DRIVR

Ginetta G40 R: Britse Straatvechter met Circuitgenen

Waarom er dusver geen constructeurspagina voor Ginetta op DRIVR prijkt? Heel eenvoudig: het Britse merk concentreert zich sinds de herstart van 2005 louter op racewagens, en daar is het ons niet om te doen. Zelfs de overname van supercarbouwer Farbio en diens bekoorlijke GTS (die nu als Ginetta F400 verkocht wordt) is vorig jaar onder onze radar geglipt wegens te kleinschalig. Maar als een toptester van het kaliber Steve ‘Autocar’ Sutcliffe plots poneert dat Ginetta dankzij de nieuwe G40 R(oad) tot The New TVR promoveert, dan porren we onze IT’er graag om een nieuw tabje aan te maken.

De G40 R is de eerste straatwagen die onder het bewind van Lawrence Tomlinson tot stand komt. Gebaseerd op de visueel identieke racer uit de one make series blijft de receptuur heerlijk simpel: lichtgewicht chassis, FIA-kooi, achterwielaandrijving en Ford-vermogen in de neus. 30.000 pond koopt je een rechtsgestuurd exemplaar met 175 atmosferische pk’s uit twee liter Zetec, maar breng een extra spaarvarken mee en dat worden er presto 280. Bij een rijklaar gewicht van 840kg nota bene, waardoor de basisversie al onder de zes seconden naar de 100 duikt…

Gelukkig is het Tomlinson niet enkel om straight-line speed te doen: “I’m not going to create an MX5. Our thing is to make a car that you can drive to the circuit in, put a different set of tyres on maybe, fly round the circuit, go as fast or faster than a Murcielago, then bolt your road tyres back on and drive home in, having spent a tenth of the money in the process.” Een concept naar ons hart, quoi – en wel eentje dat nog een klassieke handback inzet (ironisch genoeg van de Mazda MX-5) aangezien de niet onbesproken ondernemer geen uitstaan heeft met flippers achter het stuur. “Paddles are brilliant, so long as you’ve got a left pedal – take away that and it’s like chopping the driver’s balls off” is dan ook een van zijn betere uitspraken, en wel een die ons de toekomst van Ginetta Road Cars én Supercars rooskleurig doet inschatten. Watch this space.

[Lees de volledige rij-impressie van Sutcliffe op Autocar]

ENGINE

  • 1999cc in-line 4-cylinder, 16-valve, DOHC
  • Electronic fuel injection
  • Petrol developing 175bhp and 190Nm at 5000rpm
  • 0-60mph: 5.8s
  • Top speed: 140mph
  • Weight: 795kg
  • Mpg average: 29mpg
  • Emissions CO2: 181g/km

SPECIFICATION

  • Lightweight fabric interior
  • FIA safety cage
  • FIA fuel cell
  • Ginetta racing seats
  • 6 speed synchro H-pattern gearbox
  • 6 piece composite gel coat bodywork
  • 200lt boot space
  • 45lt fuel tank
  • 17” multispoke alloy wheels
  • Michelin tyres
  • Heated windscreen
  • Backlit dash
  • Tinted rear screen
  • Immobiliser
  • Push button start
  • Hella headlights
  • Ginetta racing steering wheel

OPTIONAL EXTRAS

  • Power upgrade
  • Race tuning
  • 5 point racing harness
  • Range of paint finishes
  • Air conditioning
  • Range of interior trim options
  • On-board fire extinguisher
  • Removable steering wheel
  • Ginetta racing livery
Share Button

7 Responses

  1. Stijn says:

    Specificaties om van te smullen, enig probleem is dat ik niet blind ben…

  2. Stijn says:

    Trouwens de prijs mag laag lijken, maar vergeet nooit dat trackdaycars populair zijn in de UK. De tweedehandsmarkt is er véél groter dan hier. Voor 25.000 pond koop je een goede tweedehandse M3 CSL en vanaf een 35.000 pond komen de 996 GT3’s in het vizier…

    • Ken Divjak says:

      Klopt – maar met die redenering zet je quasi elke nieuweling buiten spel.

      Dan ben ik het meer eens met je oogklachten, vooral achteraan…

      • Stijn says:

        Klopt, maar zeker in de UK moet je oppassen jezelf niet uit de markt te prijzen (er zijn nog tal van fabrikanten die dergelijke bolides aanbieden). En velen gaan toch vallen voor die verslavende motorklank van de tweedehandse concurrentie met een flink pak historie.

        Vooraan valt het design goed mee, met een snuifje TVR. Achteraan is het een warboel, onder andere met die laag ingesneden achterklep.

        @ BART!
        Dat is zo, terwijl je aan het rijden bent heb je daar geen last van. Maar ken eigenaren van dergelijke circuitspeeltjes die slechts enkele keren per jaar buitenkomen maar er wel een heel jaar geniet van hebben. De bolide in hun garage koesteren en aandachtig bekijken al was het een schilderij.

  3. BART! says:

    Maar als je ermee aan het stoeien bent zie je de hele buitenkant toch niet?

  4. bpc says:

    jammer dat de g50r niet meer is, die zag er een stuk beter uit

Leave a Reply