DRIVR

Roddel: Waarom Nissan de Juke-R Concept bouwt…

nissanjuker4

Voor wie de afgelopen week in een pedaalemmer zat: Nissan bevestigt dat het twee Jukes (één links- en één rechtsgestuurde) laat ombouwen tot GT-R-specificatie. Dat gebeurt momenteel in Engeland door Ray Mallock die zijn strepen  in het Britse Touring Car verdient en anno 2005 al eens een Micra met een 350Z-blok uitrustte… als middenmotor met achterwielaandrijving! Over de slaagkansen twijfelt dan ook niemand, eerder over de vraag waarom.

nissanjuker1

nissanjuker2nissanjuker3

Het antwoord van Nissan is duidelijk: niet om de Juke-R in productie te nemen. De kleine softroader doet het uitermate goed met 100.000 verkopen in het eerste jaar, maar zelfs die kunnen de productiekost van een stadmus met GT-R hardware niet rechtvaardigen. Wat de Juke-R wel moet doen, is tonen dat Nissan de vinger aan de pols houdt voor een snellere versie naar analogie met de John Cooper Works-variant van de MINI Countryman.

Tot zover de officiële uitleg, tijd voor de speculaties. Het is immers een publiek geheim dat Nissan weer actief wil deelnemen aan een belangrijke motorsportdiscipline. De Le Mans-participatie dateert alweer van 1999, terwijl Red Bull-teambaas Christian Horner net toegegeven heeft dat Nissan/Infiniti het F1-team actief gaat ondersteunen vanaf 2014 – onder andere met de ontwikkeling van een nieuw KERS-systeem dat 160pk extra toelaat. En dan is er natuurlijk nog het Wereldkampioenschap Rally dat momenteel 1.6 turbo’s met vierwielaandrijving gebruikt, net als de Juke nu al in de 192pk-versie aanbiedt… Waarop staan jullie centen?

Share Button

7 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Voor wie de Micra 350SR nog nooit genoten heeft:

  2. Pieter Fret says:

    Een rallydeelname zou mooi zijn. Het WRC kan extra constructeurs gebruiken, en grote concurrent Countryman is in zijn eerste (halve) seizoen al behoorlijk succesvol – Dani Sordo pakte er afgelopen weekend nog de tweede plaats mee in de rally van Frankrijk.

    Dat toont aan dat het, in tegenstelling tot in de F1, als nieuweling mogelijk is om meteen mee te strijden voor eremetaal. En Red Bull doet het zonder Nissans actieve inmenging toch al meer dan goed genoeg, me dunkt.

  3. Joeri says:

    Nissan heeft dit seizoen al motoren geleverd aan het Signatech LMP2 team in de ILMC. Volgens insiders is dit een voorbereiding op een eigen, officiële deelname in LMP1. Net als Toyota die motoren levert voor Rebellion Racing.

  4. Pieter Ameye says:

    Nieuwe video. Lijkt mij een heerlijk project om aan (mee) te werken.

Leave a Reply