DRIVR

Test: Mazda CX-7 2.2 CDVi 163 ‘Sport+’

Met alle aandacht die de recent aangekondigde CX-5 momenteel opslorpt, zou je haast vergeten dat Mazda al jaren een softroader bouwt die alom geprezen wordt om zijn focus op rijplezier. Op de Belgische markt werd de CX-7 echter altijd een beetje over het hoofd gekeken, zelfs na de introductie van de diesel in 2009. Een van de hoofdredenen is wellicht ons fiscale systeem, dat 173 pk er minstens tien te veel vindt, en dat bestraft met 1239 euro extra inschrijvingstaks. Daarom is er sinds dit jaar een op 163 pk begrensde versie die de definitieve doorbraak moet forceren.

rijtestmazdacx7i

Eerst en vooral: die tien verdwenen pk’s voel je echt niet. De 2.2 CDVi moet het toch vooral hebben van zijn 400 Nm koppel bij 2.000 omwentelingen per minuut. En dat blijkt ruim voldoende, al valt er onder die grens niet veel te beleven. Bovendien wordt het piekvermogen al bereikt bij 3.500 toeren. Schakel kort daarna op en je komt in de volgende versnelling midden in het turbogat terecht – een dilemma waar wel meer diesels mee kampen. Een kortere spreiding van de versnellingsbak zou soelaas kunnen bieden, maar tegelijkertijd het cruisecomfort bij hogere snelheden compromitteren.

rijtestmazdacx7crijtestmazdacx7b

Maar laat ons realistisch blijven: niemand koopt de dieselversie om stoplichtsprintjes te winnen. Voor dat oogmerk heeft Mazda nog altijd de hitsige 2.3 T met 260 pk uit de 3 MPS in de rekken. Negentig procent van de CX-7-eigenaars gebruikt zijn wagen allicht vooral voor woon-werkverkeer en de dagelijkse school run, en daarvoor volstaat de 2.2 CDVi prima. Die bedenking leidt ons wel tot de vraag waarom Mazda ook op deze versie alleen vierwielaandrijving aanbiedt. Op zich een bewonderenswaardige beslissing – het blijft tenslotte een SUV – maar commercieel misschien niet de meest interessante, gezien het meergewicht en -verbruik en de kost van zo’n systeem.

rijtestmazdacx7d

Eenmaal onderweg vergeten we die beslommeringen. In de praktijk zorgt de variabele, front-biased vierwielaandrijving immers voor een onverbreekbare tractie, ook bij het accelereren uit korte bochten. Daar valt op dat het stuur behoorlijk licht en indirect is, maar wel precies. Het binnenste voorwiel pal op de apex mikken is met wat goede wil zeker mogelijk, te meer omdat de uit de kluiten gewassen 235/55-19’ers, die bij het uitrustingsniveau ‘Sport+’ horen, bergen grip bieden.

rijtestmazdacx7frijtestmazdacx7eMazda is doorgaans sterk in het ontwikkelen van helder schakelende versnellingsbakken en dat is in de CX-7 niet anders. Wel viel de zelfcentrering van de pook in ons testmodel nogal zwak uit, waardoor vijf naar vier meer dan eens ongewild vijf naar zes werd. Een kwaaltje dat misschien toe te schrijven valt aan de staat van dienst van de perswagen – autojourno’s zijn notoir slijtend voor de mechaniek.

rijtestmazdacx7g

Verder weinig klachten over het interieur, of het moet de materiaalkeuze zijn – her en der vinden we nog harde plastics. Al moeten we daar in één adem bij vermelden dat er gedurende de hele testweek geen rammeltje of kraakje te horen viel, en dat is behoorlijk uitzonderlijk. Met de bouwkwaliteit zit het dus wel snor, en ook op de ergonomie en het strakke design valt niets aan te merken. Dat geldt overigens ook voor de buitenkant: in deze kleurstelling oogst de CX-7 meer complimenten dan menig sportwagen.

rijtestmazdacx7hrijtestmazdacx7a1De knappe lijn beknot echter niet de binnenruimte: de CX-7 biedt voldoende plaats aan een BOB en vier beschonken passagiers met bagage, zo bleek na een zomerse barbecue. En dat is, ondanks de aanzienlijke buitenafmetingen, lang niet in elke SUV het geval. Ook het gezwinde bochtenwerk dat de sportief afgestelde ophanging mogelijk maakt, zal bovenvermelde feestvierders ongetwijfeld nog lang bijblijven. Toch blijft ook het rijcomfort op niveau: drempels noch dwarsnaden kunnen de stemming aan boord verstoren. Typerend voor het concept is ook de hoge zit, die een gemakkelijke instap en een optimaal verkeersover- en -inzicht biedt.

rijtestmazdacx7j

Op zoek naar een scherp sturende SUV? Dan lijkt de CX-7 dus zonder meer een van de betere opties. Het concept heeft echter enkele inherente nadelen, zoals het hoge gewicht en zwaartepunt. Mazda mag die dan nog zo efficiënt camoufleren, we kunnen ons niet ontdoen van het gevoel dat de DRIVR beter af is met een minstens even ruime, iets goedkopere en nog dynamischere 6 Break. Tenzij er ook onverhard op het menu staat, natuurlijk.

[Holga's: Ken Divjak]

MAZDA CX-7 2.2 CDVi 163 ‘SPORT+’

Plus Min
+ Een SUV voor DRIVRs … - … is bij voorbaat een compromis

Weggecijferd

Motor 2.2 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving 4×4
Vermogen 163 pk
Koppel 400 Nm
Gewicht 1800 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,3 s
Topsnelheid 200 km/h
Gem. normverbruik 7,5 l/100 km
CO2-uitstoot 199 g/km
Prijs 34.790 euro (Sport+)
Fiscale PK 12

Verdict

7 op 10

Share Button

5 Responses

  1. ElmoTheElk says:

    “in deze kleurstelling oogst de CX-7 meer complimenten dan menig sportwagen” Kleur? ;)

    • Pieter Fret says:

      Op de foto’s kan je het inderdaad niet zien, maar het was – zeer toepasselijk – een zwarte. Met de nodige chroomaccentjes best stijlvol.

  2. Ken Divjak says:

    Nochtans zie je ze o zo weinig op de weg… Of rij ik op de foute wegen!?

    • Stijn says:

      Tja, ten eerste heeft Mazda een zéér beperkt dealernetwerk. Meestal kleine familiegarages met piepkleine showroom (die zelden alle modellen omvatten) waardoor de leasemarkt en mensen die niet vertrouwd zijn met het merk grotendeels mislopen worden. Bovendien moet een auto meteen van bij de lancering met de juiste motor aangeboden worden. Wat jaren na de lancering een diesel erin gooien en dan nog wat later deze aanpassen voor de lokale markt zijn vrees ik vijgen na Pasen. De vorige Mazda 6 was een vrij groot succes bij zijn lancering en dat was omdat alles klopte, vernieuwende en strakke looks, een goede 2-liter diesel, schitterend weggedrag en omvangrijke binnenruimte…

  3. VishnuSixDix says:

    Ze zijn er, op de kempische wegen. Zelden zichbaar, maar ze zijn er.

    Enkele maanden terug stond ik in Turnhout naast een CX-9! Wat een beest :)

Leave a Reply