DRIVR

Test: Citroën DS4 THP 200

img_44551

Nu de kleine DS3 het Citroën-nest succesvol verlaten heeft, is het aan de DS4 om dat trucje nog eens over te doen – ditmaal in een segment vol dynamische rivalen zoals de Ford Focus, die extra inzetten op ride & handling. Ietwat tegenstrijdig pakt de DS4 tegelijkertijd uit met vier centimeter extra bodemvrijheid, om inzittenden te behagen met Frans comfort. En dat maakt volgende vraag niet uit de lucht: is de 200 pk sterke bezinetopper een contradictio in terminis of een onverwacht lekkere cocktail?

citroen_ds4_200_thp_06

Zijn de optische verschillen tussen C3 en DS3 doorgedreven, dan heeft de designafdeling zich bij de DS4 op het eerste zicht iets voorzichtiger opgesteld. Toch deelt de nieuwkomer geen enkel stukje plaatwerk met zijn zustermodel; iets wat duidelijk wordt wanneer je oog in oog staat met het imposante koetswerk – en zeker wanneer je beide naast mekaar zet. Dankzij een doorgedreven gebruik van chroom en fors geaccentueerde heupen ontstijgt de DS4 de grijze massa met gemak. Andere bijzonderheden zijn de weggewerkte deurgrepen achteraan, het chromen inzetstuk dat twee uitlaten suggereert en het feit dat de achterste ruiten in functie van het ontwerp – en een designer die op zijn strepen stond – niet open kunnen. Een schande? Niet op een Citroën die de dans wil ontspringen. Tot zover opdracht volbracht.

citroen_ds4_200_thp_02

Daar waar het exterieur op zijn minst als verfrissend kan bestempeld worden, is het interieur minder vooruitstrevend. Eén op één overgenomen van de C4 mankeert het de ‘radio-aan-de-handrem’-toets die we zo graag met dubbele chevrons associëren. Maar dat dan weer een straf noemen, is een maat te ver. De afwerking is hoog, de lijst met gadgets bijzonder uitgebreid en zaken zoals in hoogte verstelbare zonneblinden ronduit praktisch. Wie echt het verschil wil maken, opteert voor de Club Habana-lederafwerking (1.200 euro) voor de stoelen en het daarbij horende – en gelijknamige – pakket (1.100 euro). Het eerste tovert de fauteuils om tot kleine kunstwerkjes met Rolex-achtige motieven, terwijl het integrale pakket de boordplank en de zijdeuren eveneens voorziet van kostbaar koeienvel. Een must? Eigenlijk wel, want het geeft het interieur de extra panache die het verdient. De meeste andere zaken zijn per slot van rekening ook verkrijgbaar op de gewone C4.

citroen_ds4_200_thp_03

citroen_ds4_200_thp_04citroen_ds4_200_thp_05

Aangezien we met de (voorlopige) topversie van het DS4-gamma op zwier zijn, is dit de ideale gelegenheid om na te gaan welke de verschillen met de reguliere C4 zijn. Die werd recent door collega Divjak als volgt omschreven: “Minder is de beslissing om een verouderde torsie-as achteraan te monteren. Die kostenmaatregel zorgt ervoor dat de C4 met optionele 18-duimers bijzonder comfortabel noch uitgesproken dynamisch presteert.” En dat is bij de DS4 niet anders: de torsie-as achteraan is er nog steeds, net als de standaard achttieners (optioneel zelfs 19). Die laatste zijn trouwens broodnodig om het geheel visueel te balanceren, want de extra bodemruimte en forse wielkasten maken dat zelfs de standaardexemplaren eerder nipt aandoen.

citroen_ds4_200_thp_07

Zelfde ingrediënten dus, bijgestaan door een hoger zwaartepunt en een gewicht van 1.391 kg. En het resultaat is niet eens zo slecht. De veren en dempers krijgen een stijvere afstelling, terwijl de stabilisatorstangen ter compensatie dikker worden. Tegelijk blijft de koetswerkrol binnen de perken en verdient Citroën een heuse pluim voor het toepassen van een hydraulische stuurbekrachtiging. Een die weliswaar elektrische aangestuurd wordt, maar het resultaat is overduidelijk de moeite waard. Qua feedback mag de unit dan wel hopeloos zijn, de afweging is onder alle omstandigheden optimaal en het maakt van de DS4 een aangename compagnon in de curven. Het tempo ligt dan ook al gauw iets hoger dan normaal. Alleen jammer dat het stuurwiel zelf te groot is voor verdere aanmoedigingen op dat vlak.

img_4553

Maar maakt het de DS4 nu echt sportief? Niet helemaal. Zelfs met deze 1.6 turbobenzine van 200pk is er sprake wat intrinsieke tekortkomingen. Eerst en vooral zijn de verzetten – dankzij de milieulobby – veel te lang. Dat maakt dat het even duurt vooraleer de vierpitter met zijn piekvermogen bij 5.800tpm in zijn sas komt; pas vanaf 4.000tpm krijgen de 200pk een auditieve weerklank en maakt de DS4 echt vooruitgang. Maar net omdat het allemaal iets langer duurt, lijkt het alsof de combinatie onvoldoende meewerkt. Bovendien klinkt de 1.6 bij een (koud)start ronduit abominabel – of bijna als een diesel – en is de afstelling bij het aanzetten te houterig om van souplesse te spreken. Of het aan ‘onze’ DS4 in het bijzonder ligt dan wel de afstelling ervan, laat ik voorlopig in het midden. Maar dezelfde unit in de DS3 Racing (waarover binnenkort meer) scoort op dat vlak toch hoger. Voordeel van die lange verzetten is dan weer dat de voortrein net met die ‘tamme’ 200 paarden wegkomt. Voor de op til staande DS4 Racing is er dat vlak dan ook werk aan de winkel. De remmen, net zoals de manuele zesbak zijn verder op punt.

citroen_ds4_200_thp_08

De DS4 laat dus in eerste plaats een kwaliteitsindruk na. Uitgesproken sportief is het geheel niet, correct afgewogen daarentegen wel. De setup van het onderstel laat comfortabel cruisewerk toe, en is tegelijk voldoende bij de les wanneer het asfalt gaat draaien. En toch laat het veerwerk op ons gehavende wegdek een stugge indruk na waarbij bepaalde oneffenheden niet op zijn Frans gladgestreken worden. Schotel de DS4 daarentegen chauvinistische tarmac voor, en de combinatie blinkt uit als geen ander. Op een echte faux pas hebben we de DS4 niet kunnen betrappen. Het is dan ook uitkijken naar de DS5 van 2012 om de lat opnieuw wat hoger te leggen.

citroen_ds4_200_thp_09

[Foto’s: Pieter Ameye]

Citroën DS4 THP 200

Plus Min
+ Rijdt voortreffelijk – Niet uitgesproken sportief of comfortabel

Weggecijferd

Motor 1.6 viercilinder, turbo
Aandrijving Voorwielen
Transmissie 6-bak, manueel
Producent PSA
Vermogen 200pk (@ 5.800 tpm)
Koppel 275Nm (@ 1.700 tpm)
Gewicht 1.398 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 7,9 s
Topsnelheid 211 km/h
Gem. testverbruik 8,2 l/100 km
CO2-uitstoot 149 g/km
Prijs 29.130 euro
Fiscale PK 9

Verdict

7 op 10

Share Button

4 Responses

  1. Hänzell says:

    Een francaise met bodemkwaliteiten, RRRRRrrrrr
    Nee ff serieus , leuke wagen!

  2. Onze Man says:

    Vraagje: zitten er op de nieuwe DS’en ook nog altijd meedraaiende koplampen? Een vernuftige optie die eind jaren zestig toch hét handelsmerk was van deze hydraulische strijkijzers.

  3. Yannick says:

    Onze C3 Picasso 1.4 klinkt ook als een diesel bij een koudstart…

Leave a Reply