DRIVR

IAA Frankfurt 2011: Alle Premières op een Rij (39)

De IAA of (als het iets minder ezelig moet) Internationale Automobil-Ausstellung van Frankfurt staat voor de deur. En dat betekent traditioneel massa’s (on)opzettelijk vrijgegeven nieuws in de aanloop naar 15 september. Realistisch nieuws wel – want in tegenstelling tot Parijs waar vooral futuristische showcars getoond worden, concentreert Frankfurt zich op reële productiemodellen. Wij lijsten de belangrijkste premières gaandeweg op om tegen de persdag op 13/9 een volledig overzicht klaar te hebben.

FISKER Surf

fisker-surf_2013_1024x768_wallpaper_08

fisker-surf_2013_1024x768_wallpaper_03fisker-surf_2013_1024x768_wallpaper_12

Durven we stellen dat deze Surf er beter uitziet dan zijn broertje Karma? De Shooting Break moet de tweede peiler van het Fisker-gamma worden, en zal volgend jaar zij aan zij met de Karma geproduceerd worden bij Valmet in Finland. Technisch blijft de plug-in hybrid met range extender identiek. Dat betekent een geblazen 2.0 viercilinder van 260 pk (denk Opel GT) en voldoende opslagcapaciteit om ongeveer 80km puur elektrisch te rijden – of in ‘stealth mode, zoals Fisker het zelf noemt. In 2015 volgt dan een derde peiler in de vorm van een tweedeurs cabrio met stalen vouwdak en de ‘cheesy’ naam Sunset. [Pieter Ameye]

LAMBORGHINI Sesto Elemento (Gaat in productie!)

lamborghini-sesto-elemento-top-1024x768

lamborghinisestoelementoconceptlamborghini-sesto-elemento-02

Waar concurrenten Porsche en Ferrari inzetten op downsizing en/of hybride-oplossingen, zien ze bij Lamborghini de zaken anders. De Sesto Elemento (of ‘zesde element’ uit het periodiek systeem) wist met zijn integrale koolstofvezelaanpak pers en publiekal  op het Salon van Parijs in 2010 te verbazen. En het is makkelijk zien waarom; met een gewicht van slechts 999kg en een verder ongewijzigde Gallardo Superleggera-motor geeft hij een blik in de toekomst van de supercarbouwer uit Sant’Agata Bolognese. En nu maakt het bedrijf ook nog eens bekend dat ze er twintig van zullen bouwen – ook al is de productie pas in 2013 voorzien. Bijkomend probleem is dat geen van de twintig exemplaren straatlegaal zal zijn, bovenop de geschatte vraagprijs van 1,5 miljoen euro (excl. BTW). Maar geen nood, ze zijn hoogst waarschijnlijk al allemaal besproken. [Pieter Ameye]

LAND ROVER DC100 Sport Concept

land_rover_dc100_sport_14
land_rover_dc100_sport_09land_rover_dc100_sport_11

Slim gezien van Land Rover om niet met één maar twee concepts naar Frankfurt af te zakken en een een beeld van de toekomstige Defender te  schetsen. In tegenstelling tot zijn dichte broer – de DC100 Defender wat lager op deze pagina – staat de Sport aan de weerelementen bloot. Ook introduceert hij wat Land Rover ‘social seating’ noemt, of in mensentaal: drie individuele zitplaatsen voorin en een knipoog naar het origineel uit 1948. Uiteraard bulkt het exemplaar ook van de technologie: zo is er bijvoorbeeld de volgende generatie van het ‘LR Terrain Response’ dat nu zelfstandig voor de optimale modus operandi kiest, Driveline Disconnect dat de aandrijving naar de achteras fysiek verbreekt voor meer efficiëntie, Permanente Vierwielaandrijving met start/stop, een achttrapsautomaat, geïntegreerd spikesysteem voor de banden, Wade-Aid sonartechnologie en een Terrain-i Scansysteem voor navigatie-assistentie op ruw terrein. Als kers op de taart zal de Sport ook daadwerkelijk productie zien, zij het in fel afgezwakte vorm en pas rond 2015. [Pieter Ameye]

KIA GT Concept

kiagtconcept

kiagtconcept2kiagtconcept3

Wat er exact veranderd is sinds de njet van vorige week weten we niet, maar feit is dat KIA nu wel gewag maakt van productieplannen voor het GT Concept. Dat staat op een RWD-platform van buurman Hyundai en wordt aangedreven door een 3,3 liter grote V6 met turbo en 390pk. Recht in de baklijn van de BMW M3 dus, en da’s geen evidentie voor een nieuwkomer als KIA. Daarom concentreren de Koreanen zich eerst op een GTI-versie van de volgende Cee’d om zich gaandeweg naar de GT Concept van 2013 op te werken. En ondertussen houden ze nog halt bij een cabrioversie van de Soul (gelukkig enkel voor Amerika) en een voorwielaangedreven roadstertje. Want zoals Hyundai al met de Genesis Coupé bewezen heeft, doet zo’n aureoolmodel vaak wonderen. En die gaan ze bij de vertaling van GT Concept naar productierealiteit zeker nodig hebben. [Ken Divjak]

VW Up GT

vwupgt1

vwupgt2vwupgt3

Verhip die Wolfsburgenaren zijn gewiekst. Na de vroege bekendmaking van de Lupo-vervanger vorige week (helemaal onderaan), halen ze nu opnieuw de krantenkoppen met zes concepts op basis van de kleine Up. Het merendeel daarvan showt alternatieve aandrijvingen of carrosserievarianten, maar eentje bevindt zich resoluut in onze denksfeer. Zijn naam? De Up GT. En zijn faam? Het gedachtengoed van de orginele Golf GTI reïncarneren door een laag drooggewicht (900kg) met een gezond driecilindervermogen (100pk) te combineren. Dat komt uit een 1.000cc turbo’tje dat voorlopig het etiket ‘Studie’ draagt, wat zoveel betekent als ‘concept’ of ‘niet zeker voor productie’. Te beoordelen aan het aantal Tweets met “Up GT” erin, doen de gewiekste VW’ers er hoe dan ook goed aan om dit kleinood asap in productie te nemen. [Ken Divjak]

MASERATI Kubang

maseratikubang1

maseratikubang2maseratikubang3

Het zal Maserati worst wezen wat zijn oude clièntele van de Kubang vindt. De nieuwe SUV is er voor de al even nieuwe rijken, en die rijden momenteel in Porsche Cayennes en BMW X6’en naar hun datsja’s. Bedenk daarbij bij dat de Jeep-architectuur sinds kort binnen de FIAT-groep beschikbaar is (door een meerderheidsparticipatie in de Chrysler-groep), en je begrijpt waarom de tijdsgeest vandaag gunstiger is dan tien jaar geleden toen de Drietand met exact dezelfde naam op een SUV kwam aanzetten (foto rechtsonder). Maserati is trouwens snel om te benadrukken dat enkel het platform van de Grand Cherokee/Mercedes M komt, en dat al de rest in-house ontwikkeld gaat worden – van (Ferrari-)motoren over ophangingsonderdelen tot de afstelling van de 8-trapsautomaat toe. En dat allemaal om dit hoegenaamd een échte Maserati te laten worden. Op stelten. [Ken Divjak]

RENAULT Twingo RS Facelift

renaulttwingors1

renaulttwingors3renaulttwingors2

Het feit dat de opgefriste Renault Twingo RS samen met de reguliere modellen voorgesteld wordt, bewijst dat het puur om een facelift gaat. En dat mag in de letterlijke betekenis van het woord genomen worden; de neus en poep zijn nieuw, het stuk ertussen gebleven. Ook al krijgt de RenaultSport-versie een paar extra’s in de vorm van een nieuwe splitter onder de voorbumper (volgens Renault rechtstreeks afgeleid uit de F1), en luchtdoorstroomopeningen in de achterste wielbogen. Die splitter, spiegels en achterspoiler kunnen voortaan ook in antraciet besteld worden, maar dan hebben we het zowat gehad. Kortom: de atmosferische zestienhonderd met 133pk blijft gelukkig nog een generatie gevrijwaard. Geniet ervan voor het te laat is. [Ken Divjak]

VW Beetle R Concept

vwbeetler1vwbeetler2

Volkswagen is als de dood voor het verwijfde imago van de (vorige) New Beetle. Meteen de reden waarom de nieuwe geen vaas meer heeft, en quasi onmiddellijk een mannelijke GTI-variant krijgt. Sterker nog: te beoordelen aan het R Concept is de overtreffende trap ook op weg naar de showrooms – naar analogie met de Golf en Scirocco met hetzelfde achteRvoegsel. En dat impliceert naar alle waarschijnlijkheid een tweeliter turbo met pakweg 270pk, ook al spreekt Volkswagen zich nog niet uit over de krachtbron. In de VS wordt de nieuwe Kever zelfs met een (ongeblazen) 2.5 vijfcilinder gecommercialiseerd, wat menig toeschouwer al van een TT-RS-achtig geroffel doet dromen. Cosmetisch houdt de über-Kever in ieder geval het midden tussen R & RS; de velgen met blauwe remklauwen zijn duidelijk van Volkswagen, terwijl de gescheiden uitlaten meer Audi zijn. Benieuwd wat dat in productietrim gaat geven. [Ken Divjak]

PS: Momenteel enkel GSM-beelden van Mark Tisshaw…

LOTUS Exige S & Rallye GT

1lotusexigespictures2011frankfurt

2lotusexigespictures2011frankfurt5lotusexigespictures2011frankfurt

Colin Chapman’s credo ‘add lightness‘ mag onder het nieuwe bestuur dan wel vakkundig overboord zijn gegooid – met 1.080kg (22% extra) en 350pk (35% extra) is het allerminst behelpen aan boord van de Exige S. De fikse vermogensupgrade is te danken aan de 3.5 liter V6 met supercharger (afkomstig van de Evora S) en leidt tot een pk/gewichtsverhouding die substantieel hoger ligt dan bij eender welke andere Exige. De aanpassingen aan het koetswerk zijn dan ook vergevorderd en geven de Exige S een onmiskenbare look die dichter aansluit bij de rest van het (toekomstige) gamma. Verder introduceert Lotus een Manettino-achtige knop die verschillende standen van de rijhulpelektronica moet ontsluiten, net zoals optionele packs die de auto extra geschikt maken voor circuitwerk. Aansluitend is er ook de Rallye GT-variant die volgens FIA-specificaties werd gebouwd om te kunnen deelnemen aan het FIA R-GT kampioenschap. [Pieter Ameye]


FORD Fiesta ST Concept

fordfiestastconcept1

fordfiestastconcept3fordfiestastconcept2

Ford heeft een duidelijke strategie als het op ST-modellen aankomt: toon het concept op één van de drie belangrijke Europese salons (Genève, Parijs of Frankfurt), en lanceer de productieversie een beurs later. Zo stond het Focus ST Concept vorig jaar in Parijs, terwijl ‘the real thing’ vandaag in Frankfurt prijkt (zie hieronder). Zelfde verhaal voor het Fiesta ST Concept dat op dit eigenste moment in Duitsland te bewonderen valt, en begin volgend jaar productieklaar in Genève zal staan. Achter de prominente grille zit de langverwachte 1.6 turbo EcoBoost (die we al van de competente C-Max kennen) met 180pk, 240Nm en en sub-zevenseconden prestaties. En dat terwijl de CO2-uitstoot toch tot 140g beperkt blijft. Het johnny-gehalte blijft gelukkig ook binnen de perken, met wat discrete spoilers en licht verbrede wielkasten. Dat de centrale uitlaat van grote broer Focus technisch niet kan, is naar onze mening geen gemis. Interieurdetails zijn er momenteel nog niet, maar verwacht zeker een setje Recaro’s en een manuele zesbak. [Ken Divjak]

SKODA MissionL Concept

skodamissionl1

skodamissionl2skodamissionl3

Dit is Lauretta, de zelfverklaarde ‘Compact Liftback’ die de kloof tussen Fabia & Octavia moet dichten. Skoda beweert dat dit concept (dat voorlopig MissionL heet) voor 80% klaar is en volgend jaar op de markt komt, zij het enkel als vijfdeurs in onze contreien. Onderin zit Polo-mechaniek, terwijl de buitenkant een amalgaam is van alle compacte sedans die VAG de afgelopen jaren getoond heeft; sommige zien er het Audi A3 Sedan Concept van Genève in, terwijl anderen het model dan weer echt SEAT vinden (dat er zeker een spin-off van krijgt). En dat komt volgens ontwerper Jozef Kaban “omdat de wereld al zo gecompliceerd is dat mensen rustige, exacte vormen willen.” Als jij het zegt, Jozef… [Ken Divjak]

FORD Focus ST (Clipper)

65318for-focusstwagon_2-resized

65318for-focusstwagon_interior-resized65318for-focusstwagon_3-resized-1

Stond de vijfdeursversie van de nieuwe ST reeds op onze Facebookpagina, dan hebben we nu beelden van de Clipper-versie. Het is de allereerste keer dat Ford de Focus break in ST-trim zal aanbieden, en dit exclusief voor Europa. Uiterlijk blijft de ST vrij braaf en valt het nieuwe smoelwerk op in combinatie met de dubbele centrale uitlaatpijpen. Binnenin kreeg de ST opnieuw drie extra analoge meters bovenop het dashboard en enkele uit de kluiten gewassen lederen Recaro-kuipstoelen als deel van het ST3 optiepakket. Kopers van het ST1- en ST2-pakket moeten het met stoffen exemplaren stellen. Qua specificaties zijn beide modellen uiteraard identiek. De zoetgevooisde vijfcilinder turbo mag dan wel niet meer zijn, de nieuwe 2.0 EcoBoost moet dat gemist met een fikse vermogensupgrade naar 245pk ruimschoots goedmaken. Bovendien claimen de ingenieurs dankzij spitsvondige sound engineering het gemis te hebben beperkt. Verder kreeg de ST een aangepaste manuele zesbak, een geoptimaliseerd onderstel, aangepaste rijhulpsystemen en kunnen zowel ESP als tractiecontrole desgewenst volledig uit. [Pieter Ameye]

HONDA Civic 9

hondacivic11

hondacivic21hondacivic31

Wars aan de Honda-traditie breekt de nieuwe Civic stilistisch niet met de voorgaande. Zogenaamde ‘customer clinincs’ hebben uitgewezen dat eigenaars tevreden zijn met het futuristische design van de C-segmenter, en dus borduurt Honda op dat elan voort. In de plaats daarvan zijn de ingenieurs op zoek gegaan naar meer raffinement, wat zich in een betere demping (de belangrijkste kritiek op de uitgaande) en dito interieurmaterialen moet uiten. Ook het motorpalet wordt – zij het pas volgend jaar – uitgebreid met een vitale 1.6 turbodiesel terwijl de 2.2 liter grote zelfontbrander van de Accord teruggeschroefd is naar 110g CO2/km. Dat indrukwekkende cijfer is mede mogelijk dankzij een lage luchtweerstandscoëfficiënt van 0,27Cd die nieuwe maatstaven zet in de Golf-klasse. Wel vreemd is dat Honda bij een ouderwetse doch compacte torsie-as achteraan zweert, wat de binnenruimte misschien ten goede komt – maar niet altijd het rijgedrag. Maar daarover oordelen wij graag wanneer de nieuwe Civic begin volgend jaar bij de dealers landt. Enkel als vijfdeurs trouwens. [Ken Divjak]

LAMBORGHINI Gallardo LP570-4 Super Trofeo Stradale

lambogallardosupertrofeostradale1

lambogallardosupertrofeostradale2lambogallardosupertrofeostradale3

Qua ridicuul lange Lamborghini type-aanduidingen zijn we best wat gewoon, maar met de Gallardo LP570-4 Super Trofeo Stradale gaan de Italianen opnieuw net iets verder lijkt het. Enfin, het uitzwaaimodel voor de Gallardo is zoals de Lambo-traditie dat wil opnieuw wat opzichtiger dan zijn voorgangers en zet dat met zijn groot uitgevallen achterspoiler extra in de verf. Gelimiteerd tot 150 exemplaren, gebaseerd op de LP570-4 Superleggera en met een gewicht van 1.340kg een van de lichtste tot nog toe. De STS wordt enkel aangeboden in bovenstaand ‘Rosso Mars’, ‘Grigio Telesto’ of ‘Bianco Monocerus’ en heeft als allereerste productie-Lambo recht op rode remklauwen. Je zal het maar bedenken… Tenslotte kan het dak in glossy zwart en zijn tal van details afgewerkt in het mat zwart. Net zoals het interieur met een optioneel scala aan carbon onderdelen. [Pieter Ameye]

OPEL Astra GTC

opelastragtc1

opelastragtc2opelastragtc3

De deurgrepen – meer deelt de Astra GTC uiterlijk niet met de hatchbackversie. En die filosofie trekt Opel zelfzeker door naar het onderstel dat een langere wielbasis en meer spoorbreedte krijgt om beduidend anders te sturen dan de vijfdeurs. Vooraan zijn de McPhersons namelijk ingeruild voor zogenaamde HiPerStruts (afgeleid van de top-Insignia) die bedacht zijn op een gefluisterde OPC-cavallerie, en bijgevolg weinig moeite zullen hebben met de 180 pony’s van de geblazen 1.6 die voorlopig als topversie fungeert. Onderaan sluit de kleinere 1.4T de hekken met 120pk, terwijl er van diesels voorlopig geen sprake is. Of de tweeliter biturbodiesel van 190pk er dan nooit komt!? Achttienduimers zijn verder standaard, negentien- en zelfs twintigduimers optioneel – net als de vraag of zo’n efficiënte voetafdruk de niet-OPC’s wat levenloos gaat doen aanvoelen… [Ken Divjak]

ASTON-MARTIN V8 Vantage 4.7 SE

vantage-47se
vantage-47-2vantage-47-3

Ook Aston-Martin trakteert zijn klanten regelmatig op een bijzondere uitvoering van een van zijn modellen. En aangezien er voor Frankfurt – met uitzondering van onderstaande V12 Zagato – verder weinig nieuws te melden valt, komt Gaydon met een Special Edition van zijn meest verkochte model. De V8 Vantage SE is er enkel in Onyx Metallic Black, afgewerkt met zwarte meshes voor de grilles en zilver voor de 7-spaaks velgen, de remklauwen en de omlijsting van de prominente grille. Binnenin zet zwart verder de toon: stoelen in Obsidian Black leather, gecontrasteerd met zilveren stiksels en een in Graphite-afgewertkte middenconsole met dakhemelbekleding in Taylors Grey alcantara. Standaard komt deze SE met Aston’s manuele zesbak, maar wie dat wil kan ook de geautomatiseerde manuele Sportshift automaat met schakelpeddels achter het stuur aankruisen. Verder is deze V8 Vantage zoals gebruikelijk erg rijkelijk uitgerust en is het 1.000 Watt sterke Bang & Olufsen BeoSound geluidssysteem voor het eerst (als optie) verkrijgbaar op de baby-Aston. De V8 Vantage SE is er vanaf 101.580 euro (incl. BTW) en kan enkel t.e.m. 30 september van dit jaar besteld worden bij de deelnemende verdelers. [Pieter Ameye]

SUZUKI Swift Sport

suzukiswoftsport1

suzukiswoftsport2suzukiswoftsport3

We zouden hem nog bijna vergeten, de guitige Suzuki Swift Sport. En dat komt vooral omdat deze productieversie er op wat Tupperware na hetzelfde uitziet als het concept dat Genève 2011 sierde. Zoals toen voorspeld, krijgt het banzai-GTI’tje geen turboblok van medevoogd VW (want die relatie loopt onderhand mank) maar blijft de Sport op atmosferisch vermogen teren. Nog altijd uit een viercilinder 1.6, maar ditmaal met 136 beter dan 125pk en via een zesbak beter dan vijf- naar de voorwielen. Het maximumkoppel arriveert bij 4.400t/m ietwat vroeger, terwijl de elf extra paarden aan een hogere 6.900 omwentelingen behaald worden. Op en top oldskool fun dus, al hopen we dat de vermelde chassiswijzigingen (‘om de wegligging voorspelbaarder te maken’) geen afbreuk doen aan de speelse achterkant waar de uitgaande Sport bekend voor staat… [Ken Divjak]

KIA Rio ‘2’ Driedeurs

kiario3a

kiario3bkiario3c

Hyundai en KIA zijn twee handen op een buik. Of – voor iedereen die nog niet zo vertrouwd is met de nieuwe hotshots op de Europese automarkt – twee dochters van hetzelfde concern. Wanneer Hyundai dus een aanval op de Ford Focus lanceert (met de i30 hier vlak onder), dan doet KIA hetzelfde met de Rio die de Fiesta in het vizier neemt. En het moet gezegd: ook dit Zuid-Koreaanse aanbod ziet er best smakelijk uit. Meteen beschikbaar met twee benzines en evenveel dieseltjes is het vooral de 1.4 van 109pk die ons interesseert – en die werd recent op de internationale perslancering als “een geloofwaardige rivaal voor de Clio, 207 en Polo” omschreven. Bij wijze van primeurtje hebben we zelfs een foto van de driedeurs geklist, en die borduurt op hetzelfde elan van huistekenaar Peter Schreyer (ex-Audi) verder. Nu alleen nog die 1.6 turbo van Hyundai strikken om met de Fiesta ST in de clinch te gaan (fantaseerde ondergetekende honderduit). [Ken Divjak]

HYUNDAI i30

hyundai-i30_2013_1024x768

hyundai-i30_2013_1024x768hyundai-i30_2013_1024x768

Was de Veloster de (originele) aanzet en de i40 de belangrijke voorzet, dan moet de i30 direct raak zijn. De in Duitsland ontworpen – en specifiek voor Europa ontwikkelde – C-segmenter wil komaf maken met het oude imago van het merk en het finaal tussen de gevestigde waarden plaatsen. Bij Hyundai zijn ze aardig zeker van hun zaak, en mikken in het bijzonder op de competente Ford Focus. De nieuwe i30 ziet er dan ook gewoon goed uit; zeker in heldere kleuren die de vele lijnen en extra dimensies in de verf zetten. De gebruikte materialen, evenals afwerking en technische ingrediënten zitten alvast snor en doen de i30 er sterk op vooruit gaan. Nieuw zijn onder andere de dual zone airco, het panoramisch zonnedak en een hi-res TFT touch display op de middenconsole. Op het vlak van rijdynamiek introduceren de Koreanen FlexDrive, wat een adaptieve stuurservo mogelijk maakt, en achteraan springt de onafhankelijke achterwielophanging in het oog. De nieuwe i30 zal in België op het nakende autosalon gecommercialiseerd worden met drie benzine- en drie dieselmotoren, waarvan twee nieuwe. De vermogens situeren zich tussen 90 en 135pk, maar er is ook sprake van een 210pk sterke 1.6 turbobenzine op termijn – optioneel in combinatie met Hyundai’s eigen automaat met dubbele koppeling. Ook een alternatief gestileerde driedeurs en wagon staan op de planning. [Pieter Ameye]

AUDI A2 Concept

audi-a2_concept_2011_1024x768

audi-a2_concept_2011audi-a2_concept_2011

De strikt elektrisch aangedreven A2 Concept moet je in de letterlijke betekenis van het woord ‘concept’ zien – althans wat de aankleding betreft. Voor de aandrijving zorgt een elektromotor met een continue vermogen van 81pk, en een maximum output van 116pk. De 270Nm koppel zijn – zoals eigen aan dat type aandrijving – constant en geven de A2 aanvaardbare prestaties in het dagdagelijks (stads)verkeer. Toch is de A2 meer dan een zoveelste EV, want hij moet bovenal tonen welke ruimte en technologieën mogelijk zijn wanneer de ontwerpers met een tabula rasa mogen beginnen. Zo teert deze ‘flat-floor’ A2 integraal op het drive-by-wire principe, en is hij voor het grootste deel opgetrokken uit recyclebare materialen. Ook vermeldenswaardig is de dynamische verlichting die (letterlijk) van voor tot achter een rol speelt in het communiceren met de bestuurder en medeweggebruikers. Of hij echter ook in aluminium gebouwd gaat worden zoals zijn illustere voorganger, geeft Audi natuurlijk nog niet vrij. Wel dat er bij productiestart in 2013 waarschijnlijk een Range Extender bij zal komen. [Pieter Ameye]

JAGUAR C-X16 Concept

jaguar-c-x16_concept_2011

jaguar-c-x16_concept_2011_1024x768_wallpaper_08jaguar-c-x16_concept_2011_1024x768_wallpaper_15

Stellen dat Jaguar met deze C-X16 Concept de absolute showstopper te pakken heeft, is misschien voorbarig. Toch acht ik de kans groot want de geheel in carbon opgetrokken Cat is niet alleen een zintuiglijke aanval van formaat, maar ook de voorbode van een (alu) productiemodel dat eind 2012 de concurrentie moet aangaan met de niets minder dan de Porsche 911 (die helemaal onderaan beschreven staat). Jaguar zet daarbij in op hybride én KERS-technologie (voor 70KW en 235Nm extra), waarbij de geregenereerde energie net zoals in de F1 via een druk op de knop als extra boost gebruikt kan worden. Verder is de aandrijflijn typisch Jaguar met een gesuperchargede straight-six van 380pk/450Nm voorin en de aandrijving op de achterwielen. Voor de overbrenging zorgt een achttrapsautomaat van ZF, maar eigenlijk schreeuwt de C-X16 om een manuele handbak – als het even kan met open schakelpatroon. En als de vergelijkingen met de E-type dan toch eens uit de kast moeten worden gehaald, dan is de knipoog met de zijdelings openzwaaiende kofferdeur nog de beste visuele link. En nu bliksemsnel in productie! [Pieter Ameye]

FORD Focus 3 Econetic

fordfocus3econetic1

Een schoonheid is het niet, maar op zijn specificaties valt niets aan te merken: 89g CO2-uitstoot en een gemiddeld normverbruik van 3,4l per 100 gereden kilometers. En daarmee doet Ford exact wat BMW met de 320ed flikte, namelijk de concurrentie voor schut zetten met cijfers die meestal een segment lager voorkomen. Zo verbruikt de VW Polo BlueMotion ongeveer evenveel weinig, maar doet dat wel met een makke 1.2 driecilinder van 75pk. De Focus? Met een 1.6TDCi van 106pk – bijgestaan door een nieuw injectiesysteem, het zogenaamde Active Grille Shutter (dat we al van de gewone Focus kennen), start-stop en een energierecuperatiefunctie. Nauwelijks NASA-technologie dus, maar meer dan genoeg om het Best in Class-etiket te krijgen. En dan zwijgen we nog over de Fiesta die met 87g en 3,3l nog beter doet. Nu alleen hopen dat beide voor het gepaste gebruik gekocht worden beter dan voor stadswerk, want dan is de dure partikelfilter er na een jaartje gegarandeerd aan… [Ken Divjak]

BMW 120d/1-Reeks Performance Concept

bmw1performanceconcept

Een valse start is misschien overdreven, maar de Performance-lijn is nog altijd niet zo ingeburgerd als BMW het graag zou willen. Daarom nemen de Münchenaren niet een maar twee zo’n uitgedoste exemplaren mee naar dé beurs van het najaar: de X6M met kleurrijk aëropakket en Akrapovic-uitlaat (die we jullie uit KNT-overwegingen besparen), en deze ‘Performance Studie’ op basis van de 120d. Of de mechanische updates zo ver gaan als bij de door ons geteste 335iP (motor, chassis, remmen & uitlaat) geeft BMW nog niet vrij, enkel dat er naast de visuele opsmuk serieuze stoppers onder zitten. Zoals deze 120d er nu bijstaat, is het in ieder geval een concurrent voor de Golf GTD – maar ook het bewijs dat de Duitsers razendsnel inpikken op de designkritiek die de nieuwe 1-Reeks onmiddellijk te beurt gevallen is. [Ken Divjak]

LEXUS LFA Nurburgring Package Edition

lexuslfanurburgring1

lexuslfanurburgring3lexuslfanurburgring2

Ook al rept het persbericht met geen woord over de LFA Nurburgring Package Edition, ons maak je niet wijs dat Lexus’ paradepaardje niet in Frankfurt zal staan. Zeker nu die 100 kilometer verder een nieuw record in de Eifel-tarmac gebrand heeft, en wel 7:14 in de handen van Gazoo-racer Akira Iida. Daarmee is de gekietelde LFA vijf seconden sneller dan de Corvette ZR-1, terwijl de versie zonder Nurburgring Package er vorig jaar 7:22.85 over deed. Dat pakket wordt beschikbaar op 50 van de geplande 500 exemplaren, en focust zich op ophangingsonderdelen en aërodynamische addenda. De marginale vermogenswinst van 552 naar 562pk is er dan ook enkel om die hogere luchtweerstand te compenseren en de sprinttijd van 3,7s naar de 100 te garanderen. Alle kleuren zijn tot slot beschikbaar – zolang het maar (mat)zwart, wit of oranje is. En de monstercheque gedekt blijkt. [Ken Divjak]

FORD Evos Concept

fordevos1

fordevos2fordevos3

Wie hier de voorbode van een Capri-revival in ziet, die heeft het goed mis. De Evos mag dan wel op een coupé lijken, met de vier gullwing-deuren omhoog wordt meteen duidelijk dat dit concept niét naar een toekomstige tweedeurs knipoogt. Ford wil wel kwijt dat de Evos een andere ‘global car’ aankondigt die begin 2012 (zeg maar op Genève) voorgesteld wordt – en dat kan bijna niet anders dan de Mondeo zijn die tegen dan zes jaar meegaat. Zoals het een echte concept car betaamt, zal er weinig of niets van overblijven wanneer de middenklasser in productietrim kruipt. Maar de neus zou wel een duidelijke indicatie zijn van de stijlrichting die De Blauwe Ovaal weldra inslaat. [Ken Divjak]

LAND ROVER DC100 Defender Concept

landroverdefenderconcept

‘Het is van te moeten’ zoals dat in de volksmond heet: de oude Defender haalt de nieuwe crashnormen niet meer. Maar hoe vervang je een instituut van een 4×4 na een carrière van 63 jaar? Door met een concept naar reacties te peilen natuurlijk. En die variëren ondertussen van ‘bastaardkindje van Yeti en Cube‘ tot veel ergere dingen – vooral in Engeland waar ze erg aan het hobbelpaard gehecht zijn. Wij kunnen het concept in ieder geval smaken, misschien wel omdat er inderdaad wat van de hoekige Skoda inzit. Maar verwacht niet dat de nieuwe Defender er exact zo gaat uitzien wanneer hij 2015 op de markt komt, want dit is gewoon een eerste denkpiste. Ondertussen breekt Land Rover zijn hoofd over de markt die de DC100 moet aanspreken: agrarisch zoals het origineel, of multi-taskend zoals de Toyota Land Cruiser? Spartaans of eerder luxueus? En gebaseerd op een bestaand dan wel een nieuw platform dat meerdere varianten toelaat? [Ken Divjak]

AUDI S6, S7 & S8

audi_s6_sedan_2012_04
audi_s7_005audi_s8_010

Drie nieuwe Audi’s, drie nieuwe S-modellen, telkens voorzien van een zelfde en gloednieuwe 4.0 twin-turbo V8. Waar de motor in de S6 en S7 tekent voor 420pk en 550Nm koppel, heeft de S8 recht op een vermogenskuur die 520pk en 620Nm oplevert. Dankzij een start/stop-systeem, hergebruik van remenergie en cilinderuitschakeling zijn de geblazen motoren tot 25% zuiniger dan hun voorgangers. De esthetische wijzigingen beperken zich vooral tot groter lichtmetaal, subtiele chroomdetails en de vier uitlaatpijpen die sinds lange tijd synoniem staan met de S-modellen uit Ingolstadt. Alle drie worden standaard voorzien van Audi’s 7-traps Sporttronic. Prijzen en lanceringsdatum worden later bekend gemaakt. [Pieter Ameye]

ABARTH Punto SuperSport

abarth_supersport

Met 180pk en 270Nm koppel heb je als Abarth SuperSport-rijder weinig reden tot klagen. De gloednieuwe SS heeft recht op een unieke buitenkleur genaamd Grigio Campovolo, kreeg performance remblokken, KONI schokdempers met FSD-kleppen (Frequency Selective Damping), Jaeger-tellers en tal van andere addenda die deze versie verder moet onderscheiden van zijn minder exclusieve collega’s. En toch sluipt er een gevoel van teleurstelling rondom de allernieuwste telg in de familie; reden is de ongewijzigde 1.4 MultiAir die gevoelsmatig toch tekort komt – zeker in vergelijking met de concurrentie die geblazen 1.6’en inzet. Of het aan de motor zelf ligt dan wel aan de politiek erachter, zal misschien nooit blijken. Intussen blijft de SuperSport de zoveelste limited edition zonder écht substantiële toevoegingen. [Pieter Ameye]

JEEP Grand Cherokee SRT8

jeepgrandcherokeesrt8

Doe geen moeite, CO2-cijfers ga je in het persbericht van nieuwbakken Jeep-voogd FIAT niet vinden. Wel dat de Grand Cherokee SRT8 een 6,4-liter Hemi V8 met ‘Fuel Saver Technology’ heeft (en daarmee de beste contradictio-in-terminis van de IAA) die 470pk en 630Nm uitbraakt. Enerzijds goed voor 4.8s tot 100 en 255km/h voluit, maar anderzijds ook voor een autonomie van 720km op één tank benzine. Kan je nagaan hoeveel euro’s daarin verdwijnen. En waarom ook niet; zolang de brandstofprijzen in de VS zijn wat ze zijn, gunnen we de Yanks ook een plezier. Wie weet valt er zelfs iets in de bochten mee aan te vangen nu de Grand Cherokee op het platform van de volgende Mercedes ML staat. [Ken Divjak]

ABARTH 695 Compétizione

abarth-695-competizione1

abarth-695-competizione2

Het aantal limited-edition FIAT en Abarth Cinquecento’s swingt stilaan de pan uit. ‘Hoog tijd voor een volgend exemplaar’ moeten ze in Italië gedacht hebben – en wat voor een. Onder de naam ‘695 Compétizione’ lanceert Abarth een gestripte straatversie die dicht aanleunt bij de Assetto Corse racewagens. Zo is de achterbank niet meer van de partij, en staat er een ferme rolkooi/anti-rolbaar in de plaats; meteen goed voor een (kleine) gewichtsreductie en een extra portie stijfheid. Vooraan zien we de gekende Sabelt-kuipen, voor de gelegenheid in carbon afgewerkt. Naast het exclusieve Grigio Competizione Opaco kleurtje onderging het interieur een kleine metamorfose met unieke materialen en specifieke afwerkingsdetails, terwijl de Compétizione technisch dicht aanleunt bij de 695 Tribbuto Ferrari. Dat betekent 180pk gekoppeld aan een (weinig subtiele) geautomatiseerde manuele transmissie met schakelpeddels achter het stuur. Ook van de partij is het fabelachtige Monza Record uitlaatpakket, net zoals ingebouwde telemetrie voor wie zijn rondetijden en tal van andere data wil opvolgen. [Pieter Ameye]

(Nuova) FIAT Panda

fiatpanda1

fiatpanda3fiatpanda21

De (huidige) FIAT Panda (die ondertussen twee miljoen keer gebouwd werd) ligt mij na aan het hart. Midden 2007 was het de eerste testwagen die ondergetekende “voor persdoeleinden” meekreeg ter evaluatie. En daarbij niet de eerste de beste, maar de 100HP-versie die op deze pagina’s nog altijd met 4 R‘en gequoteerd staat. De nieuwe breekt duidelijk met het blokkendoosontwerp van zijn voorganger om minder bruut over te komen, ook al moeten we onderhuids eerder van een facelift dan een renaissance spreken. Waar dat wel kan, is onder de motorkap waar – naast een klassieke 1.3 diesel van 75pk en 1.2 benzine viercilinder van 69 – ook tweecilinders van respectievelijk 65 en 85 paarden opduiken. Maar voorlopig dus geen 100pk-versie, of gebodybuilde 4×4-versie, of eender welk andere reden om in een DRIVR-context lang bij de Nuova Panda stil te staan. [Ken Divjak]

INFINITI FX50 by Sebastian Vettel

infiniti-fx-sebastian-vettel-1

Hoopten we enkele maanden geleden nog op een door Red Bull gesigneerde BMW M-rivaal, dan toont Infiniti ons vandaag een amuse-bouche getekend Sebastian Vettel. En dat impliceert vooral cosmetische wijzigingen die de al agressief gestylede SUV extra street cred moeten geven. Vooraan zien we een nieuwe voorsplitter (geïnspireerd op Vettel’s huidige ‘Kinky Kylie’), obligatoire kerst- LED-verlichting, een setje unieke velgen, carbon spiegels en dito side-skirts, afgekruid met een bedenkelijk fraaie spoiler. Binnenin zou het interieur voortborduren op dezelfde trend met een hoop geborsteld metaal, carbon en tal van Vettel-insignes. Over technische wijzigingen is voorlopig niets geweten en is het wachten tot de onthulling op de IAA – al lijken die ons eerder beperkt. Geen probleem, wij wachten intussen ongeduldig verder op de plat de résistance… [Pieter Ameye]

MERCEDES-BENZ B-klasse

mercedes_b-klasse_2012_071
mercedes_b-klasse_2012_261mercedes_b-klasse_2012_011

Ook bij de nieuwe (en vroegtijdig gelekte) B-klasse zet Mercedes volop in op technologie. Dat blijkt toch uit het persbericht dat bulkt van de actieve en passieve (veiligheids)systemen. Maar ook gadgets ter bevordering van het comfort zijn voor het eerst van de partij, net zoals de 7G-DCT met dubbele koppeling. Verder is er standaard ECO start/stopfunctie, Collision Prevention Assist, Adaptive Brake Assist en alle motoren krijgen standaard een handgeschakelde zesbak. Optioneel is er Adaptive Headlamp Assist, Blind Spot- en Lane Keeping Assist, Speed Limit Assist, Active Parking Assist, Brake HOLD functie (standaard met 7G-DCT), Hill Hold functie, Linguatronic, internettoegang, achteruitrijcamera, Distronic Plus en Pre-Safe inzittendenbescherming. Uiterlijk zijn er geen schokkende wijzigingen maar binnenin ging de auto er duidelijk op vooruit. Het interieur nam dan ook veel (visuele) elementen over van grote broer SLS AMG. [Pieter Ameye]

ASTON MARTIN V12 Zagato

astonmartinzagatov12

Maak kennis met Zag, tweelingsbroer van Zig en speciaal voor Frankfurt geconverteerd naar straatspecificatie – exact zoals Aston hem 150 keer gaat bouwen aan een stukprijs van 375.000€ ex. Daarvoor krijg je een door Zagato geklopte koets van aluminium en carbon met een 510pk sterke V12 in het vooronder. Ook al vermoeden wij dat de productieversies dichter bij de Vantage V12 (waarop het ontwerp gebaseerd is) zullen liggen dan bij de racebroertjes Zig & Zag het geval is. Die zijn immers ontwikkeld om aan uithoudingsraces deel te nemen, en hebben ondertussen de 24 Uren van de ‘Ring onder de riem. Welke hardware de vertaling naar de klantenversie haalt, valt dus nog af te wachten. Maar ondertussen kennen we de ster van Duitse salon wel al bij naam en toenaam. Of gewoon als Zag dus. [Ken Divjak]

LOTUS Evora GTE Road Car Concept

lotusevoragteroad1

lotusevoragteroad2lotusevoragteroad3

Hoewel het prototype van de Evora GTE Road momenteel door de Ustated Nights tourt, zien wij geen reden waarom het niet op Frankfurt zou staan. Veel valt er immers niet te klagen over een straatversie van Lotus’ GTE-racer die – mits er voldoende handjes geschud worden – in beperkte oplage op de markt komt. Mocht dat zo zijn, dan krijgen de kopers een naar 425pk gebrachte V6 met supercharger, sequentiële ATM-racebak, lichtgewicht velgen met centrale wielmoer en Pirelli semi-slicks. Ook de binnenkant is onder handen genomen om de Evora een nieuwe jeugd te geven, zeker nu de vervangende Elan voorlopig uitgesteld is. Maar als de lapmiddelen zo hardcore zijn als bovenstaande GTE, dan zal Het Nieuwe Lotus ons voorlopig een zorg wezen. [Ken Divjak]

MERCEDES-BENZ SLK55 AMG

mercedes-benz-slk55_amg_2012_1024x768_wallpaper_0e

mercedes-benz-slk55_amg_2012_1024x768_wallpaper_0amercedes-benz-slk55_amg_2012_1024x768_wallpaper_1d

Bij AMG zijn ze (terecht) trots op de nieuwe SLK in Affalterbachse huistrim. Die huisvest – tegen de stroom in – geen geblazen achtcilinder, maar een atmosferisch exemplaar dat inzet op het snijden in verbruik en emissies. Met een CO2-uitstoot van 199 gr/km en een gemiddeld verbruik van 8,5 l/100km doet de V8 beter dan pakweg een Clio RS. De motor bulkt dan ook van de technologie; AMG Cylinder Management schakelt cilinders twee, drie, vijf en acht uit wanneer mogelijk. Er is directe injectie, start/stop, een elektronische brandstofdrukregelaar en Mercedes’ Speedshift 7G-Tronic met dubbele koppeling en heuse ECO-modus. Andere actieve en passieve rijhulpsystemen zijn er in de vorm van een AMG-sportophanging, Torque Vectoring Brakes en AMG Direct-Steer dat de stuurservo wanneer mogelijk uitschakelt om extra efficiëntie alsook stuurprecisie te genereren. In de veiligheidssectie vinden we dan weer Distronic Plus, Speed Limit Assist en Pre-Safe – onder de motorkap 422pk en 539Nm die voor 4,6 naar de 100 zorgen. Het beste van twee werelden? [Pieter Ameye]

FERRARI 458 Spider

ferrari_458_spider

ferrari_458_spiderferrari_458_spider

Het was een publiek geheim dat de dakloze variant van de 458 Italia een vaste beter dan een stoffen dakconstructie zou krijgen. Naar de juiste werking was het wél gissen, aangezien het niet eenvoudig is om zo’n systeem met een middenmotor te combineren. Het resultaat toont zich nu in de vorm van de 458 Spider met een tweedelinge constructie die als kruising tussen de Renault Wind en Ferrari 575 Superamerica omschreven kan worden. Het aluminium dak is er niet alleen voor de sier, maar biedt ook een gewichtsreductie van 25% ten opzichte van conventionele stoffen daken en laat meer (bagageruimte)ruimte toe achter de stoelen. Laatste nieuwigheid is een glazen winddeflector die zich tussen de vaste rolbeugels bevindt, en die ook met het dak dicht geopend kan worden; kwestie van de spectaculaire en verder ongewijzigde 4,5 liter V8 eens zo goed te kunnen horen. Lancering volgt begin 2012. [Pieter Ameye]

BMW i3 & i8 Concepts

bmwi1

bmwi2bmwi3

De nieuwe BMW i-familie is het resultaat van jarenlang EV-onderzoek in de vorm van de Mini E en ActiveE 1-Reeks. Maar anders dan die Amerikaanse pilootprojecten krijgen de i3 en i8 radicaal nieuwe gedaantes om hun groene aspiraties in de verf te zetten. Bij de i3 is dat volledig elektrisch stadsgebruik met een actieradius tot 160km, bij de i8 sportwagenprestaties en toch maar 2,8l normverbruik. Dankzij een combinatie van carbon en kunststof tikt de stadsmus af op 1.250kg (wat gezien het zware batterijpakket meevalt), terwijl de i8 met zijn extra verbrandingsmotor 1.480kg weegt. Die laatste is namelijk geen pure EV maar een plug-in hybride met een elektromotor van 130pk & 250Nm op de voorwielen, en een geblazen 1.5 driecilinder benzine op de achterwielen. Samen goed voor 350pk, 550Nm en een fameus gat in je portemonnee. Want de achterwielaangedreven i3 met ‘maar’ 170pk en 250Nm zou al gemakkelijk 40.000€ gaan kosten. Benieuwd hoe beide er in productietrim uitzien als ze 2013 op de markt komen. [Ken Divjak]

VW UP

vwup1

vwup2vwup3

Cynici zullen de Up meteen verwijten dat de achtermotor en -aandrijving van het concept uit 2007 ingeruild zijn voor een klassiek blok tussen de voorwielen. Daar huist nu een éénliter-driecilindermotor van 60 of 75pk die aan de groene pomp drinkt en later gezelschap krijgt van een variant op gas én een elektrische versie. Tot het brandstofbesparende pakket met start-stop er is, halen de CO2-waarden de beloofde 100g-drempel niet (105g voor de 60pk-versie, 108g voor 75pk en pas later 76g als BlueMotion). Maar gelukkig is de packaging wel revolutionair; deze lUPo-opvolger van 3m54 is in staat om vier volwassenen te transporteren én 250 liter bagage. Zwier de achterste twee eruit, en de laadruimte vergroot tot 950 liter terwijl het dashboard even funky blijft. En daar zit het Apple-achtige Personal Infotainment Device natuurlijk voor iets tussen, net als de personaliseringsmogelijkheden à la Mini en Citroën. [Ken Divjak]

PORSCHE 911 (991)

porsche911a

porsche911bporsche911c

48 jaar in de running en nog altijd in staat om het autojournaille met verstomming te slaan, dat moet de Porsche 911 zijn. In Frankfurt te zien als nieuwbakken Carrera (het rode exemplaar) en Carrera S (het grijze) is de 991-reeks langer, lager en bovenal 45kg lichter geworden om minder te verbruiken bij nog hogere tempi. Een voorbeeld: de 400pk sterke S met PDK (Porsche’s dubbele koppelingsautomaat) haalt de 100 in 4,3 seconden terwijl het normverbruik op 8,7l/100km blijft steken. Maar ook de versies met handbak doen beduidend beter dan voordien dankzij de primeur van een zevende manuele versnelling en tal van energierecuperende maatregelen. Zelfs de klassieke servo is voor het eerst vervangen door een elektro-hydraulische setup. Minder verrassend is de traditionele prijsstijging die de Carrera in Duitsland van 85.500€ naar 88.000€ ziet stijgen. [Ken Divjak]

Share Button

12 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Toemaatje: 1ste officiële video van de Porsche 911 Carrera S

  2. Borissnor says:

    Ik kijk er al naar uit! Een beurs dat je niet kan missen als autoliefhebber. Zelfs de tickets vallen nog mee als student zijnde.

    • Stijn says:

      Eigenlijk zou die prijs voor iedereen moeten gelden, we komen toch allemaal om te (be)studeren 🙂

  3. Pieter Ameye says:

    Met bewegend beeld:

  4. Ken Divjak says:

    En ook die van het recordrondje in de LFA Nürburgring:

  5. Pieter Ameye says:

    Achter de schermen bij de UP!

  6. Duckie 'RS says:

    De volledige persco van Lotus:

  7. tborre says:

    nu maar wachten op de richtprijs van de jaguar. Schitterende wagen…

  8. Niels says:

    @ Pieter: Toffe video/auto!

  9. ElmoTheElk says:

    Dank voor deze berichtgeving, Drivr!

    Zou toch mooi zijn als die Up GTI er kwam.

  10. Pieter Ameye says:

    Meer uitleg bij de nieuwe Honda Civic:

  11. 3000 says:

    Mooi overzicht!

Leave a Reply