DRIVR

Montenergy X-Bow STRATOSferica: De KTM-Lancia

Alle lovende kritieken ten spijt was ik geen fan van Michael Stoschek’s reïncarnatie van de Lancia Stratos. Met uitzondering van het fraaie Pininfarina-koetswerk was de auto niet meer dan een Ferrari 430 Scuderia in drag. Geen dwarsgeplaatste motor, geen frivole kleur en geen typerende soundtrack. Kortom, het ontbrak hem aan een zekere persoonlijkheid. Dat kunnen we beter moeten de Italianen van Montenergy gedacht hebben. Resultaat? De X-Bow STRATOSferica.

xbow_stratosferica_01

Een echt succes is het zonderlinge KTM/Dallara-product nooit geweest. De combinatie van een forse prijs, weinig inspirerende (Audi)motor en onvoldoende meerwaarde ten aanzien van Caterham & Co. lieten zijn makers de vooropgestelde doelen al snel bijschaven. Zodanig zelfs dat het de FIAT-groep toeliet om een hoop onderzoek en ontwikkeling voor een prikje te integreren in de op til staande Alfa 4C. En toch zijn ze bij Montenergy sinds dag één vertrouwd met de X-Bow. Want wie het liever droog had in zijn kruisboog, kon sinds lange tijd bij ze terecht voor een gesloten conversie die ze onder de naam ‘Monte Carlo’ verkochten. Iets wat tot de inspiratie geleid heeft om ook werk te maken van een complete conversie die erg dicht aanleunt bij het origineel van Bertone. De gelijkenissen zijn dan ook frappant.

montenergy_stratosferica_02

Met zijn korte wielbasis van 2.430mm (t.o.v. 2.180mm bij het origineel uit ’74), korte overhangen voor- en achter en een totale lengte die zelfs 40mm korter is dan de prijzige Gandini-creatie, doet de STRATOSferica onmiddellijk beter dan Stoschek’s exemplaar. Zelfs het interieur doet eer aan het origineel met een minuscule cockpit met schuin oplopende raampartijen voor dat knusse – euh – Stratosgevoel van weleer.

montenergy_stratosferica_03

Maar hoe zit het dan met die dwarsgeplaatste Audi TFSi hoor ik u denken? Slechts een viercilinder met drukvoeding, in tegenstelling tot de atmosferische V6 die hij met de Dino 206/246 deelde, en dus evenzeer een afwijking. Maar minder dan je denken zou. Marcello Gandini, verantwoordelijk voor de Stratos van begin tot einde, inclusief ontwerp, packaging, chassislay-out enz., voorzag oorspronkelijk een door Abarth-getunede viercilinder, maar werd tegengehouden door Lancia’s competitiemanager Cesare Fiorio die aandrong op een V6. Dit tot grote spijt van Gandini want het maakte de Stratos niet alleen extra zwaar, maar ook nog eens minder krachtig en dus zelfs trager.

montenergy_stratosferica_04

Traag zal de STRATOSferica alles behalve zijn. De 2.0 TFSi DOHC van Audi spuwt er in standaard X-Bow-trim al zo’n 220pk uit (30 stuks meer dan de Ferrari 2.4 V6), maar werd verder gekieteld naar 310pk. Ruim voldoende voor wat hoogstwaarschijnlijk een listig apparaat moet zijn, zelfs zonder de vermogensupgrade. We kennen tenslotte allemaal de verhalen betreffende het origineel. 12.000 euro zou Montenergy voor de conversie vragen, toch op voorwaarde dat je je eigen X-Bow meebrengt. Wie een kant en klaar exemplaar wil schrijft daarvoor 98.000 euro naar ze over. Fors, maar nog steeds een peulschil van wat de (naar mijn gevoel minder correcte) Pininfarina moet kosten. Of dan toch liever een Hawk HF replica met V6 Busso tegen opnieuw een fractie van de prijs?

[Meer info: Montenergy]

Share Button

5 Responses

  1. Pieter Ameye says:

    Denk dat dit de reden is waarom ze niet op Frankfurt staan:

  2. wat een monsterlijk “gedrocht” is dit. Sorry, geef mij maar Michaël Strochek’s reïncarnatie van de Lancia Stratos !
    Ieder zijn eigrn mening natuurlijk …

    • Pieter Ameye says:

      Absoluut, maar zoals ik in de inleiding al zei, valt er op het uiterlijk van de ‘new’ Stratos niets aan te merken (behalve de kleur dan misschien). Had eerder kritiek op al het onderliggende.

  3. Ken Divjak says:

    Hoe een mens zich toch kan vergissen op basis van plaatjes…

    De persbeelden zijn stuk voor stuk vanuit een laag standpunt genomen,
    en dan lijkt een X-Bow coupé een prima idee.

    Tot je dus dit gedrocht dus van 30cm hoger aanschouwt,
    en alleen nog kunt denken: KITCAR.

    Met alle negatieve connotaties vandien.

  4. heidekonijn says:

    Voorkant heeft wat werk nodig, afgezien daarvan..

Leave a Reply