DRIVR

Bilster Berg Drive Resort: De Nieuwe Nürburgring?

We orakelden het al bij de start van dit webzine begin 2009 en bevestigden het pakweg een jaar geleden met een rampzalig rapport: de Nürburgring GmbH is al enkele jaren zijn eigen graf aan het delven. Maar zoals gewoonlijk is de een zijn dood de ander zijn brood. Terwijl de ‘Ring langzaamaan dreigt te bezwijken onder zijn eigen populariteit, mismanagement en grootheidswaanzin, is een investeringscollectief met de steun van grote namen als Hermann Tilke en Walter Röhrl begonnen aan de bouw van een alternatief: het Bilster Berg Drive Resort.

bilsterberg5_1000

Gelegen in een voormalige NAVO-basis in hartje Duitsland, volgt Tilkes ontwerp de natuurlijke contouren van het landschap. Het doel was dan ook de authenticiteit van de Nordschleife of Spa-Francorchamps op kleinere schaal te benaderen. Het 4,2 km lange parcours overbrugt een hoogteverschil van 70 meter, en dat is vooral merkbaar in de Maussefalle-sectie, waar een daling van 26 procent gevolgd wordt door een klim van 20 procent – Laguna Seca’s befaamde Corkscrew gevolgd door Eau Rouge, zeg maar.

Het circuit kan opgedeeld worden in een 1,8 km lange Westschleife en een 2,4 km lange Ostschleife, de gemiddelde breedte is 11 meter en in de meeste bochten zijn meerdere ideale rijlijnen mogelijk. Daar stopt het overigens niet: het Bilster Berg Drive Resort bestaat naast het circuit ook uit een klassieke asfaltstrook voor sliptrainingen, een 900 meter lange offroadpiste en een bos van vier hectare voor het wildere crosswerk. Een beetje vergelijkbaar met de faciliteiten in het Waalse Andenne, waar Mercedes ons afgelopen voorjaar uitnodigde.

Volgens de huidige planning wordt het resort geopend in juli 2012. Een open ticketbeleid zoals op de Nordschleife zit er echter nog niet meteen aan te komen, want Bilster Berg wordt opgevat als een privécentrum voor investeerders. Wie 100.000 euro op tafel legt, mag zich aandeelhouder noemen en heeft voor een additionele 2.500 euro recht op 80 trackdays per jaar. Verwacht wordt dat vooral (Duitse) autoconstructeurs zullen intekenen om het circuit te gebruiken als testbank en presentatieruimte voor hun nieuwe modellen. Privégasten zullen er dus vooral op uitnodiging van zulke bedrijven terecht kunnen.

bilsterberg4

bilsterberg7_976bilsterberg6_976

bilsterberg3_976bilsterberg1

[Foto’s & video’s via Bilster-Berg.de]

Share Button

5 Responses

  1. FrX says:

    Eerlijk gezegd vind ik dat toch maar lelijke hangaars naast dat circuit. Welke architect heeft zich daar zo op bezondigd?

    De renders zijn wél knap.

  2. Pieter Fret says:

    Die hangars zijn NAVO-munitiedepots, die omgebouwd gaan worden tot garages en andere faciliteiten. Best stoer toch? En een goedkopere oplossing dan alles from scratch ontwerpen en bouwen.

  3. Pieter Ameye says:

    De bouw is sinds kort ook officieel gestart!

    dsc_0084

    dsc_0084

  4. Duckie 'RS says:

    Heb er 31/7 een training. Looking forward to it…

Leave a Reply