van 62pk en een productiedatum tussen 1936 en 1943) is evenwel het verhaal erachter. Zo duurde het zomaar even zeven maanden om het kleinood in Den Haag te krijgen – en dat kwam niet alleen door het feit dat het Russisch Ministerie voor Cultureel Erfgoed zijn fiat voor de export moest geven, maar vooral omdat de wagen aan het eind van de wereld stond zoals deze reportage van Carros Magazine prachtig schetst:

Vladivostok. Het einde van de wereld. De plaats waar je over de rand valt, als je niet uitkijkt. Is Moskou goed drieënhalf uur vliegen vanaf Amsterdam, Vladivostok is nog eens bijna tien uur vanaf Moskou. “De aap kwam uit de mouw, aldus [Louwman-directeur] Kooyman. “Ivan bleek niet de eigenaar te zijn, maar een tussenpersoon. Hij had de auto ontdekt op een kleine, niet-autogerelateerde Russische ‘website’, aangeboden als een ‘Chevrolet 1943’. Dankzij ‘desk research’ was Ivan ervan overtuigd dat het om een Toyota AA ging en bood hij hem via de Nederlandse site aan. Op dat moment was echter niet de reis mijn grootste zorg, wel dat de auto cash betaald moest worden en het benodigde bedrag aan contanten over de wettelijk toegestane limiet heen ging. Wij besloten toen om een Zwitserse zakenrelatie in te schakelen, Hans, die contacten had bij de enige Zwitserse bank die een filiaal in Vladivostok heeft.”

[Toyota-foto’s, citaat en het hele verhaal op de website van CARROS – Louwman-homepage alhier]

Share Button

4 Responses

  1. Pieter Ameye says:

    Prachtig verhaal. Kan mij voorstellen dat de Japanners een fortuin overhebben om de auto terug naar het thuisland te brengen. Beter nog eens een bezoek aan brengen nu het nog kan.

    Ken trouwens een gelijkaardig verhaal over een Porsche 356 met productienummer 3 (1 & 2 zijn verloren gegaan), eentje die ze in Stuttgart ook maar niet in handen krijgen, en waarmee zijn Italiaanse eigenaar gewoon nog zijn boodschappen doet.

    • Stijn says:

      Bij Porsche zitten ze wel met meerdere van dergelijke problemen. De eerste Porsche winnaar van Le Mans (1970 nummer 23 917K Salzburg Racing) is eveneens in handen van een Amerikaanse verzamelaar. Porsche heeft deze begin jaren ’70 voor peanuts verkocht en zit nu met enorme spijt. In het museum staat een andere 917K in dezelfde kleurenstelling. Ook de winnaar van de Targa Florio ’73 (911 2.8 RSR nummer 8) kunnen ze voor geen geld ter wereld bemachtigen, eveneens staat er een andere 2.8 RSR in het museum met nummer 8 (waarvan ze overigens na enige aarzeling wel toegeven dat het niet de echte winnaar is)…

      • Pieter Ameye says:

        Interessant, wist ik niet. Het probleem van de 356 is wel nog een tikkeltje pijnlijker daar het om de oudst gekende Porsche tout court gaat. Zal er binnenkort een artikel aan wijden want best een mooi verhaal.

  2. Stijn says:

    Zou hoogst interessant zijn! Denk er al eens een artikel in Flat 6 over gelezen te hebben.

Leave a Reply