DRIVR

Ginetta G60: Terug naar de Essentie

Vraag de voltallige DRIVR-redactie naar de ideale sportwagen en je krijgt vast iets in de trant van ‘lichtgewicht, atmosferische middenmotor, aandrijving op de achterwielen, manueel geschakeld en ontdaan van alle elektronische interventie’. Enter Ginetta! De Britse constructeur kocht in 2010 de rechten van het toenmalige Farboud/Farbio, switchte de naam van GTS naar F400 en bouwde de sportwagen onderhuids naar Ginetta-specificatie om. Het resultaat toont zich nu in de G60.

ginetta-g60_100365902_m

Eerst het slechte nieuws: in zijn transformatie van F400 naar G60 heeft de auto een tikkeltje van zijn elegantie verloren. In ruil krijgen we weliswaar extra downforce dankzij een hertekende bodem en dito diffuser, en ook de luchtstroom rondom de auto werd herzien voor extra prestatiegerichte doeleinden. Het verwijderen van de F400’s supercharger zorgt bovendien voor een daling van het vermogen van 410pk naar 310 stuks. Tot zover het ‘slechte’ nieuws.

ginetta-g60_100365901_m

Onderhuids wordt het pas echt interessant. De dwarsgeplaatste motor, een 3,7 liter (Mustang) V6 die ook in Ginetta’s GT3 racer ligt, werd ECU-technisch voor de G60 geoptimaliseerd en is goed voor 310pk bij 6500 tpm en 390Nm bij 4500 tpm. Die kracht wordt vervolgens via een manuele zesbak en een koppelverdeler op het differentieel naar elk van de 285/35ZR19 Michelin Pilot Sport 3’s gestuurd. Daarmee sprint de in carbon opgetrokken Brit naar de 100 in 5 seconden en een top van 266km/h. Geen duizelingwekkende cijfers, maar het opzet van de G60 is in volle Ginetta-traditie dan ook een evenwichtige bereikbaarheid van het prestatiepotentieel. En die bereikbaarheid houdt ook in dat de G60 ontdaan is van alle elektronische vangnetten – of stoorzenders als je zo wil. De stuurservo is niet meer, net zoals ABS, de remassistent en de tractiecontrole. Met een leeggewicht van 1.080(!)kg lijkt die 310pk plots dan ook voldoende.

ginetta-g60_100365900_m

Hier houden de wijzigingen echter niet op. Het stalen buizenchassis werd stijver, de ophanging hertekend, de zitpositie herzien – net zoals de positie en het ontwerp van de pedal box. De G60 kreeg vernieuwde dubbele wishbones rondom, een verbeterde koeling, een nieuw stuurhuis, een nieuwe airco en een vernieuwd infotainmentsysteem met touch screen. Tenslotte kregen ook de remmen een update: Ze zijn nu 356mm voor en 355mm achter met vier zuigers rondom. Alle wijzigingen samen zijn goed voor een gewichtsreductie van bijna 400kg en een opgegeven gemiddeld gebruik van 7,5 liter per 100km. Om en bij de 80.000 euro vraagt Ginetta voor de G60. Maar met een geplande jaarproductie van slechts 50 exemplaren mag dat geen probleem zijn. De eerste leveringen staan gepland voor februari 2012. Hou deze webstek trouwens in de gaten. Want als het zover is, dan is de kans groot dat we hem aan de tand zullen voelen!

Share Button

8 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Fijn dat het ontwerp dankzij Ginetta niet verloren gaat,
    maar waar liep het dan allemaal mis voor Farbio?

    Ze hadden verdorie aanbetalingen voor drie volle productiejaren!

    Antwoord: als kleine ondernemingen slaagden Farbio noch Farboud (dat de knappe coupé in 2002 tekende) erin om het productieproces winstgevend te maken.

    Benieuwd of Ginetta beter doet…

  2. bAAx says:

    Directe concurrent voor de 2015 Elise ‘avant la lettre’ als ik dat zo lees..
    Bijna exact dezelfde specs! Lotus zal het graag lezen.
    Met ‘verbeterde koeling’ bedoelen ze wellicht die vier vette zwarte roosters die ze in het achtercompartiment geknald hebben. Nu heb ik graag functionele details, maar dat moet toch minstens een beetje eleganter gekund hebben, voor 80k euri?
    Maar naar rijden toe is dit, afankelijk van de packaging, een betere ‘step-up’ van de huidige Elise, dan de Evora! Geen bekrachtigd stuur etc..
    Zijn er al verdelers bekend in België? 🙂

  3. Jimster says:

    Bij mogen ze de G40R anders ook wel direct voor de deur zetten.

    http://drivr.be/2011/08/09/ginetta-g40-r-britse-straatvechter-met-circuitgenen/

  4. Tanguy says:

    Dit of de Exige V6? Geen evidente keuze.

    Shoutout mannen? 😉

    • bAAx says:

      Exige V6..
      Heb net op de test-track van de fabriek in Hethel kort de Evora S mogen aan de tand voelen en die is ‘redelijk snel’: in deze wagen hoor je de supercharger niet echt en heb je het effect van een atmo met relatief hoge revlimit met onkarakteristiek veel koppel onderin.. I’ts a screamer! Deze motor in een wagen met 200kg lichter.. Kan niet anders dan ‘bijzonder interessant’ zijn, ..interessanter toch dan de Ginetta ;-).
      Eerste jaargang van de Exige is naar verluidt wel al uitverkocht..

    • Pieter Ameye says:

      Heb er de specificaties van de Exige S net even bijgehaald: 1.080kg (toeval?) en 350pk/400Nm. Zal de Ginetta toch erg straf uit de hoek mogen komen.

  5. Pieter Ameye says:

    De eerste euh.. beelden

Leave a Reply