DRIVR

Kort Getest: Mazda2 1.5 Sport (Facelift)

SPECIFICATIE

Begin 2008 noemde collega Ken de Mazda2 onomwonden “de nieuwe referentie onder de supermini’s”. Vooral de gewichtsbesparing van zo’n 100 kg ten opzichte van het voorgaande model viel, samen met alle bijhorende voordelen, in de smaak. Het recente faceliftmodel staat dus voor een zware opdracht, want in de afgelopen drie jaar is er veel veranderd in het B-segment. Wij gingen op pad met de vernieuwde 1.5 Sport, die nu, net als de rest van het motorenpallet, voldoet aan de Euro5-norm.

mazda2-5_1000

RIJGEDRAG

In dat proces zijn wel één pk’tje en vier Nm’s gesneuveld, om het totaal nu respectievelijk op 102 en 133 te brengen. Samen met een lichte gewichtstoename van zo’n 10 kg heeft dat ook een (minieme) weerslag op de prestaties: 0 tot 100 ging van 10,4 naar 10,7 seconden en in vijfde haal je nog maximaal 186 km/h in plaats van 188. Verwaarloosbare verschillen, maar wij hadden die evolutie toch graag omgekeerd gezien – vooral omdat de atmosferische 1.5 zo al amper aan het predikaat ‘Sport’ kon voldoen. Dat slaat dan ook vooral op het uitrustingsniveau, inclusief (hertekend) spoilerpakket. Onderweg valt meteen op waar de ingenieurs wél veel aandacht aan besteed hebben: de ophanging. Die werd volledig herzien met het oog op meer comfort. Op dat vlak bokst de 2 nu echt in een hogere gewichtsklasse. De keerzijde van die zachte setup is dat hij niet meteen uitnodigt tot enthousiast bochtenpikken. De grip is er nochtans wel, mede dankzij het uitstekende chassis, dat ook dienst doet onder de Ford Fiesta. De eerlijkheid gebiedt ons echter te vermelden dat die er op dynamisch vlak veel meer uithaalt – een duidelijk karakterverschil in de familie.

mazda2-6_1000

VERLEIDINGSKRACHT

Achter het stuur blijft de ervaring ongeveer hetzelfde als in 2008: “Het stuur is verbaal maar niet eloquent, het gaspedaal correct maar verre van haarscherp en de versnellingsbak fluks maar een tikkeltje goedkoop.” Ter illustratie van dat laatste punt: in onze testwagen durfde de knop van het (figuurlijk) transparante, maar stroeve pookje bij kordate schakelmanoeuvres al eens een kwartslag te draaien. Oeps. De materiaalkeuze zou er volgens de brochure nochtans op vooruitgegaan zijn, maar daar valt weinig van te merken. Harde plastics bekleden nog steeds de hoofdmoot van het dashboard – al is dat geen uitzondering en al helemaal geen deal breaker in deze prijsklasse. Wel ziet het er allemaal een stukje gelikter uit, met zwart gelakte inlegstukken en een vernieuwde tellerpartij. De Mazda2 is dus aantrekkelijker dan ooit, maar niet voor alle doelgroepen. Qua comfort en bruikbare binnenruimte is het moeilijk om een betere keuze te vinden in het B-segment, maar voor hetzelfde – of zelfs minder – geld bieden concurrenten als de eveneens gefacelifte Suzuki Swift meer rijplezier en -dynamiek.

mazda2-4_1000

MAZDA2 1.5 SPORT

Plus Min
+ Comfortabeler – … maar minder spannend

Weggecijferd

Motor 1.5 4-in-lijn
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 102 pk
Koppel 133 Nm
Gewicht 1045 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,7 s
Topsnelheid 186 km/h
Gem. normverbruik 5,8 l/100 km
CO2-uitstoot 135 g/km
Prijs 16.840 euro
Fiscale PK 8

Verdict

7 op 10

Share Button

3 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Wacht: als je mij zo citeert, moet de uitleg (van 2008) er natuurlijk ook bij:

    Eindrapport: de Mazda2 mag dan wel de nieuwe referentie onder de supermini’s zijn, de 1.5 is dat niet in de sportafdeling. Licht en vinnig verleidt hij met hippe looks en adequate prestaties, maar nestelt zich nooit helemaal onder je vel.

    En da’s met de facelift blijkbaar niet veranderd.

  2. Sven says:

    Hebben jullie de USA-spec Mazda2 getest of zijn de achterlichten specifiek voor deze versie? Ik heb deze -behalve op de Amerikaanse website- nog nooit zo gezien.

  3. Pieter Fret says:

    Dit is inderdaad de Amerikaanse versie. Bij een ‘Kort Getest’ plaatsen we altijd persfoto’s van de constructeur, maar een Europese ‘Sport’-uitvoering zat daar helaas niet tussen.

Leave a Reply