DRIVR

ReünieTest: Alfa 33 QV ontmoet MiTo en Giulietta

TIP: Bekijk de foto’s als SlideShow door de eerste open te klikken

Wat de MiTo en Giulietta van de 33 QV uit de jaren ’80 onderscheidt? Dat de neofieten voor al hun extra oompf niet aan het relaas van dit besje kunnen tippen. Een verhaal dat voor eigenaar Bart tijdens zijn (in de Alfa-garage van zijn vader gesleten) jeugd begint om pas op zijn 33ste in een zwarte Quadrifoglio Verde te culmineren. En dat terwijl zijn oprit dan al van het Italiaans speelgoed bulkt – met een gouden Montréal, driftzieke 75 en guitige Giulia als uitschieters. Waarom hij dan nog een fortuin in de historisch minder relevante 33 zou steken?

rijtest33vsmitoengiulietta1

“Dit is de wagen die ik als tiener altijd wou, maar destijds nooit kon hebben” is het eerlijke antwoord van de eigenaar-Alfist. “Toen ik de centen uiteindelijk had om er eentje te laten restaureren, bleken de meeste geplooid of vergaan – op dit zwarte exemplaar na.” Dat vond hij niet in Italië, maar gewoon geparkeerd in het centrum van Hasselt. Een briefje achter de ruitenwisser later kon het wachten beginnen. Drie jaar wachten om exact te zijn, want zolang deed de lerares Italiaans erover om haar QV’tje van de hand te doen. Pas toen ze haar Italiaanse amore naar Milaan ging volgen, kon ze er afscheid van nemen. Bart twijfelde geen seconde en hoestte de vraagprijs zonder onderhandelen op. Om daarna helemaal los te gaan.

rijtest33vsmitoengiulietta2rijtest33vsmitoengiulietta3

rijtest33vsmitoengiulietta5rijtest33vsmitoengiulietta4

Hoewel de 33 Type 2 rijklaar was, zou het een en ander toch aangepakt worden door SaVaLi Nederland. Kort voor Sam Van Lingen had die garagegroep de reputatie een uitgebreide stock en dito ervaring bij het restaureren van klassiekers uit Arese te hebben. Maar zelfs die waren even van hun melk toen Bart met zijn verzoek kwam aanzetten, “want zo’n verregaande restauratie van een 33 – dat hebben we hier nog nooit gedaan”. Een handvol bezoeken en intentieverklaringen later bleken de meeste onderdelen zelfs nog nieuw voorhanden, wat het proces snel genoeg liet verlopen om de 33 op de 33ste verjaardag van zijn nieuwe eigenaar af te leveren – quasi in nieuwstaat.

rijtest33vsmitoengiulietta7rijtest33vsmitoengiulietta8

Wie op dit punt de indruk heeft dat de 33 QV alleen qua naam tussen de hete Mito en Giulietta thuishoort, die heeft de specificaties nog niet gezien: 118pk uit een 1.7 viercilinder met dubbele Webers, 149Nm bij 4.600t/m, 1074kg licht en daardoor in 8,9 seconden naar de 100 en net geen 200km/h voluit. Om dat geweld in 1987 bij te benen, moest je al een Golf II GTI G60 hebben – en dat is anno 2011 niet anders. Want tijdens onze impromptu sprints moet de MiTo met 170pk perfect gelanceerd worden om aan de 100 net een halve autolengte voor te zijn. Of de krokettivreters van SaVaLi toch ergens wat cavalli bijgekweekt hebben?

rijtest33vsmitoengiulietta9

rijtest33vsmitoengiulietta10rijtest33vsmitoengiulietta11

In ieder geval zeker is dat Alfa aan de MiTo gepruld heeft. Want waar ons (weliswaar vroege) testexemplaar vorig jaar bijna terughoudend was om fluks in te sturen, is deze incarnatie veel gretiger om zijn neus in de apex te begraven. En ja hoor; het Britse Evo Magazine onderschrijft dat de geometrie van de vooras tussentijds is aangepast om natuurlijker voor de dag te komen, en dat voel je. Ook de op deze pagina’s verguisde DNA-knop is minder extreem gemapt en laat zelfs sportieve prestaties in de N van Neutral toe terwijl het stuurgewicht en de gasrespons van Dynamic nu te doen zijn. Kortom: de MiTo QV schuift een halve bank vooruit om eindelijk vier R‘en te claimen, al kan dat niet van de Giulietta gezegd worden.

rijtest33vsmitoengiulietta12rijtest33vsmitoengiulietta13

Wat ons betreft hoort het klavertjevier van de Giulietta op de 170pk-versie beter dan op deze 1750TBi met 235 paarden. Die eerste gebruikt dezelfde 1.4 MultiAir als de MiTo QV, en dat is een prima turboblok met vroege pick-up, sportieve grom en eerlijk top-end. De 1750 is pijnlijk genoeg geen van die drie. En aan die teneur kunnen ook het puike chassis of de gedegen demping niets doen, want het DNA-systeem strooit hier nog meer roet in het eten; N voelt als een uitgewrongen vod terwijl D van het gaspedaal een aan/uit-knop maakt die elke vorm van interactie met de chauffeur fnuikt. En dan is er nog de begrenzer die de handdoek aan 5.800 magere toeren in de ring werpt. Oldtimerfan Bart gelooft zijn oren (terecht) niet.

rijtest33vsmitoengiulietta14rijtest33vsmitoengiulietta15

rijtest33vsmitoengiulietta16rijtest33vsmitoengiulietta17

rijtest33vsmitoengiulietta18rijtest33vsmitoengiulietta19

rijtest33vsmitoengiulietta20rijtest33vsmitoengiulietta21

De 33 is dan ook heerlijk vrij van elektronische interferentie. Er is een slank Nardi-stuur dat (ondanks servopomp) initieel zwaar aandoet maar losser wordt op snelheid, een vijfbak die vaag overkomt maar zich vlot laat bedienen en een gaspedaal dat vlijmscherp reageert maar zich toch laat doseren. Allemaal onder begeleiding van een fijnzinnig gepruttel dat zelden onder de 3.000 toeren draait en er gemakkelijk zeven verteert, zulk is het bereik van de 1.7 die de leasebridade nog altijd te snel af is. Conceptueel is dit trio dan ook verwant, maar ideologisch komt alleen de MiTo nog ergens in de buurt. Ook al wil Bart daar niets meer van weten; die heeft immers afgehaakt toen de bekende Busso-V6 aan het CO2-altaar geofferd werd. Want een Alfa die geen muziek maakt, dat is er geen in zijn bescheiden mening. Breng daar maar eens iets tegen in.

rijtest33vsmitoengiulietta22

[Zwart-witbeelden: Ken Divjak – Kleurfoto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

Share Button

11 Responses

  1. Milly says:

    Prachtig artikel dat veel herinneringen oproept, ook aan mijn testritje met de bewuste 33. Heerlijk.
    Hedendaagse Alfa’s gaan voorbij aan de heart en soul van het bedrijf, zeggen me niks meer. Benieuwd of de 4C (zie augustus editie van Car) verandering kan brengen…
    Groetjes van een leaserijder die nog elke dag zijn echte Alfa mist. Gelukkig is ook die in handen gekomen van een oprechte liefhebber van authentieke Alfa’s.
    Geniet ervan vriend! En van al uw andere Alfa’s 🙂

  2. Niels says:

    Ik vind de 33 vooral na de facelift een erg geslaagde auto. Bij die tweede versie vormt de neus een heel fraai geheel met de carrosserie, is de uitstraling wat intelligenter en is de stance ook wat verbeterd. En dan natuurlijk vooral met die heerlijke Ronal A1 velgen uitgerust die ook op de 75 leverbaar waren.

    Een oom van me kocht in de jaren ’90 een bloedrode 33 met Sport Wagon carrosserie, volgens mij met soortgelijke wielen eronder:

    1992 Alfa Romeo 33 Sport Wagon 1.7 IE

  3. heidekonijn says:

    Typisch drivr, erg leuk gebracht. Zelf heb ik nooit sterke gevoelens gehad bij sudjes.
    Hulde aan Bart ook. Duidelijk iemand met het virus. Vraag me af hoeveel vrienden en familie hij heeft aangestoken.

  4. Niels says:

    Als je, bijvoorbeeld, de serie 33, 75 en 155 (van hier boven) naast elkaar zet en vervolgens deze tegenover hun huidige opvolgers parkeert maakt dit duidelijk waarom een hoop automotive designers grote moeite hebben met Alfa’s huidige visueel erg zware en weinig zeggende design DNA. Een gemiste kans voor een merk met een dergelijke heritage!

  5. heidekonijn says:

    Mja, Alfa en gemiste kansen.. Puur logisch gezien zou het merk allang niet meer bestaan.

    Als je van verleden naar heden gaat, gaat er telkens een stukje Alfa verloren: van de 6c naar de 1900, van de 1900 naar de berlina.. maar naar mijn gevoel kwam de grootste duik met de switch naar fwd en fiat onderstellen. Een kleine glimps van hoop was de 155 s2.
    De giulietta is een prima dieseltje, maar als je erin stapt na een 75 of alfetta.. idd erg jammer.

  6. bart says:

    Waarschijnlijk hebben de meeste de nieuwe giulietta nooit gereden, als ik zo de commentaren lees. Heerlijke auto die ook voor dagelijks gebruik prima is.
    Ja, al er meer lawaai maakt uit komt lijkt het inderdaad harder te gaan 😉

    Voor het echte sportieve geweld ben ik inderdaad heel nieuwsgierig naar de 4c en naar de giulia als allrounder.

    • heidekonijn says:

      Integendeel, ik heb de mijne al twee jaar en zoals je aangaf is het een prima alledaagse auto. Maar een Alfa? Nee, sorry. Echt niet.

Leave a Reply