DRIVR

Test: Ford Fiesta R2 Sport

“Welcome to Fiesta R2”, kopt de microsite van Ford’s rallygeprepareerde B-segmenter, waarna ik mij meteen de Jari-Matti Latvala van de Lage Landen voel. De ontnuchtering treedt echter snel op – want blijkbaar is dit het internetadres van de Fiesta R2, terwijl voor mij de zogenaamde ‘Sport’ of straatversie van de modderrat pronkt. Eentje waar bijna niemand het bestaan van kent, en Ford – volgens zijn site – al evenmin…

ford_fiesta_r2_05

Aandachtshoeren zijn het. De sportieve Fords wel te verstaan. Dat hebben niet alleen wij in de loop der jaren ondervonden, ook de toevallige passant zal ze zeker in het straatbeeld opgemerkt hebben. Van knaloranje ST’s tot gifgroene RS’en, ze wrijven het er steevast kleurrijk in. En zelf wanneer de verf neutraler oogt, zijn er tal van koetswerkaddenda die die rol met plezier overnemen. En dan zwijgen we nog over de heerlijke vijfcilindertonen van de laatste twee die evenzeer hun duid in het zakje deden. Zo’n rally-geïnspireerde Ar Two zal ook wel willen denk je dan. Moet wel, toch?

ford_fiesta_r2_02

Typisch zijn in ieder geval de zwarte zestienduim 7-spaaksvelgen, de sportzetels, het lederen stuurtje, een stijvere maar bovenal met drie centimeter verlaagde ophanging, de agressieve voorbumper, side skirts en diffusor, getinte ruiten, opzichte LED-daglichtstrips, een alu pedalenset, de dubbele sieruitlaat en een achtervleugel die van een Gulfstream lijkt te zijn weggeplukt. Voeg daar de talrijke R2 Sport-badges, een sticker die een zijdelingse luchtuitlaat suggereert en in ons geval heuse sponsoring aan toe, en je brein bereidt zich voor op een kleine Ypres Rally.

ford_fiesta_r2_03ford_fiesta_r2_09

De moed zinkt je echter snel in de schoenen. De toerenteller duikt in het rood bij 4,500 toeren, en het aanslaan van de motor bevestigt wat de snelle verstaander al lang wist: hier ligt in een dieselblok in. Een 1.6 TDCi met 95pk, 205Nm en een CO2-uitstoot van 107g/km om exact te zijn. Goed voor een normverbruik van 4,1l/100km (0,5l bovenop de standaard ECOnetic) en een ecologische overheidspremie van 547 euro op de catalogusprijs van 24.059 euro. Dat weet in ieder geval de advertentie die het net siert – ingescand door een liefhebber van het Blauwe Ovaal en extra verwarrend dankzij reclame voor die andere Fiesta R2. Volgt u nog?

ford_fiesta_r2_01

Wie wel zal kunnen volgen, zijn de medeweggebruikers. Met een sprinttijd van 11,8 seconden naar de 100km/h en een top van 175 is het werken geblazen achter het stuur van deze Fiesta. Lui zouden we de motor niet durven noemen. Maar de lange verzetten van de Durashift vijfbak en een merkbaar gemis aan drukvoeding onder de 2.000 toeren zorgen voor lichte irritaties. Schakellui rijden met voldoende tempo zit er dan ook niet in; wie (te) vroeg opschakelt valt uit de powerband, wie (te) laat opschakelt wacht hoongelach van omstanders. Voor hen voorziet Ford dan ook een heuse TDCi-badge achterop. Eerlijk zijn ze wel.

ford_fiesta_r2_10

En toch is het aangenaam toeven achter het stuur van deze Fiesta. Wanneer je heel even zijn ridicule opsmuk vergeet en je focust op de laag eronder, kan je weinig aanmerken op de manier waarop hij zich door het verkeer verplaatst. Remmen gebeurt progressief terwijl het stuur enige feedback doorlaat, goed afgewogen is en behoorlijk natuurlijk overkomt voor een elektrisch bekrachtigde unit. De vijfbak schakelt bovendien prettig, en ook op het rijgedrag valt weinig aan te merken. De sportkuipjes doen hun werk goed en dankzij het verlagen van het koetswerk is er dat tikkeltje minder rolneiging. Je zou er zowaar enthousiast van worden, want ook in haakse bochten volgt de kont gezwind. Tot op het moment je jezelf in de vitrines kunt zien natuurlijk. Dan is het weer terug naar af en vooral snel huiswaarts.

ford_fiesta_r2_07ford_fiesta_r2_12

ford_fiesta_r2_08ford_fiesta_r2_06

De conclusie is evident. Heb je je zinnen gezet op een Fiesta met sportieve aspiraties, ga dan voor de (echte) Fiesta 1.6 Sport met 120pk onder de motorkap. Of beter, wacht op de ST-variant die volgend jaar zijn intrede maakt. Die zal niet alleen 180 benzine pk’s en 240Nm uit zijn 1.6 turbo puren, maar bovenal de setup van deze generatie Fiesta de eer aandoen die hij verdient. Met de basis zit het nog altijd goed tot zelfs uitstekend. En voor wie zijn ecologisch bewustzijn wil paaien verkoopt Ford tot naderhand de ECOneticversie voor 16.950 euro. Of zo’n 6.562 euro minder dan wat deze R2 Sport kost.

ford_fiesta_r2_04

[Foto’s: Pieter Ameye]

FORD Fiesta R2 Sport (2011)

Plus Min
+ Tegen meerprijs ook in Panther Black – Maar nog steeds even ongepast

Weggecijferd

Motor 1.6 4-in-lijn turbodiesel
Aandrijving voorwielen
Vermogen 95 pk
Koppel 205 Nm
Gewicht 1100 kg
Acceleratie (0-100 km/h) 11,8 s
Topsnelheid 175 km/h
Gem. testverbruik 6,1 l/100 km
CO2-uitstoot 107 g/km
Prijs 23.512 € (incl. overheidspremie)

Verdict

7 op 10

Share Button

14 Responses

  1. Milly says:

    Een leuke wagen om een drag race mee te doen tegen een Honda CRZ!

  2. Tanguy says:

    Wie niet beter weet zou deze toch makkelijk aanzien als Fiesta RS. Behoorlijk tegenstrijdig allemaal.

    (kekke plaatjes trouwens, analoog?)

    • Pieter Ameye says:

      Gezien de talrijke reacties (van vooral witte bestelwagens?), dachten er denk ik veel dat het een RS-achtig iets was. Gelukkig geen stoplichtsprintjes moeten trekken 😉

      (de foto’s zijn digitaal)

      • Stijn says:

        Maar geschoten in het LA van begin jaren ’90? 🙂 Keurig sfeertje!

        Neigt sterk naar all show and no go. Gaven de roetwolken het ‘prestatiepotentieel’ niet weg?

  3. Elmotheelk says:

    “Wie wel zal kunnen volgen, zijn de medeweggebruikers. Met een sprinttijd van 11,8 seconden naar de 100km/h” Hahaha, prachtig geschreven. Zo lees ik jullie graag!

  4. Milly says:

    @JDM

    Hebt ge nu ne Jazz? 🙂
    Ik zie u nog graag hoor. Ook al vind ik de CRZ maar niks.

  5. fantaflesdopke says:

    Op zich niets mis met een sportief ogende Fiesta, maar men mocht wel een schepje bovenop de prestaties gedaan hebben voor die prijs …
    Het probleem zit hem echter bij de versnellingsbak, die niet in staat is om veel meer dan 220Nm te verwerken zonder stuk te gaan.
    Hetzelfde blok levert in de ‘traagste’ Focus dezelfde pk’s en reeds 230Nm, en in de 115pk-versie zelfs 270Nm. Maar die is gekoppeld aan een ander type versnellingsbak met 6 verhoudingen, die het extra koppel wel aankan, maar niet in de Fiesta past.

    Benieuwd hoe ze dat gaan oplossen met de Fiesta ST die op komst is, want een 1.6EcoBoost zal wel wat meer koppel leveren dan de oude 2.0i destijds …

  6. Uw Moeder says:

    Schapo voor de foto’s, Pedro!

  7. Niels says:

    Pff, wie heeft in hemelsnaam die afzichtelijke LED-strips bedacht? Erop geplempt onder noemer “een beetje jammer”. Wel een fijn artikel overigens en dito foto’s.

    Wat vinden jullie van de nieuwe neus op de Fiesta (ST), vergelijkbaar met die van de Focus ST? Ik zie deze, van op de foto’s, veel liever. Zonder die wij-ook-LED’s, natuurlijk. Naar mijn bescheiden mening hebben ze ‘m vakkundig verpest met de facelift die komen gaat…

    • fantaflesdopke says:

      Tjah, de leds op de huidige Fiesta zijn inderdaad niet zo degelijk ingewerkt. Het is ook een optie die zelden gekozen werd, aangezien dagrijverlichting op bestaande wagens niet verplicht is tot op heden, maar enkel op nieuwe modellen …

      Op de facelift volgend jaar zullen er wel degelijk koplampen met ingebouwde ledstrip te verkrijgen zijn, of die een optie wordt of standaard spul weet ik niet.

      Zal beetje vergelijkbaar zijn met de koplampen op de nieuwe Focus waarschijnlijk, dus ik vermoed toch een optie …

Leave a Reply