DRIVR

Waarom de Tata Nano geen Succes is

Sinds medio 2009 hebben we een artikel met de titel ‘Waarom de Tata Nano slechts 1.800€ kost’ in de aanbieding. Daarin staat uitgelegd welke kunstgrepen de Indische ingenieurs hanteren om hun zogenaamde één-Lakh-auto (naar de muntaanduiding voor 100.000 roepies) te produceren. En het moet gezegd: de besparingsoplossingen zijn even indrukwekkend als het resultaat. Dat de kleine Nano ondertussen op een verkoopsfiasco afstevent, komt dan ook als een donderslag bij heldere hemel.

tatananobyannandamoy

De Indische zakenkrant Business Standard maakt al een half jaar gewag van tanende verkopen. Vorige maand zou de teller zelfs op 3.260 exemplaren gestrand zijn, terwijl dat er in juli 2010 nog 9.000 waren. De initiële verkoopsprognoses citeren zelfs 15.000 exemplaren. ‘Een algemeen trend op de Indiase automarkt’ aldus onze bron, ‘met uitzondering van duurdere auto’s met meer luxe die het wel goed doen – zoals de Ford Fiesta-kloon Figo’. En dat brengt ons terug bij een vaak gehoorde opmerking uit de begindagen van de Nano: of dit wel de ideale auto is voor het drukst bevolkte land ter wereld?

Criticasters beweren immers al lang dat Tata’s kleintje zijn doel mist om de massa te mobiliseren. Voor de gemiddelde Indiër is één Lakh nog altijd 100.000 roepies teveel, terwijl de wegen buiten de steden er zo miserabel bijliggen dat een motorfiets de beste oplossing blijft. Rajan Tata hoopt dan ook dat de nieuwe dieselversie het tij zal doen keren (aangezien diesel er de helft goedkoper is dan benzine), en bereidt zich verder voor om elektrische versies naar Engeland en Noorwegen te exporteren. Van zodra de fabrieken in Oost-Europa klaar zijn, zouden ook de (luxueuzere) Euroversies van de band rollen.

[Thumb: shanchez – Foto: anandamoy]

Share Button

One Response

  1. Ken Divjak says:

    Ontwikkel maar eens spotgoedkope wagen die met dit terrein overweg kan:

    En dan heb ik het niet over de LandCruiser van het Indiase automagazine BS Motoring…

Leave a Reply