DRIVR

Teewave AR.1: Murray’s elektrische Sportwagen

Murray’s stadswonder moet vooralsnog in productie gaan, maar de immer creatieve Snor kijkt intussen verder in de toekomst van Gordon Murray Design (GMD). En wel met de Teewave AR.1. Een elektrische tweezitter die doet terugdenken aan de Tesla Roadster. Toch zet de Teewave niet zozeer in op pure prestaties, als op een afgewogen geheel van prestaties en autonomie. Bovendien kan de Teewave (T.32) net zoals de T.25 en T.27 grootschalig geproduceerd worden in het iStream-productieproces.

gordon-murray-torays-teewave-ar-1-electric-sports-car_100364041_l

gordon-murray-torays-teewave-ar-1gordon-murray-torays-teewave-ar-2

Aangezien de vergelijkingen met de Tesla niet uit de lucht gegrepen zijn is het interessant om de directe vergelijking te maken. Met zijn 850kg – inclusief 240kg aan batterijen – doet de Teewave meteen fel beter dan de 1.220kg zware Tesla en is de vergelijking met de Lotus Elise niet veraf. En daar zijn meerdere redenen voor: Niet alleen kon GMD in samenwerking met Toray Industries met een wit blad papier, beter dan de basis van de Lotus Elise beginnen, maar beschikt de Teewave ook over een carbon monocoque met aluminium subframes voor- en achteraan. De carbon koetswerkpanelen kunnen dan weer dankzij technologie van Toray in minder dan 10 minuten geproduceerd worden – Niet onbelangrijk voor (massa)productie. Opmerkelijk is ook dat de ophanging gebruikt maakt van dubbele wishbones rondom en drive-by-wire technologie voor de remmen.

gordon-murray-torays-teewave-ar-1De lithium-ion batterijen zijn goed voor 63pk en een constante trekkracht van 180Nm. Goed voor een 0 tot 100 tijd van 11,4 seconden en een topsnelheid van 146km/h. Ver verwijderd van het prestatiepotentieel van de Tesla. Maar de trekkracht over het volledige toerengebied maakt veel goed, net zoals de prijs die fel onder die van de 100.000 euro kostende Tesla moet duiken. Het rijbereik tenslotte is gemeten op 185km. Of de Teewave er echt komt weten we niet. Maar aangezien het persbericht gewag maakt van gesimuleerde NCAP-crashtests zou het beide bedrijven wel eens menens kunnen zijn.

Share Button

2 Responses

  1. Pieter Fret says:

    Alle respect voor Gordon Murray, maar 63 pk en vooral 11,4s naar de honderd is echt wel te traag voor een sportwagen. Akkoord dat dat een toegift kan zijn voor meer autonomie, maar 185 km is nu ook niet bijster indrukwekkend. Bovendien lijken de proporties niet echt gebalanceerd, en de styling wat overdone.

    Er zit zeker potentie in dit concept, maar dan moet er toch nog een en ander herbekeken worden.

  2. Fastflupke says:

    Inderdaad een mooie poging maar niet voldoende voor een groot publiek, zelfs niet met die naam achter het merk.

    Ik vermoed dat zij afwachtende zijn op de nieuwere batterijpacks die een verhoging van het vermogen mogelijk maken zonder aan de autonomie in te boeten

    Een autonomie van 200 km en meer haal ik zelfs al met een anticiperende rijstijl met onze Nissan Leaf

Leave a Reply