DRIVR

Officieel: Nieuwe BMW 3 Serie (F30)

Het slagen van de nieuwe 3-Serie is voor BMW van primordiaal belang. Samen met de 1-Reeks is de 3 verantwoordelijk voor zowat de helft van alle verkochte BMW’s. Dat de nieuwkomer geen revolutie maar bescheiden evolutie preekt, is dan ook evident. Daarbij werd de zesde generatie niet alleen langer, breder en zuiniger, maar ook nog eens 40kg lichter dan het uitgaande model. En ook technologisch brengt de neofiet enkele (segment)primeurs met zich mee. Alle details na de sprong!

bmw_3_serie_f30_01

Nummer zes groeit dus in zowat iedere dimensie: zowel spoorbreedte (vooraan + 37mm, achteraan +47mm), lengte (+93mm), hoogte (+8mm) als wielbasis (+50mm) nemen een (fikse) groeischeut. Iets waar vooral de achterste passagiers van moeten profiteren. Net zoals bij de recent gelanceerde 1-Serie zal de nieuwe 3 voor het eerst met specifieke optiepakketten leverbaar zijn. Daarbij is er keuze tussen Sport Line, Luxury Line of Modern Line. En ook ConnectedDrive – met onder meer geïntegreerde sociale mediatoepassingen zoals Facebook en Twitter – doet zijn intrede.

bmw_3_serie_f30_02

bmw_3_serie_f30_03bmw_3_serie_f30_04

Op motorisch vlak zien we de toepassing van BMW’s TwinPower turbotechnologie, Start/Stop en recuperatie van remenergie over de gehele lijn. Benzinerijders hebben initieel keuze tussen een tweeiter viercilinder 328i (245pk/350Nm/6,4L/100km) of zescilinder 335i (306pk/400Nm/7,9L/100km) – Beide begrensd op 250km/h. Dieselrijders kunnen dan weer opteren voor de 320d (184pk/380Nm/4,5L/100km) en 320d EfficientDynamics (163pk/380Nm/4,1L/100km). Die laatste pronkt nog altijd met een CO2 uitstoot van 109gr/km. In 2012 volgt tenslotte de ActiveHybrid 3 die op zijn beurt nog eens flink beter moet doen.

bmw_3_serie_f30_05

bmw_3_serie_f30_06

Alle nieuwe Dreiers zullen ook uitgerust zijn met individueel instelbare rijmodi onder de naam Driver Experience Control: zijnde Eco Pro, Comfort, Sport en Sport+. Verder doet ook de achttrapsautomaat van ZF zijn intrede (verkrijgbaar in combinatie met alle motoren) die ook standaard voorzien is van Start/Stop – twee keer een primeur in deze klasse. Andere primeurs zijn een full-color Head-Up display (HUD), Active Cruise Control met Stop & Go, Lane Change en Lane Departure Warning met Collision Warning, Surround View, Advanced E-Call en RTTI (Real Time Trafic Information).

bmw_3_serie_f30_lek_06

bmw_3_serie_f30_09bmw_3_serie_f30_lek_10

De nieuwe 3 serie zal net zoals zijn voorgangers exclusief bij BMW in München geproduceerd worden, en kan vanaf morgen per direct bij de BMW-dealer besproken worden. Later volgen als vanzelfsprekend de Touring, Coupé en Coupé/Cabriolet varianten. Al zullen die laatste twee dan als 4-Serie door het leven gaan.

bmw_3_F30_afmetingen

Share Button

5 Responses

  1. Niels says:

    Zo op het eerste gezicht (geen high-res materiaal beschikbaar?) best een geslaagde auto. De neus partij heeft een fijn hoog onderscheidend vermogen, wat helaas minder van de achterzijde gezegt kan worden. De wijze waarop de rechterzijde van het dashboard over de aluminium strip heen gedrapeert is kan ook wel mijn goedkeuring wegdragen.

  2. Pieter A. says:

    Dit zijn de ‘gelekte’ beelden. Ik probeer de officiële pics ook te downloaden, maar de halve wereld lijkt op de website te zitten. Crasht constant.

  3. AnthonyG says:

    De achterkant is juist een 5, jammer dat er geen enkele (6 cil) motor zonder hulpmiddelen bijzit, 3 verschillende lines (om grijze haren van te krijgen bij het configureren) en dat “sport” stoffen interieur oogt erg goedkoop en voor 50K zal je wel een doenbare configuratie hebben.

    Echter, alhoewel ik het moeilijk kan uitdrukken, ik vind de nieuwe 3 niet zo slecht.

  4. W0ut says:

    Head-up display in de 3 series… My inner geek is pleased. 😉

  5. FrX says:

    Om een of andere reden vind ik de raamindeling thv de C-stijl (achterdeur dus) niet geslaagd. Het is wel allemaal in verhouding, maar het raam oogt gewoon gigantisch groot. Zeker in de trend van coupé-achtige lijnen. Het kon gewoon allemaal nog nét iets vloeiender.

    Zie ook de lijn die teveel zit op de motorkap – het strijkijzer was kapot?

Leave a Reply