DRIVR

NU ONLINE: Berekentool voor Nieuwe BIV (2012)

UPDATE 16/02/2012: De definitieve regeling is eindelijk bekend, de rekentool online!

Men dient 3 perioden van datum van eerste inschrijvingte onderscheiden:

1ste periode: voor 1 maart 2012

Hier geldt de oude BIV regeling. Deze regeling kan u terugvinden op onze site onder de rubriek Belasting op inverkeerstelling‘.

2de periode: van 1 maart 2012 tot en met 30 april 2012

Een korte overgangsperiode van twee maanden wordt ingevoerd waarbinnen twee berekeningsformules naast elkaar zullen bestaan.

Beide formules gebruiken dezelfde milieukenmerken (CO2-uitstoot, uitstoot fijn stof, brandstoftype, euronorm en aanwezigheid roetfilter) maar met verschillende waarden.

Tijdens deze overgangsperiode zal de Vlaamse Belastingdienst automatisch de voor de belastingplichtige meest voordelige berekening toepassen.

Berekening:

De BIV wordt voor de volle 100% berekend op basis van de 2 hierboven vermelde formules.

3de periode: vanaf 1 mei 2012

De BIV wordt onmiddellijk voor de volle 100% op basis van de milieukenmerken van het voertuig berekend voor nieuwe voertuigen die voor de eerste maal vanaf 1 mei 2012 in het verkeer gebracht worden.

UPDATE 02/02/12: De ontwerptekst zoals eind november ’11 goedgekeurd is gewijzigd

In het kader van de goedkeuringsprocedure in het Vlaams Parlement werden op 31 januari 2012 in de verenigde commissievergadering (bevoegd voor Financiën en voor Leefmilieu) een aantal aanpassingen aan de berekeningsformule van de nieuwe belasting op inverkeerstelling (BIV) voorgesteld. De gewijzigde regelgeving moet aansluitend verder nog in de plenaire vergadering van het Parlement worden behandeld. Pas na goedkeuring door het voltallige Vlaams Parlement zijn de voorgestelde wijzigingen definitief.

Gezien de reële NOx-emissies van euro 3 t/m euro 5 dieselwagens merkelijk hoger liggen dan de officieel vastgelegde NOx-limietwaarden van deze euronormen, wordt in het finale BIV-voorstel het gewicht van de NOx-component voor euro 3 t/m euro 5 dieselwagens gelijkgesteld aan deze van euro 2 dieselwagens

Gezien dit neerkomt op een belastingverhoging, werd een compensatie doorgevoerd door een mildering van de CO2-component teneinde de budgetneutraliteit te handhaven

De nieuwe BIV zal zoals eerder aangekondigd in werking treden op 1 maart 2012. Er is echter een overgangsperiode voorzien van 1 maart tot 30 april 2012, waarin ook het eerdere BIV-voorstel van november 2011 geldt. Gedurende deze periode zal de fiscus ambtshalve het laagste tarief toepassen van beide regelingen

Vanaf 1 januari 2012 wordt de BIV voor particulieren hervormd. Vanaf dan houdt men bij de bepaling van de belastbare grondslag rekening met de milieukenmerken van het voertuig: het brandstoftype, de Euronorm (luchtkwaliteit) en de CO2- uitstoot (klimaat). Via deze ingrijpende wijziging van de berekeningswijze van de BIV wil de Vlaamse Regering de bevolking aanzetten om haar aankoopgedrag inzake voertuigen te wijzigen en haar overtuigen om voor een schone wagen (nieuw of tweedehands) te kiezen.

Share Button

81 Responses

  1. Jarno says:

    Ik ben nu wel thuis in de getalletjes van m’n lievelingswagens,
    maar de euronorm vanzeleven…

    • Ken Divjak says:

      Als je het productiejaar van je wagen kent, dan weet je genoeg:

      Euro 1: 1/7/92

      Euro 2: 1/1/96

      Euro 3: 1/1/2000 (1/1/2001)

      Euro 4: 1/1/2005 (1/1/2006)

      Euro 5: 1/9/2009 (1/1/2011)

      Euro 6: 1/9/2014 (1/9/2015)

      De eerste datum geldt voor nieuwe types voertuigen,
      de tweede datum tussen haakjes voor alle nieuwe voertuigen.

      • de vos says:

        hallo,

        weet iemand wat je betaald aan biv voor een z4 met 125 kw van 2004?
        dank verlaagt deze? of hoger vanaf maart?

        • Principessa says:

          Alleen een professioneel kan je dit correct mededelen. Niet een site die een copij is van belastingsportaal vlaanderen

    • mo says:

      iemand enig idee wat de biv bedraagt voor een audi a4 2.7 tdi 140kw 190 pk van 2008?

  2. Pieter Fret says:

    “Grappig” detail: nieuw zou mijn MINI Cooper S in het nieuwe stelsel 337,18 euro BIV kosten (significant goedkoper dus), maar tweedehands 753,12 euro. Want “voor tweedehands voertuigen wordt in 2012 rekening gehouden met 33% van het nieuwe BIV tarief en 67% van het oude BIV tarief”. Zeer vreemd, want in het huidige stelsel bedraagt de BIV op een Cooper S tussen de 2 en 3 jaar oud 693 euro. Ik zie niet goed in hoe een gewogen gemiddelde hoger kan zijn dan de gewogen factoren. Of ben ik mis?

    In ieder geval zeer leuk voor de tweedehandsmarkt…

  3. Ook een ‘grappig’ detail: kleine benzinewagens (vb 1000cc; 1200cc met +-75pk en een CO2-uitstoot van rond de 115g etc…) worden duurder ten opzichte van vandaag. Grote, moderne power diesels (b.v. BMW 335d) worden opeens spotgoedkoop ten opzichte van vandaag. Nog steeds zeer dieselminnend dus.

    Alleszins geen DRIVR-beknottende 5.000€ BIV meer die ons in de weg ligt :)
    Of dat zo ‘vergroenend’ is… ?

  4. Borissnor says:

    Veranderd er eigenlijk iets aan de verkeersbelasting? Ik vermoed van niet?

    • Ken Divjak says:

      Toch wel hoor, B:

      Bovenstaande regeling VOOR PARTICULIEREN gaat op 01.01.12 in en legt de BIV tussen 40€ voor CO2-arme voertuigen en 10.000€ voor zware vervuilers.

  5. Yannick says:

    Even uitgetest en voor auto’s ouder dan 25 blijft het altijd 40 Euro. Waarvoor driemaal hoera! Mijn vers aangekochte Citroën Visa 2-cilinder van ’84 geeft dus 40 Euro aan. Moest het ding van ’88 zijn, zou ik plots 160 Euro moeten betalen. Voor een 652cc met 3 fiscale pk en een verbruik van 5-6 liter compleet absurd. Er wordt blijkbaar vooral met de euronorm rekening gehouden. Bij Euronorm 6 zou ik nog maar 50 Euro betalen.

    Als binnenkort alle auto’s van de jaren ’80 de leeftijd van 25 bereikt hebben, wordt het misschien weer wat leuker op de baan. Afgetrapte Golfjes 2 diesel niet meegerekend…

  6. Justin Beemer says:

    Voor een Renault Clio RS met euronorm 4 en 195 gr CO2 betaal je in 2012 maar 1419,46 EUR meer, t.o.v. 2478 EUR nu ?
    En voor een VW Polo GTI met euronorm 5 en 139 gr CO2 zou je zelfs maar 238,61 EUR meer hoeven te betalen ?
    Hoe zit dat dan met de wegentaks in 2012, wordt die ook aangepast ?

    • Chris Abarth says:

      Wegentaks ZOU in een later stadium aangepast worden ( normaal nog niet in 2012 )
      Uw berekeningen voor de Clio RS en Polo Gti zijn juist .
      By the way : Punto Evo Abarth : nu = 1239 BIV , vanaf 2012 = 262,83 BIV , terwijl bv. Doblo 1.6 Diesel stijgt van 123 Euro naar ongeveer het dubbele ….

  7. Bert Westhovens says:

    Wel,

    IK heb net een Peugeot 508SW HDI GT gekocht. Hij blijft mooi bij de dealer staan tot januari 2012. De DIV gaat van 2499 naar 412 euro.
    Mij hoor je niet klagen, en terecht. Deze wagen is veel minder vervuilend dan vele andere. Ik zie geen reden waarom ik dan zoveel moet betalen.

    • VW says:

      Er is aan de garages meegedeeld dat de nieuwe biv pas in maart in voege zou gaan. Ik denk niet dat ze de wagen zo lang gaan houden. Mss wel als je al een fiks voorschot betaald

    • Luke Smith says:

      Opgepast Bert: gaat pas in op 1 maart 2012 !

  8. tronix says:

    waarom eigenlijk biv??

    is het niet beter de jaarlijkse rijtaks aan te passen en ook het bedrag van de biv hier bij in te verrekenen (als men dan toch extra inkomsten nodig heeft)?

    de rijtaks zou dan ook beter aangepast worden voor het aantal afgelegde km bijvoorbeeld.

    anderzijds is dat ook weer niet helemaal correct, want iemand die elke dag 20km doet in een overvolle stad en spitsuren is veel erger voor milieu (1u of meer puffend onderweg) dan iemand die een uur autosnelweg doet lijkt me.

    als men ook eens veel meer kleinere busjes in zou schakelen, die veel meer zouden rijden en die veel goedkoper zouden maken, zouden heel veel mensen daar ook gebruik van maken en zouden de inkomsten voor de lijn er zeker niet minder op worden.

    maar dat is dan weer tegen de economie, want dan zouden veel mensen weer een auto weglaten en worden er weer minder auto’s verkocht en zijn er weer minder inkomsten voor de overheid.

    om maar te zeggen dat elk voordeel wel een ander nadeel heeft en dat beslissingen niet altijd ‘op gezonde basis’ worden genomen, maar mijns inziens meer ‘op economische basis’…

  9. Pieter Fret says:

    De regeling is lichtjes aangepast, zo meldt de VRT:

    Het oorspronkelijke voorstel botste op kritiek en werd bijgestuurd. Zo zakt het minimumbedrag van 61,5 euro naar 40 euro, het maximumbedrag blijft 10.000 euro. Uitzondering zijn elektrische auto’s , daarvoor bedraagt de belasting 0 euro. Daarnaast wordt de BIV voor kleine en middenklassewagens met een CO2-uitstoot van zowat 150 g/km afgevlakt tegenover het eerste voorstel. Er komt ook een sociale corectie door de hervorming bij de tweedehandswagens te spreiden over drie jaar.

    Nieuw is ook dat de hervormde BIV ook zal toegepast worden op niet-geleasde bedrijfswagens, bedrijfswagens die in eigendom zijn van vennootschappen. Het zou gaan om zo’n 90.000 wagens per jaar. Om de hervorming ook door te voeren voor geleasde wagens is een samenwerkingsakkoord met de andere gewesten nodig.

    Ze moet wel nog goedgekeurd worden door het Vlaams Parlement.

    [Zie DeRedactie.be]

  10. Fredo says:

    De BIV enkel op basis van CO2 uitstoot vind ik toch niet echt correct. Daar de verschillen in principe vrij klein zijn, typisch een factor 2 tussen een grote en een kleine “vervuiler’. Moest dit nu een factor 10 zijn … Voor 135g CO2 betaal je 210 Euro, voor 270g CO2 10000 Euro wat toch een factor 50 is voor maar een CO2 factor 2 verchil. Ferrari-gebruikers mogen wel belast worden, maar 10000 Euro BIV vind ik dan toch ook overdreven. Die Ferrari zal dan trouwens waarschijnlijk maar weinig kms doen, ze zouden de BIV zeker moeten linken aan de werkelijke vervuiling, dus rekening houdend met het aantal km/jaar. En dan nog maar zwijgen over de CO2 uitstoot van alle vrachtwagens wat veel hoger is dan die relatief kleine verschillen tussen de type personenwagens.

  11. Philippe says:

    Klein vraagje. De huidige BIV komt op een uniform minimum tarief van zodra de wagen 15 jaar oud is. Ik heb de indruk dat zonder dat hier ergens melding van wordt gemaakt dit niet langer van toepassing is. Heb ik dit correct voor?

    • Philippe M. says:

      Ik heb de simulatie ingevuld voor mijn huidige auto. Het betreft een suzuki grandvitara xl7 van 2004, euro 3 en co2 van 216. De auto is oerdegelijk, kost mij qua onderhoud tot op heden weinig(doe het bijna allemaal zelf: bij deze wagen kan dat nog) en ik rij hier rustig mee en nooit in spitsverkeer( 8l/100km). Deze auto zou in deze nieuwe regeling vanaf 2014(dan telt 100 procent), de nieuwe koper hier in belgië, dus bijna 3.300 euro kosten aan BIV! Kan een kenner mij vertellen: Dit heb ik juist begrepen?

  12. Philippe says:

    Die verlenging naar 25 jaar is weer een goed voorbeeld van georganiseerde Diefstal. Geen haan die er naar kraait maar het treft zeker niet enkel mensen met verzamelauto’s. Beetje hetzelde als de “opdeciem” op de rijtaks. Deze “Nacht und Nebel” roof (ingevoers Juni 2010) is ook door niemand opgemerkt maar het gaat hier over vele honderden miljoenen € belastingsverhoging.

  13. Robert says:

    Ik heb zojuist het simulatietool gebruikt en een leuke constatering gedaan. Als ik een gebruikte wagen (bmw 525d) per 1 januari 2012 inschrijf en de eerste inschrijfing was 30 januari 2011, dan bedraagt de BIV 1644 euro, zou de auto de eerste keer toegelaten zijn op 1 februari 2011 dan bedraagt BIV 504 euro.
    Het schijnt dat de wagen dan als nieuw wordt aangemerkt. Criterium blijkt dus maand van inschrijving te zijn en niet de exacte dag.
    Wellicht een goede tip als je je nu net voor een gebruikte wagen aan het kijken bent.

  14. David vannijlen says:

    Wat kost mijn Bmw 325d als je hem in 2012 moet inschrijven ? euronorm 4 uitstoot 165 En 145 kilowat. Auto is van 09/01/2009

  15. Stijn Sioen says:

    Komt mij goed uit !

    Ga rond het autosalon kijken voor de Volvo V60 D3.

    BIV 2011 -> 1239€
    Groene BIV 2012 -> 236€

  16. goddie says:

    heb juist een opel insignia besteld 2.0 diesel 195pk
    kost me aan biv 206 euro i.p.v. rond de 2500 denk ik?

    NICE :-)

  17. Demisen says:

    Nu ja, vergeet het maar. http://www.knack.be/belga-politiek/v…0018062177.htm

    Wat een boerenland. Auto besteld toen ik bevestigd kreeg van de garage ( die tevens officiele bevestigingen gehad hebben met de prijsveranderingen ) & nu te horen krijgen dat het me toch nog eens 5k gaat kosten omdat die stelletje politiekers onbekwaam zijn

  18. Duckie 'RS says:

    Blijkbaar 2 maand uitstel voor de invoering… (1/3/2012)

  19. goddie says:

    wat was er te lezen in dat artikel, blijkbaar offline gehaald
    (zal gaan over het uitstel vermoed ik?)
    de sjoemelers hebben precies les gekregen van de echte sjoemelers of zijn de juist dezelfde :-)

  20. Vistahero says:

    inderdaad mensen, het uitstel is een feit. En wel daarom dat de grote automerken nog te veel auto’s in stock heeft staan die ze anders aan de straatstenen niet meer kwijt raakt. Auto’s die de welgestelde burger koopt en die gemakkelijk die 2000 euro biv die hun wagen dan meer kost kunnen bijbetalen. Maar nee, de politieker zwicht (hij is een van de welgestelde burgers) onder de druk. Gevolg is dat mijn auto nu terug 2500 euro aan biv kost ipv 590. Miniscuul verschil natuurlijk maar het treft toch maar weer de middenklasse (wij schijten geld natuurlijk). En volgend jaar krijg ik misschien een brief in de bus van deze vlaamse overheidsdienst dat ze me feliciteren dat ik met een milieuvriendelijk voertuig rijd. En voor ‘goddie’ als de garage je dat heeft beloofd dan zou ik nog tot maart wachten op je auto of laat de garage de biv betalen.

  21. Geert says:

    Onbegrijpelijk. De stimulans om diesel te blijven rijden wordt alleen maar groter.

    Mijn Saab 9-3 2.2 TiD kost aan BIV vandaag 216eu en ‘morgen’ 184eu.
    Een vergelijkbare 9-3 2.0t (benzine) zou met 12.000km per jaar beter zijn voor mens en milieu, maar die kost aan BIV 230 euro…

    Het is mij (en anderen hierboven ook niet zo te lezen) niet helemaal duidelijk wat er nu zo groen is aan de nieuwe regels. Ze worden er alleen iets onbegrijpelijker op…

  22. raf says:

    Ik heb mijn aankoop uitgesteld tot januari 2012 nu blijk alles uitgesteld tot maart 2012 Dat is voor mij 1000euro
    vershil?

  23. goddie says:

    De moment dat ik een wagen wilde gaan bestellen (begin december) wilde ik rekening houden met de ‘groene’ factor maar na wat opzoekwerk leert het mij dat dit echter geen slimme keuze is.
    Dus ga ik weer terug voor het rijcomfort en mede daarbij het rijplezier waarmee een grotere pk’s toch mee gepaard gaan.
    Dus hetgeen ik geleerd heb dat is dat veel pk’s ook weinig co² kunnen hebben. Dus je kan een auto kiezen met grote motor kopen zolang het max. tegen de +- 160 co² zit en er zijn er heel wat…

    en al een geluk dat ik model 2012 bestelt heb van de insignia… de verkoper zei me toen dat ik toch wel op een termijn meer dan drie maanden moest rekenen, dus dat komt me nog goed uit he.

    Wat ik persoonlijk vindt van heel het geheel is dat het echte kwiebussen zijn in de regering

  24. davy S says:

    biv wordt inderdaad veel aantrekkelijker voor de meeste turbomotoren ( taks tov pk’s vroeger en nu ), maar voor de middenstanders ( bvba en dergelijke )wordt het nu wel heel duur met het nieuwe systeem met bijtelling ( rijtaks ) . vb mijn pa rijdt met jeep grand cherokee ( bijna 7 jaar oud )en die kost hem vanaf 1 maart (als ik me niet vergis)ong 13000 euro per jaar , bijkomend dat de markt van zwaardere auto’s en suv’s op hun gat gevallen is , en daarbij heel veel mensen gepoept zijn door onze regering . want ofwel betaal je schandaleus veel taks , of je koopt een nieuwe wagen en krijg je peanuts in overname voor je andere wagen

  25. denizeem says:

    hallo iedereen ja heb al paar keer online berekeningen gedaan maar toch heb ik paar vragen en voorbeelden ze :) :) mss wilen jullie mij helpen ik zoek een jonge 2de handswagen wat moet ik doen om op den biv voordeel te hebben met die nieuwe regel en mijn voorbeeld zou zijn

    een bmw 335i van 12/2010 met 286pk en 177g uitstoot
    chevrolet camaro 10/2010 3.6 v6 305pk fpk30

    en de laatste nieuwe bmw 328i 245pk euro 5 169g co2 en splinter nieuw natuurlijk

    hartelijk dank

    • Vistahero says:

      Ik denk dat je voor de derde optie moet gaan. Met je uitstoot van 169 zal je BIV net geen 600 euro zijn. Maar laat je niet in de luren leggen door die pappenheimers in Brussel. De regeling die nu van toepassing zou gaan wordt herzien en de maatregel gaat in vanaf maart 2012. Maar als je de artikels leest kan ook deze datum nog vooruit geschoven worden als ze er in de regering niet uitkomen. De formule die van toepassing is kan ook nog worden aangepast.
      Dus iedereen die nu jou vraag stelt tast een beetje in het donker. Veel succes

    • Erwin says:

      hallo,ik zou u hier toch even wat willen verduidelijken ivm de nieuwe bmw 328i 245pk.Deze komt in euro 5 norm,maar heeft wel een uitstoot van 149g co2 ipv 169,want ben in garage bij bmw geweest om prijs te laten maken en dit is wel een 2000cc motor twin power(dubbele turbo) dat overeen komt met een 328i,daarom ook dat er 328i op de auto staat.Dus de BIV taks bedraagt 330 euro,wat eigenlijk heel goed meevalt voor deze auto,want in’t vroegere systeem zou je voor deze wagen 5000 euro BIV betalen.Je hebt natuurlijk ook een gewone 320i,dus dezelfde motor,maar met 184pk en een uitstoot van 139co2(euro norm 5).Neem maar aan dat dit juist is voor deze auto vanaf 1 maart 2012!

  26. Robin says:

    Bij deze tool wordt toch geen rekening gehouden met de leeftijdscorectie zoals mooi uitgelegd op volgende site of ben ik mis?
    http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?id=202

    • Pieter Fret says:

      “De ouderdom van het voertuig (…) wordt vastgesteld op grond van de datum van de eerste inschrijving van het voertuig.”

      En die moet je invoeren in de simulatietool, dus volgens mij houdt hij er wél rekening mee.

  27. stuntr says:

    wanneer wordt deze wet nu eindelijk gestemd?
    het wordt hoogtijd voor een beetje duidelijkheid voor de mensen die aan een nieuwe wagen denken.
    ik heb er net een gekocht en ik denk dat ik nog zwaar zal gepoept worden als ze weeral eens de biv uitstellen of veranderen…

    • Vistahero says:

      Stuntr, er is al sprake van de wet pas op 1 april in werking te laten treden. En het is de gewoonte van onze politiekers om dergelijke maatregelen te blijven verder afschuiven, dus ik hoop voor jou dat het 1 maart ingaat maar hou in gedachte dat dit niet het geval zal zijn.

  28. Luke Smith says:

    Ik kocht tijdens het Salon een nieuwe wagen met dieselmotor waarvoor volgens dit Belastingportaal Vlaanderen na 1 maart 2012 een BIV van 626,82 EUR zou moeten worden betaald. Zonet hoor ik op Radio 1 dat er nu echter “eindelijk” duidelijkheid komt in deze materie (?) en dieselwagens wel eens zes maal het tarief zouden moeten betalen…
    Als dit waar is dan dagvaard ik de Vlaamse Overheid wegens desinformatie.

  29. mojtaba says:

    Ik heb een vragje aub.Ik wil een auto kopen citroen nemo combi 1.4 benzine met 152 co2 uitstot.normaal is nu 61.5 euro hoe veel zal het kosten vanaf 1 mei 2012

    mvg

  30. mojtaba says:

    Ik heb een vragje aub.Ik wil een auto kopen peugeot bipper tepee 1.4 benzine met 73 pk met 152 co2 uitstot.hoe veel zal het kosten vanaf 1 mei 2012

  31. Flandrien says:

    Volledige herziening van de “vergroening” BIV dus geen berekeningssimulatie op belastingen website tot ze er zelf uit zijn. Schandalig dat de media hier NIET op inspelen, zeker nu er invloed zal zijn op auto handelaars en de auto constructeurs in dit land…

  32. Philippe says:

    Voor alle duidelijkheid. De tool op deze website is niet meer up to date. Tot op heden is er blijkbaar niemand die al weet hoe het nu wel in elkaar zit.

  33. Ken Divjak says:

    Klopt Philippe,

    We hebben ons bericht aangepast naar de allerlaatste stand van zaken,
    maar online berekenen kan dus voorlopig even niet.

    We updaten van zodra de rekenmodule weer online is.

  34. Jo says:

    Het nieuws dat er een overgangsperiode zou zijn van maart tot april lijkt me uit de lucht gegrepen.

    Het ingediende amendement 4 voorziet echter wel in een overgangsperiode van januari tot februari. Gezien de uitgestelde inwerkingtreding van 1 januari naar 1 maart zou voor de hiertussen ingeschreven voertuigen het laagste tarief worden aangerekend, berekend op het oude stelsel en het nieuwe (versie 2 weliswaar).

    Het lijkt me sterk dat men ook nog eens zou voorzien in een overgang van maart tot april waarbij men, zoals bovenvermeld bericht weergeeft, het laagste tarief zou hanteren van het nieuwe stelsel versie 1 en het nieuwe stelsel versie 2.

    Gezien de overgang maart-april nergens is terug te vinden in objectieve documenten en enkel in de media, lijkt me dit eerder een verkeerde interpretatie van de “overgangsperiode” waarvan men lucht heeft gekregen.

  35. Jo says:

    Het is zeker niet de bedoeling uw info “onjuist” te noemen.

    Maar FEBIAC is de automobielfederatie, en heeft spijtig genoeg minder in de pap te brokken dan ze eigenlijk zouden willen en zouden moeten hebben. Ook hun info KAN dus onjuist zijn, waarmee ik niet zeg dat deze daadwerkelijk onjuist IS.

    De info welke ik weergaf komt van de site van het Vlaamse Parlement. Aldaar is het volledige verloop van de totstandkoming van de BIV te volgen.

    http://www.vlaamsparlement.be/Proteus5/showParlInitiatief.action?id=649317&tabId=-682091350

    En wanneer ik moet kiezen wie te geloven, ben ik toch eerder geneigd de publicatie van het Vlaams Parlement als juist te interpreteren. Zij zijn het immers welke in deze twee weken de regelgeving van de BIV op papier zullen zetten.

    Ter info: het voorgestelde decreet en amendementen zullen waarschijnlijk 15 februari in de Plenaire vergadering worden behandeld, tot dan is er weinig tot niets zeker.

    Niettegenstaande er wild gespeculeerd wordt in verschillende media en fora lijkt het me de media eerder aangeraden de beschikbare documenten eens door te nemen ipv iedereen wat wijs te maken.

    Ik schiet geen pijlen, ik stel gewoon de discrepanties vast welke er zijn tussen de teksten van de media en deze van het Vlaamse parlement. Deze laatste lijkt mij hierin toch het meest betrouwbaar lijkt me.

  36. jan says:

    Wat een slechte beleidsvoering om de mensen zo in het ongewisse te laten.De garagisten verkopen nu veel minder vanwege de onduidelijkheid.
    Volgens mij is er maar EEN mogelijkheid.en dat is de eerlijkste..
    We zitten nu allemaal met een carpass,op de keuring worden de kilometers genoteerd..DUS.Laat de mensen betalen volgens de kilometers dat ze rijden..
    stel je voor..iemand met een midelmatige zuinige wagen die per jaar 80.000 km aflegt,en anders de liefhebber,die een dikke motor wilt,maar toch enkel als het mooi weer is in het weekend rijd..
    max max 5000 km /jaar..wie vervuilt er het meeste?
    Werk toch zoiets uit!!

    • johan says:

      helemaal akkoord, zei ik hier eerder ook al, maar blijkbaar denken weinig mensen daarover na.

      lijkt me toch het eerlijkst, wie het meest rijdt, vervuild ook evenzeer meer en verreken de biv in de jaarlijkse rijtaks gewoon, waarom eigenlijk betalen om een wagen in het verkeer te brengen?

      logischerwijze moet je dan ook kunnen recupereren als je je oude uit het verkeer doet toch?

      en ik las hier trouwens ook al een opmerking over de vrachtwagens (en bussen).

      wat zouden die vervuilen per km en hoeveel km leggen die gemiddeld af per jaar?

      laat hen die veel rijden (en vervuilen) de rekening in verhouding mee betalen is mijn mening.

      zou misschien ook al iets kunnen verhelpen aan de dagelijkse files, want dat hebben we tegenwoordig ook al als ‘normaal’ aangenomen…

  37. mark says:

    Ik zit nu met een deftig probleem.wil een nieuwe nissan x-trail bestellen.2.0 diesel ;relatief laag verbruik maar 188 gram co2.prijstechnisch zit die wagen heel goed,maar als ik een veel zwaardere,duurdere wagen neem dan betaal ik evenveel of minder?Nu heeft de staat ons serieus bij de kl***.
    iedereen die al een wagen besteld heeft kan dus voor een serieuze verrassing staan, en ik persoonlijk weet echt niet wat ik moet doen..

  38. Jo says:

    Jan, we gaan nu toch geen logica invoeren in dit door randdebielen geleide land zeker? Dat zou de mensen helemaal in de war brengen ;-)

    Maar inderdaad, verreken de taks gewoon in de jaarlijkse verkeerstaks. Of nog beter, gebruik ons zweetgeld op een ordentelijke manier en dan kan de taks afgeschaft worden.

    We betalen immers al taksen en accijnzen op de brandstof. Hiermee betaalt de vervuiler immers al, niet?
    Wie meer rijdt, betaalt meer. Wiens wagen meer verbruikt, betaalt meer. Maar gezien de wagens alsmaar zuiniger worden zoeken ze nieuwe tepels op de uier om ons uit te melken.

    Het meest frappante feit is daarenboven dat Europa vanaf 2016 verbiedt een inschrijvingstaks te heffen. De zichzelf verheven leiders van deze zakdoek worden dit eigenste moment dus door ons betaald om een regeling uit te werken die slechts een kleine 4 jaar van kracht zal kunnen zijn. Of: hoe kortzichting men kan zijn.

    Wie dacht dat Vlaanderen het beter kon dan het federale niveau is behoorlijk te kakken gezet.

    Met de oersoep die ze er nu van maken weet niemand nog wat er gaat gebeuren.

    Kijk maar naar Mark. Als ik jou was zou ik gewoon afwachten tot 15 februari. Dan zal duidelijk worden welke stinkende brij ze weer door onze strot zullen rammen. Tot dan is er niets zeker.

  39. jan says:

    ja,ik vraag me af dat ze eigenlijk van de regering de moeite doen om even op het internet de meningen te lezen van de mensen.Je kan daardoor veel slimmer worden en een andere kijk op de zaak krijgen,heb ik vaak na een nachtje slapen..dan zie je het soms allemaal anders..
    Maar ik vrees dat ze zoals de paarden oogkleppen op hebben,zichzelf meesterlijk begaafd voelen om dit in hun eentje op te lossen..En daarmee een schade aan te richten,die ze nt meer kunnen rechttrekken,omdat ze dan moeten toegeven dat ze fout waren..
    Je kan nt voorstellen hoe ik me als zovelen machteloos voelen in dit verhaal.
    Typisch belgie,we stemmen voor NVA,en hebben een Di Rupo..
    Dus we kunnen alleen maar toezien,en hopen..

  40. Paskat says:

    hoe zit dat voor mijn mini (1000cc) van 1989 men zal berekenen op co en euronorm ik heb dat niet
    weet iemand wat de euronorm en co uitstoot is van een mini 1000cc van 1989

  41. tom says:

    WANNEER KOMT ER NU EINDELIJK DUIDELIJKHEID

  42. Ken Divjak says:

    NU! (zie helemaal bovenaan)

  43. tom says:

    bedankt
    goed werk

  44. Rik says:

    Er was ook ergens sprake van 1/3 2/3 voor occassiewagens maar daar houd de calculator geen rekening mee.
    Zou voor mijn 520d van 1j oud wel 1600 verschil maken…

    • Pieter Fret says:

      Ik denk dat dat plan is afgevoerd. Voor wagens ingeschreven voor maart 2012 telt blijkbaar gewoon de oude BIV-regeling…

      • Rik says:

        Toch niet, net getest, sinds gisteren of vandaag wordt er toch rekening mee gehouden blijkbaar. Alweer 1500 uit mijn zak, ben’t hier moe…

  45. Nuvolari says:

    Wel, bij mij werkt die tool niet — “tijdelijk onbeschikbaar”

  46. Matthias says:

    Als ik het goed begrip, is er een overgangsperiode vanaf 1 maart tot einde april. Hierbij wordt de meest voordelige berekening toegepast. Wordt er hiermee bedoelt dat de oude BIV regeling ook nog van toepassing is tot einde april, indien de BIV minder duur is tov de nieuwe BIV formule ?

  47. Vistahero says:

    Ben inderdaad ook in de loze belofte van de Vlaamse belastingsdienst getrapt. In december nog een mail gekregen dat ik met een gerust geweten mijn nieuwe auto begin januari kon inschrijven aan de nieuwe regeling. Nu blijkt dat er voor de auto’s ingeschreven tussen januari en maart geen overgangsperiode is. Heb net mijn auto berekend. Moet nu 2490 euro betalen en met de nieuwe regeling 589 euro. Het is om uw kas op te vreten en die pummels van de Vlaamse overheid zullen er eens goed mee lachen. Eigenlijk wil dit concreet zeggen dat ik twee maanden met een luxe auto rijdt (SKODA) en vanaf maart is dit een milieuvriendelijke auto. Het is hier al eens vermeld, de vlaamse regering zou fora zoals deze beter eens in beraad nemen bij hun onnozele beslissingen. Alsof de crisis ons nog niet genoeg geld kost.

    • Gunthergast says:

      Wij worden met hetzelfde probleem geconfronteerd. Bijna 2000 euro extra waarop je totaal niet gerekend hebt…. Wij zijn van plan een verzoekschrift in te dienen bij het Vlaamse parlement. De regering treuzelt en twijfelt en de werkmens is de dupe. De economie is in crisis, maar mensen die blijven consumeren worden afgestraft door loze beloftes van de regering…

      • Vistahero says:

        Laat maar iets weten, hoe meer mensen dit gaan doen, hoe groter de kracht van het verzoekschrift. Het is inderdaad zo dat je hier in dit land gestraft wordt als je consumeert en hard werkt maar niet in de juiste klasse zit.

  48. Edwin says:

    Hallo medemens (Belg),
    Wij belgen zijn altijd al gepluimd geweest door de heren in Brussel,en toch blijven wij stemmen op die heren en damens.
    Wanneer gaan ze eens belasten volgens gebruik van de auto en niet met welke kar je rijdt!Wat die slimme mensen daar in het hoofd haalt om de heilige koe(auto)zo uit te melken is onbeschrijfelijk.Wetende dat als de mensen minder auto’s gaan kopen of rijden ,er ook minder inkomsten zullen zijn.(en daar gaan wij allen heen).
    De auto industrie is een héééél grote werkgever.Denk maar eens aan alle toeleveringsbedrijven..;enz…
    Wat betreft de nieuwe BIV,schaf deze af.21% Btw is al genoeg op de aankoop.Privatiseer de autosnelwegen.Laat buitenlandse voertuigen (+ 3.5 ton)op weekend extra weekendtaks betalen voor gebruik onze wegen.Er zijn nog andere punten om te melken.Waarom moeten er zoveel ministers zijn?Waarschijnlijk geen commentaar zullen ze zeggen.Geef deze ook een dienstwagen allen van het zelfde merk en klein ,met weinig uitstoot.Samen aankoop kleine prijs?
    Koop alléén auto’s van een merk dat hier gemaakt wordt(dienst voertuigen).Bewijs gereden kilometers die ze rijden voor hun dienst,al was het met tachograaf per dag.Laat ze eens het goede voorbeeld geven.
    Allé ik krijg hoofdpijn van die taksen op auto’s en van die ……
    Gegroet belgen en betaal maar maar.daaaag.

  49. Youri says:

    iemand een idee voor een Honda S2000

    2.0L euronorm 3, 11 fiscale pk, 237g co2 240pk van 2000-2004

  50. flip says:

    @ Youri

    Als de auto van 2000 is en word ingeschreven vandaag 17/03/2012 775 euro.

    van 2001 940 euro
    van 2002 1106 euro
    van 2003 1272 euro
    van 2004 1548 euro

    ik heb als eerste inschrijving 5 januari van elk jaar genomen.

  51. Stijn says:

    Ik dacht dat tot 1 mei het voordeligste (voor de consument) tarief van beide stelsel van kracht was? En dat wagens tussen de 15 en 25 jaar nog even konden profiteren van het minimumtarief? Toch geeft de simulator, bij het ingeven van een wagen uit 1990, voor inschrijving op dit moment, met een wat grotere cilinderinhoud een bedrag dat duidelijk superieur is aan dit minimumtarief…

  52. Hans says:

    In maart-april geldt inderdaad nog het minimumtarief van de 2 systemen. Het oude systeem is dus gebaseerd op cilinderinhoud en vermogen, het nieuwe op CO2, brandstofsoort, etc.

    Voor tweedehandswagens is er echter een overgangsperiode voorzien. Het nieuwe systeem wordt gefaseerd ingevoerd om 2de-handsmarkt niet te ontwrichten: vanaf mei 2012 wordt nieuwe BIV berekend voor 67% berekend volgens oude systeem en 33% volgens nieuwe systeem. Vanaf 2013 wordt dit resp. 33 en 67%, en vanaf 2014 volle 100% nieuwe systeem.

    Gedurende maart-april 2012 zal dus het minimum genomen worden van:

    -enerzijds oude systeem (gebaseerd op cilinderinhoud en vermogen)
    -anderzijds eerste fase van nieuwe systeem, zijnde samenstelling van 67% oude systeem en 33% nieuwe systeem

    Vandaar dat je voor een benzine met meer dan 211pk in 2012 en 2013 nog relatief (te) veel betaalt, tenminste voor een tweedehands. Voor een nieuwe inschrijving liggen de kaarten anders want daarbij profiteer je rechtstreeks van nieuwe systeem.

    Meer details op http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps/docs/default.asp?fid=133

  53. Astrid says:

    Hey iedereen,

    Ik schreef gisteren mijn Land Rover Freelander in
    (bj 2003, euro 3, 86 kw, benz, co2 248g, 1800cc).

    Volgens die simulatie komt mijn BIV uit op €420.
    Volgens de oude BIV zou dit €86 geweest zijn en wanneer ik hem na april 2012 zou inschrijven €259.
    Hoe kan dit van €86 naar €420 naar €259 gaan? Niet echt overgang dus…

    Alvast bedankt voor jullie antwoord!

  54. Johan says:

    Hallo,

    Ik zit met de volgende kwestie :
    BMW MCoupe, 252KM – 292Gr CO2 – Bouwjaar 03/2009

    Wat is het verschil als ik m per 1/10/2012 inschrijf en per 1/04/2013 ? Kan iemand mij hier helpen, want blijkbaar wijzigt dit nog in de loop van 2013 ?

    Tx

Leave a Reply