DRIVR

Test: Citroën DS3 Racing

Scheldwoorden horen niet in de geschreven pers. En toch verdient de kwiet die erin geslaagd is om zes WRC-constructeurstitels niet te laten doorsijpelen naar het straatprogramma van Citroën een welgemeende zut alors. Temeer daar eerdere ‘By Loeb’-versies (vaak een paar dubieuze stickers op een dieselvariant) een echte affronte waren aan het adres van zevenvoudig rallykampioen Sébastien Loeb. Daar moet de DS3 Racing nu verandering in brengen – bijgestaan door de gezonde basis die de DS3 Sport is, en hoogst persoonlijke inbreng van de Rallygod en de Zijnen.

testcitroends3r1

Om de DS3 tot R te verheffen, klopt Citroën aan bij BMW dat de geblazen 1.6 in quasi Works-tune aflevert. Daarmee strandt de Citroën op 207pk en 275Nm bij 2.000 toeren, terwijl dat in het geval van MINI 211pk en 280Nm bij 1.850 omwenteling is. Marginale verschillen dus, ook al voelen beide beduidend anders aan; de John Cooper Works is één en al furie, de DS3R werkt in langere halen. Dat komt omdat Citroën dezelfde versnellingsbakverhoudingen inzet als bij de niet-R; gunstig voor de CO2-uitstoot, maar zo lang dat 115km/u in tweede en 165 in derde mogelijk zijn. Dat de vierpitter met twinscroll-turbo die monsterverzetten aankan, getuigt van zijn schitterende elasticiteit zonder uitgesproken turbogat of verlies aan de begrenzer. En dat allemaal bij een gemiddeld testverbruik van 8,3l/100km.

testcitroends3r2testcitroends3r3

Maar goed: als je bij de concurrentie gaat shoppen, zullen de prestaties altijd gelijkaardig zijn. Belangrijker is de vraag of de DS3R dynamisch opgewassen is tegen het kartgevoel van de MINI en het precisiewerk van de Renault Clio RS Cup – niet voor niets de twee klasseleiders uit het hot hatch-segment. Daarvoor legt Citroën de Racing lager en breder op lichtgewicht achttieners met Bridgestone RE050’s errond. Het resultaat is een ophanging die het midden houdt tussen de harde Mini en fijnzinnige Clio, maar achteraan toch als ‘stevig afgeveerd’ omschreven moet worden. Gratuit met de poep schudden zit er dan ook niet in; de DS3R gaat voor efficiëntie puur en zal enkel in extremis met de heupen wiegen. In ruil daarvoor pakt hij uit met een stuurgevoel waar de gevestigde waarden voor moeten passen: puur, precies en goed afgewogen. De zithouding is trouwens ook top, zelfs voor reuzen als ondergetekende.

testcitroends3r5 testcitroends3r4

Tussentijds conclusie: de DS3R is minder speels dan de andere twee, maar zeker niet trager van A tot B. De 200 paarden van de Clio zouden zelfs gemarteld moeten worden om de Citroën bij te benen, terwijl de MINI meer last heeft van koppelstuur. Dat archetypische probleem van geblazen voorwieltrekkers omzeilt de DS3R met een luiere turbo ( een Turbo Haute Pression oftewel een dikke pomp die iets trager op gang komt) en een goed afgewogen ESP. En toch werkt het geheel homogener als de anti-spincontrole uit staat en het binnenwiel vrije hand krijgt – tenminste als de barometer hoge druk meet zoals tijdens onze test het geval was. Want dan valt er hoegenaamd weinig aan te merken op de gripniveaus die het (weliswaar aangepaste) C3-chassis genereert. Met eervolle vermelding voor de comfortabele sportstoelen van PSA-makelij.

testcitroends3r9testcitroends3r6 testcitroends3r7testcitroends3r8

Of deze Double Chevron evenwel de oorlogskleuren van een opgefokte R&B’er verdient (inclusief optionele bestickering), is een ander paar mouwen. Zo bruut als zijn fluoverf is de DS3R immers niet, en zelfs Citroën spreekt van ‘een product voor dagelijks gebruik’ beter dan ‘een hardcore GTI’. De enige andere kleurencombo – wit met antraciet velgen – staat hem dan ook veel beter; de carbon lijsten springen meer in het oog, en het evenwicht tussen show & go is gebalanceerder. Niet dat de DS3R met 6,5 naar de 100 teleurstelt – maar net als bij de 150pk sterke Sport-versie (die er een seconde langer over doet) voelt het allemaal niet zo speciaal aan. En dat zou met een prijskaartje van 31,490€ toch mogen, zeker nu Citroën beslist heeft om er geen 1.000 maar 2.400 in totaal te bouwen.

testcitroends3r10

Mochten we Loeb dus nog eens tegen het lijf lopen (lach niet – dat is al eens gebeurd), dan zouden we volgende aanpassingen voorstellen. Eén: geluid. De DS3R mag dan wel hetzelfde blok als de MINI John Cooper Works gebruiken, zowel de afstelling als de in- en uitlaat zijn merkspecifiek. En dat betekent een heerlijk staccato van knallen en plofjes in de JCW, maar nauwelijks muziek in de Citroën. Twee: een sperdifferentieel. De Clio RS heeft met zijn gebrek aan koppel geen nood aan een tractiehulp, terwijl MINI een sper in optie aanbiedt. Gezien het prijskaartje van de DSR3 (de Focus RS kostte vorig jaar nauwelijks 1.000€ meer) zou die er standaard op moeten zitten om het uitaccellereren op rails te laten verlopen. En tot slot: kortere verzetten. Kopers van dergelijk materiaal malen niet om de CO2-uitstoot van 149g, ze willen een scherpe gasrespons en instant pit. Breng dat in orde, Sébastien – en we maken er graag vijf op vijf van.

[Foto’s: Jeroen Peeters & Ken Divjak]

CITROËN DS3 Racing

Plus Min
+ Ook beschikbaar in het wit – Maar daarom niet goedkoper

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn turbobenzine
Aandrijving voorwielen
Vermogen 207 pk
Koppel 275 Nm
Gewicht 1250 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 6,5 s
Topsnelheid 235 km/h
Gem. testverbruik 8,3 l/100 km
CO2-uitstoot 149 g/km
Prijs 31.490 €

Verdict

9 op 10

Share Button

13 Responses

  1. Stijn says:

    Tja, net als het koninkrijk van Loeb aan het wankelen gaat, komt Citroën (opnieuw) met sportieve wagens. De wagen lijkt me wel leuk… voor 20.000 euro. In deze prijsklasse verwacht ik wat meer dan een gewoon goed weggedrag, dik 200 pk (gaat deze 6,5s wel effectief halen?), wat gekke kleurtjes en enkele stripjes carbon. Je komt hiermee qua prijs al in de buurt van serieuzer speelgoed en zit zelfs ruim boven de über-hot hatch de GTI. Die meer op comfort gericht is, maar daar ook duidelijk beter in scoort en effectief als gezinswagen kan gebruiken…

    • Ken Divjak says:

      MINI vraagt ongeveer evenveel voor een John Cooper Works Hatch,
      dus je weet meteen waar ze hun prijsinspiratie vandaan hebben.

      Dat gezegd:

      – biedt de DS3R meer dan “een goed weggedrag”. Hij zit samen met die MINI en Clio RS Cup in de Top 3 van de B-segment hatches.

      – is 6,5s tot 100 zeker plausibel, zolang je de motor zijn toeren gunt.

      – is het carbon zowel binnen als buiten echt, en een dito feest voor het oog (al willen we niet weten wat dat bij de carrossier moet kosten…)

      – en heb je voor dat geld inderdaad een C-segment-topper als de Golf GTI, Renault Mégane RS, (vroeger) Focus RS etc.

      Nog gezwegen van het feit dat da absolute koning – ja, nog altijd de Clio RS Cup – voor een kleine 20K op je oprit staat…

      • Pieter Fret says:

        De DS3 Racing is niet alleen een hot hatch, maar aspireert ook de rol van stijlicoon, zoals de MINI dat al jaren is. Dat verklaart wellicht deels de meerprijs t.o.v. de Clio RS. Als de DS3 en MINI iPods zijn, dan is de Clio RS een Philips – werkt even goed of misschien zelfs beter, maar zit in een wat goedkopere, minder aantrekkelijke verpakking.

        Akkoord trouwens dat de DS3, Clio RS en MINI de top drie vormen, maar dan wel de ’standaard’ Cooper S en niet de JCW. Die laatste heeft wel meer vermogen, maar krijgt dat minder goed aan de grond, wat er een minder homogeen pakket van maakt. Zijn elektronische surrogaat is bovendien inferieur aan de (optionele) mechanische sper op de S.

      • Stijn says:

        Ik dacht, maar moet het eens nakijken, dat de DS3 in Autogids zijn opgegeven prestatiecijfers niet echt kon waarmaken. Enja carbon, mijn ma haar fiets heeft zelfs een carbon voorvork. Het is wel steeds meer courant aan het worden, fijn maar mij geen (hoog) prijsverschil waard.

        Het zal best een goede wagen zijn en fijn rijden, word er alleen niet hebberig van. Ohja Pieter Fret, in dit geval vind ik de Philips (Clio RS) zelfs mooier…

        • Pieter Ameye says:

          Zijn forse prijs kon deze DS3 imo verantwoorden door zijn beperkte oplage, waardoor het een exclusief ding zou zijn geweest. Maar aangezien daar geen sprake meer van is.

          Geen slimme zet.

  2. Niels says:

    Laatst was Jean-Pierre Ploué, (Citroën Styling Director) hier op RCA en had ‘ie precies zo’n DS3 mee als in jullie test.

    Ik vind de stickers, compleet met de colour and trim van interieur, eigenlijk wel verfrissend. Veel unieker dan de door jullie beschreven witte versie; die is nogal een stukje tammer, minder uitgesproken. Deze kleuren combo maakt ook dat je heel fijne foto’s kunt schieten!

    Hebben jullie de oppervlakte van de stickers by any chance ook gevoeld? Ze zijn van een ruw materiaal gemaakt met veel kleine ribbeltjes.

    • Pieter Ameye says:

      Ik dacht dat ze inderdaad een oneffen oppervlak hadden – misschien iemand die bevestigen kan?

      Maar vanwaar de vraag? 😉

      • Met alle respect; maar er wordt ietwat negatief over de kleurstelling geschreven en dat vind ik wat jammer.

        Daarom vroeg me af of jullie de colour en trim van dichtbij hadden te bekeken. De materialen van interieur en exterieur worden vaak voor vanzelfsprekend aangenomen. Maar voor de DS3 is er duidelijk niet enkel veel tijd in nieuwe looks gestoken, maar vooral ook in de tactiele eigenschappen van het exterieur. En dat laatste is met recht uniek te noemen.

        De situatie is wat vergelijkbaar met hoe pak ‘m beet vijf jaar geleden een witte auto bijna per definitie verschrikkelijk werd gevonden en onverkoopbaar was als tweedehands. En het is nu juist die kleur die als gedurfd, cool en bijna avantgarde en uniek wordt gezien. Dat heeft enkele jaren van gewenning gekost van de markt en journalisten. Maar in 2010 stond de kleur in de top vier van autoverkopen…

        http://www.autoblog.com/photos/2010-dupont-automotive-color-popularity-study/#photo-3645304/

        • Stijn says:

          Echt verfrissend vind ik die kleurencombinatie niet. Zwart/oranje zagen we omstreeks 2006 al op de 997 GT3 RS MKI (en begin jaren ’70 al op o.a. een 2.8 RSR). Zelfde verhaal met wit, dat werd cool nadat de 996 GT3 RS (2003) hiermee kwam, in combinatie met rode of blauwe accenten. En al helemaal na de introductie van de 997 GT3 MKI in het wit (in wederom 2006). Nu is het nieuwe en coole er wel terug af van wit, de populariteit kan evenwel nog even aanhouden en de hoge verkoopcijfers van witte wagens geholpen door immer populaire… (witte) bestelwagens…

        • Pieter Ameye says:

          De kleurstelling is puur persoonlijk natuurlijk. Ikzelf zou bijvoorbeeld wél voor de zwart/oranje versie gaan.

          Toch kan je niet ontkennen dat de sterk contrasterende kleuren en felle opschriften van het (optionele) stickerwerk met o.a. warning, caution, attention, etc, een contradictie vormen op het karakter van de auto. Het mocht in dat opzicht nog een pak extremer.

          • Ken Divjak says:

            En Citroën heeft net te kennen gegeven dat het nog extremer gaat worden voor de DS3R.

            Citroen is planning to use exclusive options and limited-edition versions to keep its DS sub-brand fresh – along with the prospect of a revamped version of the ultra-hot DS3 Racing

            Thomas d’Haussy also revealed that the DS3 Racing has exceeded all expectations.

            ‘We originally thought we would build a little more than 1000 DS3 Racings,’ he said, ‘but in the end we will produce around 2400. I think another version of the car is very likely, before too long.’ [Bron: WhatCar]

  3. Geert says:

    Ik bezit de Ds3 racing sinds juni van dit jaar. De zwart met oranje uitvoering. Heb er een jaar op gewacht. Fantastisch ding. Nog enkele kleine aanpassingen aan vering en nieuwe uitlaat van ‘skytune’ hebben mijn racing tot een héél uitzonderlijke verschijning gemaakt. Heb een uur kunnen rijden op afgesloten parcours. Rijdt als een grote en heeft precies nog twee ‘longen’ over. Vanaf 3700 toeren is hij niet te stoppen. Om echt lekker te rijden hoef je géén Porsche meer te kopen;-) I enjoy every second! Heb meer bekijks dan met mijn carrera 2 indertijd:-)
    @Pieter. Stickers zijn ruw en oneffen id. Vrij dik zelfs. Vraag me af of die niet los gaan komen.

Leave a Reply