DRIVR

Roddel: Ferrari California HGTE

Nu de vermogenskloof tussen de Ferrari California en de daaropvolgende 458 Italia tot 110pk gegroeid is, wordt het stilaan tijd voor een gedegen update van Maranello’s -erm- instapper. Dat zijn althans de geruchten op verschillende Ferrari-forums. En daar (gegoede) klanten vaak eerder op de hoogte worden gesteld dan journo’s en de rest van de autowereld, zijn ze aannemelijk. Of het hierbij om een integrale update of een optioneel pakket à la het HGTE pack van de 599 gaat, weet voorlopig niemand. Wij gokken op een combinatie van beide.

ferrari-california1

Momenteel puurt de California 460pk uit zijn direct ingespoten 4,3 liter V8. En da’s eerder een bescheiden aantal naar Ferrari’s huidige normen. Een herwaardering van die stoeterij dringt zich dan ook op; volgens de geruchten zou de nieuweling eindigen op 480 stuks met bescheiden aanpassingen aan de ophanging en demping. Tot zover wat betreft het basismodel. Want in de optielijst zou een extra Handling Pack komen met daarin een sportuitlaat, extra carbon koetswerkpanelen, aangepaste software voor de versnellingsbak met dubbele koppeling, aangepaste velgen, nieuwe sportstoelen en een herziening van de carbon ceramische remmen.

ferrari-california2

Een extra sportief – en dus minder geraffineerde – California lijkt op het eerste zicht een tegenstelling, zeker voor de protserige Amerikaanse markt. Wij hopen dan ook van harte dat de updates als pack of in de vorm van losse units geïntroduceerd zullen worden. Temeer daar de coupé-cabrio in zijn huidige vorm weinig tekenen van vermoeidheid toont, en bovendien nog steeds een uitstekende allrounder is. Een waar de concurrentie – als die er al is – zijn tanden op stuk bijt.

[Bron: FerrariChat]

Share Button

5 Responses

  1. Ken Divjak says:

    Veiligheidshalve even vermelden dat dit geen impressies van zo’n Ferrari California HGTE/Scuderia/Stradale/GT/whatever zijn, maar screenshots uit de Ferrari-configurator.

    Al moet wel gezegd dat zo’n TwoTone-behandeling de California staat, net als de 458:

  2. BNNY says:

    Een update (en misschien wel een sportversie) van deze sublieme Roadster is welgekomen, maar de echte Maranello fanboys verheugen zich op het feit dat er een manuele 6 bak beschikbaar komt voor de Cali!

  3. Pieter Ameye says:

    Bestaat al sinds zijn introductie, maar echt populair is de optie niet. Zo heb ik weet van slechts één California in de UK met manuele bak. Eerlijk gezegd is het een optie die je eerder zou verwachten op de 458 Italia.

    Ferrari California...

  4. Ken Divjak says:

    Volgens CAR wordt het:

    – 30pk extra
    – 30kg minder
    – en een optioneel Handling Speciale Pack

    Maar dus voorlopig geen vermelding van carbon onderdelen of sportuitlaat.

    Niet dat de Cali facelift die nodig gaat hebben met 0-100 in 3,85s…

  5. Pieter Ameye says:

    En CAR had gelijk:

    Geneva debut for lighter, more powerful Ferrari California with new “handling speciale” package

    The Ferrari California’s GDI V8 now delivers 490 hp with maximum torque of 505 Nm at 5,000 rpm, thanks to new exhaust manifolds and engine mapping. The torque curve has also been modified and is higher across the engine’s generous rev range.

    Cutting-edge aluminium fabrication techniques and construction technologies used by the Scaglietti Centre of Excellence in the manufacture of the Ferrari California’s chassis, have led to an overall reduction of 30 kg in the car’s weight without impinging in any way on its structural rigidity and performance.

    The Handling Speciale package includes Magnetorheological dampers controlled by an even faster ECU (-50% response time) running patented Ferrari software. The package also features stiffer springs for more precise body control combined with a comfortable ride. Lastly, the California benefits from faster turn-in with smaller steering wheel angles thanks to a new steering box with a 10 per cent quicker steering ratio.”

Leave a Reply