DRIVR

BAC Mono: Britse Eénzitter voor Straatgebruik (+VID)

De BAC Mono ‘een Formule 1-wagen voor op straat’ noemen, is van het goede teveel. Maar met ‘een F3 op kentekens’, daar kom je volgens Steve Sutcliffe (die de honeurs in bijgeleverde testvideo waarneemt) zeker mee weg. En dat maakt van de Briggs Automotive Company toch een unicum, zeker nu het verdacht stil geworden is rond Caparo dat echt een F1 voor de openbare weg aanbiedt. Dus waarin verschilt de Mono dan?

autocarbacmono

Eerst en vooral is de creatie van Neill Briggs met 79.950£ relatief betaalbaar – tenminste als je de 328.000€ voor de Caparo T1 in rekening neemt. Naast diens 575pk lijken de 280 van de Mono trouwens prima bruikbaar. En daarbij, ze worden door één van de best klinkende viercilinders op aarde gegenereerd: de Ford Cosworth 2.3 viercilinder zoals die ook dienst doent in de Caterham CSR. Maaar aangezien de BAC bij 540kg beduidend lichter is, daalt de klassieke (Britse) sprint naar 2,8 seconden. De topsnelheid bedraagt een irrelevante 280km/u. En dan hebben we de manuele F3-bak met hydraulische schakellepels achter het racestuur nog niet eens vermeld. Geen wonder dat de 16 exemplaren voor 2011 al besproken zijn, en de 50 voor volgend jaar nu al in trek…

[Foto’s: Autocar]

Share Button

5 Responses

  1. tborre says:

    jummie… ideaal trackday speelgoed…
    Stel je dit voor aan de rode lichten in centrum brussel…

  2. bAAx says:

    ongelofelijk. zo wat de enige wagen die me mijn elise aan de kant zou doen zetten.
    hieronder een fijne film met wat achtergrond en een rijtest door Tim Schrick:

  3. Ken Divjak says:

    Harris heeft er ook mee gereden:

  4. Duckie 'RS says:

    Even aanvullen:

Leave a Reply