DRIVR

Gamereview: Forza Motorsport 4

Een van de beste racegames aller tijden van een opvolger voorzien, is geen eenvoudige opdracht. Vraag dat maar aan de heren van Polyphony Digital, het team achter het ietwat teleurstellende Gran Turismo 5. Des te meer druk op de schouders van Turn 10 om niet naast doel te schieten met het vierde deel van hun Forzareeks, want de kroon der consoleracers lonkt. En laten we maar meteen met de deur in huis vallen: die prijkt voortaan stevig op het hoofd van Forza Motorsport 4.

forza10_1000

In tegenstelling tot Polyphony hebben de ontwikkelaars van Forza 4 zich niet verloren in de details. Nochtans zijn dat er behoorlijk wat. Er zijn meer dan 500 wagens beschikbaar van 80 verschillende constructeurs – dat laatste is een record. Daar zitten zelfs behoorlijk wat obscure namen bij, zoals Mosler en Joss, die bij petrolheads wellicht wel een belletje doen rinkelen. Alle modellen zijn met een ongekende precisie nagebouwd, zowel van buiten als binnenin. Bij een 25-tal supercars kan je in de nieuwe Autovista-garagemodus zelfs onder de motorkap en in andere hoekjes en gaatjes loeren – desgewenst vergezeld van spitsvondige, ongecensureerde commentaar van Jeremy Clarkson.

forza7_1000forza16_1000

Die samenwerking met Top Gear gaat in Forza 4 veel verder dan in GT5. Ook hier is de illustere test track beschikbaar, waarop je in diverse configuraties kan rondracen. Zelfs een high speed run op de nabijgelegen landingsbaan behoort tot de mogelijkheden. Bovendien worden de gangbare races die je afwerkt in de carrièremodus afgewisseld met licht verteerbare Top Gear Challenges, zoals car football en bowling.

forza17_1000

De career mode onderging overigens nog andere wijzigingen, al is de hoeksteen van Forza Motorsport 3 – racesuggesties op basis van je wagenpark en persoonlijke voorkeuren – gebleven. Wel word je nu per seizoen naar een aantal opgelegde circuits geleid, knap gepresenteerd aan de hand van een satellietkaart à la Test Drive Unlimited. Daar kies je zelf in wat voor race je zin hebt. Een hot hatch shootout, een GT-wedstrijd of zelfs een multi-class race met tot vier verschillende raceklasses tegelijk op de baan? Geen probleem.

forza13_1000

Na elke race krijg je nog steeds experience points of XP, in twee categorieën: je algemene driver level en je affinity level met een bepaald automerk. Dat laatste vervangt het wat beperktere car level uit voorgaande Forza’s, en ontgrendelt kortingen bij je favoriete constructeurs. Extra XP valt nog steeds te verdienen door de moeilijkheidsgraad op te schroeven. Ook Forza 4 zit immers zo tsjokvol rijhulpen dat zelfs een kleuter ermee aan de slag kan, terwijl doorwinterde racers een uitdagende ervaring wacht met alle vangnetten uitgeschakeld.

forza8_1000

Nieuw op dat vlak is de ‘simulation’-setting voor het stuur. Die verscherpt de besturing ten opzichte van de ‘normal’-stand, die gevoelsmatig meer overeen komt met Forza 3. In de moeilijkste stand zal je meer op je stuurhoek en snelheid moeten letten bij het insturen, om catastrofaal onderstuur te vermijden. Tegelijkertijd lijkt de achterkant van de wagens iets meer grip te hebben in Forza 4, waardoor overstuur later maar (in simulation-modus) abrupter optreedt. Kleine stuurbewegingen worden in deze stand bovendien niet meer gedempt, zodat fishtails en spins vaker voorkomen dan vroeger. Je bepaalt zelf of je dat leuker vindt.

forza11_1000

Forza Motorsport 4 is een van de eerste ‘serieuze’ games die verregaand gebruik maakt van Kinect, Microsofts controllerloze inputsysteem voor Xbox 360. Bezitters van een Kinect-camera kunnen in de bovenvermelde Autovista-modus rond hun bolides ‘wandelen’, ze van naderbij bekijken, portieren openen en sluiten of er zelfs in kruipen door gewoon hun lichaam overeenkomstig te bewegen. Ook navigeren door de menu’s wordt gemakkelijker met Kinect, via stemcommando’s of door in ware Minority Report-stijl door de pagina’s te bladeren. Het systeem maakt ook head tracking mogelijk: beweeg je hoofd of torso richting apex en je avatar kijkt de bocht in. Klinkt als een gimmick, maar het werkt verbazingwekkend intuïtief. Wat wél niet meer dan een foefje lijkt, is de besturing van de wagen met uitgestrekte armen, alsof je een stuur vastgrijpt. Het werkt allemaal wel, maar remmen of gas geven doet het spel dan voor jou. Misschien leuk voor jonge kinderen, maar daar blijft het ook bij.

forza4-2_1000

De multiplayercomponent, traditioneel een sterk punt van Forza, is nog verder uitgebouwd. Via car clubs kan je je zelfgemaakte livreien delen, met zestien spelers tegelijk racen of je vrienden uitdagen om je rondetijden te verbreken. Rond dat thema is trouwens een volledig nieuwe gamemodus opgebouwd: in Rivals Mode neem je het, op een lege baan of tijdens druk bevolkte track days, op tegen de beste tijden van jou al dan niet bekende medespelers. Een beetje vergelijkbaar met het Autolog-systeem dat EA introduceerde in Need For Speed: Hot Pursuit. “Beter goed gestolen dan slecht verzonnen”, ging dat spreekwoord zeker?

forza12_1000

Zijn er dan helemaal geen minpunten? Toch wel. Van de 26 racelocaties zijn er slechts vijf nieuwe, de laadtijden zijn aan de lange kant en van weerseffecten is er nog steeds geen sprake. Met F1 2011 heeft Codemasters onlangs nochtans bewezen dat een realistische regensimulatie zeker mogelijk is. In career mode is de moeilijkheidsgraad van de AI niet meer instelbaar. In plaats daarvan neemt hij gaandeweg toe. Het gevolg is dat er voor ervaren spelers weinig uitdaging zit in de vroege races. Vooral voor de portefeuille minder leuk: vóór april 2012 plant Turn 10 nog zes add-on packs met extra wagens. Die kan je weliswaar aan kortingstarief samen bestellen voor 2.400 MS Points (ongeveer 22 euro), maar het smaakt toch een beetje wrang dat niet alle auto’s in de eerste release zitten. Daarvoor is DLC of Downloadable Content blijkbaar een te lucratieve business.

forza9_1000

Ongezien knappe automodellen, waarheidsgetrouwe motorgeluiden, intuïtieve Kinect-integratie, een verregaand partnerschap met Top Gear en meer wagens, merken en circuits dan ooit tevoren – Forza Motorsport 4 doet het allemaal, zonder de focus te verliezen op wat het belangrijkst is: een oerdegelijke (en lichtjes getweakte) physics engine, die nog steeds garant staat voor de meest realistische rijervaring op console. Move over, Gran Turismo. There’s a new king in town.

[Forza Motorsport 4 is vanaf 14 oktober te koop voor Xbox 360]

Share Button

11 Responses

  1. bram says:

    (via Twitter)

    Leuke review van Forza 4, maar het feit dat al die prachtige Porsches opeens missen vind ik wel een relevant minpunt 😉

    • Pieter Fret says:

      Inderdaad jammer, vooral voor de vele GT-raceversies. Voor de straatmodellen dient Porsche-tuner RUF nu als surrogaat.

      Al is het niet echt de schuld van Turn 10, maar van licentiehouder EA Games, dat de sublicentie voor Forza niet meer wilde verlengen.

      • bram says:

        Ik zal mijn Forza-favoriet, de Carrera GT, erg missen (vooral dat geluid..), maarja. Als er iemand schuldig is, dan is het Porsche. Zij zijn degenen die EA exclusieve rechten geven en dat is gewoon slecht, maar vooral erg jammer!

        • Pieter Fret says:

          Mja, ik snap Porsches redenering ook niet goed, vanuit publiciteitsoogpunt. Op deze manier lopen ze veel contacten met autofanaten mis. Maar de deal zal hen wel veel geld opleveren…

          En voor die Carrera GT zullen we af en toe nog eens Forza 3 moeten opzetten zeker 😉

  2. Pieter Ameye says:

    Toch vreemd dat absolute musts zoals het circuit van Spa-Francorchamps nog steeds schitteren door afwezigheid. Gran Turismo 5 net hetzelfde (al komt daar voor GT5 op 18 oktober verandering in).

    • Pieter Fret says:

      Heb me ook al afgevraagd hoe dat komt. Misschien dat ze in Amerika en Japan minder zot zijn van Spa?

      Nu, met 26 racelocaties (elk met meerdere configuraties) hebben we met Forza 4 niet echt te klagen. Wel amper 5 gloednieuwe circuits… Voor wie het interesseert, dat zijn de Hockenheimring, de Top Gear test track, Indianapolis, de Infineon Raceway, en een fictief stratencircuit in de Alpen.

      Misschien volgen er nog via DLC, zoals het Nürburgring GP Circuit achteraf nog toegevoegd werd aan Forza 3.

    • bram says:

      Voor ons Nederlandstaligen is Spa-Francorchamps natuurlijk een juweeltje. Maar gezien de Amerikanen niet naar Formule1 kijken, kan ik me niet voorstellen dat vele autoliefhebbers aldaar het circuit kennen. Toch wel interessant dat Need for Speed Shift het wel kent, maar da’s dan misschien ook weer wat meer op de (Europese?) liefhebbers gericht.

      Reken er op dat er meer circuits komen als DLC, maar Spa-Franchorchamps? Wie weet, fingers crossed..

      • Pieter Fret says:

        Onze woorden zijn nog niet koud, of Sony kondigt een ‘Course Pack’ aan voor Gran Turismo 5, met daarin Spa-Francorchamps en een indoor kartcircuit (voor 5 euro).

        In anticipatie op de release van Forza Motorsport 4 heeft GT5 trouwens een flinke (gratis) update gekregen, met o.m. (simpele) interieurs voor alle ‘standard’ auto’s, elf nieuwe NASCAR-bolides, herziene physics en AI en een hoop gebruiksvriendelijkheidsverbeteringen.

        Meer info via de PlayStation Blog.

  3. JDM says:

    Zou preview niet eerlijker zijn dan review?
    Of hebben jullie een exclusief perskopietje bemachtigd?

    • Pieter Fret says:

      Deze review is idd gebaseerd op onze volledige review copy van het spel, JDM. Wees gerust, anders zouden we eerlijk genoeg zijn om dat toe te geven 😉

  4. Ken Divjak says:

    In Engeland doen ze toch altijd een extra efforke voor zo’n game-lancering hè…

Leave a Reply