DRIVR

RWD Galore: Lotus Exige R-GT

Aan hoogtepunten geen gebrek tijdens de IAA in Frankfurt. Getuige daarvan de ellenlange lijst met nieuwkomers in onze Salonspecial. Eén die de dans evenwel licht ontsprongen heeft is de Lotus Exige R-GT, of Rallye GT, waarmee Lotus terug van zich wil laten horen in de rallywereld. Niet in een overgereguleerde WRC-klasse, maar in het gloednieuwe FIA R-GT kampioenschap. Hiermee viert het merk uit Hethel zijn terugkomst nadat het 30 jaar geleden met de overwinning aan de haal ging in het WRC. En dat vraagt om duiding.

Herinner u de Lotus Sunbeam. Een achterwielaangedreven hatchback die in 1981 in handen van een privé-team zich naar de eerste stek van het constructeurskampioenschap wist te rijden. Een ongeziene prestatie voor een niet-fabrieksteam met achter het stuur de Fransen Guy Fréquelin en navigator Jean Todt. Tegelijk stond 1981 ook in het teken van de inauguratie van Audi’s vierwielaangedreven Quattro. En ondertussen weten we allemaal dat deze de reglementen voorgoed zou herschrijven. De overwinning van de Talbot was dan ook deels te danken aan het schier aantal kinderziektes die de Quattro bij zijn debuut regelmatig buiten strijd hielden. Audi zou dat jaar pas vijfde worden bij de constructeurs, om het jaar daarop met de overwinning aan de haal te gaan. De rest is zoals ze zeggen geschiedenis.

Maar nu terug naar de Exige in rallytrim. Gebaseerd op de nieuwe Exige S deelt hij dezelfde 3,5 liter grote V6. Het vermogen daalde weliswaar naar 302pk via 34mm inlaatrestrictoren en ook het gewicht nam een onconventionele wending van 1.080kg naar de minimum 1.200kg. Beide zoals voorgeschreven in de reglementen. Verder kreeg de R-GT een geïntegreerde stalen rolkooi, zijruiten van lexaan, extra bodemprotectie voor- en achteraan, een luchtinlaat op het dak, drievoudig instelbare schokdempers rondom, een sequentiële zesbak waarvan de twee bovenste verzetten met voorgeschreven ratio’s, een mechanisch sperdifferentieel, specifieke aandrijfstangen, een volledig opgewaardeerd remsysteem, een hydraulische handrem en vier extra koplampen.

lotus_rallye_exige_1

lotus_rallye_exige_2lotus_rallye_exige_3

Het is trouwens geen toeval dat Lotus zich verder verdiept in het rallygebeuren. Niet alleen valt er goed geld te verdienen met fabrieksgeprepareerde wagens, Lotus’ motorsportdirecteur Claudio Berro (net zoals CEO Danny Bahar ex-Ferrari) is tevens erg nauw bij het gebeuren betrokken: “My motorsport career started in rally, in fact, I even took part in the Talbot Sunbeam Lotus’ Italian Rally championship winning a race in San Marino back in 1981 so this is a very nostalgic moment for me. As we unveiled the car in Frankfurt, alongside the original championship winning car, I had the chance to get back inside and the smell was exactly the same – it brought back many happy memories for me.”

Lotus_rallye_exige_4

De Exige R-GT is het zoveelste bewijs dat Lotus ondanks alle flauwe PR-kul doet wat het moet doen. En dat is de nalatenschap van wijlen Colin Chapman verderzetten op de internationale (rally)parcours. CEO Bahar wist daarover nog het volgende: “Rather than spending a single pound on advertising, I would rather invest in motorsport. It’s so core to Lotus – and a great way to reach our potential customers.” Meer dan welk ander merk heeft Lotus intussen een voet in quasi iedere tak van de motorsportwereld. Formule 1,  Le Mans GT, IndyCar, rally R-GT en vanaf volgend jaar ook Le Mans met een LMP2 racer, aandreven door de nieuwe V8 van de op til staande Esprit. Van die V8 verschenen onlangs ook de eerste beelden:

Van de Exige R-GT moet Lotus zoals voorgeschreven minstens 300 exemplaren bouwen, maar het is niet uitgesloten dat het er meer zullen zijn. Een fabrieksteam is voorlopig niet aan de orde want iedere R-GT is bedoeld voor privé-teams die tegen een aantrekkelijke prijs naar de titel willen meedingen en is ook zo ontworpen: “The beauty of the Exige R-GT is that although it’s a professionally set up race car, you don’t need to be a pro to drive it – the race car has been developed alongside the road car allowing the technical team to create the perfect race machine, high performance but without losing the sense of fun to drive and ease of use. Developing the race version of the Exige in parallel with the road car has allowed the Lotus technicians to make rapid advances in terms of safety and reliability.” We kunnen dan ook niet wachten op de eerste beelden van oversturende R-GT’s die het rallywereldje eindelijk terug dat tikkeltje interessanter zullen maken. De auto zal voor het eerst te zien zijn op het tarmac van Monte Carlo, Tour de Corse en San Remo.

Share Button

One Response

  1. Thierry says:

    Toch mooi om zien dat Lotus de vele criticasters (voorlopig) lik op stuk geeft. Benieuwd of de nieuwe R-GT klasse uiteindelijk de teloorgang van het WRC zal betekenen.

    De huidige invulling interesseert mij persoonlijk geen bal meer, en wie weet krijgen ook andere merken terug zin om terug te rallyen. Porsche ofzo, ik zeg maar wat. 😉

Leave a Reply