DRIVR

Officieel: Nieuwe McLaren F1 gepland voor 2014

Ligt het aan ons, of doet McLaren er momenteel alles aan om de aandacht van de kwakkelende MP4-12C af te houden? Verhalen over laattijdige leveringen, last-minute updates en frequente pannes zijn niet de beste reclame in volle lancering – wat de mannen uit Woking (ongetwijfeld onder zachte dwang van hun spin-doctor) motiveert om de eerste details van de nieuwe McLaren F1 te lossen.

mclarenf1carsilverrear

Geloof het of niet, maar in 2014 zal het twintig jaar geleden zijn dat de wereld met de Macca F1 kennismaakte. En toch imponeert het geesteskind van Gordon Murray vandaag nog altijd met zijn atmosferische V12 van BMW-origine, centrale bestuurderspositie en motor-isolatie van puur goud. Het was en blijft dan ook het benchmark waartegen alle supercars gequoteerd worden, en meteen de reden waarom de ‘kleinere’ MP4-12C zo kritisch bejegend wordt.

2014 is ook het jaar waarin zowel Porsche als Ferrari hun überwagens aan het publiek voorstellen – respectievelijk de 918 Hybrid en Enzo (waarschijnlijk ook hybride) die beide rond de 720pk gaan hangen. McLaren doet daar nog een schepje bovenop en belooft 800pk uit een dubbel geblazen vijfliter V8. Die wordt momenteel door Ricardo ontwikkeld terwijl de zevenbak met dubbele koppeling van transmissiebouwer Graziano komt. Brembo zorgt dan weer voor de carbon stoppers (met uitschakelbaar ABS voor circuitgebruik), McLaren zelf voor de dataloggers en camera’s die bij een Big Mac 2.0 horen.

En wat mag dat allemaal kosten? Eén miljoen pond oftewel 1,15 miljoen euro aan de huidige conversietarieven. Maar daarvoor krijg je wel een op 500 exemplaren beperkt icoon dat 0 tot 320km/u in 20 seconden kraakt dankzij een lichtgewicht carbon monocel. De styling zou volgens de eerste berichten “bigger, angrier and more functional” dan de MP4-12C moeten worden, wat zoveel betekent als ‘geen klassieke schoonheid’.

Wat ons evenwel nog meer boeit, is de vraag of de nieuwe F1 – die trouwens ook zo’n vreemde cijfer- & lettercombinatie krijgt – verder inzet op Pentium-kracht dan wel de analogere weg terug inslaat. Want dat is toch de grootste kritiek die de MP4-12C momenteel te slikken krijgt…

[Bron: Autocar]

Share Button

6 Responses

  1. Stijn says:

    De wereld heeft zelfs reeds bijna 20 jaar geleden kunnen kennismaken met de F1. XP1 (van de foto) werd op 28 mei 1992 voorgesteld in Monaco…
    Ik hoop echt dat de nieuwkomer dezelfde schokgolf kan teweegbrengen en een icoon wat betreft rijplezier wordt. Maar vrees ervoor…

  2. Pieter Ameye says:

    5.0 twin turbo? Regelrechte blasfemie!

    • Ken Divjak says:

      De twee turbo’s staan niet met zoveel woorden in het bronartikel vermeld, maar ik vermoed dat zelfs Ricardo geen 160pk/liter uit een atmosferisch blok puurt!?

      Ondertussen elders:
      Ron Dennis excuseert zich voor de kinderziektes op de MP4-12C:

      http://twitter.com/#!/DRIVRdotBE/status/126589424669687808

      • Stijn says:

        126 pk/liter is zeker het huidige record voor straatwagens (458 Italia). De DTM viercilinders van Mercedes en BMW kwamen in de buurt van die 160 pk/liter maar dat waren dan racemotoren (er zullen nog wel andere dergelijke voorbeelden zijn). Als het een turbogeblazen motor wordt houden ze alvast de legende van de F1 in stand, dan blijft het nog steeds de snelste atmosferische wagen te wereld.

  3. Ken Divjak says:

    De ‘oude’ F1 nog even in al zijn glorie:

  4. Pieter Ameye says:

    Na een persbericht van McLaren gaan de geruchten dat de auto ‘MP4-27’ zou heten, maar dat is onzin natuurlijk. Enerzijds ontbreekt het de aanduiding aan de cruciale ‘C’ (van carbon), anderzijds is het de logische stap naar de Formule 1 auto van volgend jaar.

    “We are preparing build-work on next year’s car, MP4-27 – we are nine months into the development program and have already stored 18,918 individual components from more than 3,000 different works orders and signed off more than 5,500 technical drawings.”

Leave a Reply