DRIVR

Test: Lexus CT200h

testlexusct200h0

Hoe het met het rijplezier van hybrides gesteld is? Die vraag mag ik voor een tweede keer onderzoeken (in navolging van de Honda CRZ-test, nvdr.) aangezien onze huiscoördinator wil weten in hoeverre Lexus’ CT200h van de Toyota Auris HSD verschilt. Die laatste gaat immers als ‘alledaagse’ uitvoering van de Prius door het leven, terwijl de CT200h verkopen moet afsnoepen van premiumtoppers als de BMW 1 en Audi A3. En daarvoor is er beduidend meer nodig dan een nieuwe plunje en een blinkende L-badge.

testlexusct200h1

Beginnen we met de niet alledaagse aandrijving die rechtstreeks uit de Toyota-rekken is geplukt. Ze bestaat uit een 1.8 liter grote verbrandingsmotor van 96 paarden die via een planetair tandwielstelsel aan een elektromotor van 40pk gekoppeld is. Gecombineerd goed voor 136 pk en 349 Nm, een spurtje tot 100 in een dikke tien tellen en een souplesse die nauwelijks voor de dieselconcurrentie moet onderdoen. Alleen: het gevoel is radicaal anders. De hybridetandem stimuleert van nature tot ecodriving, zoniet maant het jankende geluid van de op toeren gehouden 1.800 snel aan om het rechterpedaal minder te bruuskeren. De geluidsisolatie is nochtans prima, maar de aard van de Continu Variabele Transmissie (CVT) breekt met de klassieke sensaties van (sportief) autorijden. En dat motiveert niet. Hou de ecometer in de daartoe voorziene zone, en de prestaties zijn eerder mak.

testlexusct200h2testlexusct200h3

testlexusct200h4testlexusct200h5

Die indruk is de eerste meters nochtans anders. Want met een lage zitpositie, een klein en zeer direct stuur en een harde ophanging verwacht je enige vorm van sportiviteit. Tot je verder doorduwt en de limieten van het elektronische vangnet en de ophanging snel tegenkomt. Want zelfs in sportmodus komt de bewaarengel vliegensvlug tussenbeide. Ook de elektronische servo blinkt niet uit in feedback; in de plaats daarvan is het stuur wat zwaarder afgesteld, waardoor het gevoel bij normale snelheden gelukkig wel snor zit. De ophanging is dan weer redelijk stug en soms zelfs oncomfortabel, maar toch kan de CT200h bij het betere bochtenwerk zijn neus niet aan de binnenkant houden en grijpt de waakhond piepend in. Eco all the way dus.

testlexusct200h6testlexusct200h7

Gelukkig overtuigt de CT200h wel aan de pomp. Beter nog: met een CO2-uitstoot van 87g (94g voor deze topversie met zeventienduimers) is hij de absolute koning van zijn segment. En dat blijkt niet alleen op papier: gemiddeld drinkt hij iets meer dan vijf liter bij normale tempi, wat door de kleine tank een – naar hedendaagse (diesel)normen – vrij beperkt rijbereik van ongeveer 800km oplevert. Nog minder verbruiken is mogelijk, maar eerder gevaarlijk en absoluut verkeersremmend – iets waar een moderne ecodiesel toch beter in scoort. De CT200h is trouwens geen elektrische wagen, waardoor de fiscale aftrekbaarheid voor bedrijven bij 90% en de korting voor particulieren bij 15% stagneert. Kortom: nauwelijks voordeel in vergelijking met de Audi A3 2.0TDI – tenzij misschien dat die meer schadelijk fijn stof uitstoot.

testlexusct200h8testlexusct200h9

Nog een curiosum is in het interieur, waar Lexus’ Infotainment Interface beroep doet op de PC-muis logica in plaats van de duw-en draaiknoptechniek. Interessant, intuïtief en op het eerste gezicht gemakkelijk – maar niettemin net iets minder praktisch in de praktijk. De materiaalkeuze is zeker niet slecht en de afwerkingskwaliteit perfect. Maar dat verwacht je nu eenmaal van een van Lexus. De uitrusting van deze Luxury Pack topversie is verder zeer compleet, met onder meer het uitstekende Mark Levinson geluidssyeteem, de navi met achteruitrijcamera, lederen interieur, aluminium zeventienduimers en het smart entry & start systeem.

testlexusct200h10

Rijplezier is dan ook een relatief begrip. Want net zoals Prius II & III met comfort en werkingsstilte overtuigen, moet ook deze het vooral van zijn zachte aandrijflijn hebben. De dynamische aspiraties die de Japanners erbij gecreëerd hebben (vooral door de harde demping, lage zit en het zware sportstuur) zijn dan ook een maat voor niets, want een sportieveling zal de CT200h nooit worden. Kortom: deze seriële hybride is prima geschikt voor klanten die een Prius te futuristisch en een Auris te mak vinden. De meerprijs is dankzij de Lexus-touch gerechtvaardigd, en met de 15% ecokorting plus de riante prijs-/uitrustingsverhouding een interessant alternatief voor een mooi aangeklede Einser – zij het zonder diens superieure rijdynamiek.

[Foto’s: Jeroen Peeters]

LEXUS CT200h

Plus Min
+ Goede huisvaders… – … koesteren geen sportieve ambities

Weggecijferd

Motor 1798cc 4-in-lijn + elektromotor
Aandrijving Voorwielen
Gecombineerd Vermogen 136 pk
Gecombineerd Koppel 349 Nm
Gewicht 1.370 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 10,3 s
Topsnelheid 180 km/h
Gem. testverbruik 5,3 liter
Basisprijs 28.900 euro
Fiscale PK 10

Verdict
6 op tien

Share Button

4 Responses

  1. AnthonyG says:

    Een gemiste kans?

    • Ja en nee, zou ik zeggen: Auris’ premiumbroertje poogt enigszins in het vaarwater van de Duitsers te geraken en moet daarbij sportieve noot toevoegen. En daar gaat het niet helemaal goed, terwijl het (veer)comfort er te zwaar onder lijdt.

      Laat nu net dat rijcomfort de grote troef van a) een hybride zijn en b) een ‘niet-krachtige hybride met een versnellingsbak met CVT-karakter. Je gaat immers niet gauw geneigd zijn het gaspedaal meer dan 3/4 in te duwen, want het ‘hangende’ geluid is bedroevend.

      Anders vergaat het dan weer het ecologische (lees: fiscale) aspect (zonder in een discussie over levenscyclusanalyse en batterijrecyclage etc.. te willen vervallen). Bekijk het simpel als in: benzine is minder schadelijk dan diesel terwijl de CO2 uitstoot de laagste van het C-segment is. In België fiscaal gezien niet 100% correct gevaloriseerd, in meer dieselpenaliserende omgevingen krijgen we een beter verhaal.

      Wat dit verhaal in ons landje na 2011 zal opleveren, weet voorlopig niemand…

  2. FrX says:

    Oei, dat valt tegen. De prestaties zijn dezelfde als die van een Prius II. Ik dacht dat ze tegen de dag van vandaag al wat verder kwamen dan dat..

  3. Ken Divjak says:

    De F-Sport versie is er…

    lexusct200hfsport

    … met naast cosmetische aanpassingen ook “sportievere veren en schokdempers” en Kost €36.640.

    Hmmm.

Leave a Reply