DRIVR

Tesla schrapt Roadster, lift Model S & belooft 480km

Hat zal je maar overkomen: wakker worden met drie nieuwsfeiten over sportwagenbouwer Tesla in je hoofd. Of het ermee te maken heeft dat het al een tijdje stil is rond de elektrische geesteskindjes van de charismatische Elon Musk? Allicht wel, maar enkel en alleen omdat Tesla zich momenteel voorbereidt op de productie van een nieuw model dat onze Elf DRIVRs van 2011 siert. En dat is lang niet het enige nieuws van de autobouwer uit Silicon Valley…

teslaroadster

Op dit eigenste moment gaan de orderboeken voor de Tesla Roadster dicht. In productie sinds februari 2008 zijn alle 2.000 exemplaren besproken, het beoogde doel bereikt. Want beter dan gewoon een elektrische Elise te zijn, moest de Roadster bewijzen dat Tesla’s EV-techniek duurzaam en innovatief genoeg is om een overheidslening voor de Model S hieronder vast te krijgen. En daar slaagde Musk met een half miljard dollar aan lage intrestvoeten met verve in. Alleen spijtig dat Tesla geen vervanger klaar heeft voor de Roadster die de klus tot 100 in vier geruisloze secondes klaarde.

teslamodels1teslamodels2

teslamodels3teslamodels4

Ook betreurenswaardig maar dan op esthetisch vlak is de afvlakking van het Model S-design. Dat is ondertussen gepromoveerd van concept tot ‘Alpha’-fase, maar heeft in die transformatie toch aan eenvoud ingeboet. Het Alpha-design (zoals te zien op de zwarte wagen) toont zwaarder of zelfs pompeuzer en hoe dan ook minder fris dan het originele ontwerp. Ik zal de uitspraak “het lijnenspel van ex-Mazda ontwerper Franz van Holzhausen is zo inoffensief dat het gegarandeerd nog jaren fris blijft” dan ook moeten inslikken, want zoals het er nu bijstaat had er evengoed een andere ontwerper of constructeur achter kunnen zitten.

Maar veruit het meest opvallende nieuwsfeit met Tesla in de hoofdrol blijft toch het rijbereik of de ‘beloofde autonomie’ als je zo wil. Want waar bedreven EV-concurrenten als Renault-Nissan nog altijd niet over de 200km geraken, orakelt Musk dat zijn volelektrische Model S 480km op één laadbeurt zal afleggen. Hoe dat juist in zijn werk gaat, verklapt hij natuurlijk niet – tenminste niet en plein public. En toch kunnen we ons niet inbeelden dat de Amerikaanse overheid die vraag vergeten stellen is toen ze 500 miljoen dollar aan Tesla overhandigde. Of spant het kleine bedrijfje gewoon weer een rechtzaak aan tegen zij die hun claim in twijfel durven trekken?

Share Button

One Response

  1. “Het Alpha-design (zoals te zien op de zwarte wagen) toont zwaarder of zelfs pompeuzer en hoe dan ook minder fris dan het originele ontwerp.”

    In de neus is inderdaad veel gebeurd, waarschijnlijk vooral aerodynamica aanpassingen. Van mij hadden de cliche-look luchtroosters ook weggelaten mogen worden. Geen idee of die echt nodig zijn voor de koeling van de battarijen overigens, maar een andere oplossing daarvoor was wellicht ook mogelijk. Op de foto’s oogt de auto in het zwart inderdaad zwaarder dan in het zilver en wit. Maar dat kan ook louter door de lakkleur komen.

    De perceptie kan veel te maken hebben met hoe de auto op zijn wielen staat (de wielen op het zwarte model lijken verder naar binnen te staan in de carrosserie en wellicht staat de auto wat dichter op het asfalt door een kleinere velg maat) Ook is belangrijk in welke kleur het vehicle is gespoten en waar en onder welke omstandigheden de shoot is uitgevoerd; in een studio of buiten en de camera en lens. Om maar een paar basis verschillen te noemen.

    Om tot de beste vergelijkings omstandigheden te komen zouden de auto’s op de zelfde locatie moeten worden gefotografeerd en onder dezelfde licht omstandigheden vanuit dezelfde hoek moeten worden vastgelegd.

    Hoe dan ook; voor een merk dat zo jong is een enorme prestatie om met een dergelijke auto op de proppen te komen. Dit is qua engineering en design een absolute topper.

Leave a Reply