DRIVR

Tesla Model S Beta ‘Sport’: Elektrische M5-Rivaal

teslamodels

Al ooit van het Engelse spreekwoord to steal someone’s thunder gehoord? Vrij vertaald betekent dat zoveel als ‘het gras voor iemands voeten wegmaaien’, en dat is exact wat de sportversie van Tesla Model S met de BMW M5 wil doen. Die laatste bevindt zich in volle lanceringsfase, wat hem tot aangeschoten wild promoveert in de ogen van Tesla-CEO Elon Musk. Want waar de afkorting M5 staat, daar zitten de petrolheads – ook al lust de zelfverklaarde M5-killer geen drup olie.

Bij publicatie van onze Tesla-update vorige maand wees niets erop dat de 7-zits sedan nu al voorgesteld zou worden, laat staan dat er nog een extra aankondiging zou komen. Samengevat komt het erop neer dat het Model S volgend jaar in productie gaat, en dat er onmiddellijk een Sport of High Performance-versie beschikbaar zal zijn. Die laatste keldert de sprinttijd van 5,5 naar 4,6 seconden en krijgt een groter batterijpak om 528 volelektrische kilometers ver te geraken. En dat allemaal imet dubbel zoveel bagageruimte (dankzij de 911-achtige neuskoffer) en twee kinderzitjes (in de echte koffer) meer dan de 5-Reeks.

Als dat klopt, zit de M5 wel degelijk met een ei – en zelfs een overgaar exemplaar als je de richtprijs voor de Sport in acht neemt: 80.000$ oftewel 60.000€ naar huidige conversietarieven. Prijzen die Tesla bij de Europese lancering in de lente van 2012 hoopt aan te houden dankzij de vigerende overheidssubsidies. Voor dat geld krijg je het laagste zwaartepunt in het segment, zelfnivellerde luchtophanging, een 17-inch touchscreen met 4G en Google Voice-Control alsook een oplaadtijd van minder dan één uur. En als die prestatie recordverdacht klinkt, dan is de minuut nodig om het batterijpakket uit te wisselen al helemaal te gek. De Model S zou namelijk helemaal klaar zijn voor integrale batterijwissels beter dan klassieke oplaadbeurten.

Tot zover de goednieuwsshow, tijd voor de realiteit. En die ziet Tesla resoluut naar beneden gaan in de populariteitspolls. Het enige wat belastingbetalers tot nog toe gezien hebben, zijn immers herwerkte Lotussen die hun radiusbeloftes nooit echt waargemaakt hebben. Of dat de reden is waarom Tesla nu al uitpakt met de Model S Beta? Of moet het dringend aan Washington bewijzen dat het een (echt) nieuw model kan lanceren om nog meer centen te krijgen? Word on the street is namelijk dat er een volkse versie van de Model S komt (codenaam BlueStar) om uit de kosten te geraken. En dat terwijl de overheid en privé-investeerders nu al meer dan 600 miljoen dollar opgehoest hebben. Make or break, Elon – make or break.

Share Button

5 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Qua packaging zit dat in ieder geval snor:

  2. heidekonijn says:

    Ben erg benieuwd naar die twee zitjes in de koffer. Komen die met een lionel hutz grade small print disclaimer?
    Iets van ‘only children younger than 3 y.o. allowed, may have difficult breathing and suffer from claustrofobia from being locked in the trunk’. Mogelijk geldt dat ook voor de prestaties (‘quoted 0-60 times may only be possible when driven off cliff’) en actieradius (‘maximum driving range benifits from being towed by secundary vehicule’). 🙂

    Alleszins knap dat jullie het verband leggen tussen de aankondigingen en de feitelijke prestaties van het bedrijf. Nu benieuwd naar Fisker.

  3. Pieter Ameye says:

    Het dashboard zal nooit designpotten breken, maar verder erg gave technologie:

  4. Pieter Fret says:

    En hier nog wat bewegend beeld:

  5. Ken Divjak says:

    De beste videoreview totnogtoe is er:

Leave a Reply