DRIVR

De Nieuwe Ford Mondeo (2012) volgens AutoExpress

Officieel is het allemaal niet, maar AutoExpress (alias Het Laatste Nieuws van de Britse autopers) meent genoeg over de volgende Ford Mondeo te weten om hem op de cover van hun blad te zwieren. Daarvoor gebruiken ze naar eigen zeggen “exclusive illustrations” die tot stand gekomen zijn uit gesprekken met insiders en gebaseerd op de nieuwe designtaal die het EVOS-concept midden september in Frankfurt getoond heeft. Kijken jullie even mee?

fordmondeo2012a

fordevos2fordevos3
In onze salonspecial noteerden we het volgende met betrekking tot het bordeaux concept:

Wie hier de voorbode van een Capri-revival in ziet, die heeft het goed mis. De Evos mag dan wel op een coupé lijken, met de vier gullwing-deuren omhoog wordt meteen duidelijk dat dit concept niét naar een toekomstige tweedeurs knipoogt. Ford wil wel kwijt dat de Evos een andere ‘global car’ aankondigt die begin 2012 (zeg maar op Genève) voorgesteld wordt – en dat kan bijna niet anders dan de Mondeo zijn die tegen dan zes jaar meegaat.

Blij te kunnen melden dat we het kennelijk bij het juiste eind hadden, want volgens AutoExpress staat de nieuwe Mondeo wel degelijk begin 2012 in Zwitserland te pronken. Beter nog: de agressieve neus met kleine lichtclusters van de Evos zouden het productiestadium halen om de middenklasser een agressievere look te geven, net als de nieuwe Ford-bek (met Active Grille Shutter) die we al van de Focus en C-Max kennen. Ford is het namelijk beu om tweede viool na de Duitse solisten te spelen, en gooit het met de Mk5 over een veel nieuwe boeg – zowel esthetisch als motortechnisch.

fordmondeo2012b

Onder de kap van de nieuwe zou (na verloop van tijd) namelijk een Range Extender komen. In het geval van de Mondeo is dat een niet nader gespecificeerde elektromotor in combinatie met een tweeliter verbrandingsmotor die als generator fungeert. Samen goed voor een theoretisch bereik van 75 volelektrische of 750 totaalkilomteres. En dat natuurlijk in combinatie met andere Econetics-features die de Focus 1.6TDCi binnenkort al onder de 90g CO2 doen duiken. Die motor vindt zijn weg trouwens ook naar de nieuwe Mondeo, net als de tweeliter turbodiesel (met 136 of 163pk) en de turbobenzines van 150, 180 of 200+ paarden. Torque Vectoring moet ervoor zorgen dat die stoeterij niet in rook opgaat (de Mondeo blijft namelijk bij voorwielaandrijving), maar te beoordelen aan onze recente ervaringen met snelle Fords mag dat geen probleem zijn.

[Bron & Foto’s: AutoExpress]

Share Button

One Response

  1. W0ut says:

    Waar Jaguar vroeger onderdelen ging lenen bij Mondeo lijkt het nu wel omgekeerd. Ziet er sportief uit.

Leave a Reply