DRIVR

Column: De (On)Zin van Media-Embargo’s

UPDATE: Porsche heeft het media-embargo noodgedwongen opgeheven.

Gisteren telefoon gehad van Porsche. Meermaals zelfs, en het was niet meteen om een test met de GT3RS 4.0 vast te leggen. De Belgische perschef wilde graag weten waar we de fotoreeks van de nieuwe 911 vandaan hadden; die was rond de middag via e-mail binnengelopen, en stond een kwartiertje later op onze Facebook te pronken – exact twee weken (!) vooraleer codenaam 991 aan het grote publiek getoond mocht worden…

porsche991a

porsche991bporsche991c

In de praktijk heet zoiets een media-embargo; een expliciet verbod om bepaalde stukken te publiceren tot de vooropgestelde datum gepasseerd is. Dergelijke contracten zijn zo oud als de autojournalistiek zelf, en bevatten zelfs substantiële boetes bij niet-naleving. Maar zoals een goed verstaander slechts een half woord nodig heeft, impliceren die deals dat bepaalde info prematuur aan een select kransje media verspreid wordt – en dan hebben we het natuurlijk over de klassieke media met hun ouderwetse drukpersen.

Een merk als Porsche kan het zich namelijk niet permitteren om begin september een belangrijke cover te missen. Net als een magazine onmogelijk kan openen zonder de nieuwe 911 waar iedereen het over heeft. Combineer dat met de wetenschap dat die bladen ongeveer nu naar de drukker moeten, en je begrijpt dat bovenstaande foto’s al een tijdje door de cloud zweven. Geconditioneerd als de internaut is door hyperactieve media, gaat zowat iedereen met ook maar een halve interesse in Stuttgart dan op zoek naar de fotoreeks van Stefan Warter (die nota bene van 27/06 dateert). Met als gevolg dat papieren redacties de wereld rond vandaag met de handen in het haar zitten. Want tegen de tijd dat hun blad verschijnt, is de nieuwe 911 oud nieuws.

Ironisch genoeg is het net die scheefgetrokken situatie die voor lekken zorgt. Het hele bekendmakingsproces wordt immers een paar weken vervroegd, en suist in die tijd door zoveel computers dat (on)opzettelijke fouten onvermijdelijk worden. En dan hebben we het nog niet over machtige media die dergelijke embargo’s gewoon aan hun laars lappen om de primeur te hebben. Of dacht je dat Porsche een topblad als Autocar van hun A-lijst zou schrappen bij niet-naleving? Toegegeven: de hoofdredacteur mag het eens op een sterrendiner gaan uitleggen, maar meer dan een indigestie houdt hij er niet aan over.

Komt daar nog bij dat de hele aanloop naar een lancering ronduit hilarisch aan het worden is. Van ontelbare teasers over (zelf) uitgelekte beelden tot gecamoufleerde pre-productietests – de creativiteit die de marketeers tegenwoordig aan de dag leggen, tart elke verbeelding. Gewoon omdat ze zo de aandacht van potentiële kopers op voorhand denken te prikkelen. En daar ben ik het hoe langer hoe minder mee eens. Sterker nog, de meeste nieuwkomers zijn tegen hun presentatie zo grijsgedraaid dat niemand er nog van wil weten. Kortom: het spel tussen industrie en media loopt stilaan uit de hand, met kostelijke farcen als deze tot gevolg.

Echte verrassingen zijn dan ook zeldzaam geworden. De drang naar verslaggeving dwingt constructeurs hoe langer hoe vaker om vroeg in hun kaarten te laten kijken; een vraag waar de nieuws-gierige journalist graag op ingaat, maar het Aha!-Erlebnis van kopers ook een stuk mee verkleint. Of is de presentatie van de Alfa Romeo 4C op Genève al helemaal vergeten? Niemand wist hoe die er exact zou gaan uitzien (simpelweg omdat de showcar pas de nacht voordien klaar was) met een staande ovatie en tal van covers tot gevolg. Voor peanuts vergeleken met de georkestreerde aanloop die Porsche hier letterlijk in het water ziet vallen.

Helemaal grappig wordt het als je op dit eigenste moment de websites van grote bladen (uit binnen- én buitenland) afstruint: op geen enkele staat er ook maar een letter – laat staan foto’s – van de 991. Het ouderwetse contract dat hen bij publicatie de primeur moet geven, zorgt er nu immers voor dat ze ook online hun mond moeten houden tot één september.* Met uitzondering van Autocar natuurlijk, want die hangen nu al aan de lijn met hun plaatselijke Hof Van Cleve. De rest mag het met een boterham doen om de (On)Zin van Media-Embargo’s nog eens te overdenken.

* Porsche heeft het media-embargo ondertussen (noodgedwongen) opgeheven

Share Button

27 Responses

  1. BNNY says:

    Heb je dan nog gepolst voor de GT3RS 4.0?

  2. Sven says:

    Goed punt.
    Ik merk ook dat de interesse bij de vijfde teaser van een aangepast model veel minder is dan wanneer ie plots online gegooid wordt.
    En als je Jan Modaal aanspreekt over de nieuwe van BMW, dan weet ie nog steeds niet waar t over gaat, tot ie m bij z’n buurman ziet staan.

    Anderzijds, hoe kan je zoiets tegengaan, als je weet dat de blauwdruk van zo’n boekje n halve week voor publicatie bij de drukker moet liggen?
    Hoe je t ook draait of keert, het net pakt de boekskes op snelheid en daar zijn die niet blij mee, lees ik (hoor ik, voel ik) her en der (specifiek bij deze 911 zelfs)

  3. Andries says:

    Schitterend! snap tenanderen de heisa helemaal niet. Die 911’s zien er toch allemaal hetzelfde uit?!

  4. Ken Divjak says:

    Boeiend.

    Dit stukje kan blijkbaar op evenveel bijval van lezers rekenen als het waarschuwingen van journalisten genereert (beide via e-mail).

    Eén bepaald medium ziet dit zelfs als “een rondje lichtjes gefrustreerd schoppen richting de professionele autopers”, terwijl de tekst vooral de PR-praktijk van het (selectieve) media-embargo aanklaagt.

    • 1-11 says:

      Ik mag aannemen dat het dan om de Vlaams professionele autopers gaat ?

      Ik heb in ‘t verleden halve fortuinen uitgegeven aan halfslachtige artikels die we uit die hoek voorgeschoteld kregen, zonder uitzondering zonder ook maar de minste entertainment waarde.

      Tot ik jaren geleden in de press-shop op de luchthaven van Genève één van de allereerste EVO nummers meepikt. Nooit nog een Nederlandstalig magazine aangeraakt sinds die dag. En als je je als Nederlandstalige beter kan inleven in een Engelstalig testverslag, dan denk ik dat onze eigen professionele autopers zich maar beter eerst eens zelf in vraag kan stellen…

      Off-topic: vind de 991 eigenlijk maar een raar beestje. Is wat mij betreft opnieuw een stap verder van het origineel (zoals de 996 was), daar waar de 997 net terugkwam naar de het originele design. Maar goed, een nieuwe 911 is altijd een goede zaak, al was het maar omdat de waarde van de vorige een stevige knauw krijgt. En laat hier nu nog net plaats zijn voor een 997 GT3 :-p

  5. Pieter Ameye says:

    Het interieur valt mij eigenlijk het meest tegen. In de Panamera en andere Cayenne’s, ok, maar in een 911? Die moet gewoon vijf ferme klokken hebben, de rest is bijzaak.

    5041860862_6097383a41_b

    Ook benieuwd naar wat die handgeschakelde zeven(!)bak gaat geven in de praktijk.

  6. Ken Divjak says:

    De hoofdredacteur van Autowereld is zo -err- onder de indruk van bovenstaande tekst dat hij zijn toevlucht in persoonlijke aanvallen gezocht heeft.

    “Een gegeven woord en zelfs een netjes uitgeschreven en door alle betrokken partijen ondertekend akkoord, in de journalistiek heeft het niet veel waarde meer. Porsche had de foto’s van zijn nieuwe 911 verspreid met een embargo tot begin september, maar de ene na de andere website lapte dat ondertussen aan zijn laars. Vandaar dus ook op deze ‘brave’ site: de nieuwe 911! […]” dixit Alain op Autowereld.

    1. Ken Divjak

      Alain, ik vind volgende omschrijving nogal kort door de bocht:

      “Porsche had de foto’s van zijn nieuwe 911 verspreid met een embargo tot begin september, maar de ene na de andere website lapte dat ondertussen aan zijn laars”

      Een gebruiker van het internationale forum RennTeam.com heeft de foto’s wereldkundig gemaakt, waarna ze meteen op je eigenste Autoforum.be verschenen – in hoge resolutie nota bene.

      Op dat moment zijn ze een vogel voor de kat (lees: in het publieke domein) en kan iedereen die geen media-embargo getekend heeft ermee aan de haal.

      Ik heb een genuanceerdere visie op de hele situatie neergepend:

      http://drivr.be/2011/08/18/column-de-onzin-van-media-embargos/

    2. Ken,

      Wat jij genuanceerd noemt, lijkt anderen misschien vooral nog maar eens een rondje lichtjes gefrustreerd schoppen richting de professionele autopers.

      De enige (of toch hoofd)reden dat bloggers wat minder in de door autoconstructeurs gereserveerde sterrenrestaurants aan tafel schuiven, is dat ze door hun veel kleiner bereik (alle gegoochel met Google-cijfers en domme Twitter-berichten daarover ten spijt) ook veel minder voor presentaties en testritten worden uitgenodigd. Als ze dat af en toe wel eens worden, zitten ze steevast op de eerste rij. Samen met de gebruikers van de ouderwetse drukpersen. Of zelfs niet, als ze deelnemen aan evenementen waar nauwelijks nieuws, maar wel veel eten en gesponsorde skipret valt te rapen.

      Professionele automedia en blogs kunnen perfect samenleven, de eerste vinden de tweede zelfs een verrijking. Maar eerst bij zowat al media solliciteren en dan nadien, wegens nergens aangenomen, er regelmatig eens ‘genuanceerd’ naar uithalen, het is maar de vraag of daar echt iemand beter van wordt.

      Leve de ouderwetse drukpersen, leve het ouderwetse papier, leve de ouderwetse mensen die ook nog eens een ouderwets artikel in een ouderwets geschreven medium willen lezen. En leve tegelijk zeker ook het internet, blogs inbegrepen.

      Maar stop a.u.b. met dit vreemde gekonkel en die idiote sneren, want die dateren eigenlijk ook nog van een ander tijdperk. Die van de grote oorlogen.

      Niet echt een genuanceerd antwoord, zoals je zal merken. En ook heel dom dat we dit ‘publiek’ uitvechten. Maar wij zijn niet begonnen.

      Case closed, hoop ik.
      Alain

      PS: Wat het lekken zelf betreft, dat is inderdaad een spelletje waarvan we allemaal al een tijdje de spelregels (of net het gebrek eraan) kennen. Op zich is dat allemaal niet zo’n drama, zolang de lezer/surfer maar zijn info krijgt en Porsche straks een heleboel nieuwe 911′s verkoopt…

    3. Ken Divjak

      Goed dat je die PS erbij gezet hebt, Alain – want daar gaat het over.

      Als fervent lezer (en met een gemiddelde maandbudget van 50€ – ook koper) van tijdschriften, kijk ik uit naar de dag dat autobladen ‘nieuws’ vaarwel zeggen en de vrijgekomen ruimte creatief gebruiken voor diepgaande achtergrondinfo die internauten – door hun gebrek aan connecties – niet kunnen sprokkelen. Dan kunnen we inderdaad spreken van een symbiose.

      Vandaag zitten we echter in de Twilight Zone waarbij de klassieke media nog nieuws opeisen (en de constructeurs spelen dat voorlopig mee) hoewel dat praktisch quasi onhoudbaar is. Getuige daarvan de farce die Porsche nu aan de hand heeft, en die misschien zelfs door een onvoorzichtige werknemer of journalist veroorzaakt werd.

      En dus niet zoals je aangeeft, door ‘een website’.

      PS: Ik zie u ook graag.

    4. Dag Ken en iedereen die meeleest,

      Het zal je misschien verbazen, maar AutoWereld-nummers met veel en sterk nieuws (wat dan altijd op de cover wordt uitgespeeld) verkopen nog altijd aanzienlijk beter dan die met weinig of geen straffe ‘actualiteit’.

      Niet vergeten (wat internauten wel eens durven doen) dat er nog altijd heel veel mensen zijn die – terecht of onterecht, dat laat ik hier in het midden – veel meer belang/geloof hechten aan het gedrukte woord. Of wiens honger naar nieuws in elk geval niet wordt gestild door het internet (niet door de blogs, blijkbaar ook niet door de aan papieren media gelieerde websites). Kijk eens naar de manier waarop ook buitenlandse magazines (AutoWeek, AutoPlus, AutoBild, Auto, Motor und Sport, Autocar, enz) nog altijd sterk focussen op nieuws. Slechts één reden: het verkoopt nog altijd het best, zelfs op papier.

      Misschien doet het internetvolk (onszelf inbegrepen) nog altijd niet genoeg zijn best om de nieuwshonger puur elektronisch te bevredigen. Of misschien is de honger naar papier nog altijd veel groter dan jij hem inschat. Een indicatie: tijdens de natte zomermaanden stellen we geen echte stijging van ons internetbezoek vast, wel een flinke verhoging van de verkoop van ons magazine. Zelfs met wat in jouw ogen ‘oud’ nieuws is…

      Misschien wel verrijkend, dat we deze discussie hier publiek voeren. Als er nog andere meningen, zowel van internet- als van magazinefans (en/of de twee samen) zijn, laat maar komen.

      Veel groeten,
      Alain

    5. Joe

      Hier de mening van een hevige fan van beide: leve de snelheid van het web en leve de geschreven pers. Beide zijn in mijn ogen nog steeds heel complementair. Ik ben er graag bij om foto’s te ontdekken op een website, maar ik neem zeker zo graag een magazine in handen en lees met veel interesse de vaak bredere commentaren. En geef toe, het ziet er in een mooi gedrukte vorm nog altijd beter uit. Maar de snelheid van het internet is onklopbaar…

      Wat die embargo’s betreft, tjah… waarschijnlijk zijn er best wel afgesproken spelregels, maar het is geen gemakkelijk onderwerp.

    6. Ken Divjak

      Daar zeg je het, Joe: spelregels.

      Idealiter stuur je persinfo op hetzelfde moment naar alle media, met dezelfde embargo-datum.

      Maar dat gebeurt dus niet.

      Papieren magazines ontvangen die info veel vroeger (en kunnen dus alles rustig voorbereiden), terwijl het persbericht voor instant of e-media vaak pas dagen na het embargo binnenfloept.

      Zelfde verhaal op persevenementen waar nieuwe media een zeldzaam zicht zijn. En laat je niet wijsmaken dat het om bezoekersaantallen gaat, want de cijfers van menig webzine overtreffen de oplages van de Belgische bladen faliekant.

      Wat we daarentegen wel vaak horen is dat ‘dit’ of ‘dat’ niet kan “omdat klassieke journalisten daar bezwaar tegen hebben”. Sommigen beschuldigen ons zelfs regelrecht van broodroof.

      Terwijl we ons gewoon (onbezoldigd) uit de naad werken om puike autojournalistiek te brengen.

    7. Nu gaan we hier toch even plat van het lachen. De blogs doen het onbezoldigd en dus voor het goede doel??? En wij die dachten dat ze het deden omdat ze graag met autootjes rijden. Wat, voor alle duidelijkheid, een recht als een ander is.

      Bezoekersaantallen? Ja, natuurlijk gaat het daar om. Geen enkele Belgische blog laat zich door de CIM controleren, het ENIGE orgaan dat objectieve en correcte cijfers verspreidt. Wie een beetje vertrouwd is met het internet, weet hoe moeilijk het is om op een kleine Belgische markt hoge cijfers te halen. Bezoekerscijfers die hoger liggen dan het bereik (verkoop/lezers/surfers) van de grootste Belgische automedia (die print én internet combineren)??? Daar komt zelf president Obama naar kijken. Wie probeert hier wie iets wijs te maken?

      Autowebsites krijgen hun informatie natuurlijk wel op exact hetzelfde moment als de geschreven media, tenzij dus af en toe dingen onder embargo. Maar zelfs in dat geval: zodra het embargo verstrijkt, is ALLE informatie voor ALLE media beschikbaar op de perssites van de constructeurs/invoerders. En is het internet altijd veel sneller dan het magazine dat in het allerbeste geval – toevallig – dezelfde dag kan uitkomen.

      Sommige constructeurs gebruiken als criterium om een medium al dan niet voor presentaties uit te nodigen en snel van informatie te voorzien ook het feit of ze al dan niet met professionele journalisten werken, deze journalisten betalen, een handelsregister hebben, enz. En dus enige juridische verantwoordelijkheid dragen.

      Ook nog dit: laat de lezers/surfers zelf eens beslissen wie puike journalistiek brengt, dat soort oordeel hoor je als journalist nooit over jezelf te geven.

      Nogmaals, lang leve de blogs! Maar laat ons hier geen appelen (professionele media) met peren (op vrijwillige autoliefhebbers draaiende blogs) vergelijken.

      Einde van deze discussie. Je voert ze op basis van correcte info en feiten, of je voert ze niet. Misschien is dat ook wel een fundamenteel verschil tussen professionele journalistiek en de ‘puike journalistiek’ van de onbezoldigde bloggers. Voor mij stopt het hier, ik moet nu nog enkele embargo agreements gaan tekenen. En straks wacht een tafel in een driesterrenrestaurant. Laat er ons nog even goed mee lachen en dan allemaal weer ons werk gaan doen. Of hobby.

    8. Ken Divjak

      Alain, ik krijg de indruk dat je mijn reacties telkens als persoonlijke aanvallen op jou of Autowereld beschouwt – en dat is niet de bedoeling.

      Ik weerleg je argumenten dan ook graag:

      “De blogs doen het onbezoldigd en dus voor het goede doel??? En wij die dachten dat ze het deden omdat ze graag met autootjes rijden.”

      Ik spreek niet voor anderen, maar op DRIVR is er ie niemand die reclame-ruimte verkoopt. Wat we aan GoogleAds binnenhalen, dekt onze hosting-kosten. That’s it. Daarom ben ik genoodzaakt om – naast voltijds schrijven – ook nog deeltijds te gaan werken. Een kleine opoffering om onafhankelijk en objectief over auto’s te kunnen berichten.

      Dat “met autootjes rijden” is daar maar een klein onderdeel van, aangezien we aan elke volwaardige test een dag fotografie spenderen en er minimaal 800 woorden over schrijven – in tegenstelling tot de uitleenbeurten ‘ter referentie’ die grote uitgeverijen zich kan permitteren.

      “Bezoekersaantallen? Ja, natuurlijk gaat het daar om. Geen enkele Belgische blog laat zich door de CIM controleren, het ENIGE orgaan dat objectieve en correcte cijfers verspreidt.”

      Heb je enig idee hoeveel geld het kost om je bij de CIM te laten registreren? Daarom verwacht ook niemand dat je dergelijke cijfers kan voorleggen. En daarbij: elke onderlegde e-specialist zal je vertellen dat Google Analytics van het meest kritisiche meetgerief is dat er bestaat. En dat kan elke importeur bij ons gratis ende voor niks inzien.

      “Wie een beetje vertrouwd is met het internet, weet hoe moeilijk het is om op een kleine Belgische markt hoge cijfers te halen. Bezoekerscijfers die hoger liggen dan het bereik (verkoop/lezers/surfers) van de grootste Belgische automedia (die print én internet combineren)??? Daar komt zelf president Obama naar kijken. Wie probeert hier wie iets wijs te maken?”

      Dat komt natuurlijk omdat jij je verkoopsoplage niet als criterium neemt, maar je LLP (lezers laatste periode volgens de CIM). Die cijfers blijf ik boeiend vinden, want ze impliceren dat elke Autowereld door (verbeter mij als ik onderdrijf) tien verschillende mensen gelezen worden? En dat gaat de CIM persoonlijk controleren in de wachtzaal van de ziekenkas? Ook als ze gewoon naar de plaatjes kijken? Je kan er dus alles en niets mee bewijzen, in tegenstelling tot zuivere Google Stats. Maar ja, zolang de adverteerders het blijven slikken…

      “Autowebsites krijgen hun informatie natuurlijk wel op exact hetzelfde moment als de geschreven media, tenzij dus af en toe dingen onder embargo. Maar zelfs in dat geval: zodra het embargo verstrijkt, is ALLE informatie voor ALLE media beschikbaar op de perssites van de constructeurs/invoerders. En is het internet altijd veel sneller dan het magazine dat in het allerbeste geval – toevallig – dezelfde dag kan uitkomen.”

      Dan moet je natuurlijk eerst toegang krijgen tot die perssites, en ook daarvoor worden nog klassieke regels gehanteerd – maar gelukkig lang niet meer overal. Verder weten wij nog niets van de specificaties of prijzen van de nieuwe 911, terwijl AutoGids die info wel al online heeft. Maar je hebt gelijk: het internet is altijd veel sneller.

      “Sommige constructeurs gebruiken als criterium om een medium al dan niet voor presentaties uit te nodigen en snel van informatie te voorzien ook het feit of ze al dan niet met professionele journalisten werken, deze journalisten betalen, een handelsregister hebben, enz. En dus enige juridische verantwoordelijkheid dragen.”

      Dus professionele journalisten zijn die met een perskaart van pakweg de periodieke pers. ‘k Heb er één aangeboden gekregen, maar vriendelijk afgeslagen. Want als dat het criterium is waarop journalistiek tegenwoordig gequoteerd wordt, dan gaat het fameus bergaf in ons landje. En een handelsregisternummer opzetten zijn twee kliks bij Unizo – zeker in bijberoep. Verder ben ik juridisch verantwoordelijk voor zowel mijn acties als teksten – net zoals jullie.

      Je bedoelt natuurlijk dat sommige constructeurs zich harder onder druk laten zetten door dit soort onzin dan andere. Want daar heb je natuurlijk groot gelijk in. En als de Belgische autojournalistiek zich zo gesloten blijft opstellen als ze dat vandaag doet, dan zullen er nog veel “niet-proefessionele journalisten” bijkomen, gewoon omdat ze nergens een kans krijgen.

      “Ook nog dit: laat de lezers/surfers zelf eens beslissen wie puike journalistiek brengt, dat soort oordeel hoor je als journalist nooit over jezelf te geven.”

      Dat is ons streefdoel, de lezers beslissen natuurlijk zelf.

      “Nogmaals, lang leve de blogs! Maar laat ons hier geen appelen (professionele media) met peren (op vrijwillige autoliefhebbers draaiende blogs) vergelijken. ”

      Opnieuw: omschrijf alsjeblieft eens hoe jij professionele media definieert. Want met financiële argumenten alleen ga je er niet komen. Of wacht, zijn dat misschien ‘blogs’ als Auto5 en Vroom die door jou duidelijk wel gedoogd worden? En is dat misschien de clue; moeten die blogs hun goedkeuring eerst krijgen vooraleer ze ‘erbij’ horen? Tell me, I’m dying here.

      “Einde van deze discussie. Je voert ze op basis van correcte info en feiten, of je voert ze niet. Misschien is dat ook wel een fundamenteel verschil tussen professionele journalistiek en de ‘puike journalistiek’ van de ”

      De discussie ging omtrent de (On)Zin van Media-Embargo’s. Maar aangezien jij je meteen geviseerd voelde (alsof er niemand anders over auto’s bericht) ben je mij meteen persoonlijk gaan aanvallen beter dan bij de zaak te blijven.

      Ik herinner mij nochtans maar één eerdere conversatie tussen ons beiden, en dat was toen je mailde dat ik een scherpe pen en dito foto’s had bij de beschrijving van een Alfa 159.

      Mijn schrijfsels en fotografie moeten er dus zwaar op achteruit gegaan zijn de afgelopen jaren, want die test dateert van medio 2008: http://drivr.be/2008/04/11/rijtest-alfa-romeo-159-24-jtdm-q4-ti/

      Of is het omdat DRIVR iets teveel in je vaarwater geraakt is?

    • frédéric says:

      Boeiende discussie, maar in zijn laatste reactie gaat Alain nog sneller uit de bocht dan een Lada op slicks in de zondvloed van daarstraks.

      En wel hierom.

      1. Het verschil tussen een professioneel autojournalist en een blogger is in wezen de loonbrief. Die in geen enkel opzicht een hogere kwaliteit van de output garandeert. Alain googlet misschien best even ‘rathergate’ om de desastreuze gevolgen van deze misvatting te kunnen plaatsen. In essentie zag 1 blogger wat het hele research team van professionele journalisten van 60 minutes over het hoofd had gezien. Met rampzalige gevolgen voor NBC.

      2. CIM heeft voor de traditionele media de verdienste dat het een weging maakt die voor alle leden gelijk zou moeten zijn. Werkt voor die media, waar je met vage cijfertjes als ‘lezers’ wegkomt. Of ‘kijkers’ van de reclameblokken, terwijl die dan massaal een sanitaire pitstop maken. Maar soit: de cijfers zijn even vaag en even overdreven voor alle leden, dus dat houdt zichzelf in evenwicht.
      Online heb je gelukkig harde metrics, waarvan de meeste vrij ondubbelzinnig zijn. En laat CIM met hun Metriweb nu precies een onbetrouwbare partij zijn om die relatief eenvoudige cijfers weer te geven. De laatste keer ik het nakeek, was hun scriptje nog steeds erg fraudegevoelig – en ik ken 2 partijen die daar indertijd een paar honderdduizenden euro’s aan advertentiebudgetten mee hebben binnengerijfd.
      ‘t Is nochtans eenvoudig. Er bestaat een erg goeie methode om harde cijfers als bezoekers, pageviews, unieke bezoekers, etc. te meten. Drivr gebruikt het, en Autowereld ook. Google Analytics. Die gelooft iedereen en met een beetje goede wil zou die voor online metrics eenvoudig de standaard kunnen worden naar adverteerders toe, zelfs wereldwijd voor zover ik het kan beoordelen. Alain zal het me wel moeten vergeven dat ook dit weer gratis is, waar een CIM inschrijving inderdaad onbetaalbaar is voor een vrijwilligersinitiatief.

      3. Wat de media-embargo’s betreft: da’s simpel. Die zijn als de filmreleases die verschillen per regio: de filmdistributeur heeft de officiële trailer nog niet gekregen van het moederhuis. En de tienerzoon heeft ‘m al met ondertitels van een torrent gehaald. Eenmaal op het net, vindt het zijn weg naar een publiek. En da’s eigenlijk ook een beetje de bedoeling.

      Of er nog een toekomst is voor de magazines? Sure. Al is het medium misschien af en toe een iPad. Aangevuld met een filmpje voor abonnees. Warmgemaakt door publieke trailers. En bovenal bij mekaar geschreven door gepassioneerde redacteurs. Zoals de redactie alhier. En misschien zelfs bij AutoWereld.

    • Andries says:

      Alain,
      appels en peren?
      al ooit gehoord van Android ? artsen zonder grenzen ? …

  7. autoblogger says:

    LOL @ Alain, wat een figuur is dat! Hij had inderdaad beter bij de zaak moeten blijven, in plaats van zich zorgen te maken over onze eetgewoonten:)

    Mocht hij hier meelezen: Zowel Autofans.be als Autoblog.be doen mee met CIM. Zie oa http://www.adfactor.nl/be

  8. heidekonijn says:

    Net als Joe een hevige fan van beiden. Maar dan wel de beteren van beiden.

    Ik apprecieer drivr, pistonheads, car, ben opgegroeid met nitro, la vie d’auto en option, maar moet toch stellen dat het bedroevende niveau van lokale bladen me op lange zoektochten heeft gestuurd naar performance car, later evo en car, ams en quattroruote. Waarvoor dank overigens, mogelijk was ik geen polyglot geweest moesten autogids me niet tot tranen verveeld hebben met hun blinde dwepen met all things japanese, en autowereld, tja, kan me eigenlijk niet herrineren ooit de neiging gehad te hebben het uit de rek te nemen.

    Of : sommige typmachine fabrikanten hebben gediversifieerd en bestaan nog..

  9. heidekonijn says:

    En dan nog iets. Ik herriner me een collega van vader die niet kon stoppen klagen over het gerammel van zijn 911. Daarna was het ziekenhuis want blijkbaar was rijden bij regenweer geen optie. Dat was in 83 geloof ik. De wegtesten in de bladen waren euforisch over dit ‘icoon’. Jaren later wist mijn baas te vertellen dat hij zijn 993 nooit harder dan 120 zou rijden in de regen. Zijn zoon had er al eens een afrit mee afgespint bij droog weer. Geen slecht woord in de bladen, tenslotte is het een icoon.

    Dus een mens vraagt zich af wat er nu eigenlijk van aan is. Blijkbaar niet iets wat we via de pers ooit te weten zullen komen.

    • Stijn says:

      Laat me het je melden, 993 en regen = geen probleem (zelfs bij hoger snelheden). Zijn zoon die bij droog weer spint, daar kan ik me al iets bij voorstellen…

  10. VishnuSixDix says:

    Hulde @ Drivr.be

    [BLIEP] met autowereld :p (altijd al een [BLIEP]boekje gevonden)

    EDIT: Merci maar hou het netjes ajb!

    • VishnuSixDix says:

      Geen probleem hoor.

      BLIEPing BLIEPende BLIEPrommel dat elke BLIEP weer uitpuilt van BLIEP met BLIEP.

      😀

      Nee, ik ben abonnee van een klassiek autoboekje, maar ben mijn heil wel in Nederland gaan zoeken wat dat betreft. Verder volg ik de bekendste Nederlandstalige blogs ook van erg dichtbij. Puur omdat het zoveel meningen weergeeft en omdat het bijna elke keer aantrekkelijk neergepend is.

  11. Renny says:

    Beste,

    Ik ben lezer van jullie beide magazine’s (paper & blog) maar vind dit een overbodige ruzie tussen 2 kinderen die duidelijk op hun pick getrapt zijn. Nu in de huidige context liggen geslachtsorganen en kinderen gevoelig maar feit is dat jullie “ter bescherming” van jullie eigen medium en beroepsernst de grootste onzin naar elkaar slingeren.
    Dit welles-nietes spelletje zal nooit eindigen zolang jullie met oogkleppen elkaars argumenten betwisten.
    Feit is dat een magazine met enige naam en faam zich laat “opjutten” door een niet kwaad bedoelde reactie van een op internet gerespecteerde autojournalist. Een bewijs dat er toch enige angst voor de online media bestaat. Ander feit is dat de de online autojournalist zich ook snel heeft laten ontvlammen wellicht uit frustratie om nog steeds niet te behoren tot het selecte “vriendenclubje” van de marketingboys van autoconstructeurs.

    Ik kan jullie beiden vizies, die mijlenver uit elkaar liggen, begrijpen, maar vrees dat het best is dat jullie terug in jullie eigen schulp (lees redactie) kruipen en jullie commentaar uiten met je octaanpen.

    Mvg,

    Renny
    (ook gesubmit via http://www.autowereld.be/2011/08/18/porsche-911-eerste-fotos/)

  12. Sjoerie says:

    Alain Devos, da’s toch die kerel dat in zijn boekje geweldige auto’s met de grond gelijk maakt omdat er bv. voor ESP een luttel bedrag, in vergelijking tot de totale kostprijs van die wagen, moet worden bijgelegd?

    Topjournalistiek.

  13. serial says:

    Alain,
    Ik ben zelf geen blogger en lees liever gedrukte media dan achter een scherm te moeten zitten.
    Echter heb ik een probleem met uw sneer ivm het al dan niet terecht meer waarde hechten aan “ouderwetse media”.

    Wel de eerste autowereld zonder factuele vergissingen moet ik nog lezen, laten we daar ook even eerlijk over zijn.

    Zowel gedrukte media als blogs hebben bestaansrecht en een open discussie kan inderdaad verrijkend zijn maar hoeven die snedige kanttekingen naar elkaar nu echt? (aan beiden gericht!)

Leave a Reply