DRIVR

Column: Trajectcontrole op z’n Belgisch

Twee jaar geleden werden ze met grote bombarie aangekondigd als de toekomst van de verkeersveiligheid: de trajectcamera’s die gemiddelde snelheden over een langere afstand registreren. Hoewel de eerste systemen toen meteen geïnstalleerd werden op de E17 in Gentbrugge, hebben die nog steeds geen geldige metingen opgeleverd. De reden: het ontbreken van een wettelijk kader.

traject2_1000

De opzet is nochtans simpel: twee camera’s leggen aan het begin en het einde van het traject het tijdstip vast waarop de auto passeert. Overschrijdt het verschil tussen beide de reistijd aan de maximaal toegelaten snelheid, dan wordt de eigenaar in overtreding gesteld. Op zich een correcter systeem dan de huidige flitspalen, waarvoor geroutineerde hardrijders simpelweg even in de ankers kunnen gaan, om vervolgens hun weg verder te zetten aan een snelheid naar keuze.

Hoewel de in Gentbrugge gebruikte toestellen in Nederland al jaren ingezet worden voor trajectcontroles, vraagt de gangbare procedure om een nieuwe, uitgebreide testfase. Die sleept ondertussen al twee jaar aan. Eens de technische goedkeuring gegeven wordt, moet de federale overheidsdienst Economie het systeem nog officieel homologeren. Dan pas zijn de vastgestelde overtredingen rechtsgeldig.

En dat zijn er wel wat. Van de 60.000 voertuigen die dagelijks het traject in Gentbrugge passeren, rijden er zo’n 3.000 à 4.000 te snel. Dat komt neer op vijf tot zes procent – veel meer dan wat de klassieke flitspalen op dezelfde locatie registreren, en dus meteen het bewijs van de hogere pakkans. Geen wonder dat de overheid er 800.000 euro voor over heeft; aan dit tempo is dat bedrag in één week terugverdiend. Ook om die reden verwachten we een snelle toename van het aantal installaties, eens de finale homologatie er is. En dat gebeurt wellicht nog dit jaar.

Blijft nog de discussie of er niet beter gefocust wordt op een prangender veiligheidsprobleem op de autosnelwegen: op- en afritten. Uit een recent onderzoek van het BIVV is gebleken dat daar veruit de meeste dodelijke slachtoffers vallen, wat volgens de organisatie vooral te wijten is aan gebrekkige signalisatie en overdreven snelheid. Als flitspalen ergens nodig zijn, dan wel hier, zo lijkt het.

Toch zijn er twee problemen. Normale flitspalen zijn niet geschikt om correct snelheden te meten in een bocht, en veel bestuurders hebben, zoals hierboven al aangehaald, de neiging op de rem te trappen wanneer ze een flitser zien. Dat is in een te snel genomen bocht het ideale recept voor lift-off oversteer en in de meeste gevallen allicht een zwaar ongeval. Misschien hebben we hier meteen een zinnige toepassing gevonden voor trajectcontroles, die zonder problemen of gevaar de snelheid op op- en afritten kunnen controleren. Nu nog die homologatie.

[Bronnen: De Standaard, De Redactie & BIVV]

Share Button

10 Responses

  1. Pieter Ameye says:

    Nog erger is dat de trajectcontrole in Gentbrugge het gevolg is van totale onkunde wat betreft de heraanleg van het viaduct. Daarmee hebben ze de gevolgen, eerder dan de oorzaak aangepakt. Op zijn Belgisch inderdaad.

    Al ben ik niet rouwig om het feit dat ze niet werken, integendeel.

    • Swiew says:

      De voornaamste reden dat er een snelheidsbeperking heerst op de viaduct van Gentbrugge, is voor geluidsoverlast, veroorzaakt door het slecht wegdek. Een beperking van 90 km/u kwam er oa na aanvraag van de buurtbewoners.
      Een vermelding hiervan zou wel een effect kunnen hebben, en een fractie van de prijs kosten.

      • Swies says:

        Het asfalt valt nog goed mee, het is de constructie van de viaduct op zich dat het probleem vormt. Verwacht dus niet gauw wegenwerken 🙂

  2. W0ut says:

    Ik meen dat ze in Nederland juist aan het terugkomen waren van die traject controles.

    • ElmoTheElk says:

      De huidige regering is inderdaad autovriendelijker dan de vorige die de trajactcontroles heeft ingevoerd, maar ik zie ze nog niet snel verdwijnen. Dat ze werken is ook evident quasi niemand rijdt op deze stukken nog te hard. En omdat ze ‘eerlijk’ zijn heb ik er ook helemaal niets tegen. Wie wil er nog 140 rijden op een recht stuk snelweg? Lekker spannend…

  3. Thibaut says:

    Ook weer typisch Vlaams is dat de trajectcontrole net op dat stuk is waar je slechts 90 mag. Even niet opletten en je hebt de borden dat je over 300(!) meter slechts 90 mag over het hoofd gezien. En meteen waar de zone 90 start, begint de trajectcontrole. Volg vervolgens het tempo van de vrachtwagenchauffeurs die tegen een werkelijke snelheid van 90km/u verderdonderen (met talrijk inhalende zwaargewichten tot gevolg) en trek wanneer je de borden die het einde van de 90km/u zone aangeven al op en je hoort bij de 3 à 4000 dagelijkse ‘hardrijders’.

    Heel strategisch ingeplant dus. Zij het dan wel vanuit economisch opzicht.

  4. Adolf Van Oostende says:

    Dat viaduct in Gentbrugge is serieus verslecht na de wegenwerken die ze er rond 1995 aan uitgevoerd hebben. Ervoor had je veel minder last vd die grote dwarsnaden en was er ook veel minder geluidsoverlast voor omwonenden .
    En ipv de slecht uitgevoerde vernieuwing te laten herdoen hebben ze gemakkelijkheidshalve gekozen voor de snelheidsbeperking tot 90km/u .

    Dat was mss makkelijker dan aannemer(s) en/of ingenieurs aansprakelijk te stellen voor hun knoeiwerk.

  5. Pieter Ameye says:

    Blijkt dat ze zich daar in Oud-Turnhout niets van aantrekken:

    “De politie schrijft dus al pv’s uit zonder dat er iets van deze installatie door een onafhankelijke instantie is goedgekeurd of gehomologeerd en er is nog geen wettelijk kader goedgekeurd voor het gebruik van deze apparatuur. Dit is eigenlijk totaal geen manier van werken maar de politiezone doet dit waarschijnlijk nadat ze het op een akkoordje hebben gegooid met de politierechtbank van Turnhout om hun dure installatie toch maar te gebruiken.

    Als je de Onmiddelijke Inning niet hebt betaald, gaat de boete naar het parket maar omdat er vermoedelijk een akkoord is met de politierechters gaat het parket dus gewoon de meting aannemen als correct en krijg je een minnelijke schikking van de boete + 10 euro extra. Bij niet betaling ga je over een aantal maanden opgeroepen worden voor de politierechtbank maar daar ga je ook bot vangen omdat diezelfde politierechters al een akkoord hebben. Daarna gaat het interessanter worden als je tegen de uitspraak van de politierechter in beroep gaat in Antwerpen. Daar zou je de eerste uitspraak moeten krijgen van iemand die niet tot dit vooringenomen clubje hoort.”

    Volledig verhaal op: http://www.flitsservice.be/algemeen/index_html/index_repo.html?http://www.flitsservice.be/cm_php/main_repo.php?id=299

  6. Pieter Ameye says:

    Eerste vrijspraak wat betreft de onwettige trajectcontrole in Oud-Turnhout:

    Bestuurder vrijgesproken omdat camera’s niet gehomologeerd zijn

    TURNHOUT – De correctionele rechtbank in Turnhout heeft in beroep een bestuurder vrijgesproken voor een verkeersovertreding. Die overtreding werd destijds geregistreerd met niet-gehomologeerde camera’s. De man werd vorig jaar bij een trajectcontrole in Oud-Turnhout betrapt met een gemiddelde snelheid van 96 kilometer per uur, op een plaats waar 50 kilometer per uur de maximale toegestane snelheid is.

    http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20111020_048

  7. Pieter Fret says:

    Opgelet DRIVRs, vanaf vandaag kan je geflitst worden op het traject Gentbrugge:

    “Op de E17 in Gentbrugge in de richting van Kortrijk rijdt u vanaf vandaag best niet sneller dan 90 kilometer per uur, of u krijgt een boete. Het systeem van de trajectcontrole is veiliger dan de flitspalen, omdat bestuurders nu niet plots op de remmen trappen.

    (…)

    Later dit jaar komt het systeem van de trajectcontrole ook op het viaduct in Gentbrugge in de richting van Antwerpen, en op de E40 tussen Wetteren en Erpe Mere.”

    http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/oostvlaanderen/120608_Gentbrugge_trajectcontrole

Leave a Reply