DRIVR

De Nieuwe Belgische Verkeerswet in een Oogopslag

Volgend jaar krijgt België een nieuwe verkeerswet. Dat zou bekend in de oren kunnen klinken, want staatssecretaris van mobiliteit Etienne Schouppe kondigde de operatie al aan in 2009. Zijn intenties zijn nu geconcretiseerd in een wetsvoorstel, dat hopelijk eind dit jaar omgevormd wordt tot koninklijk besluit, om rond de zomer van 2012 in werking te treden. Een overzicht van de belangrijkste feiten en veranderingen.

  1. De oude wegcode dateert van 1975 en werd in tussentijd al zo’n 60 keer aangepast. Het gevolg is dat ze zichzelf op sommige punten tegenspreekt – niet meteen een wenselijke situatie in geval van geschillen, en meteen de belangrijkste reden waarom Schouppe de tijd rijp acht voor een volledig herzien document.
  2. Niet dat de nieuwe verkeerswet per se veel overzichtelijker wordt: met 216 pagina’s en 540 verplichtingen en verbodsbepalingen kan je gerust van een verkeersboek spreken.
  3. Eén van die verplichtingen wordt ritsen; nu nog een vriendelijk verzoek maar binnenkort dus juridisch afdwingbaar. En dat werd tijd.
  4. Beurtelings parkeren wordt dan weer afgevoerd. Gedaan dus met de stormloop naar de auto – en de beste parkeerplaats – om de halve maand.
  5. Ook verleden tijd: het inhaalverbod voor autocars. Toeristen zien zich niet langer genoodzaakt eindeloos vast te zitten achter tragere weggebruikers. Automobilisten daarentegen…
  6. Er komen een pak nieuwe verkeersborden. In veel gevallen gaat het echter om een officialisering van borden die al een tijdje officieus in gebruik zijn. Nieuw zijn evenwel het verbodsbord voor quads, het gevarenbord voor mist, het gebodsbord voor gebruik van dimlichten in tunnels en een hoop borden m.b.t. elektrische wagens, waaronder voorbehouden parkeerplaatsen – met het oog op de plaatsing van laadpalen.
  7. Alle parkeerborden krijgen voortaan overigens een oranje achtergrond, terwijl de tijdelijke borden – wegwijzers, maar ook snelheidsbeperkingen – bij wegenwerken geel kleuren.
Share Button

7 Responses

  1. Pieter Ameye says:

    ‘Warp Speed’ had beter gepast bij bovenstaand bord 😛

    • Stijn says:

      Is gok ik voor tijdens de winter wanneer er zout wordt gestrooid en het effect dat dit kan hebben op je wagen… 🙂

      • heidekonijn says:

        Yes sir, accellerate to warp speed sir 🙂
        Maar serieus, een bord om te waarschuwen voor mist, enkel zichtbaar.. als het niet mist? Moet er ook een bord komen voor regen? Dag? Nacht? Winteruur?

        • Thibaut says:

          Kunnen ze er net zoals bij de waarschuwing voor slecht wegdek een bordje onder plaatsen ‘voor de komende 40km’.

  2. Ken Divjak says:

    Ritsen bij wet verplicht: super.

    Maar ik zie niet in wat dat in de praktijk gaat veranderen.
    Tenzij het effectief tot een aanrijding komt natuurlijk…

    Kortom: zonder ondersteunende campagne is deze nieuwe regel zo nuttig als een verkeersbord in de mist.

    • W0ut says:

      idd de ‘te’ vriendelijke Belgen schuiven liever braafjes rechts. Om zich vervolgens te focussen om de ruimte met de voorligger zo klein mogelijk te houden.

  3. Adolf Van Oostende says:

    da’s gewoon bord dat een carwash aangeeft .

Leave a Reply