DRIVR

BMW M5 Diesel (M550dX): Waarom ook niet ?

Aan ijltempo gaan ze deze eeuw tegen de vlakte: de heilige huisjes van de auto-industrie. Zoals Porsche dat nooit een off-road 911 zou maken en er hoegenaamd niet mee zou dieselen. Of Bentley dat geen uitstaans heeft met wat in medische kringen di(s)e(a)sel wordt genoemd. Ja zelfs bij BMW is niets meer wat het lijkt: op til staande voorwielaandrijvers, het onzeker voortbestaan van de Hofmeister-knik en de liquidatie van zowat al het atmosferisch cilindergeweld doen de propelloradepten in opstand komen. En dan zijn er nog de geruchten rond een performance-diesel van de M-afdeling. Blasfemie of meesterzet? Ik gok op het laatste.

bmw-m550dx

Nieuw is het concept performance-diesel natuurlijk niet. De collega’s van AMG deden het zo’n tien jaar geleden immers voor met de C30 CDI AMG. De prestaties van de 230pk sterke drieliter vijfcilinder lieten inspirerend rijgedrag toe, met bakken koppel in lage toeren en een vermogenspiek op 3.800 toeren – tegen een fractie van het verbruik van gelijkaardig gespecificeerde benzinemotoren. Bovendien klonk de motor bijlange niet slecht dankzij uitgekiende sound engineering en zorgvuldig geplaatste geluidsisolatie. AMG dacht ermee een gat in de markt gevonden te hebben, maar een lang leven was de C30 – ondanks lovende kritieken – niet beschoren. Onvoldoende opportuun in de toenmalige marktsituatie en zijn tijd dus eigenlijk te ver vooruit.

Terug in 2011 zien we dat het rijk van de zelfontbrander volop floreert. Niet toevallig dankzij BMW dat met zijn 535d van de voorgaande generatie de perceptie geleidelijk kon ombuigen. 270pk en meer koppel dan zijn M5-broer met hoogtoerige V10 maakten er in dagdagelijkse omstandigheden dan ook een Teutoons snelheidswapen van ongekende (stuur)precisie van. En dat kan ik persoonlijk onderschrijven na er meer 3.000km in geklokt te hebben. Zelfs met vijf man en een tot de nok gevulde koffer trok het ding makkelijk door naar de elektronisch begrenzer van 250 km/h. Zelfs een 996 Carrera 2 moest het op een gegeven moment ontgelden en (rechtdoor) zijn meerdere herkennen in het monsterkoppel van 560Nm. Nooit gedacht dat een diesel zo zou kunnen bekoren, want de beloning volgde achteraf aan de pomp en was verre van gering.

Zoveel jaar verder heeft de 535d de grens van 300pk bereikt en is het koppel naar 600(!)Nm gestegen. Daarmee duikt de bijna twee ton zware berline beduidend onder de grens van de zes seconden richting 100km/h. Ter vergelijking, de M5 van drie generaties terug (E39) is daarmee slechts enkele tienden sneller. Hoog tijd dus dat de M-afdeling zich met de het concept bemoeit. Volgens Brian Watts, Global Marketing Manager van de M-divisie, is het idee in ieder geval in beraad. Het vermoeden wordt bovendien versterkt door een intern document dat gewag maakt van een M550dX; nog eens bijna 100pk bovenop de niet onaardige 300 stuks en met een koppelcijfer dat de 680Nm van de nieuwe TwinTurbo M5 hoogstwaarschijnlijk zal overstijgen. Vandaar ook het achtervoegsel ‘X’ dat op BMW’s X-drive vierwielaandrijving duidt. Hardware die ze bij M-GmbH ongetwijfeld doen watertanden, en die blijkbaar tegen meerprijs ook op de benzine M5 te hebben zal zijn.

m550dx-1

De toegevingen die geraffineerde topdiesels op hun benzinecollega’s doen, zijn intussen klein geworden. Ook de factor geluid is met de oververtegenwoordiging van geblazen motoren geminimaliseerd, en dankzij de toepassingen van hoogtechnologische turbo’s worden het klassieke turbogat tot een minimum beperkt. Stel je voor: de snelheid van een M5 gecombineerd met een minimaal verbruik. Een aanvaardbare soundtrack dankzij degelijke sound engineering met daarbovenop lage fiscale lasten en een toonaangevend weggedrag dankzij de M-behandeling. Ingrediënten die wel eens garant staan voor de ultieme vierdeurs… Eentje die nooit als specifiek M-model door het leven zal gaan, maar wel de extra focus krijgt die de combinatie absoluut verdient.

Share Button

18 Responses

  1. Johnnyboy says:

    En de winnaar in de categorie “meest vergezochte woordspeling van 2011” is: di(s)e(a)sel

    Proficiat, u wint een Hyundai naar keuze 😉

    • Ken Divjak says:

      Prima, een Genesis 3.8 coupé graag.

      Nee serieus:
      ‘t is een veel voorkomende woordspeling in het Engels met 57.900 Google-hits

      • Duckie 'RS says:

        http://www.urbandictionary.com/define.php?term=diseasel

        Trouwens gehoord dat de 550 Tri-turbo-diesel dik 380pk / 730Nm gaat hebben…

        • Stijn says:

          Is waarschijnlijk gewoon gedaan voor de betrouwbaarheid, bij BMW (vaak klachten bij de E46 320d, E60 520d, Mini diesel,…) wilt een turbo wel eens snel stuk gaan. Eerst hebben ze dan hun heil gezocht bij bi-turbo’s (bij 1 defecte blijft er nog een over) en nu komen ze met tri-turbo’s (want wat als er twee stuk gaan?) ;-). Ik voel een keizer Karel verhaal omtrent de pot van Olen aankomen 🙂

          • Pieter Ameye says:

            Onbetrouwbaarheid is denk ik (voorlopig) de tol van het vergroenen en downsizen. Benieuwd wat dat binnen x aantal jaar zal geven met de huidige generatie motoren.

          • Stijn says:

            Klopt helemaal, die kleine 1,3 liter diesel in die zware Astra kreunt nu al onder het gewicht. Wat gaat dat geven na drie jaar leasemisbruik…
            Maar de problemen met de turbo’s (bij de diesels) van BMW reiken verder terug in de tijd. En hier blijkt er niet meteen een verband te zijn tussen het mis/ge-bruik en de turbo’s die plots de geest geven.

          • w0ut says:

            Dat van die onbetrouwbare turbo’s kreeg ik natuurlijk te horen na de aanschaf van mijne 320d 🙁

            Een collega zit aan zijn 3de in 5 jaar tijd.

  2. VishnuSixDix says:

    Moderne levensvisie:

    De adepten van een merk met hun heilige huisjes leven in het verleden. Ga mee met je tijd! Welkom in (het 2de decennium van) de 21ste eeuw!

    *neemt een stoel en popcorn en wacht op de fanboys*

  3. Ken Divjak says:

    Motorgeluid en de bijhorende hoogtoerigheid waren de sterkhouders van de atmosferische benzine-ontwikkeling. Maar nu die beide aan het altaar van het gedownsizede turboblok geofferd zijn, mag het al evengoed een zuinige diesel met nog meer koppel zijn…

    • Stijn says:

      Misschien, maar misschien ook niet. Lexus zou nu ook met een F-versie van de nieuwe GS komen. Deze zou de gekende atmosferisch V8 of misschien zelfs schitterende V10 (LFA). Met een puik weggedrag zouden ze BMW wel eens pijn kunnen doen…

      • Pieter Ameye says:

        Lijkt mij quasi onbestaande dat ze het USP van de LFA in de GS zouden lepelen. Een V8 past denk ik ook beter bij het karakter van een (snelle) GS dan zo’n hoogtoerige V10. Blijft naderhand een Lexus.

        • Stijn says:

          Klopt, maar we mogen dromen. En het zou een fantastische sneer richting BMW zijn. Net nu zij hun V10 (die muzikaal slechts een schim van deze van Lexus is) opgeven. En vergis je niet, de V8 uit de ISF was ook atypisch Lexus, zo wild en beestachtig (maar inderdaad ook koppelrijk en gewillig).

  4. Johnnyboy says:

    Er zijn wel meer slechte woordspelingen die 60000 hits hebben op youtube…
    Maar dan zal het wel een uitvinding van den Alain van autowereld zijn 🙂

  5. Ken Divjak says:

    Maar wat als die triturbo diesel zijn weg nu eens naar de X6M beter dan naar de M5 zou vinden zoals de spionagebeelden van Autoblog.com insinueren?

    bmwx6mdiesel

  6. BNNY says:

    Het feit dat (de Duitsers bij) BMW al hun ‘terrein’wagens uitrusten met krachtige diesels versterkt de gedachte dat ze hun penibel woestijnavontuur in het verleden nog steeds niet verwerkt hebben..

  7. w0ut says:

    de VW heeft anders met hun W12 Touareg een leuke sport diesel in huis.

Leave a Reply