DRIVR

Morgan Plus 8: Aeromax in Oudemanskleren

“Just driven something rather special with a Morgan badge on it. My lips are sealed at this stage” twitterde Charles Morgan. Of hij het over de op til staande Plus 8 had, weten we niet – net zomin hoe die exact gaat heten. Wat we wel weten, is dat het om een klassieke Trad body gaat op techniek en chassis van de Aero8/Aeromax/SS. Daarmee wordt de nieuwkomer de eerste Morgan sinds de Plus 8 die met achtcilinder én open body gecommercialiseerd zal worden. En wij hebben de eerste details!

morgan_plus_8_+_1

morgan_plus_8_+_2morgan_plus_8_+_3

Een slechte verstaander zou al snel opperen dat het hier om overschotten gaat die Morgan op een relatief goedkope manier aan de man wil brengen. Toch gaat het initiatief niet zozeer uit van de Engelsen als van de Duitse klanten; die blijken dol van klassieke Morgan’s met V8’s en kwamen – met uitzondering van de gelimiteerde Aeromax (100 exemplaren) en open Aero Supersports (150 stuks) – sinds de Plus 8 niet aan hun trekken. Bovendien zou Morgan even gek zijn om de torenhoge investeringen van het Aeromax/Supersports-duo niet op een andere manier te recupereren. Twee vliegen in één klap dus.

morgan_plus_8_+_4

Het model op de foto’s is een van de allereerste pré-productiemodellen en dus verre van representatief voor het uiteindelijke resultaat. Zo komen de wielen rechtstreeks van de Aero SS, net zoals de stoelen en de meeste onderdelen van het interieur. Ook de body is duidelijk het gevolg van haastwerk, en in deze fase vrij irrelevant. Open als de vriendelijke heren en dames bij Morgan zijn, hebben we zelfs beelden van het naakte chassis kunnen bemachtigen, en ook de prijzen (rond de 80.000 euro) circuleren al. De betrokkenheid van de kleine maar hondstrouwe schare eigenaars is niettemin groot, wat de slaagkansen van dit soort projecten realistische perspectieven biedt. De onthulling zou het voor Salon van Genève in 2012 gepland staan.

morgan_plus_8_+_5morgan_plus_8_+_6

[Bron: TalkMorgan]

Share Button

3 Responses

  1. Pieter Ameye says:

    Het feestje gaat door bij Morgan; nu werken ze ook aan een elektrische auto met manuele(!) versnellingsbak:

    “The key aspect was to get the fun back into electric vehicles,” said technical programme manager, Neil Cheeseman. “What does a manual gearbox in an electric car actually feel like? We decided to build one to find out.”

    There’s nothing fancy about the Plus E’s gearbox, which is a five-speeder supplied by Morgan. There’s a clutch and gearshifter and the idea is that you drive it just like you would a standard petrol manual.

    However reactions to a gear shift won’t always match those of standard car. For example when overtaking, there’s little to be gained dropping a cog because the power is limited when you’re running closer to the top speed of 115mph (also limited), “You are not going to get any benefit from dropping down a gear at high speeds,” said Cheeseman.

    “The fun will come from low speed, because at low speed you are not power limited, so you have the ability to produce lots of wheel torque to the point where the rear wheels break traction,” he told us.

    So, essentially, you’ve created a drift-machine… “You could say that, yes,” he admitted. With Morgan promising “near supercar levels” of acceleration, the potential for amusement is strong on this one.

    “If there is enough public interest, it will go into production.”

    Bron: PistonHeads

Leave a Reply