Filmreview: Senna (2010)

Woensdag 19 en vrijdag 21 oktober programmeert het Filmfestival van Gent de documentairefilm ‘Senna’, over de legendarische F1-piloot. Een Belgische première, en toch prijkt naast bovenstaande titel het jaartal 2010. De film werd immers voor het eerst getoond tijdens de Grand Prix van Japan vorig seizoen, om vervolgens druppelsgewijs de rest van de wereld aan te doen. Op vele plaatsen is hij inmiddels reeds beschikbaar op dvd, waardoor wij aan de vooravond van de Belgische release al ons oordeel kunnen vellen.

drivr-senna_1000

En ‘wij’, dat is de voltallige DRIVR-redactie, voor de gelegenheid bijeen gekropen voor het grootste tv-scherm dat we konden vinden. De verwachtingen waren voor aanvang hoog gespannen, want Ayrton Senna heeft voor iedereen die ook maar vaagweg in snelle wagens geïnteresseerd is een haast mythische status. Zelfs al was de helft van de redactie tijdens Senna’s hoogdagen nog te jong om er zich veel van te herinneren. Een film die zichzelf promoot als dé ultieme Senna-docu kwam dus als geroepen.

Wat volgde, was dik anderhalf uur vol aha-erlebnissen, stil ontzag en sterke emoties. Toch leek de algemene concensus na de eindcredits er een van lichte teleurstelling. Omdat Senna’s racecarrière vóór zijn opstap naar de Formule 1 onbelicht bleef, omdat er niet dieper gegraven werd in zijn persoonlijke motivaties en relaties, omdat er niet meer verschillende standpunten aan bod kwamen, en vooral omdat regisseur Asif Kapadia zich tevreden leek te stellen met een vrij droge opeenvolging van in mindere of meerdere mate bekende televisiebeelden.

senna-poster1_1000

Enig opzoekingswerk leerde echter dat de film die in het Westen in de bioscoop en op dvd verspreid wordt een om commerciële redenen ingekorte versie is. Maar liefst een uur aan belangrijke achtergrondinformatie ging verloren in de hermontage. Senna’s betekenis voor zijn verarmde vaderland Brazilië, zijn onwrikbare geloof in God en zijn relatie met Alain Prost – drie bepalende factoren in zijn carrière en persoonlijke leven – worden daardoor amper aangekaart.

Niet zo in de original cut die in 2010 in Suzuka getoond werd, toen nog onder de langere naam Senna: Beyond the Speed of Sound. De beelden uit de paddock worden daarin geregeld (zij het soms behoorlijk abrupt) afgewisseld met getuigenissen van motorsportjournalisten, toenmalig McLaren-teambaas Ron Dennis, FIA-dokter en goede vriend Sid Watkins en last but not least viervoudig wereldkampioen Alain Prost. Senna’s eeuwige rivaal werd in de theatrical cut nagenoeg vergeten en daardoor nogal eenzijdig afgeschilderd als de slechterik, terwijl hij in de langere versie uitgebreid zijn kant van het verhaal mag vertellen.

Het maakt de film een stuk completer, al hadden best nog wat meer piloten uit die tijd aan het woord mogen komen. Nelson Piquet, Nigel Mansell, Rubens Barrichello, Michael Schumacher, … Allen hadden ongetwijfeld interessante persoonlijke inzichten kunnen toevoegen. Zelfs na twee uur en drie kwartier – waarvan de laatste 45 minuten integraal gewijd zijn aan de fatale race in Imola – lijkt het volledige verhaal dus nog niet verteld. Dit de ultieme Senna-docu noemen, gaat ons daarom te ver. Maar het is wel het meest complete overzicht van Senna’s F1-carrière, en een ideale manier om (opnieuw) kennis te maken met de beste F1-piloot aller tijden. Want één feit blijft na zeventien jaar onveranderd: voor ‘s mans talent en toewijding kan je alleen maar diep respect opbrengen.

[Info & tickets voor de Belgische premiere via Filmfestival.be]