DRIVR

Test: Hyundai Veloster 1.6 GDI 140

testhyundaiveloster1

Aan eerzucht geen gebrek bij Hyundai. Vraag de Koreanen van wie hun nieuwe (Velo)ster verkopen moet afsnoepen, en het antwoord klinkt even overtuigd als het gewaagd is: de Honda CRZ, Peugeot RCZ en VW Scirocco uit de coupé-afdeling, de Mini en Citroën DS3 uit het segment eronder. Want zoals het een ambitieuze Aziaat betaamt, zet president Chung Mong-Koo niet in op één paard maar op twee door zijn voorwielaangedreven coupeetje een extra zijdeur aan passagierskant te geven, net als de Clubman.

testhyundaiveloster2

Een MINI-kloon is de Veloster evenwel niet. Daarvoor is de lay-out veel klassieker, met een normale kofferklep en dito achterportier dat gewoon opent beter dan het averechtse exemplaar van de Clubman. Bovendien past Hyundai de kant van de deur aan de verkoopmarkt aan, om te voorkomen dat achterpassagiers aan de straatkant moeten in- en uitstappen. In België zit het extra portier dus rechts, waardoor de voordeur iets korter is dan die van de bestuurder, maar daar merk je in de praktijk niets van. Anders is het met de knik in de achterruit die binnenin met plastic bekleed is en het zicht van grote chauffeurs (naar Koreaanse norm: mensen van 1m85+) hindert, net als het optionele schuifdak de hoofdruimte compromitteert. Bovendien waarschuwt een Russische sticker voor mogelijke hoofdletsels bij het dichtslaan van de kofferklep aangezien de insnijding tot ver boven de hoofden van achterpassagiers doorloopt…

testhyundaiveloster3

Is een Russische zelfklever op een Koreaanse wagen ietwat vreemd, hij verklaart wel waar de ingenieurs het platform van de Veloster vandaan hebben. En dat is van vierdeurs Solaris die enkel bij Poetin gecommercialiseerd wordt. Niets wereldschokkends aan dat onderstel, zij het dat er achteraan nog een eenvoudige torsie-as onder steekt. Die krijgt in België minimaal een 17-duimer opgevezen, terwijl de optievelg (zoals op de foto’s) 18 duim groot is en de wagenkleur in de spaken herhaalt. Wie zijn osteopaat nu al aan de lijn heeft voor een tienbeurtenkaart, die kunnen wij geruststellen; hard afgeveerd is de Veloster niet. Al vragen wij ons wel af waarom stevige bulten en korte oneffenheden het geheel zo van de wijs brengen, vooral omdat er op vlakke wegen geen vuiltje aan de lucht is. Of het nog altijd aan de ophangingsrubbers ligt die al bij de pre-productietests bekritiseerd werden?

testhyundaiveloster6testhyundaiveloster7

testhyundaiveloster4testhyundaiveloster5

Vanachter het stuur zit nochtans alles snor: goed afgewogen pedalen, een prima zesbak en een eerlijk stuur dat – voor een elektrisch geassisteerd exemplaar – goed bekrachtigd is maar in hetzelfde bedje ziek blijkt als dat van de Genesis Coupé, namelijk we don’t speak Koreano. Zo wordt het weeral eens vertrouwen op de grip van de plakkerige Hankooks die gelukkig hard bijten en nooit moeite hebben met de 167 Nm van de voorlopig enige motoroptie. Die koppelmomenten komen vrij bij 4.750 toeren en doen terugdenken naar het pre-turbo tijdperk toen de uitdrukking ‘de nek omwringen’ nog gemeengoed was in de autojournalistiek. Want dat is exact wat je met de direct ingespoten 1.6 van 140pk moet doen om de beloofde acceleratietijd van 9,8 seconden te benaderen. Alleen sneu dat die marteling muziek noch snelheid oplevert, maar het normverbruik van 5,4 liter wel richting de negen duwt. Een geblazen 1.6 zou hier wonderen doen.

testhyundaiveloster8

Als dat turboblok er volgend jaar komt (vermoedelijk met meer dan 200 pk), dan doen de chassisguru’s er hoe dan ook goed aan om de huidige afstelling bij te schaven. Zo hebben we – weg van het officiële testparcours – ontdekt dat de Veloster niet tuk is op dwarsnaden in snelle bochten, en onder vollast al eens een flinke stap opzij durft zetten. Ga in zo’n situatie stevig op de rem (wat veel chauffeurs instinctief zullen doen), en de achterkant komt sneller om dan strikt noodzakelijk is – ook al houdt ESP alles binnen de perken. Toegegeven: om dat soort reacties uit te lokken, moet je als een paria gaan sturen. Maar het impliceert wel dat de het laatste tiende van de rijdynamiek nog niet op punt staat, tenminste als je deze ‘vierdeurs hatchback’ door een DRIVR-bril bekijkt.

testhyundaiveloster9

Gezonde ambitie ten spijt moet dan ook gezegd dat Hyundai’s intentie om De Groten te verslaan op een verdienstelijke poging strandt. De concurrenten doen ‘in den draai’ namelijk stuk voor stuk beter dan deze sympathieke verschijning, en hebben daarbij een uitgebreider motorengamma met turbo’s en diesels in de aanbieding. De Veloster zal het daarom vooral van andere kwaliteiten moeten hebben – zoals de goede prijs-kwaliteitsverhouding, vijf jaar waarborg en rijke standaarduitrusting – om kopers over de streep te trekken die de laatste ‘IT’-car willen beter dan het heetste scheurijzer uit de catalogus. Aan het tempo dat Hyundai de Europese markt aan het inpakken is, zou het ons trouwens niet verwonderen als die conclusie er binnen het half jaar helemaal anders uit ziet. Want op eerzucht staat geen vervaldatum.

HYUNDAI Veloster 1.6 GDI 140

Plus Min
+ Een coole Hyundai - Maar geen scheurijzer

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn benzine
Aandrijving Voorwielen
Vermogen 140 pk
Koppel 167 Nm
Gewicht 1255 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 9,8 s
Topsnelheid 201 km/h
Gem. testverbruik 8,7 l/100 km
CO2-uitstoot 137 g/km
Prijs 21.499 euro
Fiscale PK 9

Verdict

6 op 10

Share Button

6 Responses

  1. Renny says:

    Gisteren reeds in het wild gespot en is wel een opmerkelijke verschijning. Vooral de achterkant valt op. Maar gaat dit vaak in het straatbeeld opduiken ????

    • Ken Divjak says:

      Ik blijf erbij dat de Veloster in felle kleuren zoals helblauw en felrood een knappe én aparte verschijning is.

      Met prijzen vanaf 21.500€ en een uitrusting waar je bij de concurrenten nog eens zoveel aan spendeert, moet deze motorisatie toch aanslaan bij mensen die geen rondetijden willen zetten.

      Samengevat: ja, ik denk dat dit in het straatbeeld gaat opduiken.

      • Jeanke says:

        Ik heb hem gekocht. Prachtige wagen, zeer verzorgd interieur en de ‘slappe’ motor is naar mijn mening meer dan genoeg voor het gewone verkeer. Ik heb hem in het zwart gekocht omdat hij zo ook bij de dealer stond (en grijs). Ik wilde eigenlijk Vitamin C (het oranje) maar das natuurlijk altijd een risico om hem later op de markt te gooien…dus is het zwart geworden. Opvallen doet hij in ieder geval toch al :)

  2. Ken Divjak says:

    De videomontage van all-round good guy Chris Gommeren is net binnengelopen!

  3. Pieter Ameye says:

    Uit de ether gehaald door Hyundai zelf, maar intussen gewoon op het ‘net ;)

    Moet kunnen, toch?

Leave a Reply