DRIVR

Gamepreview: F1 2011

Over drie weken releaset spelontwikkelaar Codemasters de enige officiële F1-game van 2011. Editie 2010, de eerste poging van de Britse developer, werd vorig jaar gemengd onthaald. De focus voor F1 2011 ligt dus vooral in het verfijnen van wat op zich een uitstekende basis is: de EGO-engine die ook in andere racegames zoals DiRT 3 en Race Driver: GRiD gebruikt wordt. Een overzicht van de belangrijkste nieuwigheden na de sprong.

f1-2011-3_1000

Dat het deelnemersveld en de circuitkalender aangepast werden aan het huidige seizoen, spreekt voor zich. Ook onze landgenoot Jérôme D’Ambrosio is dus van de partij. Dat betekent overigens meer dan alleen een helmdesign: alle piloten werden nauwkeurig nagebouwd in 3D-modellen, want naast de races zoekt F1 2011 extra authenticiteit in beelden uit de paddock, interviews met de pers en andere nevenactiviteiten van elke F1-piloot.

f1-2011-1_1000

Ook de nieuwe reglementen werden geïmplementeerd. Net als Alonso & co heeft de speler dus een KERS- en DRS-syteem ter beschikking om inhalen te vergemakkelijken. Ook de keuze van het brandstofmengsel kan voortaan vanuit de cockpit gecontroleerd worden. Brandstofmanagement wordt dus nog belangrijker – aan jou de keuze wanneer je er spaarzaam mee wil omgaan om de finish te kunnen halen, of wanneer je een extra duwtje in de rug kan gebruiken.

f1-2011-4_1000

Banden zullen een cruciale rol spelen in F1 2011, net als in het huidige F1-seizoen. Het unieke slijtgedrag van de Pirelli’s werd zo goed mogelijk geïmiteerd. Dat betekent dat je op de options gedurende enkele rondjes kan genieten van bakken grip, om vervolgens abrupt ‘van de klif’ te vallen, terwijl primes langer meegaan maar enkele ronden nodig hebben om op bedrijfstemperatuur te komen. Journalisten die het spel al kort konden testen, melden dat de bolides op dat moment erg nerveus aanvoelen. Zeker in regenweer, dat nu een veel grotere uitdaging vormt dan in F1 2010.

f1-2011-2_1000

Daar tegenover staat dat de speler ten allen tijde meer voeling heeft met zijn voertuig. En dat heeft alles te maken met het werk dat de Codies gestopt hebben in het verfijnen van het physicsmodel. Niet alleen de banden, maar ook de ophanging werd volledig herzien, met het oog op meer realisme. Ook het schademodel onderging een update, waardoor de wagens getrouwer reageren op aanrijdingen. Ook nieuw: na een zwaar ongeval rukt de safety car uit.

f1-2011-6_1000

Een andere grote focus van de ontwikkelaars was de multiplayer. Consolegamers kunnen thuis in splitscreen op hun tv spelen, of het online tegen 15 andere spelers en acht computergestuurde piloten opnemen. Die laatsten hebben een extra dosis brain pills gekregen, zodat ze nu beter dan voorheen inhaalmogelijkheden en gevaarlijke situaties kunnen inschatten. De online te verdienen Experience Points zijn overigens niet meer recht evenredig met de finishposities. Je wint nu XP door de verwachte prestaties van je wagen te overstijgen. D’Ambrosio die als tiende over de streep komt, kan dus even veel waard zijn als Vettel op de eerste plek. Veroorzaak je echter een ongeval, dan worden er strafpunten van je totaal afgetrokken.

Als Codemasters de kinderziektes van F1 2010 weet te genezen, dan lijkt er eindelijk nog eens een goede F1-game in de steigers te staan. Op 23 september ligt F1 2011 in de winkel voor pc, PlayStation 3 en Xbox 360. Een 3DS-versie volgt later. Impressies en ervaringen zijn welkom onder dit artikel.

Share Button

7 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Tip: zoek de hoogtepunten uit het échte seizoen 2011 in bovenstaande trailer! 😉

  2. Mee says:

    Nog een ontbrekende feature hierboven: co-op in multiplayer! Zo kan je een heel seizoen afwerken als teammates met als uiteindelijke doel de 1ste rijder worden natuurlijk zodat je eerst de upgrades krijgt.

    Ik hoop er hard op dat de auto’s wat beter aanvoelen. Het moet zeker geen sim worden, zolang die fake spins uit 2010 er maar niet meer inzitten.

  3. VishnuSixDix says:

    NEEEE niet het Vettelvingertje!!! :’)

  4. Pieter Fret says:

    Interessant interview met chief designer Steve Hood over o.m. de implementatie van de safety car, rodevlagsituaties, restarts, …

  5. Pieter Ameye says:

    Ligt het aan mij of zijn de in-game graphics uit bovenstaande gameplay trailer niet bepaald ‘next gen’ (genoeg)?

  6. Pieter Fret says:

    Mja, het oogt inderdaad wat flets. Maar Codemasters kennende, zal het spel er vanuit de cockpitview wel goed uitzien.

  7. Pieter Fret says:

    In de launch trailer zien de graphics er al een pak beter uit:

Leave a Reply