DRIVR

Uitgelicht: Bristol Cars’ Toekomst

Bristol Cars met wijlen Amy Winehouse vergelijken gaat misschien wat ver, maar het bankroet van de een en de dood van de ander kwam niet bepaald als een verrassing. Het schaarse aantal volgelingen en naar verluidt nog geen 100 verkopen per jaar maakte overleven zo goed als uitgesloten voor het roemruchte merk van legendarische eigenaar Tony Crook. Maar dankzij de overname door Frazer-Nash in april van dit jaar verdwijnt het merk gelukkig niet en heeft het terug een toekomst. Een die er wel eens helemaal anders zou kunnen uitzien dan tot nog toe wordt aangenomen…

bristol-showroom-kensington

Het was Frazer-Nash’ voorzitter Kamal Siddiqi die de plannen onthulde tijdens een samenkomst van 24 Bristols. Die hadden kort daarvoor een rit in konvooi afgewerkt van de showroom op Kensington High Street – naderhand de enige in de wereld – tot aan het hoofdkwartier van FN in Mytchett, Surrey. Wat het selecte kransje te horen kreeg, getuigt van gezonde ambitie met hoogtechnologische inslag. Frazer staat dezer dagen gekend om zijn pionierswerk op het gebied van hybride en integraal elektrisch aangedreven voertuigen. Iets wat ze een tijdje terug benadrukten met onderstaande en door Giugiaro ontworpen Namir supercar. Daarnaast doet het bedrijf R&D naar elektronisch gestuurde differentiëlen en bouwde het in samenwerking met Proton een Wankel-aangedreven range extender die in de prijzen viel op het Future Car Challenge evenement. Dat er in een toekomstige Bristol dan ook een (semi)elektrische aandrijving zal zitten, is zeker: “The internal-combustion engine is only about 23% efficient yet electric motors are 97.6% efficient. And we have to move forward – we can’t go back – the laws are such today that you can’t develop a new car with existing technology and expect it to comply unless the volumes are tiny”, aldus Siddiqi.

2009-italdesign-giugiaro-namir-concept-front-1280x960-1

De band met Groot-Brittannië blijft overeind en ook in de toekomst zullen de auto’s op het eiland geproduceerd worden. Al is de kans klein dat de productie in Bristol blijft vanwege de fel verouderde infrastructuur: “The existing factory is a brilliant museum but to convert it to a modern facility will be difficult. So we’re looking for the right site.” Tenslotte wist Siddiqi nog dat bestaande eigenaars niet hoeven te vrezen voor een stopzetting van de aanlevering van reserve-onderdelen. “The only reason the name has lasted so long despite such low production is that it gave quality and pleasure to a lot of people and we have to keep doing that.” Waarmee ik nog even wil terugkomen op een oude column van Jeremy Clarkson die afsloot met de woorden: “There’s only one reason why you would ever buy a Bristol: so that when anyone asks what you drive, you can tell them.” Afwachten of dat in de toekomst zal veranderen.

Share Button

4 Responses

  1. Sja, uniek zijn ze zeker, maar fraai is anders…

    De showroom is overigens vlak bij mijn College, dat is ook gesitueerd aan Kensington High Street, Kenington is ergens anders in London.

  2. Pieter Ameye says:

    Ze bestaan wel degelijk, maar je moet inderdaad behoorlijk zoeken. Van de 405 en 405 Coupé valt best iets te zeggen. Moet je de film ‘The Education’ eens voor bekijken.

    bristol-405-coupe-vert-3-4-avant-droit-travelling

  3. Ken Divjak says:

    De Fighter had toch nog iets (met name vleugeldeuren), en bovendien heeft er ooit één journalist mee mogen rijden (wat al even uitzonderlijk is voor een Bristol):

    http://www.evo.co.uk/features/features/229293/bristol_fighter.html

  4. Vleugeldeuren zijn een heel eenvoudige “publiektrekker” die vanzelfsprekend niet per definitie getuigen van een kwalitatief hoogwaardig design. Bij de Fighter is die stelling helemaal van toepassing. Regelmatig worden unieke deur systemen, die vaak helemaal niets toevoegen, ook bij andere fabrikanten, maar dan vooral op concept cars, door marketing of “the board” er doorheen geforceerd. Enkel om meer pers te genereren.

    Dat negatieve oordeel heeft niets met smaak te maken overigens. De moderne Bristols zijn gewoon slecht vormgegeven… De oudere modellen lijken inderdaad met meer kunde getekend, maar wellicht heeft dat ook ietwat van doen met het meer vriendelijke, positieve en zachtaardige aura dat klassiekers in het algemeen uitdragen.

Leave a Reply