DRIVR

Kort Getest: BMW 1-Reeks M Coupé

SPECIFICATIE

De schrik zat er goed in bij de M-adepten. Voor het eerst in de geschiedenis van BMW Motorsport zou er verder geborduurd worden op een bestaande motor beter dan een specifieke te ontwikkelen, en dan nog wel een turboversie. Met uitzondering van de X5 en X6M (die alleen de Russen als dusdanig beschouwen) waren alle voorafgaande producten atmosferisch en bijgevolg hoogtoerig. Of de 1M met zijn dubbel geblazen zes-in-lijn überhaupt ‘een echte’ zou zijn?

kortgetestbmw1m1

RIJGEDRAG

Geen zorgen: het is er wel degelijk een. Met zijn geblokte pose, love it or hate it-looks en brute simpliciteit doet hij zelfs terugmijmeren naar die andere klassieker uit Garching, de E30 M3. Om die te evenaren, moet de nieuwe twee belangrijke kenmerken hebben: inductiegeluid en een telepathische gasrespons. En laat dat nu net de pijnpunten van een turbo zijn. Dat BMW erin geslaagd is om iets wat bij de pre-productietests omschreven werd als “een hoop geblaas” om te toveren in pure muziek, en tegelijkertijd de reactie op het rechterpedaal zo direct te maken als bij een geblazen blok mogelijk is – grenst aan pure magie. Akkoord: de 340pk sterke zespitter moet een fractie van een seconde op adem komen en is na 6.500 omwentelingen uitgezongen, maar daarvoor trekt hij wel kasseien uit de grond. Of wat dacht je van 450Nm bij 1.500  toeren (zelfs 500 in overboost), 4,9 naar de 100 en 17,3 naar de 200? Niet voor beginners dus, en dat geldt vooral aan de apex waar zoveel vermogen in combinatie met de stuggere demping gemakkelijk een armvol overstuur genereert – net als het een echte M betaamt. Met dank aan de stuurinrichting die beduidend scherper is dan bij een gewone 1. Net als de remmen. En de manuele zesbak. En het bijtpunt van de koppeling. En en en…

kortgetestbmw1m2

VERLEIDINGSKRACHT

Om rijdynamiek zit de 1M dus niet verlegen – getuige daarvan de Belgische orderboeken die al tot het productie-einde in 2012 gevuld zijn. Al knaagt het wel dat het opvallende exterieur niet doorgetrokken wordt aan de binnenkant; op een rood biesje op de zetels, het dashboard en het onnodig dikke stuur na, is er nauwelijks verschil met een 135i. Maar als dat de toegeving is die bij een betaalbare M van 51.300€ hoort, dan doen we die graag. Want op het eind van een veel te korte rit blijkt de 1M slechts fractioneel ondergeschikt aan de sublieme (maar ook 20.000€ duurdere) M3 die dankzij een juweel van een V8 en minder nerveuze inborst nog altijd The Daddy is. Hiërarchie moet nu eenmaal zijn.

kortgetestbmw1m3

BMW 1-Reeks M Coupé

Plus Min
+ Een echte M – Is altijd snel uitverkocht

Weggecijferd

Motor 3.0 6-in-lijn biturbo benzine
Aandrijving Achterwielen
Vermogen 340 pk
Koppel 450 Nm
Gewicht 1495 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 4,9 s
Topsnelheid 250 km/h (begrensd)
Gem. testverbruik 12,3 l/100 km
Prijs 51.300 euro

Verdict

9 op 10

Share Button

11 Responses

  1. BART! says:

    Ik geloof best dat de dynamiek van de 1M vergelijkbaar is met de M3, hij is immers onderstelgewijs er heel erg op gebaseerd.
    Alleen vind ik het design van de M3 mooier & vloeiender als dat van de kortere / stompere broertje. (hangbuikzwijntje-look)

    • Ken Divjak says:

      De achteras met M-sper is inderdaad van de M3. Maar de kortere wielbasis en het alomtegenwoordige monsterkoppel maken hem toch iets trickier medunkt…

      En hoewel ik het gebalde design van de 1M best kan smaken,
      blijft de vierdeurs-M3 visueel uitgebalanceerder.

  2. Thierry says:

    Toch geen maximale score?

    • Ken Divjak says:

      Gevoelsmatig wel, want dit apparaat kruipt verdorie snel onder je huid.

      Maar op punten volg ik toch de algemene consensus:

      “De 1M blijkt slechts fractioneel ondergeschikt aan de sublieme (maar ook 20.000€ duurdere) M3 die dankzij een juweel van een V8 en minder nerveuze inborst nog altijd The Daddy is. Hiërarchie moet nu eenmaal zijn.”

  3. Benny Herdewyn says:

    Ken, heb jij toevallig een idee waarom op de remmen van de 1 vaste zadels gebruikt worden en op de M3 zwevende exemplaren? De zwevende constructie wordt nl vaak bekritiseerd en de 1 zou een uitzondering zijn voor BMW.
    (of klopt mijn info niet?)

    • Ken Divjak says:

      De 1M gebruikt de remmen van de M3 (zij het met iets andere remblokken achteraan, waarschijnlijk door het verschillende gewicht) – en dat zijn dus exemplaren met zwevende zadels.

      De vaste items van de 135i bleken niet robuust genoeg voor het gecombineerde straat- en circuitgebruik waarop de 1M voorzien is.

  4. Benny Herdewyn says:

    Toevallig gepolst of er een CSL variant zit aan te komen? Hierover gonsden recentelijk geruchten, al lijkt het mij bij geruchten te blijven owv de hiërarchie binnen de M familie (M3).

    • Ken Divjak says:

      BMW heeft in ieder geval nog een jaartje tijd om zo’n 1M CSL te realiseren – want de 2-Reeks Coupé die de huidige vervangt zou volgende jaar op Frankfurt getoond worden.

      bmw2reeks

  5. serial says:

    Ik zou het geen “algemene consensus” noemen dat de M3 bovengeschikt is aan de 1M als je weet dat EVO Magazine (niet van de minste) samen met nog een hoop andere bladen net het omgekeerde vinden van de 1M vs M3.

  6. serial says:

    Interessant, ik hou het in de gaten 🙂

Leave a Reply