DRIVR

Onder de Hamer: 1969 BMW Bertone Spicup

UPDATE: Geveild voor 460.000 euro!

Het idee dat concept cars hun weg naar particulieren, zelfs de straat vinden, is een fascinerende gedachte. Veel ruchtbaarheid wordt daar doorgaans niet aan gegeven. Voor de fabrikant is het een manier om geld te verdienen met iets wat eventueel toch in de archieven beland, voor de koper is het een opportuniteit om een one off in huis te halen tegen een fractie van de kostprijs. En in het geval van de BMW Spicup staan er zelfs meer dan 100.000km op de teller.

bmw_spicup

De Spicup – een samentrekking van Spider en Coupe – is het zoveelste bewijs van de grenzeloze creativiteit die de gouden generatie 60’s designers in de geesten en vingers hadden. De badge mag dan wel Bayerische Motoren Werke lezen, het had net zozeer eender welk pan-Europees merk kunnen zijn. Denk de talrijke propellerbadges en het BMW-instrumentarium weg en je herkent er stukjes Alfa Romeo Montreal of Lamborghini Jarama in. Hoewel de Spicup officieel de signatuur van Marcello Gandini draagt, is de voorgeschiedenis een stuk complexer. Het idee ontsproot aan de geest van Bertone-ingenieur Enzo Cingolani die met het aparte (schuif)dak naar voren trad. Het metalen dak, dat uit twee delen bestaat, vouwt niet zoals gebruikelijk achter de passagiers, maar schuift in elkaar en eindigt bovenaan in de forse B-stijl. Een ingenieus idee dat oorspronkelijk bedoeld was voor de FIAT X1/9, maar wegens kost en complexiteit ruimte moest maken voor een klassieke targaconstructie. Tegelijk draagt het ontwerp nog invloeden van Giorgetto Giugiaro en Franco Scaglione, maar het zou Gandini zijn die garant stond voor het eindresultaat.

bmw-2800-bertone-spicup_2De samenwerking tussen BMW en Bertone was niet nieuw. München was al eerder gunstig gestemd door de door Giugiaro ontworpen 3200CS coupé en bovendien was Nuccio Bertone goed bevriend met BMW’s hoofd van de carrosseriebouw, Willhelm Hoffmeister – De man die later bekend zou staan om de beroemde Hoffmeister-knik. Niet veel later besloot BMW om een specifiek rollend chassis (sn° V*0011*) van een E3 2500 Berline richting Italië te sturen en kon de eerste ontwerpfase aangewend worden. Achteraf bleek dat een identiek genummerd chassis ook bij Pietro Frua was beland. De ‘V’ stond immers voor Versuchswagen of ‘experimentele auto’ en BMW had zonder medeweten verschillende Italiaanse ontwerphuizen een opdracht gegeven.

bertone_bmw_3200cs_coupe_1962_0625u2

Pers en publiek mochten het bijzondere creatuur voor het eerst bewonderen tijdens het Alessio Concorso d’Eleganza van juni 1969, waarna de coupé twee maand later de BMW-stand in Frankfurt mocht opfleuren. De reacties gingen van eerder gemengd tot ronduit negatief. Niettegenstaande vond de Spicup datzelfde jaar nog een koper om na verschillende tussenstops in Duitsland midden jaren ’70 in het bezit van een Nederlandse autohandelaar te eindigen. Daar kreeg de auto een fel oranje kleur en werd het maffe two tone interieur overtrokken met zwart. Toen al stonden er bijna 100.000km op de kilometerteller. Nog eens een paar jaar later zou de auto definitief worden weggezet en werd hij overgelaten aan de tand des tijds.

bmw_spicup

bmw_spicupbmw_spicup

Het zou duren tot 2008 vooraleer de bijzondere BMW terug op de radar zou verschijnen. Aangezien de auto met uitzondering van de unieke voorruit nog in tact was, bleek het een geknepen klus voor een ambitieuze restaurateur met veel tijd en waarschijnlijk nog (veel) meer centen. De Spicup kwam in handen van een gerenommeerd Belgisch verzamelaar die hem door Aldo Goi en Peter Kunz terug in originele staat liet brengen. In een recordtijd van slechts zeven maanden werd het project voltooid. Net op tijd voor het Concorso d’Eleganza Villa d’Este van 2009. Nog steeds 1.330kg zwaar en aangedreven door dezelfde 2,8liter zes-in-lijn, afkomstig van de 2800CS en goed voor 170pk op de achterwielen via een manuele vierbak. Nu opnieuw drie jaar later acht de huidige eigenaar de tijd rijp om zijn Spicup van eigenaar te doen veranderen. Geïnteresseerden zakken daarvoor af naar Berlijn alwaar de Spicup op 1 oktober geveild zal worden tijdens het Power by BMW-event.

Share Button

7 Responses

  1. Pieter Ameye says:

    Bewegende beelden zijn trouwens erg schaars. Meer dan dit heb ik niet kunnen vinden:

  2. Niels says:

    Hij stond een goed jaar geleden in het BMW museum. Heb er daar wat foto’s van geschoten:
    http://nielsvanroij.nl/nielsvanroij-grote-blz%20-%20BMW.html

    spicup

    Kan ‘m ook niet echt fraai noemen, maar bijzonder is het model zonder meer. Goed dat ‘ie weer in de originele staat is terug gebracht. Maar doe mij de GINA maar…

  3. Pieter Ameye says:

    Erg vooruitstrevend inderdaad en voor deze Mille Miglia heb ik ook een zwak.

    Tijd dat van Hooydonk plaats maakt.

  4. Niels says:

    De Mille Miglia is zonder meer ook absoluut fantastisch! In de tijd dat die concept cars werden getoond had ik persoonlijk het vermoeden dat de toekomst van BMW (dus de auto’s van vandaag…) wellicht even experimenteel en eigenzinnig zouden zijn. Vanzelfsprekend wat “tuned-down” voor reguliere serie productie. Persoonlijk vind ik de edge er bij BMW wat af. De huidige 7, 5, 3 en 1 zijn niet slecht, maar weinig verassend en onderscheidend in vergelijking met hun voorlopers.

    • Pieter Ameye says:

      Zoals ik al zei: ‘Tijd dat van Hooydonk plaats maakt’, al zie ik niet meteen een beloftevolle opvolger klaar staan bij BMW. Heb jij daar zicht op?

      • Niels says:

        Ik zie hem er voorlopig nog niet weg gaan. Maar heel veel meer dan speculeren kan ik niet natuurlijk. Hij zit sowieso op een waanzinnige positie met onder meer Rolls-Royce en Mini in zijn portfolio.

        Bovendien is het natuurlijk niet duidelijk of Van Hooydonk zelf geheel verantwoordelijk te houden is voor de meer behouden koers van het merk uit Beieren. Wellicht wordt hij op de rem gehouden door de board. Hij was namelijk zelf verantwoordelijk voor de zo radicale auto die voor BMW alles veranderde; de vorige 7, die hij weliswaar tekende onder Bangles leiding.

  5. Pieter Ameye says:

    Extra foto dankzij Julien Mahiels:

    BMW 'Spicup'

Leave a Reply