DRIVR

CrashWeekend: ‘Ring-Seizoen eindigt in Mineur

UPDATE: Nieuwe beelden!

Het was een kwestie van tijd vooraleer de huidige beheersstructuur van de ‘Ring in vervelende papieren zou geraken. Iets wat dit weekend nog maar eens pijnlijk duidelijk werd met een kettingbotsing waarbij zeven auto’s én de befaamde ‘Ring-Taxi betrokken waren. Over het hoe en waarom bestaan verschillende theorieën, maar vast staat dat de toezichters van bovenaf de opdracht kregen om de betrokkenheid van de blauw-witte BMW te verdoezelen. Het deksel lijkt daarmee van de beerput.

crash2

crash5crash4

De dagen waarop het circuit opengesteld wordt voor het grote publiek – aka de Touristenfahrten – zijn zowel een zegen als een vloek voor het voorbestaan van de Nordschleife in zijn huidige vorm. Het idee dat iedereen in het bezit van een rijbewijs en een straatlegale auto een rondje op eigen tempo kan afwerken, spreekt natuurlijk tot de verbeelding – maar houdt met de almaar stijgende populariteit ook in dat nieuwe maatregelen zich opdringen om het geheel in goede banen te leiden.

Dat de Nürburgring sowieso al een dunne lijn bewandelt, staat buiten kijf. Maar de vaak dubieuze wetten en regels die worden opgelegd door het weinig transparante management doen vrezen voor de toekomst. Het ongeval van afgelopen weekend onderstreept dat nog maar eens; pover en te kort op voorhand aangegeven wegenwerken in de nabijheid van de Bergwerk-sectie resulteerden in een kop-staartaanrijding met drie wagens waarna nog eens vier andere deelnemers erop inreden. De ‘Ring-Taxi die op dat moment zijn snelle ronde aan het afwerken was, kon niet tijdig remmen en kwam na aanvaring met een andere auto tegen de vangrail tot stilstand.

En het is net de ‘Ring-Taxi die toont waar het momenteel fout zit met de mentaliteit. De bekende BMW’s zijn al een tijdje middelpunt van discussie door de privatisering van de service en het kortetermijndenken van de uitbaters. Sommige piloten zouden onvoldoende opgeleid zijn, tickets zijn enkel geldig op een door het management gekozen tijdstip en andere aanbieders van taxi-rondes zijn niet meer welkom. Zogezegd in naam van de veiligheid. Maar saillante anekdotes en beelden zoals onderstaande tonen het tegendeel. Rechts inhalen is tot nader order nog altijd verboden – ook op de Nürburgring.

With great power comes great responsability wist Voltaire, en daar mankeert het op dit moment aan. (Dodelijke) Ongevallen op de ‘Ring zullen nooit vermeden kunnen worden, maar de toenemende populariteit vergt noodgedwongen nieuwe veiligheidsinvesteringen op en rond het circuit beter dan themaparken en andere irrelevante prestigeprojecten die gericht zijn op winstmaximalisatie op korte termijn. Het is ten slotte een klein wonder dat het concept in zijn huidige vorm de dag van vandaag nog steeds kan en mag bestaan, maar de Touristenfahrten brengen dan ook 150.000€ per dag op. Geld dat het nieuwe management goed kan gebruiken nu de renovaties aan het F1-gedeelte een put van meer dan 300 miljoen gegraven hebben.

[Bron: Bridgetogantry)

Share Button

6 Responses

  1. PJ says:

    €150.000 per dag? Waar komt dit bedrag vandaan? Bij mijn weten kost een rondje tegenwoordig €24 als je je ticket los koopt (abo’s zijn goedkoper). Zelfs indien iedereen losse ticketprijzen betaalt, zijn dit 6.250 rondjes per dag: lijkt me onnoemelijk veel.

    • Ken Divjak says:

      Dale van BridgeToGantry kent de situatie daar vrij goed:

      While over €300m was spent on a museum and holiday complex visited by what feels like a dozen people per hour, the management spent not a penny more than it had to on its only real cash cow – the €150,000 per day TF sessions.

  2. Mathieu says:

    @PJ: Tel de omzet van het restaurant, de cameraverhuur en de rondjes met de Ring Taxi ook maar bij jouw berekening.

  3. Pieter Ameye says:

    Cynisch genoeg verdienen ze ook geld met de diensten die ze aanbieden na crashes en andere ongevallen. Echt 100% baat hebben ze dus niet bij een ongevalvrije omloop.

    • Stijn says:

      Kostprijs per meter beschadigde vangrail ligt eveneens extreem hoog. Reken daar nog een vergoeding voor gederfde inkomsten voor het stilleggen van de rondritjes en een crash wordt snel nog flink wat duurder… Alsof een bittere pil al niet zwaar genoeg was om te slikken…

    • 1-11 says:

      Trek die redenering nog iets verder door dan politiek correct is en ze hebben er misschien zelfs belang bij nu en dan iemand de vangrail in te helpen 😉

Leave a Reply