DRIVR

Update: Lotus stelt Ambitieuze Toekomstplannen bij

‘Lotus – De Ambitie Voorbij’ kopten we vorig jaar toen het merk van nieuwbakken CEO Dany Bahar het Salon van Parijs op zijn kop zette. Daarvoor liet de ex-Ferrarista vijf compleet nieuwe modellen opdraven: de Elise, de Elan, de Esprit, de Eterne en het city-car concept Ethos. “Ongezien” scandeerde de verzamelde pers, meestal aangevuld met “daar komen ze nog van terug”. En ja, tien maanden later herziet Bahar zijn toekomstplannen – maar daarom niet naar beneden. Een overzicht van de laatste evoluties.

thenewlotus

1. Er komt voorlopig geen Elan. De  2+2 met V6 middenmotor leunt te dicht aan bij de Esprit (zelfde lay-out maar dan met V8) en vertraagt bovendien de ontwikkeling van die laatste. Daarmee ziet de geplande line-up er als volgt uit: de Esprit (maart 2013, 458-rivaal), de Elite (oktober 2013, California-concurrent), de Ethos (lente 2014, Cygnet-spitsbroeder), de Eterne (2015, Rapide-kloon) en de Elise (ook 2015, marktsegment nog niet bepaald).

2. De Evora blijft in productie. Door het wegvallen van de Elan krijgt Lotus’ huidige 2+2 meer aandacht met targa- en cabriomodellen alsook hardcore-specials om het oude clientèle van Hethel tevreden te houden. De automaat en sublieme S-versie blijven natuurlijk ook beschikbaar.

3. Glasvezel maakt plaats voor aluminium. En da’s lang niet de enige wijziging die ex-AMG’er Wolf Zimmerman (sinds kort verantwoordelijk voor alles behalve de styling bij Lotus) in petto heeft. Maar goed; met de Mercedes SLS en het motorenprogramma voor Pagani op je actief mag je al eens ambitieus zijn…

4. Lotus ontwikkelt eigen V8. Van ambitie gesproken: Hethel bedankt voor de achtpitter van de Lexus IS-F en wil zijn eigen versie ontwikkelen. Die moet compacter en lichter zijn (om de Esprit onder de 1.500kg te houden), maar bovenal krachtiger met 565pk uit 4,8 liter bij 9.000 toeren. Zimmerman droomt zelfs van een manuele bakoptie om die hoogtoerigheid te complementeren.

5. Elise/Exige blijven maar evolueren. Zoals hierboven gesteld is Lotus er – na bakken kritiek op de Boxster S-concurrent die ze in Parijs voorstelden – nog niet uit wat er met de Elise/Exige moet gebeuren. Zeker is dat het duo toegankelijk moeten worden voor minder atletische chauffeurs, en dagelijks bruikbaar moeten zijn. Misschien met de helft van de nieuwe V8 en 2.400cc?

Van terugkrabbelen is er dus voorlopig geen sprake. Sterker nog: een topper als Zimmerman zou zijn carrière nooit op het spel zetten als hij niet in het businessplan geloofde. Blijft er alleen het vraagteken omtrent de beslissing van de EU die Lotus nog groen licht moet geven om een gamma met meer CO2-uitstoot dan ooit tevoren te lanceren. Maar dat zou gezien het faillissement van het ‘oude’ Lotus mogelijk zijn, aldus Bahar. Wij blijven alvast even benieuwd als sceptisch.

Share Button

2 Responses

  1. Stijn says:

    Plots tal van nieuwe modellen tonen, deed me destijds sterk denken aan het album ‘Operatie Mirage’ uit 2001 van Michel Vaillant. In dit album, tot stand gekomen met de hulp van Luc Donckerwolke, vond net hetzelfde plaats.

    Vind Lotus een geniale constructeur. Maar blijf toch wat sceptisch. In motoren noch versnellingsbakken waren ze in het verleden erg goed, meestal probeerden ze niet eens. Dit omwille van het kostenplaatje en natuurlijk eveneens het gedachtengoed van de oprichter. Die stelde dat iedereen een motor kan bouwen maar dat de meerwaarde van een goede constructeur net elders, in het rijgedrag moest gezocht worden. Hopelijk blijven de Elise en Exige de lichtgewicht karretjes van weleer. Zodat we niet hetzelfde moeten meemaken als met de (nochtans vrij goede) Evora, die zelfs zwaarder weegt als de concurrentie à la Cayman…

    P.S. Mooie foto! De lichtinval toont de strakke lijnen erg goed 🙂 Bizar wel dat een dergelijke foto (‘s nachts op een schijnbaar verlaten plek bedoel ik dan natuurlijk ;-)) van een concept kan gemaakt worden…

  2. Ken Divjak says:

    Autocar heeft meer over de gereviseerde Exige voor 2012:

    lotus-concepts-58111137273001600x1060

    All Lotus models – Exige, Elise and Evora – will benefit from styling changes for 2012, and Bahar has previously said more than 150 other changes would be made to each model, including interior quality improvements.

    Equipping the Exige with the Evora’s V6 will open up plenty of new directions for Lotus to take the driver-focused sports coupe in. The engine is offered with 276bhp and 345bhp power outputs, and an automatic gearbox can also be mated to it.

Leave a Reply